Lys over bordet i en Camplet, 12v ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 13-04-04 21:24

Hej med jeg igen

Jeg er ved at toptune vores nyindkøbte Camp-let

ALT skal kunne trækkes fra 12v batteriet i dytten, så jeg har ændret lidt i
stikket i bilen, så jeg har konstant 12v i camplet'en
Og søreme om jeg ikke også fik monteret en vandhane, så jeg kan lave kaffe
uden at skulle ud og hente vand

MEN.. Nu det store problem. Jeg vil godt have lidt lys over bordet i
forteltet.
og det skulle også gerne køre 12v. Men jeg har nu været hos 3 forskellige
campingudstyrsforretninger og en enkelt biludstyrsbiks.
Men INGEN kan hjælpe mig.. Dvs. campingfolket kan sælge mig en ledning,
fatning og en 12v halogenpære.. TIL .. 300kr !! Og det er jeg sku for nærrig
til

Det eneste jeg er på jagt efter er faktisk en 12v pære der kan give lidt lys
over bordet, og en fatning.
leding osv kan jeg selv klare.

Hvordan har i andre klaret den ?

Med campinghilsner

Lene & Tim - Som der ikke er gået et lys op for.

Fra : Per

Dato : 13-04-04 21:36

Du kan faktisk købe 12/ 24Volts lamper der passer i ganske almindelige 230
volts fatninger. Så hvis du har et gammelt arvestykke af en lampe/ lampet /
prismekrone eller lignende til 0 kr kan du anvende denne til belysning, ved
indkøb af en korrekt lampe. Der er bare et problem.... den koster lidt mere
end en 230 volts lampe, men det kommer du sikkert over i løbet af en 14
dages tid.

Hilsen Per.... som bruger disse lamper til udendørs belysning i haven.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 13-04-04 21:42

Hej Per

> [...]
mere
> end en 230 volts lampe, men det kommer du sikkert over i løbet af en 14
Aha... det anede jeg ikke. Lampen kan jeg nok finde i kælderen.. Jeg tror
jeg smutter i Silvan en af dagene og ser om de ligger inde med 12v pærer med
"normal" fatning.

Det gør ikke noget den er lidt dyrere.. Bare jeg ikke skal give 300kr. der
blev jeg lige til Onkel Joakim et par sekunder

Tak for hjælpen

Mvh
Tim

Fra : Per

Dato : 13-04-04 22:50

Du skal nok gå til en elektriker. Jeg tror ikke Silvan har disse lamper, da
de ikke er særligt brugte. Prisen er nok omkring 30 til 40 kroner stykket !

Jeg har gjort noget andet til vores tidligere telt ( nu campingvogn
udvendigt): En 5/ 20 watts billampe hvor jeg har loddet et kabel direkte på
pæren og hængt denne op midt i plastkappe der består af den "dims" ( hvid )
man får med til at anbringe mod loftet når man køber en stuelampe........
dog med en passende metalskærmning (stor skive) opad for ikke at plasten
skal smelte.
Denne lampe har nu virket i 20 år uden udskiftning og fylder næsten
ingenting i baggagen.

.....hilsen Per

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 14-04-04 10:13

"Tim Hoffmann" <news@hoffmann-datafjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. campingfolket kan sælge mig en ledning,
> fatning og en 12v halogenpære..

Halogenpære, sagde du halogenpære, vil du da have ferien ødelagt, magen til
koldt lys findes der ikke.
Det lys hører hjemme på operationsstuer og tandlæge klinikker, ikke hvor
mennesker skal hygge sig. NEJ du skal købe alm. glødepærer med alm. fatning,
de fås også i 12v.

Men husk isoleringsmåtter under madrasserne, ellers bliver de drivvåde af
kondens, når i skal af sted på tur og der er koldt derude !
De kan købes "originalt" (jeg kan ikke få mig til at sige hvad de koster),
men du kan også bruge så meget andet, flamingoplader, liggeunderlag eller
andet der isolerer.

