Hvad er en mailing-list
Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-04-04 09:29

Hej.

Er der nogle der kan fortælle (eller give et link til en forklaring af)
hvad en mailing-list er.

Jeg er nemlig i tvivl om, hvorvidt man bør benytte list-id headeren, når
man sender newsletter, eller om det ikke falder i kategorien mailing-list.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-04 12:00

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.invalid> writes:

> Er der nogle der kan fortælle (eller give et link til en forklaring
> af) hvad en mailing-list er.

Det er typisk en enkelt mailadresse man kan sende mail til, som så
bliver videresendt til alle deltagerne på listen.

Meget mailinglistesoftware har så også funktionalitet til at man kan
efterspørge de sidste 100 mails sendt til listen og den slags ved at
sende mails med diverse kommandoer i til en særlig adresse.

> Jeg er nemlig i tvivl om, hvorvidt man bør benytte list-id headeren,
> når man sender newsletter, eller om det ikke falder i kategorien
> mailing-list.

Det falder normalt ikke i kategorien. Det vil typisk bare være dig der
sender en flok mails ud til folk der har tilmeldt sig.

Der er selvfølgelig en del ligheder, som du som udsender af et
nyhedsbrev kan være opmærksom på. Lad fx være med at liste alle
modtagerne i To-headeren, og lad gerne mailen indeholde en lille
notits (evt. i headeren, hvilket meget mailinglistesoftware også gør)
om hvordan man afmelder sig.

Den "definition" Dan har givet dig tyder på at han tænker på at
oprette en liste i et bestemt program. Jeg kender ikke lige det
program han taler om, så jeg ved ikke hvilket det er, men det mener
jeg er en defekt definition.

En mailingliste bruges oftest til debat, ganske som en nyhedsgruppe,
og derfor kan alle deltagere på listen normalt også skrive til den.
Der findes dog undtagelser i form af announce-lister, som i nogen grad
minder om din udsendelse af nyhedsbrev.

Et nyhedsbrev kan såmænd også sagtens realiseres ved hjælp af en
mailingliste, men har man ikke allerede listeserveren oppe og køre, så
vil jeg mene det er overkill i de fleste tilfælde.

--
Jacob - www.bunk.cc
Anybody can win, unless there happens to be a second entry.

Fra : Britt Malka

Dato : 07-04-04 14:48

On Wed, 07 Apr 2004 13:00:11 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det falder normalt ikke i kategorien. Det vil typisk bare være dig der
>sender en flok mails ud til folk der har tilmeldt sig.

Jeg gør det, men det er vist ganske rigtigt ikke normalt eller
påkrævet.

Desuden ved jeg ikke, hvor mange mailprogrammer der kan udnytte
funktionen. De to, jeg bruger, kan.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-04-04 15:02

wrote:

> Det falder normalt ikke i kategorien. Det vil typisk bare være dig der
> sender en flok mails ud til folk der har tilmeldt sig.

Ok, så kan jeg jo godt slette de par linier. :)

Har i øvrigt lige fundet et spørgsmål mere:
På min hjemmeside har jeg lavet en formular, hvor folk kan tilmelde sig.
Når en person udfylder formularen skal man selvfølgelig sende en mail til
personen, som skal godkende adressen, for at sikre sig, at det er
indehaveren af emailadressen, der har tilmeldt sig.
Er det nok, at sende et link, som skal trykkes på for at godkende
emailadressen, eller skal godkendelsen komme i form af en besvarelse af
emailen.
Der er en større sikkerhed ved at kræve, at det skal være en besvarelse af
emailen, da man så altid har et bevis for, at den emailadresse er
tilmeldt, men det er noget lettere bare at lade et klik på et link
godkende adressen i databasen.

Hvad er den korrekte måde, at gøre det på?

--
Ryan Kristensen

Fra : Britt Malka

Dato : 07-04-04 15:54

On Wed, 07 Apr 2004 16:01:38 +0200, Ryan Kristensen <me@privacy.net>
wrote:

> [...]
>tilmeldt, men det er noget lettere bare at lade et klik på et link
>godkende adressen i databasen.
>
>Hvad er den korrekte måde, at gøre det på?

