Astrup fik 7,7 sukkermillioner
Fra : arc@na

Dato : 15-04-04 08:25

OBS: XPOST mellem dk.politik og dk.helbred

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=268320/
Af: TORBEN BAGGE

Venstre-politikeren Jørgen Winther promoverer slankebog med nyt angreb på
den tidligere formand for Ernæringsrådet, Arne Astrup.

7,7 mio. kr. skulle kunne forsøde tilværelsen for de fleste danskere.
Så mange penge har den omstridte, offentligt ansatte ernærings-professor
og slankeguru Arne Astrup og hans nære medarbejdere modtaget siden 1995
fra sukkerproducenten Danisco.

Beløbet - 7.677.220 kr. helt nøjagtigt - er det lykkedes for Jørgen
Winther, Venstre-folketingsmedlem, at få presset ud af regnskabschefen på
Arne Astrups arbejdsplads, Forskningsinstitut for Human Ernæring på
Landbohøjskolen i København.

Det store beløb, givet af Danisco til forskningsprojekter under Astrups
ledelse, afslører Winther i sin nye bog, »Ha' det rigtig godt!«, der
udkommer om nogle dage på forlaget Gyldendal.

Venstre-manden er ikke i tvivl om, at de mange penge har gjort Astrup
yderst venligt stemt over for sukker.

Jørgen Winther har tidligere kritiseret Astrup voldsomt for at have
misinformeret hele befolkningen ved stædigt at påstå, at sukker ikke
feder.

"En god kunde"

behandles med respekt,« lyder Winthers tydeligt syrlige kommentar til det
fyrstelige millionbeløb.

Jørgen Winther tvivler ikke på, at denne misinformation har kostet i form
af voksende fedmeproblemer, større sygelighed og flere dødsfald:

»Industrisponsoreret forskning er tilsyneladende nødvendig, men kraftigt
industrisponsoreret samt industridomineret forskning er livsfarlig!

En ny »sukkersag« skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at undgå, for en
sådan er ødelæggende for tilliden til forskningsresultater og har følger
for mange menneskers liv og velbefindende,« siger Jørgen Winther, der i
sin bog tydeligvis har ønsket at genoptage sin »krig« mod Astrup.

"Fatter ikke budskabet"

Selv om Arne Astrup senere har erkendt, at sukker faktisk kan fede, er
der - ifølge Winther - stadig mange, som ikke har fattet budskabet:

»Der er stadig mange danskere, der tror, at sukker slet ikke feder. Vi
(Winther og medforfatteren Niels Ehler, red.) har f.eks. talt med både
sundhedsplejersker og læger, som var 100 procent overbevist om, at
vingummi ikke feder - for det indeholder jo kun sukker!«

Efter »sukker-sagen« er Winther nu stærkt betænkelig ved, at Arne Astrup
og hans hold af skatteyderbetalte forskere nu har fået til opgave at
undersøge værdien af den omvendte kostpyramide, som amerikanske forskere
nu sværger til:

»Det svarer til at lade paven lave en kritisk vurdering af Koranens
indhold og på denne baggrund bedømme, om man skal bevare de hidtidige
katolske dogmer,« siger han.

Arne Astrup, som B.T. i går fandt i Paris, har haft held til at smuglæse
den nye bog, men vil ikke kommentere dens mange nye angreb - heller ikke
oplysningen om millionerne fra sukkerindustrien. Han siger dog: »Enkelte
politikere er villige til hvad som helst for at promovere sig i medierne.
Mere er der egentlig ikke at sige om Jørgen Winthers bog, som blot
indeholder en gentagelse af de beskyldninger, han fremsatte om
videnskabelig uredelighed mod mine medarbejdere og mig i januar 2003. Vi
er imidlertid i mellemtiden blevet frikendt af bl.a. Ernæringsrådet og
Videnskabsministeriets Udvalg for Videnskabelig Uredelighed, men det ser
ikke ud til at have gjort noget indtryk på Winther,« siger Astrup.

Regnskabschef Morten Estrup, Landbohøjskolen, bekræfter, at Danisco har
støttet Astrup-projekter med de næsten otte mio. kr.

Winthers slankebog, der ventes at give Venstre-manden en noget tykkere
tegnebog, handler i øvrigt bl.a. om, hvordan man bliver slankere ved at
tage et dagligt tilskud af omega3-fedtsyrer, mindre sukker, mere grønt og
ved at motionere rigeligt. Bl.a. foreslår Winther, der også er læge, at
vi spiser fisk og kød som morgenmad. Selv hævder Winther at have tabt sig
ca. 10 kilo ved at følge kuren.

--
A scar nobly got, or a noble scar, is a good livery of honour;
so belike is that. - William Shakespeare

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 17:54

Hvis sukker er 'den hvide gift' og børnene er 'sukker-o-maner', hvorfor går
de så ikke rundt og spiser sukker direkte ud af posen med en ske?

Prøv at hælde noget sukker i et glas vand og drink det....hvor mæt bliver
man så???

Jeg synes der er for meget anti-sukker propaganda på banen, virkeligheden er
langt mere kompliceret. Det nytter ikke at gøre sukker til syndebuk for
alskens symptomer som sikkert stammer fra mange andre genetiske/sociale
faktorer :\

Fra : morten sorensen

Dato : 12-05-04 18:04

B. G. Jørgensen wrote:

> Hvis sukker er 'den hvide gift' og børnene er 'sukker-o-maner', hvorfor går
> de så ikke rundt og spiser sukker direkte ud af posen med en ske?

