Salg af vare
Fra : [6400] - Qbic

Dato : 28-03-04 00:17

Jeg har overvejet at begynde at sælge en del varer, og står nu lige og
mangler nogle råd.

Hvis nu jeg hjemkøber er vare til 500 kr. incl. alt hvad Dansk lov
foreskriver at jeg så
har fået ved købet, er jo egentlig fint nok, men vil jeg så videre sælge det
hjemkøbt, og
står nu overfor nogle problemer...

Kan jeg godt gøre det til en betingelse at jeg eks. gør opmærksomt på at
ønskes varen købt
skal køber frasige sig alt hvad Dansk lov foreskriver om forbrugersalg, og
stadigvæk gøre
det en betingelse at evt garantien ændres til 8 måneder som jeg vil give ???

--
[6400] - Qbic
Tlf. 2336 4892

Fra : Sulley

Dato : 28-03-04 00:45

"[6400] - Qbic" <info@ringparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadigvæk gøre
> det en betingelse at evt garantien ændres til 8 måneder som jeg vil give

Altså du sælger som erhvervsdrivende? Til en køber som er forbruger?
Og du vil ha' at køberen frasiger sig alt som er gældende for køb, på
baggrund af at du vil give 8 måneders garanti?

Uanset hvad: Nej!

Sulley

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 00:52

[6400] - Qbic skrev:

>Kan jeg godt gøre det til en betingelse at jeg eks. gør opmærksomt på at
>ønskes varen købt
>skal køber frasige sig alt hvad Dansk lov foreskriver om forbrugersalg

Nej, de love er ufraskrivelige. En aftale som den du tænker på,
har ingen juridisk effekt.

>det en betingelse at evt garantien ændres til 8 måneder som jeg vil give ?

Du må kun over for en forbruger anvende ordet garanti hvis der er
tale om at du stiller køber væsentligt bedre end lovens krav.

--
Bertel

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 28-03-04 09:51

Øhh, jamen det er jo så lege det jeg gør.

I dag er det jo sådan at man har 6 måneders garanti, og derefter 1.5 års
reklamationsret, men
så skal køber jo kunne dokumentere at der har været en defekt fra
købstidspunktet, som
de fleste sådan set ikke vil kunne gøre, så jeg havde plan om at give 1 års
garanti mod de 6 måneder,
samt at de resterende 1 år frasiges, det må da være en væsentlig forbedret
sikring af det købte.

Kan jeg så ikke på evt kvittering skrive at betingelse ved købet frasiges så
den resterende 1 års reklamation
som egentlig er helt uden betydning, da jeg sikrer køber i et helt års fuld
garanti.

I øvrigt er det så privatsalg, hvor jeg videresælger en vare købt på disse
betingelser, og videre
tjener jeg absolut intet på salget.

Eksempel.

Jeg køber en vare på tilbud i Aldi, og får fra dem 1 års fabriksgaranti på
købet, og ikke
2 års Garanti/reklamation så sælger jeg varen til samme pris som den stod i
Aldi, og skriver således en kvittering
på 1 årsgaranti, og skriver videre at det betinges ved køb at der frasiges
alt andet.

/ Qbic

Fra : Ralph

Dato : 28-03-04 10:12

> [...]
> Aldi, og skriver således en kvittering
> på 1 årsgaranti, og skriver videre at det betinges ved køb at der frasiges

Med andre ord, du satser på at varen går i stykker efter 1 år, men inden der
er gået 2 år, så får du den repareret under garanti i Aldi, og bonner kunden
for reparationen? Er det rigtigt forstået, jeg mener hvorfor skulle du
ellers sælge varen uden fortjeneste? Hvorfor tror du at du kan sælge en vare
på dårligere betingelser end man kan få i Aldi til samme pris? Hvis du
forestiller dig at købe 37 navigationssystemer til bilen, så er kotume for
den slags slagtilbud at hver butik får 2-3 af varen, og jeg har selv prøvet
at få en vandfordamper - til under ½ pris - dagen før den egentlig skulle
have været solgt.