Det mest korrekte er vist, at folk skal videresende mailen til en
anden adresse for at godkende tilmeldingen.

Ved at vælge at folk skal besvare mailen, ryger du ind i problemet
med, at mange har disse irriterende autosvar på, så uanset om det rent
faktisk er personen eller ej, der har tilmeldt sig, så bliver han i
hvert fald tilmeldt

Ulempen ved at skulle få folk til at videresende mailen til en ny
adresse er, at mange ikke kan finde ud af det.

Så det er en balancekunst.

Personligt har jeg ikke valgt at lade folk bekræfte deres tilmelding,
men til gengæld sender jeg det ip-nummer, der er brugt ved
tilmeldingen. Er der tale om misbrug, vil en udbyder mange gange kunne
få fat i den, der har tilmeldt en anden person.

Under alle omstændigheder giver jeg den tilmeldte person mulighed for
at afmelde sig igen med det samme, hvis tilmeldingen er en fejl.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-04 17:36

Ryan Kristensen <me@privacy.net> writes:

> Er det nok, at sende et link, som skal trykkes på for at godkende
> emailadressen, eller skal godkendelsen komme i form af en besvarelse
> af emailen.

Begge dele er lige godt såfremt det er lavet fornuftigt. I begge
tilfælde skal personen kunne modtage mail til den emailadresse der er
tilmeldt.

Med fornuftigt mener jeg at et tilsendt link skal indeholde en eller
anden form for unikt ID, som kun kan bruges til at melde den
emailadresse til, så jeg fx ikke kan melde enandenendmig@eksempel.dk
til listen og så gå ind på en hjemmeside og skrive adressen igen
hvorefter jeg har tilmeldt en anden uden nogensinde at have set den
mail du sendt til mig.

> [...]
> emailadresse er tilmeldt, men det er noget lettere bare at lade et
> klik på et link godkende adressen i databasen.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle give større sikkerhed. Uddyb
venligst.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-04-04 23:34

On Wed, 07 Apr 2004 18:35:38 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> Jeg kan ikke se hvorfor det skulle give større sikkerhed. Uddyb
> venligst.

Jeg tænkte på, i det tilfælde, at _jeg_ skulle kunne bevise, at jeg har
været berettiget til at sende den mail.
Et eller andet sted på <http://dsbl.org/> skriver de, at det er måden man
skal gøre det, så man - hvis man bliver meldt som værende spammer - kan
finde den pågældende mail frem og bevise sin "uskyld".

Dette burde jo ikke være nødvendigt, så længe man bare sikker på, at det
kun er de rette der bliver tilmeldt.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-04 17:39

Ryan Kristensen <me@privacy.net> writes:

> Ok, så kan jeg jo godt slette de par linier. :)

Du kan jo også bare lade dem stå. De gør vel næppe nogen skade, og det
kan jo være at enkelte af modtagerne rent faktisk har glæde af dem.
Hvis jeg fx vidste at alle de nyhedsbreve jeg var tilmeldt brugte
sådan en header, så ville det gøre det endnu lettere for mig at
sortere min email maskinelt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reality is for people who lack imagination.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-04-04 23:36

On Wed, 07 Apr 2004 18:38:35 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
> Hvis jeg fx vidste at alle de nyhedsbreve jeg var tilmeldt brugte
> sådan en header, så ville det gøre det endnu lettere for mig at

Det synes jeg på en eller anden måde virker lidt forkert.
Enten bør de være der eller også bør de ikke, tror jeg
Som du selv skriver, "Hvis jeg fx vidste at alle....", derfor er der vel
ikke nogen der får glæde af dem, da ingen forventer, at list-id headeren
vil være at finde. Og man skal vel ikke tilføje en header der siger noget
forkert, såsom at det er en mailing-list, når det ikke er det (med mindre
det altså er?).
Men dette er måske et af den slags tilfælde hvor, headeren _burde_ være
der, men ikke er noget krav.

