Jeg er bundet til Microsoft ved køb af PC
Fra : Flemming

Dato : 25-03-04 16:07

Hej gruppe
Kan det være rigtigt at en forretning kan påtvinge mig MS windows ved køb af
computer, deres forklaring er at de ikke kan supportere andet. Jeg ønsker
ikke at de skal supportere mit styresystem, jeg ønsker derimod at de skal
give garanti på computeren. Jeg mener at der tidligere har været en lignende
sag, men kan ikke finde den. Hvis jeg køber computeren alligevel og
installerer Linux på den , bortfalder garantien da ?

Mvh
Flemming

Fra : Stig Sørensen

Dato : 25-03-04 16:04

"Flemming" <sutmin@namnam.nu> wrote in message
> [...]
> sag, men kan ikke finde den. Hvis jeg køber computeren alligevel og
> installerer Linux på den , bortfalder garantien da ?

Garanti har du på hardwaren. Support har du på styresystemet.
Så hvis du installere en Linux dist. som styresystem kan de ikke yde support
på software delen.
Altså, hvis du ikke kan få dit lydkort til at virke under en Linux dist. kan
du ikke forlange support.

Hvis dit lydkort derimod er defekt har du stadig reklamtionsret.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Britt Malka

Dato : 25-03-04 22:38

On Thu, 25 Mar 2004 16:04:23 +0100, "Stig Sørensen"
<kontakt@FJERNdontdoit.dk> wrote:

>Altså, hvis du ikke kan få dit lydkort til at virke under en Linux dist. kan
>du ikke forlange support.

Hvad, hvis lydkortet ikke virker, fordi det kun fungerer under
Windows?

Nu ved jeg ikke, om det kan være tilfældet for lydkort, men det er det
i hvert fald for modem.

Jeg bor i Frankrig, og her må man ikke påtvinge folk et køb, fordi de
ønsker at købe noget andet.

Det betyder i praktisk, at hvis man finder et godt tilbud på en
maskine, som har Windows, Word og andet med i købet, så kan man få
pengene udbetalt for softwaren - mod at aflevere den selvfølgelig. På
den måde kommer computeren godt ned i pris. Der er faldet domme for
det, for nogen forhandlere/producenter var selvfølgelig ikke så glade
for idéen.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-04 23:10

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote in

> [...]
> selvfølgelig. På den måde kommer computeren godt ned i pris. Der
> er faldet domme for det, for nogen forhandlere/producenter var

Det står faktisk på stort set alt Microsoft software at hvis man ikke
kan acceptere licensen kan man få pengene tilbage - vil undrer mig
hvis ikke de fleste programmer har det sådan

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-03-04 01:12

Henrik Stidsen wrote:

> Det står faktisk på stort set alt Microsoft software at hvis man ikke
> kan acceptere licensen kan man få pengene tilbage - vil undrer mig
> hvis ikke de fleste programmer har det sådan

Du kan lade handlen gå tilbage. Det er computer + styresystem. Du kan
ikke nøjes med at levere styresystemet tilbage, medmindre forhandleren
er flink og/eller vil beholde dig som kunde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-03-04 23:31

On Fri, 26 Mar 2004 01:11:35 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Du kan lade handlen gå tilbage. Det er computer + styresystem. Du kan
>ikke nøjes med at levere styresystemet tilbage, medmindre forhandleren
>er flink og/eller vil beholde dig som kunde.

Om man kan lave styresystemet gå tilbage afhænger i høj grad om det er
OEM eller NON-OEM
Flemming Jacobsen

Fra : Rasmus

Dato : 27-03-04 00:58

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Om man kan lave styresystemet gå tilbage afhænger i høj grad om det er
> OEM eller NON-OEM

Normalt vil det være et styresystem med OEM licens der følger med en
færdigsamlet computer, da producenten kun skal betale en brøkdel for den i
forhold til en retail licens.

mvh
Rasmus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-03-04 03:18

On Sat, 27 Mar 2004 00:57:39 +0100, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Normalt vil det være et styresystem med OEM licens der følger med en
>færdigsamlet computer, da producenten kun skal betale en brøkdel for den i

De kan AFAIK ikke returneres uden computeren følger med.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-03-04 18:21

> De kan AFAIK ikke returneres uden computeren følger med.

Heller ikke hvis det er en del af den licensaftale du ikke vil
acceptere ? (lyder godt nok selvmodsigene).

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 21:39

On Sun, 28 Mar 2004 17:20:36 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in

>Heller ikke hvis det er en del af den licensaftale du ikke vil
>acceptere ? (lyder godt nok selvmodsigene).

Hvis du har fået et OEM OS, så tilhører det computeren. Vil du så ikke
accepterer betingelserne så skal computeren faktisk leveres tilbage da
OS'et tilhører computeren.

Principelt set kunne man bare afleverer CD, Bog og det andet man har
fået og så skulle det være godtnok.

Men MS' betingelser er så firkantet at det er Computeren der ejer det og
så skal computeren faktisk leveres tilbage med det, hvis at de kunne få
noget at sige og så skule sælge lave en ny computer til køber uden OS.

Men tvivler nu på at sælgerne er så firkantet at de forlanger computeren
returneret.

Men hvis du køber en computer i fx Merlin eller deslige og ikke vil have
OS med så mener jeg faktisk at du skal ind med computeren.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-03-04 00:23

Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>

> Hvis du har fået et OEM OS, så tilhører det computeren. Vil du så ikke
> accepterer betingelserne så skal computeren faktisk leveres tilbage da
> OS'et tilhører computeren.

Dette giver ikke juridisk mening. En computer kan ikke eje noget.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-03-04 00:49

On 29 Mar 2004 00:22:31 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>

>Dette giver ikke juridisk mening. En computer kan ikke eje noget.

Erstat eje med Tilhører eller hører sammen med.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-03-04 06:59

"Thunderbird [7100]"

> Men hvis du køber en computer i fx Merlin eller deslige og ikke vil have
> OS med så mener jeg faktisk at du skal ind med computeren.

Du undlader ibrugtagning af din OEM version
Man ender så med en stak skrammel i kælderen, men hvad...

- Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-03-04 22:42

In article <N5tac.134$Ii6.99@news.get2net.dk>, Peter Lykkegaard wrote:

> "Thunderbird [7100]"

> Du undlader ibrugtagning af din OEM version
> Man ender så med en stak skrammel i kælderen, men hvad...

Du sælger det bare i Tyskland hvor det er ulovligt at binde OEM
software til eksempelvis hardware. Købte en meget billig
Photoshop den vej rundt.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 26-03-04 18:00

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

kan

> Hvad, hvis lydkortet ikke virker, fordi det kun fungerer under
> Windows?

Så virker lydkortet også. Fordi det evt. kun vil virke under Windows er
trejdeparts software relateret.
Jeg vil da tro det ikke vil ændre situationen.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-04-04 15:06

Britt Malka wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Hvad, hvis lydkortet ikke virker, fordi det kun fungerer under
> Windows?

Så er det jo ikke defekt. Så er det bare fordi lydkortet ikke er supporteret
af f.eks. Linux (manglende drivere f.eks.).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"She wouldn't make love, but she could make good sandwich"
-- Jethro Tull: Budapest

Fra : Klaus

Dato : 25-03-04 16:11

Cut
Hvis jeg køber computeren alligevel og
> installerer Linux på den , bortfalder garantien da ?

Nej, din reklamationsret ændres ikke. Har sælger givet en form for
garanti kan denne garanti være betinget af at du beholder styresystemet.

Klaus

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 25-03-04 18:05

Der må være 2 forskellige svar på spørgsmålet.

Hvis du ellers ikke har brudt forsejlingen på MS Windowsprogrampakken så kan
du jo
til en ghver tid frasige dig muligheden for support på produktet.

Så hvis du nu eks. installerer LINUX, så har du ikke overholdt de
bestemmelser
som dit hardware er købt under, og der kan så fra sælgers side frasige sig
garanti, da du
har brugt et stykke software som ikke er sælgers ide til ibrug tagningen, og
garantien bortfalder...

Fra : Flemming

Dato : 25-03-04 19:27

> [...]
> garanti, da du
> har brugt et stykke software som ikke er sælgers ide til ibrug tagningen,

Måske har jeg formuleret mig forkert. Men jeg var interesseret i at vide om
forretningen må påtvinge mig at skulle købe et MS produkt, det må være
muligt at købe en PC'er uden styresystem. Jeg mener at der tidligere har
været en lignende sag hvor forbrugeren vandt. Jeg er ikke interesseret i at
betale for noget jeg ikke får brug for, og der er alligevel tale om ca
1500kr. Der må være andre der har stået i en lignende situation.

Mvh
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 19:35

> [...]
> forretningen må påtvinge mig at skulle købe et MS produkt, det må være
> muligt at købe en PC'er uden styresystem.

Selvfølgelig og der er også masser af forretninger, der tilbyder det. Du
skal bare vælge en anden forhandler.

hilsen
Uffe

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-03-04 21:20

Flemming wrote:

> Måske har jeg formuleret mig forkert. Men jeg var interesseret i at vide om
> forretningen må påtvinge mig at skulle købe et MS produkt, det må være
> muligt at købe en PC'er uden styresystem.

