Køleskab til telt
Fra : Carsten

Dato : 25-03-04 18:10

Hej!

Vi skal på camping i år... men jeg har ikke den store erfaring med
camping-udstyr!

Vi skal ligge i telt på en campingplads i Holland, hvor der er strøm på
pladsen.

Vi vil gerne have et lille køleskab med i teltet!
Hvad kan I foreslå ???

I øvrig: Hvilken strøm/stik kører de med i Holland. Bør vi købe adaptere
herhjemme ???

Hilsen
Carsten

carjuntho(remove_all_this_in_the_brackets)@hotmail.com
carjuntho(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com
--

If you wanna send me a mail: Remove all text in the brackets in my
mail-address!

sgftr690602

Fra : @rsten

Dato : 25-03-04 18:12

Carsten wrote:
> [...]
> Hvad kan I foreslå ???
>
> I øvrig: Hvilken strøm/stik kører de med i Holland. Bør vi købe

Der hvor jeg har været er det enten CEE stik (de store blå) eller schuko
(alm tyske) så det burde ikke være noget problem

--
/carsten

Fra : Carsten

Dato : 25-03-04 18:16

Det skal lige siges, at det ikke må være et ret stort køleskab... Det skal
stå i et lille familietelt (det af de kendte 2-kabines)... og på vejen
derned skal det ligge i en gammel Corolla !

Måske kan I anbefale nogle produkter/varemærker... så kan jeg kigge på deres
hjemmeside!

Fra : Per

Dato : 25-03-04 19:16

Hej Carsten.
Vi har camperet med telt i ca. 25 år . I disse år har vi haft den samme
kølebox : en Tropicool.
Boxen er på 25 liter og kører på 12 volt. Desuden har vi haft en adapter /
strømforsyning med : 230volt til 12 volt DC.
På vej sydpå bliver denne forsynet med 12 volt fra bilen og når vi
installerer os på campingpladsen bruger vi strømforsyningen.
På disse 25 år har jeg måtte udskifte ventilatoren i boxen. Der sidder nu en
type der anvendes i PC'ere, da den originale kun har en ca. 5- 10000
levetimer.
Når i køber en kølebox skal I også insistere på at HØRE denne i brug da I
ligger i telt, og nogle af disse larmer mere end andre, specielt når man
ligger om natten og skal sove
Der findes mange forskellige mærker i dag, men en box på ca 25 liter er OK
til teltbrug .

Hilsen Per
...... som nu har campingvogn, men stadig anvender køleboxen i bilen

Fra : Jan Viegand

Dato : 25-03-04 18:57

"Carsten" <carjuntho(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> pladsen.
>
> Vi vil gerne have et lille køleskab med i teltet!

Køb en køleboks som går på 12 V og evt. 230 V, og hvis den ikke går på 230 V
så køb en løs omformer. I kan så have varerne kølet i bilen også. Det brugte
vi da vi lå i telt, og det fungerer godt nok.

Jan

Fra : Hans J Mathiesen

Dato : 25-03-04 21:37

Elektrolux Kølebox RC1600

35 L 12v-220v-gas norm pris 2750,00

Pris 2198,00 kr.
http://www.nhcamping.dk/default.php3?ID=2092&RecordID=9250

Mvh. HJM
"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
brugte
> vi da vi lå i telt, og det fungerer godt nok.

begin 666 13181x1-cleargif.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-03-04 21:54

Hans J Mathiesen wrote:
> Elektrolux Kølebox RC1600
>
> 35 L 12v-220v-gas norm pris 2750,00
>
> Pris 2198,00 kr.
> http://www.nhcamping.dk/default.php3?ID=2092&RecordID=9250

Køleboks Tristar 12/230V + gasdrift
Normal pris 2150,00 kr.

Pris 1550,00 kr.
http://shop.hks-camping.dk/product_info.php?cPath=263_126_269&products_id=1986
--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-03-04 07:29

"Hans J Mathiesen" <hj.mat@mail.dk> wrote in message
> Elektrolux Kølebox RC1600
>
> 35 L 12v-220v-gas norm pris 2750,00
>
> Pris 2198,00 kr.
> http://www.nhcamping.dk/default.php3?ID=2092&RecordID=9250

Eller her:
http://www.campingpriser.dk/acatalog/Forsiden_K_lebokse___68.html

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 17:57

Bemærk at de fleste 12 V. kølebokse kun køler ca. 20 grader under
udetemperaturen. DVS, at der kan være 15 grader i "køle"boksen hvis der er
35 udenfor.

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 26-03-04 22:45

Det gælder også 230 volts køleboxe af "peltier"-typen.
Også for gas-køleskabe. Men det plejer at gå alligevel.

HilsenPer A.

Fra : Hans J Mathiesen

Dato : 26-03-04 23:03

Men dette gælder ikke for Elektrolux Kølebox RC1600

35 L 12v-220v-gas

Mvh. Hans J

Fra : Per

Dato : 27-03-04 08:14

Dette type køleskab (som normalt er indbygget i campingvogne) køler efter
absorbtionspricippet og bruger ca 10 ampere på 12 volt , mod de "normale"
Peltier-køleboxe's ca 5 ampere.