Fordi det smager bedre som slik ?

> Prøv at hælde noget sukker i et glas vand og drink det....hvor mæt bliver
> man så???

Det er vist Cola du beskriver.... hvis du putter rigtigt meget sukker i
vandet altså.

> Jeg synes der er for meget anti-sukker propaganda på banen,

Det er ingenting ift fedt- og cholesterol-propagandaen der stort set
uimodsagt har hærget i årtier.

> virkeligheden er
> langt mere kompliceret.

Det er den.

> Det nytter ikke at gøre sukker til syndebuk for
> alskens symptomer som sikkert stammer fra mange andre genetiske/sociale
> faktorer :\

Nu er øjnene i det mindste rettet mod sukker også; så må vi se om
resultaterne af forskningen og de deraf følgende anbefalinger bliver
bedre end de har været hidtil.

--

morten sorensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 18:12

> Fordi det smager bedre som slik ?

Snarere fordi slikket indeholder meget mere end sukker :)

Fra : morten sorensen

Dato : 12-05-04 18:19

B. G. Jørgensen wrote:

> går

> Snarere fordi slikket indeholder meget mere end sukker :)

Langt, langt det meste er nu sukker.

--

morten sorensen

Fra : G.B.

Dato : 12-05-04 19:25

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i meddelelsen

> Hvis sukker er 'den hvide gift' og børnene er 'sukker-o-maner',
> hvorfor går de så ikke rundt og spiser sukker direkte ud af posen med
> en ske?

De fylder sig dagen lang, alle ugens dage, med sodavand og slik, som
indeholder.... gæt selv? Sukker er selvfølgelig mere tillokkende, når det
tilsættes lidt farve- og aromastoffer samt konsistensmidler - eller en
smule mælk eller youghurt, som i Danone's produkter, f. eks.

> Prøv at hælde noget sukker i et glas vand og drink det....hvor mæt
> bliver man så???

Man bliver ikke mæt, men får et kick af det øgede blodsukker.

> [...]
> sukker til syndebuk for alskens symptomer som sikkert stammer fra
> mange andre genetiske/sociale faktorer :\

Før i tiden (da var du nok ikke født endnu) fik man en sodavand ved
festlige lejligheder, og man fik ordentlig mad i stedet for fast-food og
sukkerjunk. Reklamebranchen og sukkerindustrien bærer en stor del af
skylden, kombineret med slap 68'er-pædagogik.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 22:44

> [...]
> tilsættes lidt farve- og aromastoffer samt konsistensmidler - eller en
> smule mælk eller youghurt, som i Danone's produkter, f. eks.

Tag nu en Nestle King Size Lion bar, den indeholder 4,8 g protein, 62,8 g
sukker og 25,9 g fedt. Eftersom fedt indeholder noget lignende dobbelt så
mange kJ som sukker, så er energi indholdet ret ligeligt fordelt mellemt
fedt/protein og sukker, dvs. sukker er altså kun halvdelen af den samlede
energi. Så det er ikke nødvendigvis kun sukkeret børnene eftertragter,
snarere den blanding af flere forskellige ting. I øvrigt indeholder mange
læskedrikke slet ikke sukker men kun kunstige sødestoffer, det punkterer
også den myte at børn er afhængige af sukker.

Det er bare for let at gå efter sukker og det står i vejen for mere seriøs
søgen efter roden til problemerne.

> Man bliver ikke mæt, men får et kick af det øgede blodsukker.

Prøv det, du får snarere kvalme :)

Jeg har prøvet det og jeg får ikke noget 'kick'.

> [...]
> sukkerjunk. Reklamebranchen og sukkerindustrien bærer en stor del af
> skylden, kombineret med slap 68'er-pædagogik.

Jeg er ikke tilhænger af ovenstående (fast-food og slik) men at gøre det til
et nærmest religiøst dogme at sukker er 'syndigt' er fuldstændig
meningsløst.

Fra : morten sorensen

Dato : 13-05-04 07:15

B. G. Jørgensen wrote:

> Jeg er ikke tilhænger af ovenstående (fast-food og slik) men at gøre det til
> et nærmest religiøst dogme at sukker er 'syndigt' er fuldstændig
> meningsløst.

Hvad mener du så med dogmet om at fedt er syndigt ?

--

morten sorensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 17:27

> Hvad mener du så med dogmet om at fedt er syndigt ?
>

> --
>

> morten sorensen

Hvis man mener transfedtsyrer og/eller mættet fedt fra kød, mælk m.v. så kan
jeg nu godt forstå det.... det er temmelig usunde kiloJoules at stoppe
sulten med :)

Fra : morten sorensen

Dato : 14-05-04 09:32

B. G. Jørgensen wrote:

> [...]
> jeg nu godt forstå det.... det er temmelig usunde kiloJoules at stoppe

Men sukker er uskyldigt og 'hetzes' ?

Sukker er slet ikke begyndt at blive hetzet endnu. Fedt har man løjet om
i årtier.

Jeg er bare glad for at det går op for flere og flere at fedt i sig selv
ikke er et problem.

--

morten sorensen