Lungefunktion
Fra : Faithless

Dato : 06-04-04 16:40

Hey

Jeg har fået konstateret dårlig lungefunktion, pga. for mange år med
ubehandlet allergi. Jeg var oppe hos en speciallæge og pust i en stor
computer og resultatet var 84. Først skulle jeg pust hurtigt og hårdt ud og
bagefter skulle jeg puste ud så lang tid som muligt. Er der nogle som ved
hvad de 84 er??.

Jeg fik af vide at det var lige på grænsen til dårligt og at jeg skulle i
behandling. Han sagde det skulle være væsentlig bedre, når jeg ikke ryger og
dyrker en del idræt (løb, basket og golf).

Jeg er 28 år 190 cm og 100 kg..

Mvh

Faithless

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-04-04 18:04

Faithless wrote:
> Er der
> nogle som ved hvad de 84 er??.

Hmmmm normalt måler man vel lungefunktion i kapacitet/liter
De 84 kan måske være "84% af hvad du burde have" ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-04-04 09:30

Når man aflæser resultatet af en lungefunktionstest, spiller personens højde
og alder en afgørende rolle. Og 84% betyder muligvis at din lungefunktion
altså befinder sig 16% under det normale niveau for en person af din højde
og alder. Men....mon ikke det er en god idé at du konsulterer din læge igen
og spørger, hvad det egentlig betyder og hvilke forholdregler du skal tage.
Kan du for eksempel selv gøre noget for at kompensere for din nedsatte
funktion?
Skal der tages specielle hensyn (på arbejdspladsen, i hjemmet)?

Venlig hilsen Margrete Johansen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-04-04 11:38

Margrete Johansen wrote:
> [...]
> betyder og hvilke forholdregler du skal tage. Kan du for eksempel
> selv gøre noget for at kompensere for din nedsatte funktion?

Lyder fornuftigt
Men det er ikke mig der har bøvl med lungerne, det er Faithless

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Fra : Faithless

Dato : 09-04-04 13:16

Tak for svarene begge to. Jeg skal til læge igen i slutningen af måneden, så
der håber jeg at jeg bliver lidt klogere.

Faithless