Men jeg kan ikke finde i Dometic's/ electrolux manualer, hvor langt ned
dette køleskab køler ? Det angiver de ikke !

Hilsen Per.

Fra : Sten bo

Dato : 27-03-04 08:21

Hans J Mathiesen wrote:
> Men dette gælder ikke for Elektrolux Køleboks RC1600
>
> 35 L 12v-220v-gas
>
> Mvh. Hans J

Heller ikke vore erfaring.
Men der er alligevel en smertegrænse hvor boksen går død - som om
radiatoren/kondensatoren bag på ikke kan klare at kondenserer væsken igen.
Men vi har haft store bloklys til at smelte hen af bordet i forteltet - og
fed solid rim på fryselemet i boksen da den blev åbnet (midt om
eftermiddagen)

Varmelegemet - motoren er også på 80-100 W og uden at kende
eftivitesforskellen - den er vist dårlig på halvledertyperne der bruger
40 -50 watt - er der når aseptionskabet ellers er inde i sit arbejdsområde -
langt mere at gøre godt med. Bare en fornemmelse - men der sker da
almindeligvis noget når man lægger varme varer i RC 1600.

Nogle almindelige råd hvis man planlægger at ta til Tyrkiet eller hvor der
er 40-47 gr. som vi så sidste sommer.

Køb en kompressorboks hvis du vil være sikker!!!

Generelt skal man ikke stille ekstra krav til boksen hvis omgivelserne
kommer op i temperatur. Gælder vist for alle typer, de arbejder bedst når
udendørs temperaturen er lavere. Man skal altså lade boksen klare sig på
isoleringen til det bliver lidt køligt igen.
Dvs. at man ikke skal lægge kølekrævende varme varer i boksen midt i den
varmeste tid - - Den begynder først at kunne køle effektivt i løbet af
aftenen og natten og skal så klare sig næste dag på kulden der blev
fremstillet i løbet af natten. Dvs. tag kun det nødvendige ind og ud - og
køl
drikkevarer på anden måde - eller ha 2 bokse - så kødvarer og mælk, kritiske
ting kan lades uforstyrret til de skal bruges.

Har man plads, kunne man stabilisere boksen med et kuldelager. Dvs.
frostelementer der anbringes op ad kølelegemet - sådan at kulde der
fremstilles i løbet af natten kan gøre gavn i spidsperioder. Svagheden er,
at termostaten for længe tror der er koldt nok - og tænder for sent i
forhold til behov. Sæt den på max. Vi har prøvet i stedet for
frostelementerne at holde os til et par store colaer eller en 6pack - men
(ungerne) har næsten ikke karakter til at lade dem være.
Vi sørger altid for at dække boksen af med et hvidt håndklæde eller lignende
hvis det bager. Dels for at reflektere solen, men lidt ekstra isolering er
ikke af vejen.
Hold selvfølgelig ventilationen fri.

Teknikken med at lade boksen køre når det er køligt er forfinet i boksene
der bruges af Kimberly Campers i Australien, her af energi sparehensyn,
idet det er kompressorbokse der hun kan køre på strøm. Samtidig er der
indbygget et lagermedie til kulden. Kuldelager lyder absurd - idet kulde er
fravær af varme/energi, klares med isolering, men der findes medier der
for at skifte tilstand/temperatur bruger en masse energi. Almindelig vand
omkring frysepunktet f.eks,. men man kan fremstille medier til ønskede
temperaturer. Så f.eks. engang et hus der havde en megga masse poser med
Glaubersalt (?) anbragt i et ekstra loft, sådan at overskydende sol og
brændeovnsvarme blev opmagasineret i poserne - der gik fra fast til flydende
form omkring 23-25 (?) gr.og dermed opsugede og gemte varmen til den skulle
bruges. Temperaturmålinger oppe ved loftet viste i en forskel over
brændeovnen
på 40-50 gr. med og uden når der blev fyret i ovnen. Det virker altså.

http://www.dometic.se/node882.asp

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=55

Kompressorboksene - der bare kører ..

http://www.kimberleykampers.com/fridge.html

og en test på

http://www.kimberleykampers.com/testtrek.html

Og så har jeg set kompressorbokse på

http://www.bc-udstyr.dk/køl.htm

men desværre ikke priser.

Men der er da andre mærker på markedet - der nok alle bruger Danfoss

hilsen sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 27-03-04 12:18

Sten bo wrote:

> http://www.kimberleykampers.com/fridge.html

Price: $1739.00

ifølge http://www.valutakurser.dk/

1739.00 = 7938.36 -

hilsen sten bo

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 16:45

> Heller ikke vore erfaring.
> Men der er alligevel en smertegrænse hvor boksen går død - som om
> radiatoren/kondensatoren bag på ikke kan klare at kondenserer væsken igen.

