Tur til portugal
Fra : Morten Nielsen

Dato : 07-04-04 10:00

Hejsa

Jeg skal til sommer ned og se EM sammen med nogle venner, og har besluttet
at vi vil have en tur ud af det, og vil derfor tage bilen derned. Der er ca.
2800 km, og turen går igennem Tyskland, Belgien, Frankring, Spanien og
Portugal.

Derfor vil jeg gerne høre lidt erfaringer fra de folk som har kørt ned
igennem Europa og har oplevet de ting man kommer ud for. Vi satser på at
sove på campingpladser på vej derned og tilbage igen, og tilbagelægge ca.
600-800 kkm, om dagen med rigelige pauser.

Hvordan fungerer det med betalingsveje, tunneler osv ? Tager de imod
Mastercard, eller er det en god ide at tage en bunke Euro med ?

Hvor meget kan man gennemsnitlig kører på motorvejene derned ?

Er der noget man skal være særligt opmærksom på ?

Håber i kan give mig lidt information, viden og ideer.

På forhånd tak.

/Morten Nielsen

Fra : Kristian

Dato : 07-04-04 10:11

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote:
Få fat i Europakortguiden der bliver udgivet af vejdirektoratet,
og kommer i en ny udgave hvert år.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=20207

Den koster cirkus 100 spir og de har den på de fleste tankstationer.
Her står priserne på de forskellige betalingsveje, hvordan man kan
betale , hvilke kort de accepterer etc.

Kristian

Fra : Brian Larsen

Dato : 07-04-04 12:28

Hvis du er medlem af FDM har de også en masse informationer om de
forskellige lande vedr. beetalingsveje og meget mere.

Jeg skal også køre derned, hvor lang tid regner du/i med at bruge på turen
derned. Vi har planer om at køre fredag morgen den 11. juni?

Har i bestilt campingpladser i portugal eller er det mon helt umuligt i den
periode?

Brian

Fra : Morten Nielsen

Dato : 07-04-04 13:50

> Jeg skal også køre derned, hvor lang tid regner du/i med at bruge på turen
> derned. Vi har planer om at køre fredag morgen den 11. juni?

For ikke at få for meget stress, og kunne se lidt seværdigheder på vej
derned af, har vi valgt at køre allerede d. 7 Juni.. Jeg regner med at
hjemturen kan klares på ca. 3 dage.

> Har i bestilt campingpladser i portugal eller er det mon helt umuligt i
den
> periode?

Vi er så heldige at en af vores venner som skal med har familie rundt
omkring i Portugal, så vi er godt dækket ind :) Jeg ved ikke hvordan
situationen er omkring campingpladser pt. Men man skal nok snart være ude
hvis man vil være sikker på at få en plads.

/Morten N

Fra : Anette

Dato : 08-04-04 01:41

Morten Nielsen <Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote:
> Hvordan fungerer det med betalingsveje, tunneler osv ? Tager de imod
> Mastercard, eller er det en god ide at tage en bunke Euro med ?
Som en anden ahr anbefalet Europaguiden er fremragende,den hund er givet
godt ud.

Du kan bruge de fleste typer betalingskort de fleste steder, også EuroShell,
men det er en god ide at have Euro med alligevel ( om ikke andet så til
toiletterne på motorvejen . Mange steder er det kun korte stræk , feks
mellem to byer, man betaler for , typisk 2-6 euro, det kan dårligt betale
sig at tage betalingkortet frem, mest fordi man kommer hurtigere gennem
betalingsanlægget ved at smide beløbet i en slags kurv. Der er skilte op mod
anlæggene der fortæller hvor meget der skal betales, andre steder trækker
man et kort og der på står der hvor meget man skal betale " i den anden
ende"

> Hvor meget kan man gennemsnitlig kører på motorvejene derned ?

Vi skiftes til at køre, 4 timer ad gangen, gennemsnithastighed omkring de
100- 120 km /h.
Alt afhængig af vejarbejder o.s.v. Omkring de store byer er der
hastighedsbegrænsning på 100. Vi undgår at køre når trætheden melder sig om
natten. Nattrafikken i Tyskland, Frankrig og især i Portugal er noget mere
opmærksomhedskrævende end herhjemme.
De gange vi er kørt til Sydspanien eller til Portugal er vi "blevet " i
Tyskland så langt som muligt for at undgå vejafgifterne, dvs kørt til
Freiburg, over grænsen, videre til Besancon drejet på landevej N83 til Bourg
en Bresse, på motorvej/ landevej igen til Clermont ferrand tværs over til
Bordeaux og sydpå.
Den rute tager tid, men er meget flot gennem vinlandet - og billig
Fra San Sebastian, via Vitoria og Burgos til Valladolid. Glimrende veje,
men man skal se sig for for at finde spisesteder langs landevejen i Spanien.
Men hold øje med lastbilerne, de ved hvor man spiser godt og billigt. Ingen
taler engelsk eller tysk i de små trucker restauranter der eri enhver by i
Spanien, men bed om "menu del dia" dagens ret og de vil diske op med det
bedste de har, til ingen penge.
Videre ad landeveje ( lidt bjergkørsel) mod Salamanca, som er en smuk
universitetsby, med myriader af cafeer og en skøn stemning. Derefter er der
frit valg ind i Portugal. De steder vi har været i Portugal er vejene
rimeligt dårlige. Portugiserne kører hårdt og hurtigt og der er no mercy
hvis man ligger i vejen - og så i bjergene.
Sørg for at have masser af alkoholfri drikkevarer med i bilen, man bliver
let svimmel og ukoncentreret af tørst - helst masser af vand. Og husk byt
chauffør FØR chaufføren bliver træt. Det er ikke som at køre herhjemme, så
koncentrationen skal være toptunet. Vær lidt ydmyg i trafikken dernede -
husk mange har ikke samme "ømme" forhold til deres biler som vi har
herhjemme, så I blvier skubbet i grøften hvis i ikke opfører jer som "man
bør" . Sidst men ikke mindst TÆNK jer godt om hvor I gør at jeres punge,
kontanter pas og creditcards. Opbevar ikke det hele samlet og hav det på jer
hele tiden , døgnet rundt.
Tyvene er mange i turistområderne og på motorvejen, de er snu og totalt
hæmningløse. Det er en træls omgang at få ødelagt sin tur bare fordi man har
ladet sig lede af sin hjemlige naivitet og tillid til andre mennesker - been
there done that

/ Anette

Fra : Morten Nielsen

Dato : 14-04-04 09:11

> ladet sig lede af sin hjemlige naivitet og tillid til andre mennesker -
been
> there done that
>
> / Anette

Tak for det gode svar :)

/Morten N

Fra : Lars RejserNU.dk

Dato : 14-04-04 21:49

Hvis du for eks. tager ruten mellem Lissabon og Albuferia (i Alagarve) er
prisen idag ca. 16 Euro på
motorvejen

Hilsen
Lars Andersen