Selvfølgelig kan du det.

Alternativt, så kan du købe dit "saml-selv"-sæt. Det gør det ofte
billigere og du får mere indsigt i hvad det for stumper du smider i
maskinen.

Ta' et kig på http://www.edbpriser.dk

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Martin

Dato : 25-03-04 23:33

Thu, 25 Mar 2004 19:27:09 +0100, Flemming <sutmin@namnam.nu> skrev:

> [...]
> betale for noget jeg ikke får brug for, og der er alligevel tale om ca
> 1500kr. Der må være andre der har stået i en lignende situation.

Kan du komme med et link til deres hjemmeside ?

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Rasmus

Dato : 27-03-04 01:04

> [...]
> betale for noget jeg ikke får brug for, og der er alligevel tale om ca
> 1500kr. Der må være andre der har stået i en lignende situation.

Du betaler ikke i nærheden af 1500kr for en OEM licens af Windows, jeg vil
gætte på at når den bliver købt sammen med en bærbar computer koster den dig
maks 500kr. Du kan ikke sammenligne retail prisen med prisen på OEM
software.

Det er et samlet produkt du køber (computer+software), det ville svare lidt
til at du ikke gad have fjernbetjeningen med til dit nye fjernsyn, men da
den er en del af det produkt forhandleren tilbyder kan du ikke kræve
kompensation "bare fordi du ikke har brug for den".

mvh
Rasmus

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 16:02

On Sat, 27 Mar 2004 01:04:02 +0100, "Rasmus"
> [...]

>den er en del af det produkt forhandleren tilbyder kan du ikke kræve
>kompensation "bare fordi du ikke har brug for den".

Et overflødigt styresystem - enten fordi man har en Windows-licens i
forvejen, og skal skrotte den gamle computer, eller fordi man vil
bruge Linux - kan IKKE sammenlignes med en fjernbetjening til et nyt
fjernsyn.

Er der overhovedet nogen grund til at bruge sammenligninger?

Tingene er da klare og tydelige nok.

Sammenligninger kan altid bare vælges ud fra skribentens synspunkt.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-03-04 22:31

On Sat, 27 Mar 2004 16:01:51 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

> [...]
>forvejen, og skal skrotte den gamle computer, eller fordi man vil
>bruge Linux - kan IKKE sammenlignes med en fjernbetjening til et nyt

Hvsi at du har en gammel computer som du skal skrotte, så må du ikke
genbruge Operativsystemet da de fleste Windows versioner der bliver
solgt idag er OEM versioner som hører til den besstemte computer, og
skal skrottes sammen med den.
Flemming Jacobsen

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 23:00

On Sat, 27 Mar 2004 22:30:32 +0100, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>genbruge Operativsystemet da de fleste Windows versioner der bliver
>solgt idag er OEM versioner som hører til den besstemte computer, og

Det er nyt for mig.

Kan du henvise til paragraffer, der understøtter din påstand?

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-03-04 23:26

> Det er nyt for mig.
>
> Kan du henvise til paragraffer, der understøtter din påstand?

Licensbetingelserne for dit OEM software, som du accepterede da du
installerede softwaren.

--
Jesper Lund

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 10:33

On Sat, 27 Mar 2004 23:26:09 +0100, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Licensbetingelserne for dit OEM software, som du accepterede da du
>installerede softwaren.

Jeg har ikke OEM-software.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 09:50

> [...]
>genbruge Operativsystemet da de fleste Windows versioner der bliver
>solgt idag er OEM versioner som hører til den besstemte computer, og

Korrekt, at hvis der er tale om Windows OEM, så må man ikke engang
flytte den over til en ny computer! Hold da op!

Fra Microsofts hjemmeside: "En ting, du skal være opmærksom på med OEM
versioner af Windows er, at det ikke er tilladt at flytte sin Windows
fra én PC til en anden. Dvs. at når man først har installeret den på
en PC er den ikke gyldig at anvende på en eventuel ny PC, man køber."

MEN jeg skrev faktisk ikke OEM.

For mit eget vedkommende så har jeg Windows XP Home Edition på min
computer. Denne licens har Forlaget Libris givet mig, og det er IKKE
en OEM-version.

Når jeg skal købe en ny computer, så er jeg bestemt ikke interesseret
i en fransk Windows XP, som er det, computerne leveres med her. Min
gamle maskine skal have installeret Linux på hele partitionen - og
ikke kun den ene halvdel som nu - og den nye skal have installeret
Windows XP på dansk, altså den version, jeg har nu.

Mange mennesker har købt en maskine med Windows 98, og nogle har
opgraderet til Windows XP. Ikke OEM. Disse mennesker bør heller ikke
blive tvunget til at købe et nyt styresystem, når de allerede HAR
brugt penge på Windows XP én gang. Efter min mening. Jeg ved godt, at
flere her i gruppen mener, at det er helt i sin orden at betale flere
gange for at få Microsoft. Enkelte mener oven i købet, at det er mere
økonomisk og klogt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-03-04 22:19

Britt Malka wrote:

> [...]
> opgraderet til Windows XP. Ikke OEM. Disse mennesker bør heller ikke
> blive tvunget til at købe et nyt styresystem, når de allerede HAR

Der er ingen der tvinger "folk" til at købe en PC et OS inkluderet
Det er et frit land vi lever i
En del forretninger har valgt at have et begrænset udbud af en bestemt vare
Det er faktisk noget andet
Man kan sikkert få forretningen til at lave en specialtilpasning mod
passende vederlag
Men det kan sikkert ikke betale sig

> ...flere her i gruppen mener, at det er helt i sin orden at betale flere
> gange for at få Microsoft. Enkelte mener oven i købet, at det er mere
> økonomisk og klogt

Hmm, du læser åbentbart kun de dele af tråden der passer i din verden
(Og undlader behændigt at svare når du kommer ud på glatis)

Prøv samme spørgsmål i forbrugergruppen, dér kan diskussionen sikkert
udvikle sig i interresante retninger

Fra : Britt Malka

Dato : 29-03-04 09:52

On Sun, 28 Mar 2004 23:18:51 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.dk> wrote:

>Hmm, du læser åbentbart kun de dele af tråden der passer i din verden
>(Og undlader behændigt at svare når du kommer ud på glatis)

Jeg har ikke været på glatis, men det er ikke alt, jeg gider at svare
på.

>Prøv samme spørgsmål i forbrugergruppen, dér kan diskussionen sikkert
>udvikle sig i interresante retninger

Nej, jeg har droppet forbrugergruppen for nogle år siden, da vi stadig
boede i Danmark.

Det gennemgående tema der var nemlig, at hvis nogen klagede over
noget, så var det altid hans egen skyld, og at han nok var en snyder
og en bedrager. Jeg ved ikke, om ånden har ændret sig, men jeg har
ikke rigtigt nogen interesse i at forsvare danske forbrugeres
rettigheder. Hverken mod butikker, banker eller deres medmennesker.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-03-04 11:12

In <5isb605sfiv1lkirs018sngufoatup60vh@4ax.com> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:

> [...]
>genbruge Operativsystemet da de fleste Windows versioner der bliver
>solgt idag er OEM versioner som hører til den besstemte computer, og

Det er M$-mening, men den er ikke blevet proevet ved retten. Hvad
definerer foroevrigt om det er en ny computer iflg. Micro$oft ? Hvad nu, hvis
man beholder keyboard og mus ?

/Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 14:13

On Sun, 28 Mar 2004 10:12:06 +0000 (UTC), Martin Moller Pedersen
<tusk@daimi.au.dk> wrote:

>Det er M$-mening, men den er ikke blevet proevet ved retten. Hvad
>definerer foroevrigt om det er en ny computer iflg. Micro$oft ? Hvad nu, hvis
>man beholder keyboard og mus ?

den duer ikke. Så snart at der skrottes essensielt Hardware, eller non
perifært hard ware så tæller det som en ny computer.

Af samme grund må man heller ikke længere sælge MS OEM sammen med mus,
keyboards og anden harsdware af den løse slags.
Flemming Jacobsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 14:23

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:

>Af samme grund må man heller ikke længere sælge MS OEM sammen med mus,
>keyboards og anden harsdware af den løse slags.

Microsoft henviser selv til, at man kan købe en OEM-licens med en mus:
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 16:44

On Sun, 28 Mar 2004 13:22:59 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Microsoft henviser selv til, at man kan købe en OEM-licens med en mus:
>http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

hmmm,

Sidst jeg var til møde dem dem fik jeg at vide at det var ændret og at
det nu kun har essensielle dele man måtte sælge OEM sammen med. såsom
Bundkort, CPU'er, RAM.
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-03-04 23:09

Thunderbird [7100] uttered:
> Sidst jeg var til møde dem dem fik jeg at vide at det var ændret og at
> det nu kun har essensielle dele man måtte sælge OEM sammen med. såsom
> Bundkort, CPU'er, RAM.

I relation til OEM-licenser bundet til fx ex RAM-klods - er der nogen
klausul der siger at hardwaren skal være *i brug*, for at
licensbetingelserne er opfyldt, eller kan licensen følge med
RAM-klodsen hvis jeg fx taper den fast til kabinettet af en anden pc
med gaffatape?

