Hvor er grænsen mellem privat og erhvervss~
Fra : Martin J

Dato : 27-03-04 13:08

Hej Gruppe!

Hvis jeg køber 3 identiske varer, og jeg fortryder købet af de 2, er det som
privatperson vel okay at sælge dem videre?
Hvis de bliver solgt dyrere, end de blev købt til, skal man vel betale skat?
Hvis jeg vælger at sælge dem uden den garanti, som eventuelt allerede er på
de 2 varer, er det vel også tilladt, idet købelove ikke gælder mellem
private?

- Hvor er grænsen mellem at lave småhandler og erhvervshandler, hvor der
skal ydes garanti ifølge købeloven?
Kan man generelt sige, at hvis det ikke er ens primære erhverv, og der ikke
tjenes over XXX kr/år, så er det privat salg.
- hvis ja, er der en grænse for den årlige omsætning, før man skal være
momsregistreret, hvorved købeloven må træde i kraft?

Mvh. Martin

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 27-03-04 16:41

"Martin J" <FJERNDETTEmartin_t_j@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]
....idet købelove ikke gælder mellem private?
[...]

Jeg ville da mene, købeloven også gælder mellem private, såkaldt civilkøb.
Disse er ikke direkte omtalt i loven, men efter § 1 a, stk. 1, gælder loven
for alle køb, undtagent køb af fast ejendom. Dette må være hjemlen til også
at regulere civile køb.
I øvrigt gælder for civil samme "normale" bestemmelser i købeloven, dvs.
ikke kapitlet om forbrugerkøb.

/NRB

Fra : Martin J

Dato : 27-03-04 20:08

Det jeg mente med, at købeloven ikke var gældende ved handel mellem private,
var, at der her kan laves specielle aftaler (eller er jeg helt gal på den?)

Dvs. hvis jeg sælger en genstand, og jeg i et salgsdokument skriver, at en
brugt vare købes som beset og uden garanti, så kan jeg ikke stilles til
ansvar for fremtidige problemet, hvis jeg dog husker på, at jeg ikke bevidst
må tilbageholde viden om genstanden - dvs. dække over eventuelle mangler...

mvh. martin

Fra : Jimmy

Dato : 28-03-04 05:36

> [...]
bevidst
> må tilbageholde viden om genstanden - dvs. dække over eventuelle

Tror ikke du kan lave købt som beset.

Fra : Martin J

Dato : 28-03-04 10:20

Selvfølgelig må man som privat sælger kunne fravige sig at give ½ års
garanti samt 1½års reklamationsret - ellers ville der aldrig være nogle, som
kunne sælge igennem dba, gul og gratis, qxl m.v. På lignende vis ville ingen
mennesker sælge en bil privat, idet risikoen med at give garanti og
reklamationsret er for stor.

mvh. martin

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-04 17:17

Martin J wrote:
> [...]
> lignende vis ville ingen mennesker sælge en bil privat, idet risikoen
> med at give garanti og reklamationsret er for stor.

Ingen er forpligtet til at garanti i nogle handler overhovedet (bortset fra
hvis de har lovet det, fx i en reklame).

Du skal aftale en reklamationsperiode med den du sælger til, fx tre måneder.
Hvis du ikke aftaler noget, så vil der være reklamationsret alligevel.
Generelle ansvarsfraskrivelser a la "købt som beset" har ingen virkning.

David

Fra : Martin J

Dato : 28-03-04 10:16

Okay, men det vigtigste spørgsmål var:

Hvornår sælger man via et "erhvervssalg"??

Hvornår sælger man som privat, hvorved der er tale om et "civilsalg"

Mvh. Martin

dvs. sagt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-04 10:39

Martin J wrote:

> Hvornår sælger man via et "erhvervssalg"??

Ud fra hukommelsen: Når varen er købt med videresalg for øje.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-04 17:21

Martin J wrote:

> Hvis jeg køber 3 identiske varer, og jeg fortryder købet af de 2, er
> det som privatperson vel okay at sælge dem videre?

Ja.

> Hvis de bliver solgt dyrere, end de blev købt til, skal man vel
> betale skat?

Njah - ikke hvis ovenstående beskrivelse er helt sand. Dvs. hvis du agtede
at anskaffe tre (fx lysestager) og senere fandt ud af at du egentlig kun
ville bruge den ene.

> - Hvor er grænsen mellem at lave småhandler og erhvervshandler, hvor
> der skal ydes garanti ifølge købeloven?

Som en anden skriver: det er primært afgørende om varen er købt til privat
brug eller med videresalg for øje. I sidstnævnte tilfælde kommer der også
moms og alt mulig andet ind i billedet (fx næringsbrev).

> Kan man generelt sige, at hvis det ikke er ens primære erhverv, og
> der ikke tjenes over XXX kr/år, så er det privat salg.

Nej. Hvis det er bierhverv er det stadig erhverv.

> - hvis ja, er der en grænse for den årlige omsætning, før man skal
> være momsregistreret, hvorved købeloven må træde i kraft?

Momsregistrering og købelov (forbrugerkøbsbestemmelser) har sådan set ikke
noget med hinanden at gøre.

David