Fight Club
Fra : Mette

Dato : 26-03-04 12:01

Min kæreste fik mig endelig "overtalt" til at give "Fight Club" en chance.
Selve titlen er noget, der leder tanken hen på hjernedødt kung-fu-action,
endeløse og dræbende kedsommelige biljagter og "de gode mod de onde". Jeg
forventede en film skåret over den typiske drenge-action-læst, og det var
ærligt talt ikke noget, der umiddelbart appelerede til mig.

Men jeg stoler på min kæreste og han har - som regel - ret, når det gælder
film-anbefalinger, så den måtte jo ses.

Og 20 minutter efter sidste scene, sidder jeg stadigvæk med kæben halvvejs
nede mellem knæene, hjernen rumsterer (det er godt at mærke, at den
stadigvæk er der) og min hjerterytme er ved at være regelmæssig igen.

Fight Club er en af den slags film, der kan få hjertet til at stoppe et par
gange, en film, der vækker afsky og gru, men samtidig medlidenhed og
sympati.

Det er action og det er "Fight", men der er mening i galskaben - eller er
der?

Denne mini-anmeldelse skal ikke indeholder spoilers, men jeg kan helt klart
sige, at det er én af de bedste film jeg nogensinde har set.

Wow!

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-03-04 12:11

Mette wrote:

> Denne mini-anmeldelse skal ikke indeholder spoilers, men jeg kan helt klart
> sige, at det er én af de bedste film jeg nogensinde har set.
>
> Wow!

Fight Club er en glimrende film som alle bør se. Den har intet med
hjernedød vold at gøre.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 27-03-04 01:04

In article <c4130m$e5c$2@news.net.uni-c.dk>, david.rasmussen@gmx.net
says...

> Fight Club er en glimrende film som alle bør se. Den har intet med
> hjernedød vold at gøre.

Jeg har altid undgået den fordi det lyder sådan. Men hvis de en gang
sender den på DR må jeg vel kigge med (jeg betaler jo for det
alligevel!)

Fra : David Konrad

Dato : 27-03-04 01:51

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Jeg har altid undgået den fordi det lyder sådan. Men hvis de en gang
> sender den på DR må jeg vel kigge med (jeg betaler jo for det
> alligevel!)

Den har vist for nylig været sendt på én af licenskanalerne - husker ikke
hvilken. Og jo, filmen er afgjort unik indenfor sin egen, selvdefinerede
genre - men den kan næppe ses mere end et par gange, i hvert fald indenfor
et interval af et par år.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 27-03-04 09:36

On Sat, 27 Mar 2004 01:50:57 +0100, David Konrad wrote:

> [...]
> genre - men den kan næppe ses mere end et par gange, i hvert fald indenfor

Jeg må sige jeg ikke er enig. Jeg har set den film et utal af gange, og
hvergang lægger jeg mærke til nye finesser eller kommentarer - jeg synes
jeg kommer dybere og dybere ned i den, og jeg synes også at de sjove scener
i filmen bliver morsommere og morsommere.

spoiler kommer nu

--- SPOILER -----

3.

2.

1.

Selvfølgelig bliver twistet mindre 'overraskende', men jeg ser egentlig
også mest twistet som et virkemiddel til at drive plottet frem - jo
selvfølgelig spiller tyler/jack-dobbeltheden en altafgørende rolle i
filmen, men mange falder 'kun' for øjeblikket hvor man finder ud af at de
er en person - men hele filmen bliver bare mere spændende af at se den igen
når man ved dette.

MP

Fra : David Konrad

Dato : 27-03-04 20:29

"MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette]"@adr.dk> wrote in message

> [...]
scener
> i filmen bliver morsommere og morsommere.

Det er jo smag og behag. Jeg er helt enig med den debattør, der gerne ville
se den "for første gang" igen. Naturligvis er den god, og jeg kommer helt
sikkert til at se den igen og igen - men jeg kan ikke se den mere end et par
gange på lige så mange år, desværre. Det er skam en DVD jeg har anskaffet
mig Og det er helt klart én af de bedste amerikanske film gennem de
seneste 10 år.

(spoiler)

Jeg er helt enig i, at det også giver en ekstra dimension at man ved "det",
og man efterfølgende ser den igen, udelukkende fordi flere detaljer så
dukker op, og den dermed på sin egen måde også bliver mere seværdig. Men der
er jo grænser

Fra : KLARO

Dato : 05-04-04 22:52

AARRhhh Hjælp.