\\kristian
--
78% of all statistics are made up on the spot.

Fra : Spangkuk

Dato : 25-03-04 20:54

"Flemming" <sutmin@namnam.nu> skrev i en meddelelse

> Kan det være rigtigt at en forretning kan påtvinge mig MS windows

I de tilfælde hvor jeg har købt computere til mig selv, venner
eller bekendte, og de fra forretningens side har reklameret med
præ-installeret Windows XX(X), har jeg ALTID kunnet få
en rabat på ml. 800-1000 kr. imod at computeren blev leveret uden
software, og de naturligvis derfor ikke ville yde support på denne.
(softwaren er skræddersyet til mærkevare-PC'en ved alm. køb).

Ved alle købene er der medfulgt en folder, der stort set siger det
samme (scanner gerne til dk.binear hvis det ønskes).:

"Denne computer er købt uden softwarepakke, vi yder ingen support
på software ! Ring kun hvis det lugter brændt"

Spang

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-03-04 21:19

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> skrev i en meddelelse

> [...]
> software, og de naturligvis derfor ikke ville yde support på denne.
> (softwaren er skræddersyet til mærkevare-PC'en ved alm. køb).

Butikker der sælger computere, af f.eks. mærkerne HP Fujitsu Siemens,
imcromaxx, medion ect.. alle der er leveret samlet til butikken, har ikke
mulighed for at skille bundlen.

Min personlige mening er dog absolut også at det er hykleristk at folk vil
påtvinge en forhandler at fjerne et stykke software fra computeren, således
de kan spare nogen penge... 1500 er der absolut ikke tale om... Køb dog din
computer hvor du kan få det du ønsker. En computer uden styre system.

mvh Tommy Fer

Fra : Max

Dato : 25-03-04 22:07

> [...]
din
> computer hvor du kan få det du ønsker. En computer uden styre system.

det er jo nok også det han gør...!

/Max

Fra : Flemming

Dato : 25-03-04 23:36

> [...]
din
> computer hvor du kan få det du ønsker. En computer uden styre system.

Denne forhandler reklamerer med at man selv kan skræddersy en løsning der
passer til det aktuelle behov. Men det er ikke muligt at fravælge
styresystemet. Forhandler og producent er samme firma, så det eneste jeg kan
komme i tanke om er at de har en aftale med MS om at levere MS produkter
sammen med computerne, det er set før.
Selvfølgelig køber jeg min computer et andet sted, man kunne fx få en lidt
bedre skærm, mere ram, eller noget andet for de 1500kr , men spørgsmålet
gik ud på om det er lovligt det de gør.

Mvh
Flemming.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-03-04 23:34

"Flemming" <sutmin@namnam.nu> skrev :

>men spørgsmålet gik ud på om det er lovligt det de gør.

det er fuldt lovligt at sætte nogle produkter sammen, og sælge dem som
sådan - (en bundle) og samtidigt ikke sælge delene enkeltvist

Der er jo ikke ligefrem købetvang ;)

Fra : Rasmus

Dato : 26-03-04 15:01

> [...]
> bedre skærm, mere ram, eller noget andet for de 1500kr , men spørgsmålet

Når en computer bliver solgt sammen med et styresystem betaler du normalt
ikke det der ligner detail prisen for styresystemet. Det drejer sig nok
nærmere om 500kr end 1500kr.

.....der er sikkert indgået en aftale med MS om at hvis producenten sælger
samtlige af sine bærbare med et styresystem fra MS, betaler producenten en
meget lav pris for den enkelte licens.

Men jeg kan ikke se nogen grund til at det skulle være ulovligt, producenten
har et produkter som indeholder nogle "delkomponenter", du kan ikke gøre
krav på at få fjernet en af komponenterne. Men du er jo fritstillet til
efter købet til at fjerne den uønskede komponent. (man kan f.eks sælge
licensen, hvis det ellers er lovligt)

mvh
Rasmus

Fra : Britt Malka

Dato : 26-03-04 15:16

On Fri, 26 Mar 2004 15:01:29 +0100, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>Men du er jo fritstillet til
>efter købet til at fjerne den uønskede komponent. (man kan f.eks sælge
>licensen, hvis det ellers er lovligt)

Det er det ikke, for sådanne computere er udstyret med OEM-produkter,
og det må menigmand ikke bare videresælge. Det skal sælges sammen med
hardware.

Fra : Martin

Dato : 26-03-04 15:21

Britt Malka wrote:
> Det er det ikke, for sådanne computere er udstyret med OEM-produkter,
> og det må menigmand ikke bare videresælge. Det skal sælges sammen med
> hardware.

Det er ikke helt korrekt - teknisk set kan han købe en mus sammen med OEM
produktet og derefter sælge disse to dele videre og beholde computeren, så
er det helt ok. Mange forhandlere sælger faktisk også OEM versioner sammen
med en mus eller et lydkort.

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 26-03-04 15:49

On Fri, 26 Mar 2004 15:21:01 +0100, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Det er ikke helt korrekt - teknisk set kan han købe en mus sammen med OEM
>produktet og derefter sælge disse to dele videre og beholde computeren, så
>er det helt ok.

Nu er en mus da også hardware

Ifølge Microsoft (r), så gælder der om OEM-licenser, at:

"En OEM licens er en licens, der distribueres af en Original Equipment
Manufacturer eller en "OEM’er". En OEM er en person eller virksomhed,
der fremstiller og sælger computere. Visse OEM'er distribuerer også
software, særligt operativsystemer som Microsoft® Windows."

Altså ikke bare menigmand, der har købt en computer og sælger Windows
videre sammen med musen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-04 16:30

Britt Malka skrev:

>Ifølge Microsoft (r)

Mon ikke det er der problemet er?

I Tyskland er der faldet dom for at man kan sælge OEM-produkter
frit.

--
Bertel

Fra : Rasmus

Dato : 27-03-04 00:47

> [...]
> software, særligt operativsystemer som Microsoft® Windows."
>
> Altså ikke bare menigmand, der har købt en computer og sælger Windows

Og hvorledes fortolker du ovenstående til private ikke må sælge en licens de
har købt sammen med deres computer???

mvh
Rasmus

Fra : Spangkuk

Dato : 26-03-04 06:48

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk>

> [...]
dog din
> computer hvor du kan få det du ønsker. En computer uden styre system.

Man "påtvinger" da ikke nogen noget. Alle forretninger har mulighed
for at bestille mærkevarePC'er uden software. Dog har kæderne/de store
centralt indkøb, så der har jeg ikke kunnet få dem uden SW.

Men de samme PC'er, i skrivende stund en VEGA900+ bærbar, har jeg
købt uden præ-installationer til en lidt lavere pris.

En væsentlig grund, hvis ikke den eneste, til at de findes uden sw er,
at mange firmaer selv vil foretage inst. af div. programmer/
styresystemer.

Spang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-03-04 18:42

> [...]
> computeren, således de kan spare nogen penge... 1500 er der absolut
> ikke tale om... Køb dog din computer hvor du kan få det du ønsker. En

Jeg har f.eks. kig på en bestemt IBM bærbar, men har ikke kunnet finde
den uden SW installeret. Jeg har OS'et i forvejen, så jeg vil da gerne
blive fri for at betale for en ekstra licens, men det ser ikke ud til at
kunne lade sig gøre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Britt Malka

Dato : 26-03-04 22:14

On Fri, 26 Mar 2004 18:41:43 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>den uden SW installeret. Jeg har OS'et i forvejen, så jeg vil da gerne
>blive fri for at betale for en ekstra licens, men det ser ikke ud til at

Køb den i Frankrig

Nå, spøg til side - IBM er da ellers et af de store firmaer, der netop
sælger maskiner med Linux i stedet for Windows. HP er også begyndt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-03-04 22:54

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> den uden SW installeret. Jeg har OS'et i forvejen, så jeg vil da gerne
> blive fri for at betale for en ekstra licens, men det ser ikke ud til at

Det svarer vel lidt til, at man køber en bil, men gerne vil have fjernet
forsæderne, da man har dem i forvejen.

Hvad skal forhandleren med to forsæder (her: noget software)?

Bare en tanke

mvh

Carsten Riis

Fra : Spangkuk

Dato : 26-03-04 23:03

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fjernet
> forsæderne, da man har dem i forvejen.
>
> Hvad skal forhandleren med to forsæder (her: noget software)?

Læs og forstå dog mit/mine tidligere indlæg !

Spang

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-03-04 08:55

In article <4064A666.68835A9B@carben.dk>, cr@carben.dk says...

> Det svarer vel lidt til, at man køber en bil, men gerne vil have fjernet
> forsæderne, da man har dem i forvejen.
> Hvad skal forhandleren med to forsæder (her: noget software)?
> Bare en tanke

Sikke da noget vrøvl. Forsæder er ikke unødvendigt ekstraudstyr i biler.

Det svarer nærmere til en bil, der ikke kan fås uden medfølgende
campingvogn. Det ville også være irriterende og dyrt for alle bilister,
der ikke dyrker campinglivet.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-04 09:11

Sven Nielsen skrev:

>Sikke da noget vrøvl. Forsæder er ikke unødvendigt ekstraudstyr i biler.

