Andet multimedie
bentjuul 3670
Publisher eller QuarkXpress?
Fra : Ole Steiness

Dato : 16-04-04 21:51

Hej gruppe,

hermed et spørgsmål fra en newbie indenfor grafisk produktion: Jeg skal til
at udgive en cd rom, og vil derfor godt lave et anstændigt cover i
dvd-format. Jeg ved dog ikke, hvilket program, der er bedst til dette. Jeg
kender bedst Publisher, men har fået at vide, at QuarkXpress er et bedre
valg. Jeg har dog ikke hørt nogle gode argumenter for det ene eller andet
program, så jeg tænkte, at denne nyhedsgruppe evt. kunne hjælpe mig...?

På forhånd tak,

Ole

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-04-04 22:07

"Ole Steiness" <xolesteiness@tiscali.dk> writes:
> [...]
>valg. Jeg har dog ikke hørt nogle gode argumenter for det ene eller andet
>program, så jeg tænkte, at denne nyhedsgruppe evt. kunne hjælpe mig...?

Det er et umuligt spørgsmål . Hvis det du vil er at sammenkopiere to
billeder og en linies tekst, så er Publisher rigeligt (trods det at det er
noget skod!) Quark og ID for den sags skyl er professionelle grafiske
programmer der forholder sig til alle staradderne i branchen.

Så fortæl noget mere om hvad der er du gerne vil, og du får et bedre svar.
Men, hvis du ikke har adgang til en Quark, og det det du skal have lavet
er meget kompliceret, kan det bedst betale sig at få det lavet "ude i
byen" En Quark koster omkring 15.000 plus moms.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Ole Steiness

Dato : 17-04-04 00:15

Hej igen,

Jeg forestiller mig et komplet indstiks-cover til en standard dvd-æske.
Coveret skal indeholde en del farverige screen shots på bagsiden, sammen med
tekst i forskellige størrelser. Forsiden af coveret skal have et større
farvebillede, samt mere tekst, og to symboler (et logo og en mærkning).

Jeg har adgang til både QuarkXpress og Publisher, men ikke InDesign.

.... hvad er det præcist, der stinker ved Publisher?

VH Ole

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-04-04 07:18

> ... hvad er det præcist, der stinker ved Publisher?

Der er meget smart i Publisher mht. skabeloner og nemme måder at ændre
klumme og sideopsætning på. Programmets store svagheder i forhold til Quark
er dets problemer med professionel håndtering af CMYK(pantone farver og
epsfiler. Desuden har det problemer med at lave smuk sats. Det gør at du
sikkert godt kan få lavet din opgave så den ser nogenlunde ud i Publisher,
men når der skal laves film/pdf til tryk løber du ind i en uendlig række af
bøvl.

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-04-04 08:32

On Sat, 17 Apr 2004 08:17:41 +0200, "Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
>men når der skal laves film/pdf til tryk løber du ind i en uendlig række af

Ja, Publisher er godt så længe man kun laver noget man selv printer ud.

Kurt Brixen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-04-04 10:50

"Ole Steiness" <xolesteiness@tiscali.dk> writes:
>... hvad er det præcist, der stinker ved Publisher?

Eksempelvis farvestyringen ligesom det langt fra altid er muligt at lave
noget sats, der holder. Desuden er det helt generelt vanskeligt at
håndtere Publisher, hvis du skal have det trykt på et trykkeri. HVis det
blot er udkørsel på din egen printer er det en anden sag.
Når du nu har adgang til en Quark ville jeg ikke betænke mig et øjeblik!

Fra : Ole Steiness

Dato : 17-04-04 14:29

Hej alle, og tak for de hurtige og klare svar.

Det bliver så QuarkXpress, kan jeg se...

Venligst, Ole