Ved gud jeg ved ikke længere om jeg er totalt idé forladt eller om min
fantasi løber for hurtigt.

Men Fight Club er efter min mening noget nær det værste gang skod, jeg
har set. Det er da rigtigt nok at man til tider sidder "Orv - fed detalje",
men
det er så også det!

Jeg mindes ikke at jeg nogensinde før eller efter har følt at "dette var det
ultimative tidsspilde" for en film så opreklameret. Netop det sidste kan
også være problemet, når så mange siger "perfekt" så forventer jeg det da
også ud fra mine "idéer" og normer. Og her er FC en klart skuffelse.

Ære være med dem der finder den fed og kanon god.

Sorry men det er altså min menig .

Mvh
Klavs.

Fra : Thomas

Dato : 07-04-04 01:04

"KLARO" <klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse
> AARRhhh Hjælp.
>
> Ved gud jeg ved ikke længere om jeg er totalt idé forladt eller om min
> fantasi løber for hurtigt.

Forhåbentlig ingen af delene

> Men Fight Club er efter min mening noget nær det værste gang skod, jeg
> har set. Det er da rigtigt nok at man til tider sidder "Orv - fed
detalje",
> men det er så også det!

Første gang jeg så Fight Club faldt jeg i søvn... Efter ret få minutter af
filmen...
Men jeg har så siden fået set den fra start til slut... Og nu er jeg rigtig
glad
for den findes i min samling... Nu syntes jeg det er et mesterværk.

> [...]
> også være problemet, når så mange siger "perfekt" så forventer jeg det da
> også ud fra mine "idéer" og normer. Og her er FC en klart skuffelse.

Det var ca. sådan jeg havde det da jeg så 'The Matrix'... Jeg syntes den
var
/er _SÅ_ ringe...
Men vi er jo alle forskellige. Nogen kan lide 'The Matrix', nogen kan lide
'Fight
club', nogen kan lide dem begge, og nogen kan ikke lide nogen af dem...
Vi har alle forskellig smag, og sådan skal det være

> Ære være med dem der finder den fed og kanon god.

Som Mig

> Sorry men det er altså min menig .

No Problem. Hver sin smag

Mvh. Thomas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 10:35

David Konrad wrote:

> [...]
> genre - men den kan næppe ses mere end et par gange, i hvert fald indenfor

Jo, det går fint.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 10:35

PerX ... wrote:

> Jeg har altid undgået den fordi det lyder sådan. Men hvis de en gang
> sender den på DR må jeg vel kigge med (jeg betaler jo for det
> alligevel!)

Så begår du en stor fejl. Det er en genial, tankevækkende, utraditionel
og meget flot film.

/David

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-03-04 11:06

On Sat, 27 Mar 2004 10:35:05 +0100, David Rasmussen wrote:

> Så begår du en stor fejl. Det er en genial, tankevækkende, utraditionel
> og meget flot film.

Helt enig! Det er ikke mere end et par måneder siden jeg så Fight Club
første gang. Jeg havde ikke rigtig nogen idé om handlingen. Den var vist
bare god.

Jeg tog chancen og købte DVD'en. Det første der undrede mig lidt, var sæben
i menuen... og bare lyden og starten af filmen gav mig en idé om, at det
nok ikke var helt det jeg havde forventet, der var på skiven.

Godt to timer senere, sad jeg med samme fornemmelse som Mette. Wow!
Virkelig fedt når en film kan overraske så meget. Selv anden og tredie gang
jeg har set den, dukker der små detaljer op.

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-03-04 12:18

"Mette" <no@spam.com> escribió

> Det er action og det er "Fight", men der er mening i galskaben - eller er
> der?

Ja sgu, Fight Club er en kanon film. Edward Nortons karakter er så godt
skruet sammen at vi alle sidder og føler os lige så overfladiske og
produktorienterede som ham. Man identificerer sig med ham samtidig med at
man væmmes ved hans ligegyldige værdier.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 26-03-04 12:48

Mette wrote:

> Denne mini-anmeldelse skal ikke indeholder spoilers, men jeg kan helt klart
> sige, at det er én af de bedste film jeg nogensinde har set.
>
> Wow!

Hvis man bare kunne få lov til at se den igen, for første gang. :)

mvh Magnus

Fra : Morten DH

Dato : 26-03-04 15:36

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man bare kunne få lov til at se den igen, for første gang. :)

Jeg synes faktisk den blir bedre efter et par gange - og den holder 100%
selvom man kender "hemmeligheden"...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-03-04 16:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> Jeg synes faktisk den blir bedre efter et par gange - og den holder 100%
> selvom man kender "hemmeligheden"...

Og så er det en af de få film, hvor man ikke afslører det hele ved at
nævne "Hemmeligheden".

I modsætning til en nyere film med Bruce Willis f.esk.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Mette

Dato : 26-03-04 16:17

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2u10bmysd.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Og så er det en af de få film, hvor man ikke afslører det hele ved at
> nævne "Hemmeligheden".

Hm...jeg er nu glad for, at min kæreste holdt tand for tunge. Det var et
hjertestoppende øjeblik, jeg ikke ville have været foruden

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-03-04 10:44

Morten DH wrote:
> "Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg synes faktisk den blir bedre efter et par gange

Naarh, selvom jeg synes det er en rigtig god film så sidder man vel
alligevel bagefter og siger "get a life, get a wife, get kids".

Det er jo ikke meget andet end en gang teenage-navlepilleri....

/jim

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-03-04 11:01

Jim Andersen wrote:

> Naarh, selvom jeg synes det er en rigtig god film så sidder man vel
> alligevel bagefter og siger "get a life, get a wife, get kids".
>
> Det er jo ikke meget andet end en gang teenage-navlepilleri....

Sov godt.

/David

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-03-04 11:32

David Rasmussen wrote:

> Sov godt.
>
> /David

Tak, i lige måde.

/jim

Fra : Finn Nielsen

Dato : 26-03-04 17:15

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Og så er det en af de få film, hvor man ikke afslører det hele ved at
> nævne "Hemmeligheden".

Men man ødelægger alligevel den oplevelse man får ved at se den uden at
kende hemmeligheden. Når man kender hemmeligheden er det en helt anden
film. Eks. Første gang jeg så den syntes jeg at Marla var verdens ledeste
kælling, anden gang havde jeg ondt af hende.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-03-04 20:37

Vi begynder at komme tæt på spoiler, så i får lige en advarsel ...

Finn Nielsen escribió / skrev

> Første gang jeg så den syntes jeg at
> Marla var verdens ledeste kælling, anden gang havde jeg ondt af
> hende.

Lige netop! Meat Loaf siger også på et tidspukt til Edward Norton noget
om at Tyler Durden aldrig sover, hvilket man første gang slår hen som
idolisering, hvorimod man efter at have set den igennem, bliver
opmærksom på at han jo har ret. brystkræft-scenen får også en helt
anden mening.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 26-03-04 21:18

"Mette" <no@spam.com> wrote in message
> [...]
klart
> sige, at det er én af de bedste film jeg nogensinde har set.

Okay. Lader til at være en fil man bør se.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : MP Jakobsen

Dato : 26-03-04 22:34

On Fri, 26 Mar 2004 12:00:57 +0100, Mette wrote:

> [...]
>
> Denne mini-anmeldelse skal ikke indeholder spoilers, men jeg kan helt klart
> sige, at det er én af de bedste film jeg nogensinde har set.

Fight Club er blandt mine personlige favoritter over film - overhovedet.
Det er en fantastisk film, fordi den, som du selv siger, ikke bare er
overfladisk vold og action, men også får sagt noget mere. Og ikke blot får
den sagt mere; den diskuterer det også, istedet for blot at være en
ligegyldig moralprædiken.

Jeg synes at David Fincher - instruktøren af Fight Club - får løftet op på
en tradition der startede i slutningen af 60'erne - starten af 70'erne med
Scorcese, Coppola o.a., hvor man lavede gode underholdnings film der kunne
ses som bare skide god underholdning, men som også har en 'dybere mening'
end "god er bedre end ond".

Og hvis der er nogen der ikke har set "Se7en" - en anden film af Fincher,
så løb. Løb ned i videoforettningen. Og det kan kun gå for langsomt!

MP

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 10:38

MP Jakobsen wrote:

> Og hvis der er nogen der ikke har set "Se7en" - en anden film af Fincher,
> så løb. Løb ned i videoforettningen. Og det kan kun gå for langsomt!

Jeg kan slet ikke forstå hvis der findes folk der ikke har set Se7en og
Fight Club. Rent reklamemæssigt er "Fight Club" åbenbart ikke en smart
titel da den har skræmt nogle folk væk. Men det ville også være imod
filmens ånd hvis den skulle hedde noget andet.

/David