Kørsel med CV
Fra : Hans T

Dato : 13-04-04 21:12

Halløj

Jeg har netop skiftet til en 110hk HDI Citröen.
Den har et moment på 242 Nm ved 1750-2900 o/min.
Jeg har fået den testet på rullefelt.
Rullefelt-manden sagde at det ikke altid blot var mest hensigtmæssigt at
lægge den i 5' og sejtrække derudaf. Han mente at det ofte var bedre at få
omdrejningerne op, så den fik "noget at leve af" som han udtrykkede det.
Hvad mener I garvede turbodiesel kørere.
Ved hvilket omdrejningstal vil der være mest økonomi i at køre.
Den snurrer 2000 o/min ved 90 i 5' gear og 2500 o/min ved 90 i 4' gear.

Venlig Hilsen Hans T.

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-04-04 21:21

Hans T wrote:
> [...]
> Ved hvilket omdrejningstal vil der være mest økonomi i at køre.
> Den snurrer 2000 o/min ved 90 i 5' gear og 2500 o/min ved 90 i 4'

Hej Hans

Du bør nok ikke køre ret meget under 90 km/t før du gearer ned i 4.
for så begynder den at sejtrække med deraf størerer dieselforbrug.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Hans T

Dato : 13-04-04 21:38

> [...]
>
> Du bør nok ikke køre ret meget under 90 km/t før du gearer ned i 4.
> for så begynder den at sejtrække med deraf størerer dieselforbrug.

Det vil sige at rullefelt manden har ret i at selv en diesel oftest har
bedre økonomi i at få hævet omdrejningerne.
Det er vel ikke sådan at du har en kørekomputer installeret så du kan sidde
og følge med når du kører. Dvs se dit aktuelle forbrug ved de forskellige
hastigheder/omdr.

Hilsen Hans