Et styresystem er heller ikke unødvendigt ekstraudstyr i en
computer.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-03-04 10:02

In article <umda605k4mq5o5648ctgihghpocbtghi98@news.stofanet.dk>,
nospamius@lundhansen.dk says...

> Sven Nielsen skrev:

> Et styresystem er heller ikke unødvendigt ekstraudstyr i en
> computer.

Måske ikke, men et styresystem fra Microsoft er. Der findes bedre og
billigere alternativer.

Det er fint nok, at muligheden for at købe en pakkeløsning med både
hardware og software eksisterer, men det er for dårligt at en bestemt
softwareproducent "bestikker" forhandlere til at nægte at sælge en pc
uden deres software.

I USA er der faldet dom for, at Microsoft skal kompensere forbrugere, der
har været "tvunget" til at købe deres hardware sammen med uønsket
software fra Microsoft. Det var altså ikke lovligt, men det er det måske
i Danmark.

I øvrigt var der et website, der helt gratis forsøgte at organisere og
vejlede forbrugere, der søgte kompensation hos Microsoft. Gæt engang -
det website blev mødt med trusler om sagsanlæg og jeg skal give dig fra
Microsoft, der jo selvfølgelig bevidst havde gjort procedurerne for at få
kompensation så komplicerede som muligt. Der skulle jo nødigt være nogen,
der forsøgte at benytte sig af deres berettigede krav. Det passede
altså heller ikke ind i Microsoft planer, at nogen tilbød deres
ufrivillige kunder gratis og uafhængig rådgivning.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-04 10:18

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> vejlede forbrugere, der søgte kompensation hos Microsoft. Gæt engang -
> det website blev mødt med trusler om sagsanlæg og jeg skal give dig fra

Ovenstående lyder ikke særlig sandsynligt, har du links til yderligere
oplysninger?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin

Dato : 27-03-04 10:31

Sven Nielsen wrote:
> Måske ikke, men et styresystem fra Microsoft er. Der findes bedre og
> billigere alternativer.

Hmmm skal vi ikke holde de personlige følelser ude af det her, for jeg er
temmelig sikker på at det blive en endeløs religionssnak så. Det kan godt
være du synes at Windows er noget skidt, og derfor bruger noget andet, men
jeg er helt sikker på at fam. Hansen som lige har købt deres nye computer
med Windows er glade og tilfredse - netop fordi det er et styresystem som
"alle" kender og kan bruge - både deres lille datter på 6 år, og bedstemor
på 68, men igen det var jo ikke det hans oprindelige spørgsmål gik på.

> [...]
> hardware og software eksisterer, men det er for dårligt at en bestemt
> softwareproducent "bestikker" forhandlere til at nægte at sælge en pc

Jeg synes lidt at det er en storm i et glas vand. Der findes i Danmark over
100 forskellige computerforhandlere og nye åbner og lukker hver dag, så det
skulle være muligt at finde det man ønsker hos en anden forhandler, hvis man
ikke kan bruge det man får tilbudt hos den første.

> [...]
> der har været "tvunget" til at købe deres hardware sammen med uønsket
> software fra Microsoft. Det var altså ikke lovligt, men det er det

Jeg er ikke tilhænger af MS dominans eller monopol lignende situation, men
jeg synes heller ikke man skal gøre dem værre end de er. MS er det nemmeste
at gå til for langt største delen af de private brugere, og vel sagtens også
for erhverslivet - det er et godt begynder program og så står det jo stadig
folk frit for om de senere vil skifte til hvad ved jeg.

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 15:55

On Sat, 27 Mar 2004 10:31:14 +0100, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>MS er det nemmeste
>at gå til for langt største delen af de private brugere, og vel sagtens også
>for erhverslivet

Har du prøvet Linux?

For det er faktisk ikke rigtigt, hvad du skriver, men det er det, folk
TROR er rigtigt, før de prøver Linux.

Vi har undervist absolutte begyndere både i Windows og i Linux, og
Linux-brugerne har helt klart givet udtryk for, at de syntes, at det
var nemt, mens Windows-brugerne generelt mente, at det var svært at
lære.

Fra : SG

Dato : 27-03-04 17:17

> [...]
> Linux-brugerne har helt klart givet udtryk for, at de syntes, at det
> var nemt, mens Windows-brugerne generelt mente, at det var svært at

Jeg synes, at det er svært, at bruge denne udtalelse til ret meget.

Det kunne jo være, at linux-begyndere normalt har prøvet et andet
operativ-system før, mens windows-begyndere aldrig har prøvet en computer
før.

Folk, der vælger at blive undervist i Linux, har sikkert generelt set
også en tendens til at være lidt mere teknisk orienteret, end den person,
der vælger at blive undervist i Windows.

En undervisers engagement og holdning til det fag man underviser i, kan
også spille temmeligt meget ind på en kursists evne til at lære noget
nyt.

Jeg ved ikke om nogen af mine påstande gælder set i forhold til det
eksempel du nævner, men jeg tror, at man skal passe på med at drage
generelle konklusioner ud fra enkeltstående eksempler.

-SG

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 18:31

On 27 Mar 2004 16:16:44 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

>Jeg synes, at det er svært, at bruge denne udtalelse til ret meget.

O.k.

>Det kunne jo være, at linux-begyndere normalt har prøvet et andet
>operativ-system før, mens windows-begyndere aldrig har prøvet en computer
>før.

Ja, det kunne det, men jeg skrev, at det var "absolutte begyndere",
dvs. begge startede på lige fod uden at kende til hverken mus,
tastatur, computer eller styresystem af nogen art.

>Folk, der vælger at blive undervist i Linux, har sikkert generelt set
>også en tendens til at være lidt mere teknisk orienteret, end den person,
>der vælger at blive undervist i Windows.

Man behøver ikke at være teknisk orienteret for at bruge Linux, så jeg
er ikke sikker på, at du har ret i din tese.

>En undervisers engagement og holdning til det fag man underviser i, kan
>også spille temmeligt meget ind på en kursists evne til at lære noget
>nyt.

Korrekt, men i begge tilfælde brugte eleverne undervisningsmateriale,
som de arbejdede selvstændigt med og kun stillede spørgsmål, når der
var noget, de ikke forstod.

>Jeg ved ikke om nogen af mine påstande gælder set i forhold til det
>eksempel du nævner, men jeg tror, at man skal passe på med at drage
>generelle konklusioner ud fra enkeltstående eksempler.

Det er ikke noget enkeltstående eksempel, men blot et bevis på, at når
folk påstår, at Windows er let og Linux er svært, så er det ikke
rigtigt, men en fordom.

Fra : Martin

Dato : 27-03-04 20:00

Britt Malka wrote:
> Korrekt, men i begge tilfælde brugte eleverne undervisningsmateriale,
> som de arbejdede selvstændigt med og kun stillede spørgsmål, når der
> var noget, de ikke forstod.

Jeg korrigerer lige ... jeg har ikke sagt at Windows var lettere end Linux
generelt. Jeg sagde bare at hvis folk har brugt eller set windows i funktion
(måske i forb. med arbejde eller hos bekendte) så er det alt andet lige
nemmere at gå til end en hel installation (som de oftest skal klare selv) af
Linux. Specielt hvis man er førstegangskøber.

Jeg har selv arbejdet med pc (salg, rep og nyinstallation) i flere år, og
min erfaring er stadig at Windows er nemmere end Linux. (Hvad der er bedst
skal vi slet ikke komme ind på)

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 22:04

On Sat, 27 Mar 2004 20:00:14 +0100, "Martin"
> [...]

>nemmere at gå til end en hel installation (som de oftest skal klare selv) af

Heller ikke her er jeg enig.

For et par weekender siden installerede jeg både Windows og Linux.

Linux installationen tog nogle og tyve minutter, som forløb uden
nævneværdige spørgsmål og genstarter.

Windows-installationen tog over 80 minutter og med flere spørgsmål og
genstarter.

Efter installationen virkede alt i Linux.

I Windows virkede netværket, printeren og menuen ikke. (Menuen virker
stadig ikke.)

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 12:13

Britt Malka wrote:
> [...]
>
> Efter installationen virkede alt i Linux.
>
> I Windows virkede netværket, printeren og menuen ikke. (Menuen virker

Citat fra et af dine andre indlæg:

"Det ene - Windows 98 - var skrevet af mig og oversat af min mand"

Jeg synes det er skræmmende at en der har skrevet undervisningsmateriale til
windows ikke kan få en installation til at virke. (Jeg ved godt at det er
windows 98 du har skrevet til men så stor forskel er der immervæk ikke på de
to installationer.)

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:14

On Sun, 28 Mar 2004 13:12:47 +0200, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg synes det er skræmmende at en der har skrevet undervisningsmateriale til
>windows ikke kan få en installation til at virke.

Ja, ikke?

> (Jeg ved godt at det er
>windows 98 du har skrevet til men så stor forskel er der immervæk ikke på de
>to installationer.)

Jeg har også skrevet til Windows ME og Windows XP - ikke
undervisningsmateriale, men hæfter.