Jeg undrer mig bare over hvad du vil med din ide - måske jeg ikke er klog
nok, men vil du venlisgt forklare hvordan du regner med kunne tjene penge på
din ide - du gør det vel ikke for sjov skyld?

--
venligst
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 09:36

[6400] - Qbic skrev:

>I dag er det jo sådan at man har 6 måneders garanti, og derefter 1.5 års
>reklamationsret

[1]
Ja, og den ret er ufraskrivelig.

>men så skal køber jo kunne dokumentere at der har været en defekt fra
>købstidspunktet, som de fleste sådan set ikke vil kunne gøre

Det er nu ikke så vanskeligt.

>det må da være en væsentlig forbedret sikring af det købte.

Kald det hvad du vil - det har ingen juridisk effekt.

Hvad alle dine andre forklaringen angår, så se [1].

--
Bertel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-04 13:01

> I dag er det jo sådan at man har 6 måneders garanti, og derefter 1.5
> års reklamationsret

Nej, man har 2 års reklamationsret, hvor de første 6 måneder er omfattet
af formodningsreglen. Det er ikke en garanti. Butikken kan selvfølgelig
vælge at give 6 måneders garanti, men det er ikke et krav fra lovens
side.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-04 15:35

"[6400] - Qbic" wrote:

> Øhh, jamen det er jo så lege det jeg gør.
>

> I dag er det jo sådan at man har 6 måneders garanti, og derefter 1.5 års
> reklamationsret,

Nej!

Idag er der stadig reklamationsret i 2 år.

Det første halve år, at sælger bevisbyrden for at manglen IKKE forelå på
salgstidspunktet.
De resterende halve år er bevisbyrden væltet over forbrugeren, således
at forbrugeren skal bevise at manglen forelå ved salgstidspunktet

At man så i praksis kan sige, at der foreligger garanti det første halve
år, tjaaaa så lad os kalde det garanti.....men juridisk er det såmend
bare stadig reklamationsret.
Problemet ved at kalde tingene for /garanti/ er, at garanti er noget man
giver kunder, såfremt man stiller forbrugeren bedre end lovgivningen.

Og det gør man jo ikke. Man skriver for så vidt bare det forbrugeren i
forvejen har krav på.

> [...]
> garanti mod de 6 måneder,
> samt at de resterende 1 år frasiges, det må da være en væsentlig forbedret

Nej!

Købeloven er ganske klar på det område!

Den to årige reklamationsret kan ikke frasiges ved aftale i
forbrugerkøb.

Alle de nævnte krumspring! Glem dem!

> [...]
> Aldi, og skriver således en kvittering
> på 1 årsgaranti, og skriver videre at det betinges ved køb at der frasiges

Og hvad er "gevinsten" for dig? Udover bøvlet?

Hvad er "tricket"? Hvorfor skal køber købe hos dig end ved Aldi? ved
aldi har man 2 års reklamationsret, hvoraf det første halve år er en
udvidet reklamationsret (ovenfor beskrevet).

Og når du køber hos aldi, hvorfor så frasige sig rettigheder? Prisen
ændrer sig ikke.

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 28-03-04 17:02

Hør nu her.

Forbrugerstyrelsen siger at det godt kan lade sig gøre i praksis, at man
aftaler vilkår
for et køb, da evt kunde skal være indforstået med de vilkår som er ved evt
køb.

Jeg prøver jo at fortælle at jeg kan købe en vare en del under den pris
du finder andet steds i Danmark, og vil så sælge den videre til alle som
kunne tænke sig denne
vare til specialpris, typisk 1000 - 1500 kr. under billigste sted jeg har
kunne finde, men betingelsen for
at jeg sælger varen til billigere penge er at der således kun er 1 års
garanti og ikke noget
andet lovkløveri, altså kun 1 år.