Rigtig god tur !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 14-04-04 19:26

> Det lys hører hjemme på operationsstuer og tandlæge klinikker, ikke hvor
> mennesker skal hygge sig. NEJ du skal købe alm. glødepærer med alm.
fatning,
> de fås også i 12v.
Ja, det fandt jeg ud af. Jeg tror jeg kører en tur forbi en lampemand en af
dagene. det er ihvertfald den nemmeste løsning.

> [...]
> men du kan også bruge så meget andet, flamingoplader, liggeunderlag eller
Vi købte vores "kuffert" brugt. og den forrige ejer har leget Jørgen Klevin
med liggeunderlag. Så det er det "fineste" isolering i.
Dog dannes der stadig kondens, så det var en ide at lufte ud alligevel.

> Rigtig god tur !
Jow tak

Mvh

Tim - yeehaaaa. PPL(a) teorien er bestået idag !

Fra : Sten Bo

Dato : 15-04-04 07:24

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:
> [...]
> Det lys hører hjemme på operationsstuer og tandlæge klinikker, ikke
> hvor mennesker skal hygge sig. NEJ du skal købe alm. glødepærer med

Halogenlys der dæmpes ned har en dejlig farvetone.

> Men husk isoleringsmåtter under madrasserne, ellers bliver de
> drivvåde af kondens, når i skal af sted på tur og der er koldt derude

Hvis det er et stort probem kan man i genbrugsburikkerne finde
lamelbunde til yders rimelige beløb. 30-50 kr
Sejlerne har også noget de kalder aqavamat (?) en 2-3 cm porøs lates
måtte der ventilerer og løfter madrassen op over kondenslaget på bunden,
sådan at fugten sætter sig hvor den let kan fjernes. Søg evt i google.
Når fugten sidder i en sjaskvåd madras tar det længere tid - sol og
vind - at tørre madrasserne igen.
Og så har Combi-Camp selvfølgelig løsninger til os, men desværre koster
det. Prøv at kikke på deres hjemmeside og næste gang du kommer ind til
en C-C forhandler.

> De kan købes "originalt" (jeg kan ikke få mig til at sige hvad de
> koster), men du kan også bruge så meget andet, flamingoplader,
> liggeunderlag eller andet der isolerer.

Ang prisen på original måtterne er det heller ikke helt gratis at lægge
samme m2 liggeunderlag i vognen. tror aldis fede undelag kostede 39 kr
stk.

Ang andet - har jeg set at nogle har været glade for termotæpperne - dem
med et lag alufolie - Ved ikke hvilken side der er bedst opad -. med
den lådne side op - acryl formeltlig - sætter fugten sig, hvis der ikke
er for meget, i stoffet i stedet for i madrassen - og tæppet kan let tas
ud og luftes. Meget teoretisk men det skal være udmærket.

Hold dig til liggeundelagene - ungerne piller i flamingo og det er alt
for skrøbelig. Der er også liggeundelag med pæne billeder - Pynter
måske ligefrem.

Hvis du vil tape dem fast holder Gulvtæppetape ikke. Brug evt
kontaktlim billigst - eller spejltape. Men hvis du sætter dem fast
skal det være vandtæt i kanterne så der ikke kommer kondens under.
Fordel hvis man kan vaske med rodalon under dem ved efterårs
rengøringen. Har set mange vogne med ulækre sorte pletter og
belægninger under issoleringsmåtterne - hvor folk har glemt at kikke
under dem. Tag også madrasserne ud og tør dem ordentlig hver gang i
kommer hjem. Samme problestilling som fugtigt gymnastiktøj og håndklæder
i en sportstaske. Man gør netop alt for at sørge for at klaphatten er
tæt og det er døden hvis man ikke sørger for at den er tør når den
lukkes ned.
Djævelskabet udvikles hurtigst i varme så sommeren er også vigtig. Tænk
på brød der holder sig længst uden mug i køleskabet.

> Rigtig god tur !

Telt er nu det bedste, amar.

