Class-reference og metodekald
Fra : Thomas Holmgren

Dato : 16-04-04 09:42

Hej!

Jeg har en class-reference i min klasse.

Defineret således:

type
TItemClassType = class of TItem;

var
fItemClassType : TItemClassType;

Jeg assigner fItemClassType til en specifik klasse (eg. TMyItem som
arver fra TItem) og bruger derefter fItemClassType.Create() til at
instantiere TMyItem-objekter runtime. Det virker fint, herligt.

MEN, kan det lade sig gøre at kalde METODER på den klasse som
fItemClassType er assignet til? Ved at typecaste et eksisterende objekt
til den type som er assignet fItemClassType? Jeg har prøvet at:

(myObject as fItemClassType).Metode()

og håbede at Metode() så ville blive kaldt på den klasse fItemClassType
er assignet til (altså i dette eksempel TMyItem). Det sker ikke, i
stedet bliver metoden kaldt på TItem.

Kan jeg bruge en klassereference til dette?

Tak for hjælpen

--
Mvh.
Thomas Holmgren

Fra : Bøllebob

Dato : 29-04-04 14:57

"Thomas Holmgren" <thm_fjern_@_fjern_regnecentralen.dk> skrev i en
meddelelse news:c5o691$ubh$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> stedet bliver metoden kaldt på TItem.
>
> Kan jeg bruge en klassereference til dette?

Hej Thomas,

i din sætning hvor du skriver:

(myObject as fItemClassType).Metode()

bør være:
(myObject as TItemXXXX).Metode().

Hvor TItemXXXX er en eller anden klasse der har nedarvet fra TItem. Måske et
tjek:

if MyObject is TItemXXXX then
TItemXXXX(MyObject).Metode

er mere passende.

Det du efterlyser er nok polymorfisme. Du har en baseklasse f.eks.:

TItem = class(TObject)
public
procedure Metode1; virtual;
end;