Købeloven tilsidesættes således kunden får en væsentlig forbedring ved
service, samt billigere køb, så med
forbehold for at købeloven tilsidesættes, og jeg så giver fuldt 1 års
garanti.

/ Qbic

Fra : Andy

Dato : 28-03-04 17:24

> [...]
> aftaler vilkår
> for et køb, da evt kunde skal være indforstået med de vilkår som er ved

Så har du vist undladt en del i din forklaring.

Ved Handelskøb gælder den aftale som sælger og køber forhandler sig frem
til... F.eks. 1 års reklamationsret.

Ved salg til private kan købeloven ikke fraviges til skade for køberen, dvs.
at forbrugeren kan underskrive hvad som helst du kræver og vil ikke være
bundet af det...

> Jeg prøver jo at fortælle at jeg kan købe en vare en del under den pris
> du finder andet steds i Danmark, og vil så sælge den videre til alle som
> kunne tænke sig denne

Det er prisværdigt at du vil starte en virksomhed, men du er underlagt den
samme lovgivning som alle andre.

> [...]
> kunne finde, men betingelsen for
> at jeg sælger varen til billigere penge er at der således kun er 1 års

Det er du såmænd også velkommen til at gøre i handelskøb, men ved salg til
private er der stadig 2 års reklamationsret.

> Købeloven tilsidesættes således kunden får en væsentlig forbedring ved
> service, samt billigere køb, så med
> forbehold for at købeloven tilsidesættes, og jeg så giver fuldt 1 års
> garanti.

Købeloven kan ikke fraviges til skade for køberen ved salg til private

Du finder købeloven her: http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Andy

Fra : Sulley

Dato : 28-03-04 17:28

> [...]
> aftaler vilkår
> for et køb, da evt kunde skal være indforstået med de vilkår som er ved

Nej, man kan ikke tilsidesætte Købeloven...
Men hvis du nu viser os et link eller ligende til hvad Forbrugerstyrelsen
mener....

Sulley

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 18:48

[6400] - Qbic skrev:

>Hør nu her.

Du hører jo ikke selv.

>Forbrugerstyrelsen siger at det godt kan lade sig gøre i praksis, at man
>aftaler vilkår for et køb, da evt kunde skal være indforstået med de
>vilkår som er ved evt køb.

Det kan lade sig gøre ved handelskøb - ikke ved forbrugerkøb.

--
Bertel

Fra : Nils Hornemann

Dato : 28-03-04 23:25

"[6400] - Qbic" <info@ringparken.dk> wrote in message news:<4066f6f7$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> service, samt billigere køb, så med
> forbehold for at købeloven tilsidesættes, og jeg så giver fuldt 1 års

Read my lips...

Købelovens regler om 2 års reklamationsret, de første 6 måneder med
omvendt bevisbyrde, for forbruger køb, er... "beskyttelses præceptiv"
= du kan aftale hvad du end vil, men den vil ALTID tage forrang for
det du aftaler medmindre du giver længere end 2 års reklamationsret,
hvoraf minimum de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde...

Du kan garanteret godt bilde nogen folk ind at man kan fravige
aftalen, men den første der har læst KBL og hiver dig i retten vil få
medhold.

Du kan måske PRØVE at prakke det af som civilkøb, men tvivler stærkt
på at en domstol vil give dig medhold da der er tale om at du køber
partier hjem med formål at skabe en fortjeneste, og vil derfor næsten
per automatik blive behandler som erhvervsdrivende.

Og med alt respekt for forbruger styrelsen, deres ord er ikke gospel,
det er Ufr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-04 05:57

Nils Hornemann skrev:

>Og med alt respekt for forbruger styrelsen, deres ord er ikke gospel,
>det er Ufr.

Med endnu mere respekt for Forbrugerstyrelsen: Jeg tror ikke at
de har sagt noget forkert i denne sag. Jeg tror snarere at de er
blevet forelagt en redigeret version af hvilket stunt der var
tale om.

Men vi er da enige om at der er vægtigere instanser end dem.

--
Bertel

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 29-03-04 15:34