Vi har også selv en Electrolux et-eller-andet og den virker også fint ved
næsten alle temperaturer, dog kan den også have svært ved at følge med når
det er MEGET varmt, men mon ikke det er fordi den jo skal af med varmen for
at kunne køle, det kan jo være et problem hvis det er meget varmt.
Den kan iøvrigt heller ikke lide at stå i bagagerummet på bilen, hvis det er
alt for tæt pakket (og det var det, hver cm3 var udnyttet mindst 2
gange...(vi har fået en større bil ))

Mvh. Per.

PS. Man skal jo selvfølgelig også huske at der er en væsentlig prisforskel
på de billige 12 V. bokse og de noget dyrere 12-230-gas, så må man jo
overveje om behovet er stort nok.

Fra : Sten bo

Dato : 27-03-04 17:46

Per Olsen wrote:

> [...]
> følge med når det er MEGET varmt, men mon ikke det er fordi den jo
> skal af med varmen for at kunne køle, det kan jo være et problem hvis

Jeg har overvejet at gi den med blomstersprøjten på ribberne næste gang det
sker.

Dels anbefales dét til at opdrage helt umulige hunde - og så lærte min far
mig engang noget om våde sokker om øl der sætte ud i skygge og træk.
Dur måske også til en Elektrolux.

Men jeg vil helst ikke hen hvor det er så varmt. Familie var i Tyrkiet, et
eller anden fancy sted sidste år. Uden A/C på værelset - i stykker -
solside - og så var der ingen der havde fortalt dem at der var morgenbøn kl
5 med menereten og højtalere lige uden for de åbenstående vinduer. For varm
til at K....e (kæle) de er begge over 100 kg og havde medbragt bacon og
leverpostej som de delte med Guiden, der var lige ved at græde. Men sikke
nogen billeder af solnedgangen - Og sikke et natteliv - For varmt om dagen.
Ikke til mig Tak.
Elektrolux og jeg har omtrent samme ideer om temperatur.

> Den kan iøvrigt heller ikke lide at stå i bagagerummet på bilen, hvis
> det er alt for tæt pakket (og det var det, hver cm3 var udnyttet
> mindst 2 gange...(vi har fået en større bil ))

Sammen problem - også hvis man kommer til at parkere lidt skråt så væsken
løber væk fra skorstenen. Bilen skulle helst hælde lidt til højre. Vi købte
en CC hvor boksen er fast i køkkenet.

> PS. Man skal jo selvfølgelig også huske at der er en væsentlig
> prisforskel på de billige 12 V. bokse og de noget dyrere 12-230-gas,
> så må man jo overveje om behovet er stort nok.

Jo men hvis du læser testen på campingstuff, både fra FDM men også den anden
klarer RC 1500 sig ikke væsentlig bedre. Vi købte en iglo i Netto og syns
den klarer sig hæderligt - bare man ikke kommer 4 varme 1½ l colaer i. Go
som nr 2 - men den larmer lidt.
Folk er da også stort set tilfredse med de små bokse. Du kan godt få en RC
1600 for 17-1900 og så findes der alternativer. Rørene er de samme.

hilsen sten bo

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 21:18

> Men jeg vil helst ikke hen hvor det er så varmt.

Vi var "bare" i frankrig sidste år og havde flere dage hvor
eftermiddagstemperaturen var omkring 40 i skyggen, og så var der godt lunt
inde i forteltet.

> Sammen problem - også hvis man kommer til at parkere lidt skråt så væsken
> løber væk fra skorstenen. Bilen skulle helst hælde lidt til højre. Vi
købte
> en CC hvor boksen er fast i køkkenet.

Vi kørte hjem fra Paris og opdagede det først da alt var smeltet (primært
det vi havde lagt på køl for at det ikke skulle smelte...)

> [...]
> den klarer sig hæderligt - bare man ikke kommer 4 varme 1½ l colaer i. Go

Det kan også være slemt nok, i et telt, men hvis man tænker på de penge man
har sparet kan det være man kan sove alligevel. Modsat kan man også have den
glæde at kunne sove roligt fordi man ofrede lidt ekstra.

> Folk er da også stort set tilfredse med de små bokse. Du kan godt få en
RC
> 1600 for 17-1900 og så findes der alternativer. Rørene er de samme.

Jeg har været meget glad for vores electrolux og jeg syntes den, efter
forholdende, er meget stabil når den kører på 230 V.
Vi har nu, efter en del år med Camp-Let, fået os en lille murtsen og slæbe
rundt på, og electroluxen nyder sit otium som drikkevarekøleskab i
forteltet, og så bliver den jo hentet frem hvis vi skal på tur uden
campingsvognen.

Per.

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-04 09:20

"Hans J Mathiesen" <hj.mat@mail.dk> wrote in message
> Men dette gælder ikke for Elektrolux Kølebox RC1600
>
> 35 L 12v-220v-gas

Netop, min RC1600 laver fint isterninger når det er 30 grader.

mvh
Preben