Jo, jeg synes også, at det er generende. Ikke skræmmende, men
generende. Når en person, der har temmelig mange års indgående
kendskab og kompetance på området ikke kan få det til at virke
korrekt, hvordan skal den absolutte begynder eller bare gennemsnitlige
bruger så få det til at virke?

EOD

Fra : SG

Dato : 27-03-04 23:57

> Man behøver ikke at være teknisk orienteret for at bruge Linux, så jeg
> er ikke sikker på, at du har ret i din tese.

Det var ikke det jeg skrev/mente. Teknisk mere orienterede mennesker har
efter min erfaring noget nemmere ved at sætte sig ind i et nyt
operativsystem (uanset hvilket et vi snakker om). Hvis der generelt er
flere teknisk orienterede personer, der vælger at lære Linux, så kommer
det hurtigt til at se ud som om, at Linux er lettere at lære, fordi netop
de personer har mere flair for at styre en mus og et tastatur. Men det
gør jo ikke Linux nemmere eller bedre end Windows for hverken den teknisk
mindede eller den almindelige bruger.

> Korrekt, men i begge tilfælde brugte eleverne undervisningsmateriale,
> som de arbejdede selvstændigt med og kun stillede spørgsmål, når der
> var noget, de ikke forstod.

OK, jeg ændrer min sætning til: "En undervisers engagement, holdning og
undervisningsmateriale..."

> Det er ikke noget enkeltstående eksempel, men blot et bevis på, at når
> folk påstår, at Windows er let og Linux er svært, så er det ikke
> rigtigt, men en fordom.

Det er ikke et bevis på noget som helst. Du kan ikke, bare fordi du i dit
liv har set 4 røde biler og 1 blå bil, konkludere at 80% af alle biler er
røde.
Og jo det er et enkeltstående eksempel. Lad os i stedet tage alle
undervisere af operativsystemer i et område og høre deres udtalelser - så
kunne vi måske bruge det samlede indtryk til noget.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 09:56

On 27 Mar 2004 22:56:53 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

>Det var ikke det jeg skrev/mente. Teknisk mere orienterede mennesker har
>efter min erfaring noget nemmere ved at sætte sig ind i et nyt
>operativsystem (uanset hvilket et vi snakker om).

Korrekt.

> [...]
>det hurtigt til at se ud som om, at Linux er lettere at lære, fordi netop
>de personer har mere flair for at styre en mus og et tastatur.

Ja, HVIS der generelt er flere teknisk orienterede personer, der
vælger at lære Linux.

Det var nu ikke mit indtryk, at de elever skilte sig særligt ud fra de
øvrige elever.

>OK, jeg ændrer min sætning til: "En undervisers engagement, holdning og
>undervisningsmateriale..."

Ja, men her igen adskiller det ene undervisningsmateriale sig ikke
særligt fra det andet.

Det ene - Windows 98 - var skrevet af mig og oversat af min mand, det
andet - Linux Mandrake - var skrevet af min mand på et tidspunkt, hvor
Linux var temmelig nyt for ham.

>Det er ikke et bevis på noget som helst. Du kan ikke, bare fordi du i dit
>liv har set 4 røde biler og 1 blå bil, konkludere at 80% af alle biler er
>røde.

Det var heller ikke det, jeg gjorde.

Jeg skrev (frit fra hukommelsen): Linux er ikke sværere end Windows.

Som et eksempel på et bevis henviste jeg til situationer, hvor
absolutte begyndere er startet på henholdsvis Linux og Windows.

Fra mit eget brug kan jeg også se, at Linux til almindelig brug ikke
er sværere end Windows til almindelig brug. Nogle ting er endda
lettere.

I hæftet "Internet for absolutte begyndere" bruger jeg ti sider med
billeder og tekst på at forklare, hvordan man finder, downloader og
installerer et nyt program.

Det samme kan jeg forklare i fire korte linjer til en Debian Linux.

Det er en fordom, at Linux er sværere end Windows. Du kan være enig
eller uenig, men det ændrer ikke ved det faktum, at nogle forbrugere -
ulvene - ikke ønsker at blive påduttet et styresystem, Windows, som de
enten har i forvejen eller ikke agter at bruge.

Fra : SG

Dato : 28-03-04 10:59

> Ja, HVIS der generelt er flere teknisk orienterede personer, der
> vælger at lære Linux.
>
> Det var nu ikke mit indtryk, at de elever skilte sig særligt ud fra de
> øvrige elever.
<SNIP>
> [...]
>
> Det ene - Windows 98 - var skrevet af mig og oversat af min mand, det
> andet - Linux Mandrake - var skrevet af min mand på et tidspunkt, hvor

Jeg forsøger at tage de punkter op du selv har skrevet, for at du kan se
dem fra en anden vinkel, men du ønsker kun at se dem fra din side.

Som jeg skrev tidligere, så ved jeg ikke om det jeg skrev var sandt i dit
tilfælde. Det kan være, at jeg har ret, og du ikke vil se det - det kan
også være, at jeg tager fejl. Det er vigtigt at komme hele vejen rundt
og ikke bare konkludere at Linux ikke er sværere at lære end Windows fordi
dine elever synes det. Der kan være mange andre faktorer der spiller ind
her. Jeg har forsøgt, at pege på dem, som jeg lige umiddelbart synes lyder
sandsynlige, men der kan være andet, som jeg i dit tilfælde ikke kender til
- men det gør du måske selv (hvis du vil).

> [...]
> installerer et nyt program.
>
> Det samme kan jeg forklare i fire korte linjer til en Debian Linux.

Det understreger igen min pointe. Prøv at vende den her om. Jeg kan sørme
godt forstå at Windows-brugerne har svært ved det, hvis du forklarer en så
(i mine øjne) simpel operation som at hente et program og installere det på
HELE 10 SIDER. Man løber jo sur i det, inden man når side 2. At bruge så
meget stof på den lille detalje får jo straks brugeren til at tænke: "Puha,
det er godt nok kompliceret". Jeg kan godt forstå at Linux-brugerne føler,
at det er nemmere, da fire linjer er noget lettere at overskue.

> [...]
> ulvene - ikke ønsker at blive påduttet et styresystem, Windows, som de
> enten har i forvejen eller ikke agter at bruge.

Og igen - det er der heller ikke nogen, der tvinger jer til. Find et andet
sted at købe varen. Prøv også at vende den her om. Der er sikkert også
masser af forbrugere, der ikke ønsker at blive påduttet en eller anden form
for service, som kun en lille minoritet måske får brug for.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 11:29

On 28 Mar 2004 09:58:40 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

>Jeg forsøger at tage de punkter op du selv har skrevet, for at du kan se
>dem fra en anden vinkel, men du ønsker kun at se dem fra din side.

Ja, men jeg kan ikke se, at de punkter, du drager frem, giver en anden
vinkel, når de nu ikke er korrekte.

I øvrigt havde jeg glemt noget. Jeg tænkte kun på de tilfælde, hvor
eleverne arbejdede selvstændigt, men min mand har faktisk også
undervist absolutte begyndere, der skulle lære, hvad en pc var, hvad
et styresystem var, hvordan man skilte computeren ad for at sætte ny
ram i, at installere ny hardware, at sætte nye kort i maskinen, lære
om vira m.m.

Disse elever blev inddelt i hold, og der var blandt andet et hold
bestående af fire runde koner i 50'erne.

Holdene skulle formatere harddisken og installere en dobbeltboot.
Nogle valgte at installere Windows 98 og 2000, andre at installere
Windows 98 og Linux. Heriblandt de "gamle koner", der fandt det let.

En af dem har vi senere haft kontakt med. Hun var vist nærmere de 60
end 50, og hun fortalte, hvordan sælgeren havde set konfus ud, da hun
ikke ville købe Windows med, men ville installere Linux.

Han sagde nemlig også, sådan som mange er hjernevasket til, at Linux -
det var jo meget svært! Hvortil hun svarede, nej, nej, det var det
overhovedet ikke.

Det var Mandrake Linux de installerede.

>Som jeg skrev tidligere, så ved jeg ikke om det jeg skrev var sandt i dit
>tilfælde. Det kan være, at jeg har ret, og du ikke vil se det - det kan
>også være, at jeg tager fejl.

Ja.

>Det understreger igen min pointe. Prøv at vende den her om. Jeg kan sørme
>godt forstå at Windows-brugerne har svært ved det, hvis du forklarer en så
>(i mine øjne) simpel operation

Ja, men du er ikke absolut begynder, er du?

Du VED, hvad Tucows og Download.dk er, du ved, hvordan du søger efter
programmerne dér, og du ved, hvad der skal klikkes på, når du vil
downloade, og du ved formentligt også, hvordan du gemmer på harddisken
og endda opretter en mappe til download. Du ved, hvad du skal svare,
når du herefter skal dobbeltklikke og installere programmet.

Det gør absolutte begyndere ikke.

> som at hente et program og installere det på
>HELE 10 SIDER. Man løber jo sur i det, inden man når side 2.

Nu HAR du vel læst de ti sider, som du udtaler dig så detaljeret om,
ikke?

