Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Ericsson centralbord
Fra : Cubus

Dato : 12-04-04 19:32

Spørgsmål til telefondamer og andre:

Hvad blev de angivne betjeningshåndtag brugt til på viste
centralbord?

http://cubus-adsl.dk/elteknik/div/ericsson_centralbord.php

Jeg gætter på at nr 4 var til at lave et ringesignal og nr 3 var til at
slutte forbindelsen i et snorpar?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : N_N

Dato : 15-04-04 23:48

> [...]
>
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/div/ericsson_centralbord.php
>
> Jeg gætter på at nr 4 var til at lave et ringesignal og nr 3 var til at

Hér er hvad en pensioneret KTAS mekaniker skriver:

1. Kan ikke huske.
2. Talesæts omskifter midterstilling = 2 talesæt tilkoblet V ell. H = 1
talesæt tilkoblet.
3. Svar/Ringe ngl. (kun ringe hvis polveksler monteret), som ngl. er
vist svare, modsat ringe
4. Manuel ringeinduktor

Fra : Cubus

Dato : 16-04-04 05:53

"N_N" <nuller@goj.net> skrev

> Hér er hvad en pensioneret KTAS mekaniker skriver:
>
> 1. Kan ikke huske.
> 2. Talesæts omskifter midterstilling = 2 talesæt tilkoblet V ell. H = 1
> talesæt tilkoblet.

Ok, jeg tænkte ikke lige på, at et centralbord i denne størrelse
kunne være tomandsbetjent. Men det forklarer så også noget
andet der undrede mig, nemlig at der sad en ringeinduktor i hver
side af bordet.

> 3. Svar/Ringe ngl. (kun ringe hvis polveksler monteret), som ngl. er
> vist svare, modsat ringe

Hvilken funktion har en polveksler?

--
Cubus