internet via parabol ? (FWA)
Fra : steen

Dato : 12-04-04 12:24

Hej,

Nogen der har erfaring http://www.europeonline.com/ , eller lignende
tilbud..?? Umiddelbart er deres priser jo mindre end ADSL løsninger.
Jeg er klar over at større downloads skal 'bestilles', men alm surf
hastighed på ca 700kb/s er da udemærket.

Hygge
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-04-04 14:05

steen wrote:
> [...]
> Jeg er klar over at større downloads skal 'bestilles', men alm surf
> hastighed på ca 700kb/s er da udemærket.

Jeg prøvede et lignende produkt for en del år siden og jeg er ikke
imponeret. Upload foregår stadig via en almindelig telefonlinie, og hver
gang du klikker ind på et link, skal requesten først sendes til serveren.
Derefter skal serveren sende dataene op til satelitten, som så sender dem
til dig. Det gør det efter min mening uegnet til almindelig surf. 700kb/s er
slet ikke nødvendigt til almindelig surf. Det kan faktisk kun bruges til
store downloads, men så skal telefonlinien så vidt jeg husker stadig være
åben.

Jeg vil klart foretrække ADSL selvom det er dyrere.

Mvh.

Michael Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 08:12

> Jeg prøvede et lignende produkt for en del år siden og jeg er ikke
> imponeret. Upload foregår stadig via en almindelig telefonlinie

Ikke i de nyeste løsninger - Men uploadhastigheden er stadig begrænset.

> Jeg vil klart foretrække ADSL selvom det er dyrere.

Intenet via satelit/parabol er vel kun noget man overvejer når man ikke
kan få et mainstream product som adsl ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : steen

Dato : 14-04-04 11:12

On Mon, 12 Apr 2004 11:23:39 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> Nogen der har erfaring http://www.europeonline.com/ , eller lignende

Jeg fandt Sonofons løsning:
http://www.sonofon.dk/erhverv/produkter/internet/sonofon_bredbaand/ind
ex.shtml

En rigtig tovejs løsning, til en fornuftig pris - det lyder da ikkke
så tosset?
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 13:22

steen wrote:

> [...]
>
> En rigtig tovejs løsning, til en fornuftig pris - det lyder da ikkke

Den er fin, hvis altså du kan få den. Det er ikke ret mange steder der
er dækning.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-04-04 21:12

Hej

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote:

>Den er fin, hvis altså du kan få den. Det er ikke ret mange steder der
>er dækning.

Der er dækning fra alle Sonofon's egne master. - Problemet er, eller
kan være, at kunden ikke kan "se" masten, et hus, træ en bakke, eller
andet kan 'stå ivejen' og så går det ikke, men, hvis der er frit sigt
mellem mast og kunde så er der ingen problemer i den sag.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 08:14

> [...]
> andet kan 'stå ivejen' og så går det ikke, men, hvis der er frit sigt
> mellem mast og kunde så er der ingen problemer i den sag.

Selvom jeg ikke bor for langt fra master så peger deres antenne den gale
vej. Citat: "Ligegyldigt hvor høj en mast
du sætter op kan vi ikke levere". Jeg var ellers ved at være klar på at
sende en ansøgning om byggetilladelse og ofre 20000kr på en mast hvis
det var løsningen.

Fra : Leonard

Dato : 15-04-04 09:06

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Jeg var ellers ved at være klar på at
>sende en ansøgning om byggetilladelse og ofre 20000kr på en mast hvis
>det var løsningen.

Hvis du vil betale den pris, vil TDC så ikke levere et fiberkabel helt
til døren?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-04-04 12:11

["Followup-To:" header set to dk.edb.internet.udbydere.]
On Thu, 15 Apr 2004 10:06:11 +0200, Leonard wrote:

> Hvis du vil betale den pris, vil TDC så ikke levere et fiberkabel helt
> til døren?

Jeg tror ikke at du har nogen ide om hvor meget det koster at
grave ... hvis det er noedvendigt at grave fiber ned til et sted
der er for langt fra centralen til at ADSL virker, saa taler vi
sikkert om adskillige km til tusinde tusinde kroner per km

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Leonard

Dato : 16-04-04 17:39

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>sikkert om adskillige km til tusinde tusinde kroner per km

tusind tusind = en million og det koster det næppe pr. km ...

Alternativet er en mast til 20.000 kr, det kan man altså grave et pænt
stykke for.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 18-04-04 01:25

On Fri, 16 Apr 2004 18:39:24 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Alternativet er en mast til 20.000 kr, det kan man altså grave et pænt
>stykke for.

Ja, hvis man er rigtig rigtig heldig kommer man måske op på en halv
km. Og selvom fiberkabel ikke er specielt dyrt, koster det dog penge.