I øvrigt synes jeg da, at det ville være helt fint, hvis du kunne
forklare en absolut begynder det - skriftligt - på meget mindre plads.
Så skulle du tage at kontakte et forlag, for de vil være begejstrede
for den slags.

>det er godt nok kompliceret". Jeg kan godt forstå at Linux-brugerne føler,
>at det er nemmere, da fire linjer er noget lettere at overskue.

1) Åbn en skal (shell).
2) Skriv "apt-cache search opera".
3) En liste vil nu vise dig, om programmet (her browseren Opera) er
fundet i apt-systemet.
Måske hedder den noget andet end lige nøjagtigt det, du søgte på. Lad
os her sige, at den stadig hedder opera.
4) Skriv herefter "apt-get install opera".

Kan du gøre det i Windows?

>Og igen - det er der heller ikke nogen, der tvinger jer til. Find et andet
>sted at købe varen.

Vi har ingen problemer her, som jeg vist har nævnt en del gange i
denne tråd.

>Prøv også at vende den her om. Der er sikkert også
>masser af forbrugere, der ikke ønsker at blive påduttet en eller anden form
>for service, som kun en lille minoritet måske får brug for.

Påduttet en service om at have valgfrihed?

Jeg er mundlam!

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 12:04

Britt Malka wrote:
> [...]
> et styresystem var, hvordan man skilte computeren ad for at sætte ny
> ram i, at installere ny hardware, at sætte nye kort i maskinen, lære

Disse elever vil også have en helt anden indgangsvinkel til softwaredelen
samt en lyst der driver dem. Det er ikke Fam. Hansen som køber en computer -
her hjælper det ikke at far eller mor går på aftenskole og lærer Linux, hvis
der er 3 eller 4 andre i familien som ikke forstår en hat af det - og her er
det jeg mener at windows rammer bredere. (Det kan godt være det ændre sig i
fremtiden, men snakker vi i dag, så er windows dominerende (med fordele og
ulemper).

> Han sagde nemlig også, sådan som mange er hjernevasket til, at Linux -
> det var jo meget svært! Hvortil hun svarede, nej, nej, det var det
> overhovedet ikke.

Taget fra www.linux.com
"Historically, LUGs have been composed of geeks (the "technically mature"
for the politically correct) getting together to talk about their latest
accomplishments with Linux."

så det er ikke bare noget folk er blevet hjenevasket til at mene - Linux
folket selv anerkender at det har været sådan.

> [...]
> os her sige, at den stadig hedder opera.
> 4) Skriv herefter "apt-get install opera".

Nu ved jeg ikke lige hvad apt er men det lyder besværligt - windows
fremgangsmåde ...

1. Abn din browser
2. Gå til adressen www.opera.com/download
3. Klik på download og vælg åbn når den spørger

så nemt kan det gøres i windows så prøv at lade være med at få windows til
at lyde værre end den egentlig er.

> Påduttet en service om at have valgfrihed?

Jamen valgfriheden ligger da i at der er flere butikker der sælger den samme
vare (eller næsten) og man har frit valg mellem alle butikkerne - der er
ingen der står og tvinger dig til at købe computer et sted hvor man får
windows med.

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:18

On Sun, 28 Mar 2004 13:03:50 +0200, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Disse elever vil også have en helt anden indgangsvinkel til softwaredelen
>samt en lyst der driver dem.

Næh, det havde de såmænd ikke. Det var ganske almindelige elever, der
tog et kursus for at blive i stand til at bruge en computer.

>Nu ved jeg ikke lige hvad apt er men det lyder besværligt - windows
>fremgangsmåde ...
>
>1. Abn din browser
>2. Gå til adressen www.opera.com/download

Den absolutte begynder: Hvordan ved jeg, at det ligger på
Opera.com/download?

Hvad, hvis det ikke er Opera, jeg skal have fat i? Hvor finder jeg det
så?

>3. Klik på download og vælg åbn når den spørger

Hvor er "download" på tastaturet?

Hvorfor skal jeg vælge "åbn"?

Hvis jeg nu vil gemme, hvordan gør jeg så det?

Hvordan finder jeg filen igen?

Hvad skal jeg gøre ved filen for at installere den?

>så nemt kan det gøres i windows så prøv at lade være med at få windows til
>at lyde værre end den egentlig er.

Nej, så nemt kan det gøres, hvis du VED, hvordan du downloader
programmer.

Nå, men glem bare forlagsaftalen med at skrive for absolutte begyndere

EOD

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-03-04 18:09

Scripsit Britt Malka <news@foxladi.com>

> 2) Skriv "apt-cache search opera".
> 3) En liste vil nu vise dig, om programmet (her browseren Opera) er
> fundet i apt-systemet.

Dårligt eksempel

$ apt-cache search opera | wc
825 6476 44796
$

Man får nemlig alle de de pakker hvis beskrivelse indeholder fx
"operation" eller "operating". Og browseren Opera selv er ikke blandt
dem, den er nemlig lukket-source og findes slet ikke i Debian.

(Leverandøren har en .deb til download, men det er langtfra så simpelt
som at bruge apt).

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 12:08

Britt Malka wrote:
> Det ene - Windows 98 - var skrevet af mig og oversat af min mand, det
> andet - Linux Mandrake - var skrevet af min mand på et tidspunkt, hvor
> Linux var temmelig nyt for ham.

Kan undervisningsmaterialet (og undervisningen) så ikke have båret præg af
at I begge to (lyder det til) var/er facinerede af Linux ?

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:21

On Sun, 28 Mar 2004 13:08:22 +0200, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Kan undervisningsmaterialet (og undervisningen) så ikke have båret præg af
>at I begge to (lyder det til) var/er facinerede af Linux ?

Det var vi ikke på det tidspunkt, hvor materialet blev skrevet. Jeg
brugte kun Windows2000 (havde skrevet bøger med ME og afinstalleret
OMGÅENDE bagefter), og min mand brugte også Windows 2000, men kom til
at slette sin Windows-del, og bogen skulle være færdig, så han var
nødt til udelukkende at arbejde i Linux. Ellers havde han vanemæssigt
brugt Windows.

I øvrigt kan man ikke skrive godt undervisningsmateriale uden at vise
begejstring over emnet, hvadenten man skriver om Windows eller Word.

Som en cykelhandler, jeg engang kendte, sagde: Når der kommer en kunde
ind i butikken med sin cykel, der skal repareres, så sig noget pænt om
den. Er der ikke noget pænt at sige, så ros farven.

EOD.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-04 10:44

Sven Nielsen skrev:

>Måske ikke, men et styresystem fra Microsoft er. Der findes bedre og
>billigere alternativer.

Der findes vel også flere forskellige slags forsæder til en bil?

--
Bertel

Fra : Steen

Dato : 27-03-04 14:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der findes vel også flere forskellige slags forsæder til en bil?

Hvis man køber en printer, skal man købe printerkablet ved siden af, hvis
man ikke allerede har et.

Kablet er da en ret vigtig del af printeren, men skal købes løst ved siden
af, så man får den længde man skal bruge.

m.v.h.

Steen

Fra : SG

Dato : 27-03-04 15:27

Steen <steengod@jhotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Kablet er da en ret vigtig del af printeren, men skal købes løst ved
> siden af, så man får den længde man skal bruge.

Da jeg købte min printer fulgte usb-kablet nu med. Der var ikke nogen
mulighed for at aflevere kablet retur for så at få printeren til en
billigere pris. Så igen - de fleste gange er der forsæder i en bil, når
man køber den, og nogle gange er der ikke. Sælgeren er i sin gode ret til
at afvise dit tilbud om at tage eventuelle sæder ud til fordel for en
billigere salgspris.

Hvis man ikke kan lide den pakke, som sælgeren tilbyder, så er der ikke
noget til hinder for, at man finder en anden sælger, som har en anden
pakke.

-SG

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 15:59

On 27 Mar 2004 14:27:29 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

>Hvis man ikke kan lide den pakke, som sælgeren tilbyder, så er der ikke
>noget til hinder for, at man finder en anden sælger, som har en anden
>pakke.

Det er sjovt, som der er forskelle i mentaliteten fra land til land.

Her i Frankrig bliver der anlagt retssager imod Sony, der kopisikrer
deres cd'er så godt, at folk ikke kan bruge dem på en computer, og der
anlægges sager mod producenter, der vil påtvinge folk et styresystem,
de ikke ønsker. Det man køber, er jo computeren, og ikke softwaren.

Så her kan vi sige: Vi vil gerne købe netop den computer, der er på
tilbud, men vi vil ikke købe Microsofts styresystem med, og så får vi
pengene refunderet for det.

I Danmark er der altid nogen, der er parat til at slås for status quo
og dårlige forhold. Det ser man ikke her.

Fra : Simon G.

Dato : 27-03-04 17:05

> Det er sjovt, som der er forskelle i mentaliteten fra land til land.

Enig og heldigvis for det.

> [...]
> anlægges sager mod producenter, der vil påtvinge folk et styresystem,
> de ikke ønsker. Det man køber, er jo computeren, og ikke softwaren.

Jeg vil tro at mere end 95% af alle dem som i Danmark køber en computer i
Aldi, Merlin, Bilka eller hvor man nu køber sin PC inkl. styresystem rent
faktisk er temmeligt glade for at styresystemet medfølger og bestemt ikke
føler sig påtvunget noget som helst.

Butikkerne sælger jo typisk også det der efterspørges, og jeg tvivler på,
at PC'ere bundlet med Linux sælger ret godt - ellers så havde Bilka jo
allerede haft masser af slagtilbud.

> Så her kan vi sige: Vi vil gerne købe netop den computer, der er på
> tilbud, men vi vil ikke købe Microsofts styresystem med, og så får vi
> pengene refunderet for det.

Fint sådan er det i Frankrig, men jeg tvivler på, at danskerne er enige i
franskmændenes dispositioner.

> I Danmark er der altid nogen, der er parat til at slås for status quo
> og dårlige forhold. Det ser man ikke her.

Sikke da noget sludder. Vil du sige, at der ikke er nogen i frankring, der
går ind for status quo? I Danmark er vi da heldigvis klogere og mere
kritiske så, da status quo rent faktisk også kan være at foretrække en gang
imellem.

Og hvem siger, at det nødvendigvist er dårligt, at et hovedprodukt er
bundet sammen med biprodukter? Det er da vist din egen holdning, der
skinner igennem her?

Jeg mener, at det netop vil lede til dårligere forhold, hvis en sælger ikke
kan binde nogle produkter sammen og sælge dem til en bestemt pris uden at
forbrugeren kan komme og pille produktet fra hinanden og købe en eller
flere dele enkeltvis. Det gør det temmeligt svært at masseproducere et
produkt så - i hvert skal skal det bygges mere fleksibelt op, hvis hver
enkelt forbruger skal kunne stille krav til indholdet i et produkt, og
derfor vil prisen for produktet altid blive dyrere at producere.

Så jeg er bestemt glad for ikke at leve under franske forhold. I Frankrig
er man åbenbart parat til at betale en højere pris for at en minoritet får
deres vilje, mens vi i Danmark går efter udbud- og efterspørgsels-
principperne.

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 18:50

On 27 Mar 2004 16:05:07 GMT, "Simon G." <ssamsonice-FD@hotmail.com>
wrote:

>Enig og heldigvis for det.

Ja!

> [...]
>faktisk er temmeligt glade for at styresystemet medfølger og bestemt ikke

Muligvis, og til dels fordi de ikke ved bedre, men fordi de
foretrækker det og er tilfredse med det, hvorfor skal man så forhindre
5 % i at gøre, som de vil? Hvorfor ikke sikre sig, at 100 % kan blive
glade og tilfredse. De 95 % (dit tal), som er glade for, at
styresystemet er på, uden at de behøver at tænke eller vælge, og de 5
%, som gerne selv vil både tænke og vælge?

>Butikkerne sælger jo typisk også det der efterspørges, og jeg tvivler på,
>at PC'ere bundlet med Linux sælger ret godt - ellers så havde Bilka jo
>allerede haft masser af slagtilbud.

Hvem taler om pc'ere bundlet med Linux?

Vi andre talte om at kunne vælge imellem at købe MED eller UDEN
styresystem.

>Fint sådan er det i Frankrig, men jeg tvivler på, at danskerne er enige i
>franskmændenes dispositioner.

Ja, øjensynligt er det kun et fåtal, som fx personen, der startede
denne tråd. Og så træder Janteloven jo i kraft: Han skal ikke have
nogen rettigheder, som vi andre ikke vil bruge, vel?

>Sikke da noget sludder. Vil du sige, at der ikke er nogen i frankring, der
>går ind for status quo?

Hvis status quo er dårligt? Nej, det er der ikke nogen i Frankrig, der
går ind for.

>I Danmark er vi da heldigvis klogere

> og mere kritiske så,

> da status quo rent faktisk også kan være at foretrække en gang
>imellem.

Jeps, skomager, bliv ved din læst. Hæv dig ikke over mængden.

>Og hvem siger, at det nødvendigvist er dårligt, at et hovedprodukt er
>bundet sammen med biprodukter?

Det er temmelig dårligt, hvis man ikke ønsker at spilde penge på
biproduktet.

> Det er da vist din egen holdning, der skinner igennem her?

Ja, da.

Den, og sund fornuft og økonomisk sans, der siger, at jeg ikke vil
bruge penge på noget, jeg ikke har brug for.

> [...]
>enkelt forbruger skal kunne stille krav til indholdet i et produkt, og
>derfor vil prisen for produktet altid blive dyrere at producere.

Næh, prisen er faktisk ikke dyrere her end i Danmark, og hvis du har
ret - at det kun er 5 %, der vil være interesserede i at slippe for
Windows, så kan det da heller ikke være det store problem.

> [...]
>er man åbenbart parat til at betale en højere pris for at en minoritet får
>deres vilje, mens vi i Danmark går efter udbud- og efterspørgsels-

Du skriver løs uden at have viden, men det er jo ikke ualmindeligt:

Priserne er IKKE dyrere i Frankrig.

Tråden startede med en person, der ville købe en bærbar, så jeg tog en
tilfældig bærbar, der kunne findes både i Danmark og Frankrig. Jeg har
fundet en Fujitsu-Siemens Lifebook C1110 P4 på Kelkoo i Danmark og i
Frankrig.

I Danmark koster den 10.550 dkk
I Frankrig koster den 1.149 euro, hvilket svarer til 8.537 dkk.

Fra : Martin

Dato : 27-03-04 21:06

Britt Malka wrote:
> [...]
> styresystemet er på, uden at de behøver at tænke eller vælge, og de 5
> %, som gerne selv vil både tænke og vælge?

Ikke ved bedre ... hvad er det de skal vide ??? Vil du have at de vælger
Linux i stedet for ? For lige meget hvordan du vender og drejer den så skal
maskinen bruge et styresystem.

> Vi andre talte om at kunne vælge imellem at købe MED eller UDEN
> styresystem.

Lad os et øjeblik vende den, for du har så travlt med at forbrugeren skal
bestemme, hvad med butikker og forhandlere ? Bestemmer de ikke selv hvad de
vil sælge og hvilket udvalg de vil tilbyde. Jeg tvivler stærkt på at MS
tvinger alle forhandlere til at sælge med Windows - jeg ved vi solgte
maskiner uden windows men da vores kundegruppe primært er familier, så var
efterspørgslen altså at vi smed windows med sammen med computeren, da de
ellers ville have købt den et sted, hvor de kunne få et styresystem med.
(Det er de færreste der gider sætte sig ind i de forskellige systemer. hvis
bare de skal have en computer som virker når de skal bruge den. Jeg tror (og
ved i hvert fald at vi gør) de fleste forhandlere sælger med windows enten
for at yde den service at kunden ikke skal finde/købe styresystem bagefter,
og/eller fordi de kan tjene på det ... hvilket til syvende og sidst altid er
det det drejer sig om for en forhandler. OG det står stadig forbruger/kunde
helt frit for at finde en anden butik hvor han/hun kan få den ønskede vare
uden styresystem.

> Ja, øjensynligt er det kun et fåtal, som fx personen, der startede
> denne tråd. Og så træder Janteloven jo i kraft: Han skal ikke have
> nogen rettigheder, som vi andre ikke vil bruge, vel?

Hvad er det for noget at skrive ? Det har overhovedet ikke noget med
janteloven at gøre ... hvis han er så utilfreds med at han ikke kan få den
uden windows så find den et andet sted. Det skulle da nødigt være kunden der
dikterede hvilke vare den enkelte skal have. Hvis du vælger at skære fedtet
fra en kotelet så går du vel heller ikke ned til slagteren og forlanger
pengene tilbage for det ??? ... og så starter diskussionen om hvorvidt man
kan undvære windows ved køb af pc - jo det kan man da godt men nu har de
altså valgt at sælge produktet sådan, og så må man jo bare acceptere det
eller finde varen et andet sted.

> Hvis status quo er dårligt? Nej, det er der ikke nogen i Frankrig, der
> går ind for.

Det var heller ikke det han skrev - han skrev at status quo nogen gange er
at foretrækker frem for at ændre på et system der virker efter hensigten.

> Den, og sund fornuft og økonomisk sans, der siger, at jeg ikke vil
> bruge penge på noget, jeg ikke har brug for.

Men faktum er at en gennemsnitsbruger har brug for windows for at kunne
bruge computeren. Gennemsnitsfamilien ønsker en maskine som virker når de
tænder for den, og så er det sund fornuft at sælge dem en pc med
styresystem, og specielt windows da det stadig trods alt er nemmere at få
hjælp til windows - da næsten alle på et eller andet tidspunkt snakker med
en kollega eller ven eller noget helt tredie som kender lidt til windows.
Det er vi stadig langt fra med Linux, og hvis butikkerne solgte dem med
Linux så ville du vel være at finde i gruppen om en måned fordi det så er
synd for forbrugerne at de er blevet "narret" til at købe et styresystem som
de ikke kan bruge til noget.

