HJÆLP!!!!
Fra : otn

Dato : 27-03-04 14:33

Her gik man og troede at det var rimelig let at tilsutte sin gamle Apple
Laserwriter 4/600 PS til den ny G4 via en Keyspan adapter. Systemet kan
godt Keyspan fidusen - men jeg kan ikke finde printeren i Printer Setup
Ut. Jeg starter med at vælge usb - er det problemet? - hvis - havd skal
jeg så vælge??

PFT

otn OSXNewbie

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 14:46

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> godt Keyspan fidusen - men jeg kan ikke finde printeren i Printer Setup
> Ut. Jeg starter med at vælge usb - er det problemet? - hvis - havd skal

Hej Ole Tinning-Nielsen

Printerværktøj>tilføj>AppleTalk>Lokal AppleTalkZone>vupti

Hej fra
Morten

Fra : otn

Dato : 27-03-04 15:10

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hej Ole Tinning-Nielsen
>
> Printerværktøj>tilføj>AppleTalk>Lokal AppleTalkZone>vupti
>
> Hej fra
> Morten

Hej Morten

Tak for din hurtige hjælp. Selvom jeg har slået AppleTalk til siger PSU
at appletalk ikke er slået til??? og derfor kan jeg ikke vælge nogen
printer. Hvordan vælger jeg Lokal AppleTalkZone??.

Med venlig hilsen

Ole T. N.

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 14:58

otn <otn@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> godt Keyspan fidusen - men jeg kan ikke finde printeren i Printer Setup
> Ut. Jeg starter med at vælge usb - er det problemet? - hvis - havd skal

vælg appletalk og slå appletalk til på keyspanen (tror ikke det kan lade
sig gøre på osx - du skal sansynligvis have en localtalk->ethernet
adapter$)

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : otn

Dato : 27-03-04 15:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> vælg appletalk og slå appletalk til på keyspanen (tror ikke det kan lade
> sig gøre på osx - du skal sansynligvis have en localtalk->ethernet
> adapter$)

Hej Morten

Hvordan slår jeg appletalk til på Keyspan fidusen. Iøvrigt er jeg på
nettet via ethernet (tror jeg nok ;0)

Ole T.N.

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 16:03

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Hvordan slår jeg appletalk til på Keyspan fidusen.

det gør du såvist jeg hukser IKKE

> Iøvrigt er jeg på nettet via ethernet (tror jeg nok ;0)

har du hørt om en hub?

Fra : otn

Dato : 27-03-04 17:30

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det gør du såvist jeg hukser IKKE

> har du hørt om en hub?

Hej

Joh - det har jeg da. Er det nødvendigt at anskaffe sig en sådanne og
hvorfor?

MVH

Ole

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 18:48

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Joh - det har jeg da. Er det nødvendigt at anskaffe sig en sådanne og
> hvorfor?

Du nævnte at du var på internettet via ethernet, da jeg antydede at
printeren kun kan komme til at virke via en localtalk->Ethernet adapter.

Fra : otn

Dato : 27-03-04 19:12

Hej
Vil det sige at en hub også er en lokaltalk til ethernet adapter eller?

MVH

Ole

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 19:32

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Vil det sige at en hub også er en lokaltalk til ethernet adapter eller?

nej det vil sige at du skal have fat i en local->talkethernet adapter
og en hub/switch - og derfeter slutte internet forbindelse, mac og
printer (via adapter) til huben/switch'en.

Hvis ikke du kan finde en billig brugt adapter, vil jeg anbefale dig
at du skiller dig af med printeren. En ny adapter koster det samme som
en billig og bedre (hurtigere) laserprinter.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-03-04 21:02

> [...]

> at du skiller dig af med printeren. En ny adapter koster det samme som
> en billig og bedre (hurtigere) laserprinter.

For mig virker det fint på PB G4 med "Asante Talk Ethernet to LocalTalk
Bridge", som jeg fik til en rimelig pris via nærværende gruppe.

Lige nu er den nævnt her:
http://www.theadman.net/a/B00004VUFW/Asante-Talk-Ethernet-to-LocalTalk-B
ridge.html

4/600 er en fremragende printer, som det ville være skammeligt at skille
sig af med, før alle løsningsmuligheder er udtømt. Det er nok imod
Apples hensigter, at vi skal fortsætte med at bruge et produkt, der er
mere end 10 år gammelt. Så meget mere er der grund til at holde fast.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt
Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 21:54

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Apples hensigter, at vi skal fortsætte med at bruge et produkt, der er
> mere end 10 år gammelt. Så meget mere er der grund til at holde fast.

Jeg er da osse glad for min 4/600 den skriver pænt, men den er hunde
langsom (især via en assanté) i sammenligning med en moderne billig
inkjet. Derfor har jeg sat min 4/600 i "pleje".

Fra : otn

Dato : 27-03-04 22:08

> [...]

> at du skiller dig af med printeren. En ny adapter koster det samme som
> en billig og bedre (hurtigere) laserprinter.

Kan denne gøre det

http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=1163&Item=GRI2100G4P

Ole

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 01:23

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=1163&Item=GRI2100G4P

ved det ikke, tjek med griffens support eller FAQ for at se om den kan
køre "localtalk" på OSX (Appletalk på serielport) - jeg tvivler.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-03-04 15:37

otn@stofanet.dk (otn) writes:

> [...]
> godt Keyspan fidusen - men jeg kan ikke finde printeren i Printer Setup
> Ut. Jeg starter med at vælge usb - er det problemet? - hvis - havd skal

Jeg tror, at du er ude i problemer

LaserWriter 4/600 snakker kun AppleTalk over LocalTalk. Jeg er ret
overbevist om, at din Keyspan adaptor kun er en seriel-port adaptor.

De gamle Mac'er snakkede LocalTalk over deres serielporte.

Du er nok nødt til at finde en EtherNet-LocalTalk adaptor i stedet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH