Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeder til fotokopi
Fra : René Nielsen

Dato : 08-04-04 10:48

Hej NG,
Jeg er blevet sat til at lave en konfirmationssang, hvor der skal indscannes
familiebilleder. Når "masteren" er lavet, skal det fotokopieres. Nu ved jeg,
at tager man en fotokopi af et alm. billede, bliver det ikke pænt. Tager man
en kopi af et foto fra en avis bliver det pænt nok.
De billeder jeg har indscannet er i .JPEG 300 dpi. Er der nogen gode råd???
Jeg kan scanne ind i BMP, JPEG og TIFF.
Skal man scanne ind i et bestemt format? Evt. konvertere via et tredje parts
program?
På forhånd tak.
MVH: René
(A+)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-04 17:34

René Nielsen wrote:
> Hej NG,
> Nu ved jeg, at tager man en fotokopi af et alm.
> billede, bliver det ikke pænt. Tager man en kopi af et foto fra en
> avis bliver det pænt nok.

Forskellen ligger ik at der i et avisbillede er indlagt et rastermønster.
Dvs. at de forskellige gråtoner i billedet er omdannet til et mønster af
større eller mindre sorte prikker.

> De billeder jeg har indscannet er i .JPEG 300 dpi. Er der nogen gode
> råd??? Jeg kan scanne ind i BMP, JPEG og TIFF.
> Skal man scanne ind i et bestemt format? Evt. konvertere via et
> tredje parts program?

Det er i princippet helt ligegyldigt, hvilket filformat du bruger i denne
forbindelse. Du skal bare finde et grafikprogram, der formår at lægge raster
på et billede ud fra det originale billedes gråtoneværdier.

Da jeg ikke selv har arbejdet med lige denne diciplin, kan jeg ikke
fortælle, hvilke programmer, der (evt. med et plugin) kan gøre arbejdet for
dig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 08-04-04 17:46

Hej Rene

Problemet kan løses hvis du har en postscript printer - den printer billeder
ud med raster ilagt (små punkter). En anden løsning er at du får
fotokopieret på en farvekopi maskine, en farvekopimaskine vil ikke som de
"gamle" SH kopimaskiner lukke i de mørke områder.

Jeg vil anbefale dig at få nogle gode råd hos dit kopicenter, det kan jo
også være at de kan modtage sangen i elektronisk form.
Ellers kan løsningen blive at du skal producere det antal du skal bruge på
din egen printer?

Mvh
Anders

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-04-04 19:10

On Thu, 8 Apr 2004 11:47:56 +0200, "René Nielsen" <rni@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan scanne ind i BMP, JPEG og TIFF.
>Skal man scanne ind i et bestemt format? Evt. konvertere via et tredje parts

Det kan laves med Photoshop.

Jeg kan lave en vejledning til Photoshop, hvis du har programmet.

Kurt Brixen

Fra : gitte

Dato : 09-04-04 06:38

jeg kunne godt tænke mig sådan en vejledning
gitte

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-04-04 08:47

On Fri, 9 Apr 2004 07:38:23 +0200, "gitte" <gitte@getawayinfo.dk> wrote:

>jeg kunne godt tænke mig sådan en vejledning
>gitte

Du skal simpelthen selv lave raster i billedet (halvtonebillede).
Billedet bliver sort/hvid.

Sæt størrelsen i Billede / Billedstørrelse
og sæt det til fx 200 dpi
Der skal være hak i Nye billeddata

Det virker kun på gråtoner, så lav billedet til gråtoner
Billede / Tilstand / Gråtoner
- eller kopier en farvekanal ind i et nyt gråtonebillede.

Så til bitmap
Billede / Tilstand / Bitmap
Sæt en opløsning der passer til printeren. En 300 el. 600 dpi laser-printer
sættes det til henholdsvis 300 el. 600, dvs. den samme opløsning som printeren.
Min blækprinter har en opl. på 720 dpi, så her er det 720

vælg Metode / Brug halvtoneraster

Næste vindue stilles størrelsen på rasteret
Det er printeropløsningen delt med 16,
(720/16=45)
Altså 45 linjer/tomme - 45 grader - Rund

Hvis du synes billedet er for groft, kan du fortryde modeskift, og lave det til
bitmap igen med andre indstillinger.
Hvis du vil lave finere raster mister du gråtoner. Hvis du dividerer med 12 får
du kun 144 gråtoner. (Et rasterpunkt på 12 x 12 printerpunkter kan kun have 144
forskellige størrelser).

Kurt Brixen

Fra : gitte

Dato : 11-04-04 04:01

tusinde tak for din vejledning Kurt, den er nu gemt, jeg ved jeg får brug
for den

Fra : René Nielsen

Dato : 08-04-04 22:43

Tak til alle for svarene. Løsningen er, at indlevere filen til trykkeriet,
og få disse til at udskrive det direkte til printer. Det er også et spm. om
pris. Og det er meget dyrt. Farve koster 10,- pr. stk, og S/H 2,- pr. stk.
Det er korrekt, at jeg kan udskrive til min egen laser, men jeg skal have ny
patron (pris ca. 650,-), og det er ikke for mig selv den sang skal
udskrives.
Endnu engang, tak for hjælpen til jer alle,
MVH: René
(A+)

Fra : Erik W.

Dato : 09-04-04 07:49

> Det er korrekt, at jeg kan udskrive til min egen laser, men jeg skal have
ny
> patron (pris ca. 650,-), og det er ikke for mig selv den sang skal
> udskrives.

Så ville det jo være genialt hvis du kunne lave en aftale om at de penge som
det koster at få den lavet på trykkeriet gik til en ny patron til dig. Hvis
det er en lidt ældre laserprinter kan du også få kopitoner til en meget
billig penge. Se eksempelvis http://www.dansktonerservice.dk/

God påske og god konfirmation

Mvh Erik

--
Kritik er yderst sundhedskadeligt! (Jesper Juul 1998)