Hilsen Sten Bo

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 18:07

> ALT skal kunne trækkes fra 12v batteriet i dytten, så jeg har ændret lidt
> stikket i bilen, så jeg har konstant 12v i camplet'en

Husk nu at hive stikket ud når du vil køre en tur...

> Og søreme om jeg ikke også fik monteret en vandhane, så jeg kan lave kaffe
> uden at skulle ud og hente vand

Vi havde også vandhane i vores camp-let, det var da meget rart men jeg ville
hellere have haft et afløb.

> [...]
> Men INGEN kan hjælpe mig.. Dvs. campingfolket kan sælge mig en ledning,
> fatning og en 12v halogenpære.. TIL .. 300kr !! Og det er jeg sku for

Jeg brugte fatningen fra en gammel bil. Positionslys, blinklys (uden
blinkrelæ ) baglys mv. kan bruges. Det hele pakkes ind i en lampeskærm
der falder i fruens smag. Så vælger du en pære med en passende lysstyrke
(evt. en baglygtepære m. stoplys, så kan du, med den rette afbryder, have 2
lysstyrker i lampen)
De fleste autoværksteder har et par skrotbiler stående hvor man kan fedte
sig ind på en gratis fatning (eller så ihvertfald en billig en)

Og, når du nu er igang, så find på noget lampe til sovekabinen, så kan man
ligge og læse. Husk lyset kaster skygger på teltdugen, hvorfor kun læsning
kan anbefales....

Mvh. Per, tidligere camp-let ejer med hang til teknologiske forbedringer

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 14-04-04 19:30

> Husk nu at hive stikket ud når du vil køre en tur...
Det lyder som om du har prøvet at glemme det
Måske jeg skulle lave ledningen skrigende gul, så den er lettere at se i
græsset.

> Vi havde også vandhane i vores camp-let, det var da meget rart men jeg
ville
> hellere have haft et afløb.
nemt fikset.. Men konen vil ikke liiige acceptere det. Endnu.. Hun bliver
nok klogere når hun skal løbe frem og tilbage med den lille opvaskebalje der
er "indbygget"

> Så vælger du en pære med en passende lysstyrke
> (evt. en baglygtepære m. stoplys, så kan du, med den rette afbryder, have
2
> lysstyrker i lampen)
AHA.. Ja, du siger noget.. det ville være smart men sådan en billig/simpel
lysdæmper.. den løsning tror jeg at jeg arbejder videre med.

> Og, når du nu er igang, så find på noget lampe til sovekabinen, så kan man
> ligge og læse. Husk lyset kaster skygger på teltdugen, hvorfor kun læsning
> kan anbefales....
Det kommer da an på hvem man er

Tak for fiduserne.

Mvh
Tim - Skyggefigursanimator

Fra : Sten Bo

Dato : 15-04-04 06:32

Per Olsen wrote:

> De fleste autoværksteder har et par skrotbiler stående hvor man kan
> fedte sig ind på en gratis fatning (eller så ihvertfald en billig en)

Start med en 50ér til brød - huskes længe efter og viser din gode vilje.
De fleste med sorte fingre er kede af papirarbejde

> Og, når du nu er igang, så find på noget lampe til sovekabinen, så
> kan man ligge og læse. Husk lyset kaster skygger på teltdugen,
> hvorfor kun læsning kan anbefales....

Arbejdslamperne med et 8 wat rør kan ligge i sengetøjet uden at satte
ild på det hele.
Vi har altid 220-230-240 volt så det er nemt - men 12 vol typer kan også
rendes op f.eks hos okel H eller Biltema måske.
230 volt typerne fås for rimelige penge.
Kalder det vampyrlys p.grund af farven der er lidt gusten. Afhjælpes m
gule solbriller - husker nogle der blev solgt som mirakkelmiddel til
natteblinde.
Ang. skyggerne ku de forbedres med lidt Bat women og man outfit - . Og
så lidt karoke til leader. Hvorfor være kedelige

> Mvh. Per, tidligere camp-let ejer med hang til teknologiske
> forbedringer

Må vi høre hvad der tænder ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 17:18

> Må vi høre hvad der tænder ?

Jamen jeg nåede aldrig mere. Vi "arvede" en campingsvogn fra
svigerforældrene og det var et tilbud der var svært at sige nej til. Den er
lidt tungere at slæbe rundt på, men den har mange andre fordele jeg er
blevet glad for.

Mvh. Per

Fra : Sten Bo

Dato : 16-04-04 14:08

Per Olsen wrote:
>>> Mvh. Per, tidligere camp-let ejer med hang til teknologiske

> Jamen jeg nåede aldrig mere. Vi "arvede" en campingsvogn fra
> svigerforældrene og det var et tilbud der var svært at sige nej til.

Sådan kan det gå - men første kærlighed er tit svær at komme over.

Vi har stadig et lille grønt 3 personers telt gemt i kælderen - og når
albummet kommer frem er det lige før der knibes en tåre. Ikke mindst hos
vores ældste datter.

Familiens 4 medlem dengang var en lille meget charmerende hund, Vaks
type, der var en suveræn campinghund. Sov oppe i rundingen af
sovekabinen, midt i bagagen - luftmadrasser - 1 mini gasblus, små
kasseroller, mini udstyr og sad på jorden. The i tordenvejr midt om
natten. Massiv hygge.

Hun er selvfølgelig grundigt bidt af bacillen og plager hver sommer både
mand og os om at komme af sted.

Spekulerer sommetider på om campisternes børn bliver lige så
rodfæstede i dag - som vores unger blev det. Spreder man feltet for
meget.?
Hver generation sine glæder, men har man stadig fat i det væsentlige? -
nærheden til både natur, familie og venner.

Nå, det bliver nu ikke os der skal ud på luftmadrasserne i det lille
grønne telt igen.

Men jeg er da næsten tændt.

Retro
Sten Bo

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 22:53

> Sådan kan det gå - men første kærlighed er tit svær at komme over.

Jeg var meget glad for vores camp-let og havde ingen planer om at skifte den
ud. Den levede jo fuldt ud op til vores behov, var billig og nem at køre med
osv.
Men jeg savner den nu ikke. Jeg er glad for den ekstra plads til ting og
sager (skabe, skuffer mv.) og det hele er på plads når vi kommer frem.
Førhen havde vi alt vores tøj liggende i kufferter og tasker og flyttede
rundt på det flere gange om dagen. Nu ligger det bare inde i skabet på
hylderne (dem måtte jeg selv lave, der er vist ikke ret mange
campingvognsskabe der er født med hylder...)
Køreturen tager selvfølgelig lidt længere tid med "murstenen" bagefter, men
det er blevet meget nemmere når man skal have en enkelt overnatning. Hvis vi
skal spise undervejs (og det hænder jo) så er det også lidt hyggeligere at
sidde indendørs hvis det regner.
Det er en lille campingvogn (4 m. Adria fra ´91) men den lever fuldt ud op
til vores behov og vi har ikke planer om at udskifte den...

> Nå, det bliver nu ikke os der skal ud på luftmadrasserne i det lille
> grønne telt igen.
>
> Men jeg er da næsten tændt.

Vi er 4 venner der tager en herretur en gang om året, som regel i kano et
sted i Sverige. Så er det med luftmadras, spritkoger og petroleumslamper, så
nostalgien lever endnu. Men hele familien i telt - hmmmmm, den går nok ikke
længere.

Per.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-04-04 07:34

Per Olsen wrote:

> Jeg var meget glad for vores camp-let og havde ingen planer om at
> skifte den ud. Den levede jo fuldt ud op til vores behov, var billig
> og nem at køre med osv.