Jeg ved ikke om de ikke gør nogen skade. Jeg får alle mails med list-id
sorteret i en mailing lists folder, og eftersom nærmest ingen benytter
list-id headeren, så forventer jeg ikke, at finde noget der. - Men det kan
selvfølgelig bare være, at det er mig der er galt med.

Hvis jeg skal lade mine headere stå, så burde man vel også opfordre alle
andre nyhedsbreve til at blive sendt sådan, da man så kunne bruge det til
en sortering. Som det er nu, så er den header vel nærmest ubrugelig.

Eller også tager jeg fejl.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-04-04 11:42

Ryan Kristensen <me@privacy.net> writes:

> Jeg tænkte på, i det tilfælde, at _jeg_ skulle kunne bevise, at jeg
> har været berettiget til at sende den mail.

Så har du vel en logfil fra din webserver?

> Et eller andet sted på <http://dsbl.org/> skriver de, at det er måden
> man skal gøre det, så man - hvis man bliver meldt som værende spammer
> - kan finde den pågældende mail frem og bevise sin "uskyld".

Du kan også bare finde den relevante linje frem i din webservers
logfil eller gem tidspunkt og IP-adresse i din database, så du kan se
hvem der har verificeret mailen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Drive defensively. Buy a tank.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-04-04 11:50

Ryan Kristensen <me@privacy.net> writes:

> Det synes jeg på en eller anden måde virker lidt forkert.

Det kan jeg ikke se.

> Enten bør de være der eller også bør de ikke, tror jeg

Ja, i dine nyhedsbreve.

> Som du selv skriver, "Hvis jeg fx vidste at alle....", derfor er der
> vel ikke nogen der får glæde af dem, da ingen forventer, at list-id
> headeren vil være at finde.

Men hvis de nu findes i alle dine nyhedsbreve, så vil jeg som modtager
jo kunne bruge den til at sortere dine nyhedsmails ned i en særlig
folder.

> Og man skal vel ikke tilføje en header der siger noget forkert,
> såsom at det er en mailing-list, når det ikke er det (med mindre det
> altså er?).

Jeg kan ikke se problemet i at bruge en List-id header i dit tilfælde.

> Jeg ved ikke om de ikke gør nogen skade. [ ... ]

Det gør de så vidt jeg kan se ikke.

> [...]
> og eftersom nærmest ingen benytter list-id headeren, så forventer
> jeg ikke, at finde noget der. - Men det kan selvfølgelig bare være,

Bare fordi andre er ligeglade med deres modtagere er der vel ingen
grund til at du behøver at være det?

> [...]
> alle andre nyhedsbreve til at blive sendt sådan, da man så kunne bruge
> det til en sortering. Som det er nu, så er den header vel nærmest

Nejda. Jeg kan da sagtens bruge den hvis jeg nu var modtager af dit
nyhedsbrev. Det virker som om du overser at headeren også har et
indhold som skal være unikt. Det gør det muligt at bruge den til at
adskille lister/nyhedsbreve fra hinanden maskinelt.

Lige nu er jeg fx tilmeldt et nyhedsbrev som ikke bruger sådan en
header, og hvor det er forskellige personer fra organisationen der
sender mails ud. De putter normalt sig selv i To-headeren, og men
bruger forskellige mailprogrammer og så videre. Det gør det lidt svært
at finde noget unikt i deres mails at sortere dem efter :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
Laugh at your problems; everybody else does.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 09-04-04 09:47

On Thu, 08 Apr 2004 12:49:47 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> Men hvis de nu findes i alle dine nyhedsbreve, så vil jeg som modtager
> jo kunne bruge den til at sortere dine nyhedsmails ned i en særlig
> folder.

Det kan du jo have ret i.
I mit tilfælde er det dog den samme emailadresse, der står som afsender
hver gang, så der burde være nok, at sortere efter, men det skader vel
ikke at give folk nogle flere muligheder.

Tak for dine svar.

--
Ryan Kristensen