Økonomistyring på mac?
Fra : Martin Kjems

Dato : 28-04-01 08:15

Findes der et godt økonomistyring/bogføringsprogam til Macintosh? Noget der
svarer til "Concorde" til PC.

Jeg er ved at starte min egen virksomhed og kunne godt tænke mig at bruge
min gamle mac til at holde styr på økonomien.

Jeg har mest erfaring med programmer til "kreative". Er der nogen der har
erfaring med regnskabsadministration på æblemaskinen?

Eller er det bedst ikke at blande æbler og pærer?
Måske kan man kun lave kreativ bogføring på en mac

Jeg ville blive meget glad hvis der var nogen der kunne pege på et godt
program. Kan man bruge Filemaker Pro? - findes der noget på dansk?

Martin Kjems

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-04-01 08:21

Martin Kjems <martinkjems@city.dk> wrote:

> Findes der et godt økonomistyring/bogføringsprogam til Macintosh? Noget der
> svarer til "Concorde" til PC.

Der er noget der hedder "Kap Horn". Har en demo liggende, men har ikke
prøvet for alvor. Har hørt/læst meget godt om dette.

> Jeg ville blive meget glad hvis der var nogen der kunne pege på et godt
> program. Kan man bruge Filemaker Pro? - findes der noget på dansk?

Jeg tror godt man kan bruge Filemaker Pro til bogføring. Men jeg ved
ikke hvor let det lige er at sætte op til dette brug.

Martin

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Der er noget der hedder "Kap Horn". Har en demo liggende, men har ikke
> prøvet for alvor. Har hørt/læst meget godt om dette.

Jeg tvivler på at den stadig findes. Personligt bruger jeg Maconomy
Light Økonomi - men den sælges heller ikke mere.

> Jeg tror godt man kan bruge Filemaker Pro til bogføring. Men jeg ved
> ikke hvor let det lige er at sætte op til dette brug.

For det første skal man så selv programmere det hele. For det andet har
jeg svært ved at se at FileMaker Pro kan bruges til bogføring /da man
ved bogføring netop skelner mellem transaktion og postering, og da en
transaktion skal være udelelig/. Kort sagt skal det sikres at debet og
kredit-siderne stemmer, hvilket vil sige at en kasseklade skal kunne
indsættes udeleligt i de underliggende tabeller, og at brugeren nok får
adgang til at se i disse underliggende tabeller, men ikke til at rette i
dem.

Her er 4D et langt bedre alternativ, da 4th Dimension netop understøtter
transaktioner.

Billigere vil det dog være at bruge freeware-programmet PostgreSQL fra
MacOS X's Unix-miljø. Brugergrænseflader laves i PHP, man kan få adgang
til databasen fra hele intra/internettet, og databaseprogrammet [i
realiteten Ingres] understøtter direkte transaktioner og views.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 28-04-01 09:13

Hej Martin,

Jeg kan klart anbefale Hansa FirstOffice. Programmet virker både på Windows
og Mac OS, dog ikke Mac OS X
Læs mere om FirstOffice her:
http://www.hansa.dk/firstoffice/index.html
Du kan hente en demo på deres site...

Med venlig hilsen

Dennis Højsholt

On 28/04/01 9:14, in article B7103A83.5475%martinkjems@city.dk, "Martin

Fra : Thomas

Dato : 28-04-01 21:04

> Findes der et godt økonomistyring/bogføringsprogam til Macintosh? Noget
der
> svarer til "Concorde" til PC.

Jeg har brugt Maconomy hos en tidligere arbejdsgiver, og det fungerede
upåklageligt, men var en kende pebret...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-01 21:52

In article <9cf7nn$1keq$1@news.cybercity.dk>, "Thomas" <flash4@it.dk>
wrote:

> Jeg har brugt Maconomy hos en tidligere arbejdsgiver, og det fungerede
> upåklageligt, men var en kende pebret...

Og dødt.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Thomas

Dato : 29-04-01 10:46

> Og dødt.

Jeg troede de fandtes endnu, er de lukket og slukket?

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-01 11:18

In article <9cgntc$m0n$1@news.cybercity.dk>, "Thomas" <flash4@it.dk>
wrote:

> Jeg troede de fandtes endnu, er de lukket og slukket?

Det kan ikke købes mere, og det bliver ikke supporteret.

Kort sagt, man er på skideren hvis man køber en brugt licens, og der så
går kludder i databasen.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Thomas

Dato : 29-04-01 13:47

> Det kan ikke købes mere, og det bliver ikke supporteret.
>
> Kort sagt, man er på skideren hvis man køber en brugt licens, og der så
> går kludder i databasen.

Bestemt værd at vide...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-04-01 11:01

Martin Kjems <martinkjems@city.dk> wrote:

> Jeg ville blive meget glad hvis der var nogen der kunne pege på et godt
> program. Kan man bruge Filemaker Pro? - findes der noget på dansk?

Du kommer ret langt med FileMaker. Til kundebase, pris-/vareliste,
fakturering, kreditnotaer og kreditorstyring kan du snildt flække noget
brugbart sammen, der taler med hinandne - men det kræver nok en del mere
snilde og tid at få FileMaker til at klare hvad et egentligt
bogholderi-system kan: Debitor-kontoudtog, rykkere, rentetilskrivning og
en kontooplan du kan bogføre i.

Hertil kommer hvad der måtte være af formalia for, hvordan og hvad man
kan rette i på et stykke bogførings-software. Jeg kender ikke reglerne,
men kan forestille mig, at der er grænser for, hvor meget man må kunne
efterationalisere i bogførte posteringer m.v.

-j

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 29-04-01 15:04

martinkjems@city.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>
>Jeg ville blive meget glad hvis der var nogen der kunne pege på et godt
>program. Kan man bruge Filemaker Pro? - findes der noget på dansk?

Hej Martin,

Hansa regnskabsprogrammer findes i 3 vesioner,

Fåes til begge platforme Mac/ PC og på Dansk

1. Firstoffice DK fra 1995 +m
2. Office/2 fra 3996 + m
3. Kan jeg ikke huske, hvad hedder, ( nøvendigt, hvis man skal regne meget
med fremmed valuta)
Det fåes hos ComputerStore. 7013 7030
Du kan downloade en demo version. Men allerbedst ring til firmaet og tal
med dem. De er meget venlige.

Vi har lige starte et nyt firma og vi kommer til at bruge version2, som
min regnskabskyndige søn er ved at teste for, hvor meget af vores behov,
vi får dækket. Han siger det er meget brugervenligt.

Det er superbilligt i forhold til, hvad man får og det kan udvides til den
helt store pakke.

www.firstoffice.dk

Venligste hilsener Hanne

Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : kaphorn

Dato : 21-02-04 20:04

"Martin Kjems" skrev d. 28-04-01 08:15 dette indlæg :
> [...]
godt
> program. Kan man bruge Filemaker Pro? - findes der noget på dansk?

Hej Martin

Kap Horn kører OS X i dag se evt. http://kaphorn.dk

mvh

mads