Som Jesper siger - hvis der er for langt fra centralen til at man kan
nå den med ADSL, må vi snakke omkring de 5 km. eller mere. Afhængig af
hvad der skal graves i osv. osv., kan det NEMT koste en mio.

Et alternativ er at bestille et fast kredsløb. Det kan leveres som
HDSL og kan repeates. Det bliver formentlig en hel del billigere end
fiber, men dog stadig (meget) dyrt i sammenligning med ADSL.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen (Klein Web)

Fra : anders majland

Dato : 19-04-04 16:46

> Et alternativ er at bestille et fast kredsløb. Det kan leveres som
> HDSL og kan repeates. Det bliver formentlig en hel del billigere end
> fiber, men dog stadig (meget) dyrt i sammenligning med ADSL.

Oprettelsen vil være til at overkomme (selvom det er dyrt) - men
kvartalsafgifterne er ikke skruet sammen så det er økonomisk
overkommerligt for private... En mast vil jeg også have glæde af til
antenner og måske en parabol eller to (udover internetadgang).

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-04-04 21:37

On Fri, 16 Apr 2004 18:39:24 +0200, Leonard wrote:

> tusind tusind = en million og det koster det næppe pr. km ...

ti tusinde mente jeg ...

> Alternativet er en mast til 20.000 kr, det kan man altså grave et pænt
> stykke for.

Langt under de 5 km som der mindst vil vaere kraevet hvis det er uden
for ADSL raekkevidde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-04-04 08:40

On Thu, 15 Apr 2004 09:13:48 +0200, "anders majland"
> [...]

>du sætter op kan vi ikke levere". Jeg var ellers ved at være klar på at
>sende en ansøgning om byggetilladelse og ofre 20000kr på en mast hvis

Hvis problemet er, at du bor for langt fra centralen, så er der en
anden løsning, som givetvis er langt billigere. Find en god ven, som
bor nærmere på centralen og hvis hus du kan se fra din bopæl. Lad ham
få ADSL og del det så med ham via et trådløst LAN og en
retningsbestemt antenne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 08:38

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote in
4ok980tsmjsbr9e4l4fsb7iju7l2ucpsk4@4ax.com

> [...]
> bor nærmere på centralen og hvis hus du kan se fra din bopæl. Lad ham
> få ADSL og del det så med ham via et trådløst LAN og en

Det indgår bestemt også i overvejelsenrne - men vi er "nye" i området så
vi kender kun de nærmeste naboer der heller ikke kan få adsl... Til
sommer må jeg hellere en tur rundt og stemme dørklokker ....

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 18:39

> [...]
> bor nærmere på centralen og hvis hus du kan se fra din bopæl. Lad ham
> få ADSL og del det så med ham via et trådløst LAN og en

Uhauha - se det lyder interessant. Det anede jeg ikke at det kunne lade sig
gøre! - Hvilken slags udstyr skal man bruge til dette? Hvad koster det? Og
hvor langt kan det evt. række?
Jeg selv bor rigtig langt ude på landet der hvor kragerne vender - og har
ikke mulighed for andet end FWA. Dog er jeg ved at købe et hus som ligger
ligger lige ud til vejen (og som godt kan få ADSL). Jeg kan lige akkurat se
huset fra min bopæl - så hvis det er muligt at dele en internetforbindelse
mellem mine to huse - ja så er det da bestemt at foretrække!

Jeg vil være meget glad for at høre mere om mulighederne for dette.

Mvh Fred Flintstone

Fra : anders majland

Dato : 23-04-04 15:11

> Jeg vil være meget glad for at høre mere om mulighederne for dette.

I nyest AOD er der et par sider om en færdig løsning fra zyxel. Mener at
det er ca 12kkr det koster

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-04-04 21:15

Hej

> [...]

>vi kender kun de nærmeste naboer der heller ikke kan få adsl... Til
>sommer må jeg hellere en tur rundt og stemme dørklokker ....

En 3die mulighed, hvis i er nogle stykker i området, er at få RedSpot
til at etablere et lokalt trådløst netværk til jer, det mener jeg de gør
hvis man blot kan få samlet 10 deltagere.

www.redspot.dk

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : anders majland

Dato : 23-04-04 15:18

> [...]
> til at etablere et lokalt trådløst netværk til jer, det mener jeg de
> gør hvis man blot kan få samlet 10 deltagere.

10 brugere indenfor et par hundrede meter - det bliver lidt svært
medmindre muldvarpene også skal have internetadgang ...

Desuden hjælper det jo ikke så meget hvis det er ikke kan etableres en
forbindelse videre fra hotspotet...