dagpenge el.a ifb m. højskoleophold?
Fra : Mr bob

Dato : 28-03-04 17:41

Hej, jeg håber dette er den rigtige gruppe:

Jeg er færdig med gym her til sommer, og har besluttet mig for at smutte på
en højskole her til august.
Da højskoler jo ikke, efter hvad jeg kan huske, er SU berrettigede, har jeg
været lidt rundt på nettet og kigge efter hvordan man så ellers kan
overleve.

Jeg har læst lidt om dagpenge, men ved ikke helt hvordan det hænger sammen,
er det nogen herinde der mulighvis kunne hjælpe mig med det?

på forhånd tak Jackie

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-03-04 09:45

"Mr bob" <privatREMOVE@kc-frugt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst lidt om dagpenge, men ved ikke helt hvordan det hænger
sammen,
> er det nogen herinde der mulighvis kunne hjælpe mig med det?

- for at få dagpenge skal du være berettiget til det ... dvs. at du skal
være medlem et år samt have fuldtidsarbejde et år ... bliver du så fyret får
du dagpenge - men du får dem ikke med på højskole. Du kan (hvis du er meget
heldig) modtage uddannelsesgodtgørelse (som er ½ dagpenge), men så vidt jeg
husker er de regler strammet så meget, at det er håbløst.

ras

Fra : Mr bob

Dato : 29-03-04 12:03

Øv bøv!

Well, nogen der kender andre metoder hvorpå man ikke behøver at tage et lån
bare for at have lidt lommepenge?

Fra : RH

Dato : 29-03-04 12:23

> Øv bøv!
>
> Well, nogen der kender andre metoder hvorpå man ikke behøver at tage et
lån
> bare for at have lidt lommepenge?

Alle jeg kender, der har valgt at tage på højskole, har arbejdet i en
periode inden, for at tjene penge til opholdet.

/Sanne

Fra : Mr bob

Dato : 29-03-04 15:01

"RH" <robin@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alle jeg kender, der har valgt at tage på højskole, har arbejdet i en
> periode inden, for at tjene penge til opholdet.

Er bare lidt svært, når man slutter sin uddannelse til juni, og skal starte
til august! det er ikke mange basseører man kan få skrabet sammen! og hvis
jeg først starter til januar, så vil det sætte min "uddannelsesplan" sådan
cirka 1½ år tilbage!
derfor jeg godt kunne tænke mig at slippe så let igennem så muligt!

Fra : RH

Dato : 29-03-04 16:30

> [...]
> cirka 1½ år tilbage!
> derfor jeg godt kunne tænke mig at slippe så let igennem så muligt!

Tror desværre ikke, at der er så mange muligheder for at få penge fra det
offentlige, når man vælger at tage på højskole. Dagpenge og/eller
kontanthjælp kræver at du står til rådighed enten på arbejdsmarkedet eller
for kommunen som regel - og jeg mener ikke, at der er nogle højskoleophold,
der er SU-berettiget. Det er en ting, de fleste gør for deres egen
personlige udvikling, og det offentlige ser det sikkert ikke som deres
opgave at sponsere dette.

Men hvis du finder en løsning, kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere

/Sanne

Fra : Mr bob

Dato : 29-03-04 16:56

> [...]
> opgave at sponsere dette.
>
> Men hvis du finder en løsning, kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere

Jeg tror, som du også har skrevet, ikke der er nogen mulighed for "støtte",
der er dog diverse legater (som jo også er mega svære at få fat i)!

Jackie

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-03-04 21:20

RH wrote:
-snip-
> [...]
> som deres opgave at sponsere dette.
>
> Men hvis du finder en løsning, kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere

Jeg har ikke fulgt med på området i lang tid, men der var engang noget der
hed "den fri ungdomsuddannelse" eller tilsvarende, hvor man godt kunne få
SU imens man var på højskole. Sådan var det ihvertfald i 1999, men det er
nok blevet fjernet i dag

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-03-04 19:47

> Øv bøv!
>
> Well, nogen der kender andre metoder hvorpå man ikke behøver at tage et
lån
> bare for at have lidt lommepenge?

- hvis du bor i en af de mindre kommuner er der en lille chance for at de
vil spytte lidt i kassen (men glem det hvis det er århus, kbh og lignende
....)

ras

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-03-04 17:08

"RH" <robin@stofanet.dk> writes:

> [...]
> offentlige, når man vælger at tage på højskole. Dagpenge og/eller
> kontanthjælp kræver at du står til rådighed enten på arbejdsmarkedet eller

Det er ikke helt rigtigt. Hvis et højskoleophold er en del af en
forrevalidering, kan man modtage dagpenge eller kontanthjælp under
opholdet. Det samme gælder alt andet uddannelse/afprøvning/kurser osv.
under forrevalidering, hvor man typisk får enten sygedagpenge eller
kontanthjælp.

Og for en god ordens skyld, skal det lige nævnes, at man kun kan blive
revalideret, hvis man af enten sociale, psykiske og/eller fysiske
grunde ikke kan varetage et jo på almindelige vilkår. Revalideringen
kan så gives til uddannelse eller omskoling.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : RH

Dato : 29-03-04 20:19

> [...]
> opholdet. Det samme gælder alt andet uddannelse/afprøvning/kurser osv.
> under forrevalidering, hvor man typisk får enten sygedagpenge eller

Nej, er godt klar over at der selvfølgelig er nogle undtagelser, men Jackie
fortalte intet om nogle særlige omstændigheder

Sanne