Bekendte har efter 2 sæsoner i vores første teltvogn, den gamle rødbrune
C-L 84, (kaldet Skampletten af deres 12 årige datter) netop anskaffet
en spritny Concorde til deres årlige 5 uger i Italien. Vi troede, at de
ville ha en CC, men de finder deres behov fint dækket med en C-L
Minimalcampister - der her fandt den ideelle løsning - Er vejret fint
skal der ikke så meget til - og er det dåligt på turen nedover tas et
motel - og det er da også sket at klaphatten har fået lov til at stå på
en hotelparkering i store dele af ferien. Man føler den
maximale frihed - hvor investeringen og hele omfanget af historien gør
at spontaniteten stadig kan tilgodeses.

> [...]
> frem. Førhen havde vi alt vores tøj liggende i kufferter og tasker og
> flyttede rundt på det flere gange om dagen.

Man har en totalt gennemtænkt og nøje vurderet bagage hvor hver person
holdes i 1 sportstaske. Men har selvfølgelig også et enkelt sæt pænt til
dansant. Familieråd om hver genstand, hvor vigtigheden diskuteres.
Størst problem er plasering af indkøb fra feriestederne - Men man har
en rimelig størrelse bil - så det går.

> [...]
> Det er en lille campingvogn (4 m. Adria fra ´91) men den lever fuldt
> ud op til vores behov og vi har ikke planer om at udskifte den...

Det er jo netop afklaringen der er vigtig. Tilgodeses det der søges er
det det helt idelt. Heldigvis har de fleste i vores kultur kapasitet
til at eksperimeter -selv om der ikke er lyst til at ramme ved siden
af alt for mange gange.

> [...]
> kano et sted i Sverige. Så er det med luftmadras, spritkoger og
> petroleumslamper, så nostalgien lever endnu. Men hele familien i telt

Heller ikke her - hyggejoken er, at jeg truer dem med, at vores næste
vogn skal være Camp-Let. Jeg har en "fundet" faldet over, ren nostalgi
CL 500 Nissen ( er uden køkken) og syns, at vi passende burde bruge den
en gang i mellem. Er fra 70 erne og er lånt ud til personalet i et
mindre firma - er i Italien et par gange hver sommer - men når også en
Jyllandstur eller festival i ny og næ - Det hele for en 500 mand for 5-6
år siden. Skal ha nye dæk - men sikke en gavn og glæde.

Skampletten er vist til salg i den blå - Startede hos en lærerfamilie -
så os - derefter hos familie - videre hos deres venner - og nu til
salg igen.
Passer man på tingene er der års glæder i vente.

Hilsen Sten Bo

Fra : bobenontot

Dato : 15-04-04 13:34

"Tim Hoffmann" skrev d. 13-04-04 21:24 dette indlæg :
> [...]
ledning,
> fatning og en 12v halogenpære.. TIL .. 300kr !! Og det er jeg sku for

Prøv hos en campingforhandler - de har normalt 12 volt pærer med 230
volt gevind!

De er nok lidt dyrere end alm. pærer - men de kan fåes.

Hilen Bobenontot

http://www.kandu.dk/

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 15-04-04 21:58

> Prøv hos en campingforhandler - de har normalt 12 volt pærer med 230
> volt gevind!
>
> De er nok lidt dyrere end alm. pærer - men de kan fåes.
Det ser desværre ikke ud som om de har det i her i nærheden.
jeg har prøbet både PJ, Neergård og en her i Valby.. Ingen af dem har dem

Mvh
Tim

Fra : Ole

Dato : 16-04-04 09:08

> Det ser desværre ikke ud som om de har det i her i nærheden.
> jeg har prøbet både PJ, Neergård og en her i Valby.. Ingen af dem har dem
>

> Mvh
> Tim

Hej Tim
Jeg købte to stk sidste år hos BIJE i Kagerup og der er det almindelig
lagervare.
Du kan også finde dem i Campers katalog. Her er et link:

www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='228030'&page=1&p_cat_id='269'&menuguid=2

De kalder dem "akkumulatorpære" og de koster 48 kr eller 56 kr for 2
stk afhængig af type.
Ellers prøv en skibshandler, de har dem ofte, da mange fiskere bruger
dem på kutteren.
mvh
Ole