> [...]
> tilfældig bærbar, der kunne findes både i Danmark og Frankrig. Jeg har
> fundet en Fujitsu-Siemens Lifebook C1110 P4 på Kelkoo i Danmark og i

Fujitsu Siemens Lifebook C1110 fås ikke som P4 men det skal forbugerne nok
få lavet om på hvis bare de råber højt nok ;)

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 22:20

On Sat, 27 Mar 2004 21:06:24 +0100, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ikke ved bedre ... hvad er det de skal vide ??? Vil du have at de vælger
>Linux i stedet for ?

Ikke ved bedre vil sige, at de fleste nybegyndere ikke ved, at de har
andet valg end Windows, Outlook Express og Internet Explorer.

> [...]

>bestemme, hvad med butikker og forhandlere ? Bestemmer de ikke selv hvad de
>vil sælge og hvilket udvalg de vil tilbyde.

Nogle gør, jo.

> [...]
>efterspørgslen altså at vi smed windows med sammen med computeren, da de
>ellers ville have købt den et sted, hvor de kunne få et styresystem med.

Det er da også fint nok, men jeg mener STADIG VÆK, at man bør have
valgmuligheden.

>Hvad er det for noget at skrive ? Det har overhovedet ikke noget med
>janteloven at gøre ...

Jo.

> hvis han er så utilfreds med at han ikke kan få den
>uden windows så find den et andet sted.

Hvorfor skulle han have det besvær?

Hvordan kan det være, at service er et ophævet begreb i Danmark?

> Det skulle da nødigt være kunden der
>dikterede hvilke vare den enkelte skal have.

Ha, ha, ha

Næh, det skulle da helst være butikken, der bestemte, hvad kunden
skulle købe, ikke?

>Hvis du vælger at skære fedtet
>fra en kotelet så går du vel heller ikke ned til slagteren og forlanger
>pengene tilbage for det ???

I Danmark? Nej. Her kan man få slagteren til at skære det fra, inden
man betaler kiloprisen for kødet.

>Det var heller ikke det han skrev - han skrev at status quo nogen gange er
>at foretrækker frem for at ændre på et system der virker efter hensigten.

Det virker IKKE efter hensigten, medmindre hensigten er at få alle til
at blive til får og at give Microsoft monopol og maksimum profit.

>Men faktum er at en gennemsnitsbruger har brug for windows for at kunne
>bruge computeren.

Nej, faktum er, at gennemsnitsbrugeren er blevet bildt ind, at han har
brug for Windows.

> Gennemsnitsfamilien ønsker en maskine som virker når de
>tænder for den,

Ja, det er korrekt, og det gør den jo ikke engang, når de bruger
Windows, så hvorfor ikke lade gennemsnitsfamilien vælge selv?

>og så er det sund fornuft at sælge dem en pc med
>styresystem, og specielt windows da det stadig trods alt er nemmere at få
>hjælp til windows

Ja, det er jo en kendt sag, at man bare kan sende en e-mail til
Microsoft, og så er de mægtigflinke til at hjælpe én

Næh, sandheden er, at hvis du har købt OEM, så har du ret til TRE
spørgsmål! Per telefon!

>- da næsten alle på et eller andet tidspunkt snakker med
>en kollega eller ven eller noget helt tredie som kender lidt til windows.

Ja, fordi alle er tvunget til at købe systemet, og fordi det har
masser af fejl, så er der mange, der kender til dem.

> [...]
>synd for forbrugerne at de er blevet "narret" til at købe et styresystem som

Jeg har allerede én gang præciseret, at jeg ikke var fortaler for at
tvinge folk til at købe Linux, men at de skulle have lov til at vælge
at købe computeren uden styresystem. Jeg ved godt, at det er imod
dansk mentalitet, fordi nu er vi jo alle andre tvunget til at købe
Windows, så skal ingen andre have andre have den mulighed.

I øvrigt er det pudsigt, at I er to, der begge overser, at jeg faktisk
ikke taler om at tvinge folk til at købe Linux, men at jeg taler om at
lade forbrugeren vælge, OM han vil købe et styresystem med eller ej.

I - dig og den anden - synes, at det er helt fint, at forbrugeren har
så få rettigheder som muligt.

>Fujitsu Siemens Lifebook C1110 fås ikke som P4 men det skal forbugerne nok
>få lavet om på hvis bare de råber højt nok ;)

Nej, korrekt, det var mig, der havde læst forkert, det er en:

Intel Pentium M 1.4 GHz

Men det ændrer ikke ved faktum, at den - ligesom mange andre
computere, digitalkameraer m.m. er billigere i Frankrig, hvor vi -
forbrugerne - har større valgmuligheder, fordi vi ikke spænder ben for
hinanden

Fra : Gerner Bergstrøm

Dato : 27-03-04 23:27

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> On Sat, 27 Mar 2004 21:06:24 +0100, "Martin"
> <dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:
>

> Det er da også fint nok, men jeg mener STADIG VÆK, at man bør have
> valgmuligheden.

Har du da ikke det?

> Hvorfor skulle han have det besvær?

Hvilket besvær? Man går ind i en butik, ser
hvad de har at byde på, hvis udvalget ikke er
passende må men gå et andet sted hen.
Er det butikkens opgave at henvise dig til
hvad og hvor man måske kan få et eller
andet et andet sted ?

> Hvordan kan det være, at service er et ophævet begreb i Danmark?

Bla. fordi kunderne har mistet forståelsen for at
service koster penge ( f.eks i form af lønomkostninger
til de extra medarbejdere der kun skal servicere, og ikke
sælge ) - og i stedet kun kan styrte rundt efter det
billigste de kan finde... for bagefter at klynke over
manglen på service.. Meget mærkeligt, ikke?

> Det virker IKKE efter hensigten, medmindre hensigten er at få alle til
> at blive til får og at give Microsoft monopol og maksimum profit.

Hvis ikke det havde været microsoft havde det været et
andet firma. Og hvis ikke vi havde den bare nogenlunde
standard som ms produkter giver, havde meget ikke fungeret
som det gør i dag. Din mail her er forresten sendt via en
server der kører ms-produkter. tja...

> Nej, faktum er, at gennemsnitsbrugeren er blevet bildt ind, at han har
> brug for Windows.

ja, fordi gennemsnitsforbrugeren kan nemlig helt sikkert
finde ud af at installere ...??... f.eks. linux ? Det er jo
åhh så nemt.

> Ja, det er korrekt, og det gør den jo ikke engang, når de bruger
> Windows, så hvorfor ikke lade gennemsnitsfamilien vælge selv?

Hvorfor virker den ikke når man bruger windows ?
Er det fordi du baserer dine holdninger på udtalelser
fra en masse brugere der mener at windows er noget
l*rt - og det i virkeligheden er deres billige skodmaskiner
der ikke fungere ordentligt og stabilt ? men som
sædvanligt er det misforstået: "nu er windows igen
gået ned, sikke noget l*rt" - hvad kan et operativsystem
gøre hvis maskinen fejler ?

> Ja, det er jo en kendt sag, at man bare kan sende en e-mail til
> Microsoft, og så er de mægtigflinke til at hjælpe én

Ja det er de faktisk! Men måske mange synes det
er unfair at de ikke gider hjælpe folk med piratkopier ?

> Næh, sandheden er, at hvis du har købt OEM, så har du ret til TRE
> spørgsmål! Per telefon!

det var noget af en påstand. Er du overhovedet klar over hvad
OEM software er ? - det lyder ikke sådan.

> Ja, fordi alle er tvunget til at købe systemet, og fordi det har
> masser af fejl, så er der mange, der kender til dem.

Kan du ikke nævne et par af disse "masser af fejl" ?
Det må være frygteligt at have alle disse fejl. Jeg har
ingen fejl her. Ikke engang på en windows millenium.
- gad vide hvordan det kan være.. måske min maskine
bare er i orden ?

Mvh
Gerner

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 10:22

On Sat, 27 Mar 2004 23:27:05 +0100, "Gerner Bergstrøm"
<spam-er-bussemand@hotmail.com> wrote:

>Har du da ikke det?

Jo, JEG har, og jeg kan jo også være ligeglad med, om danskerne har.

>Hvilket besvær? Man går ind i en butik, ser
>hvad de har at byde på, hvis udvalget ikke er
>passende må men gå et andet sted hen.

Ja, men sådan behøver det jo ikke at være.

Jeg går ind i en butik og finder en computer, jeg finder passende. Det
er jo trods alt computeren, jeg er interesseret i at købe.
Styresystemet kan man downloade eller købe via nettet.

Computeren er måske udstyret med noget, jeg ikke er interesseret i som
fx et ekstra, overflødigt styresystem. Det vil jeg ikke betale for.

>Er det butikkens opgave at henvise dig til
>hvad og hvor man måske kan få et eller
>andet et andet sted ?

Nej, det er butikkens opgave at trække prisen fra styresystemet fra.
Altså her, hvor jeg foretrækker at leve.

> [...]
>billigste de kan finde... for bagefter at klynke over
>manglen på service.. Meget mærkeligt, ikke?

Du har til dels ret, men også kun til dels.

For det er ikke mangel på betaling, der fx gjorde, at en medarbejder i
Fona i Roskilde havde mægtig travlt med at kigge i sine bilag i stedet
for at betjene os, da vi kom og spurgte efter to bærbare computere. Vi
spurgte ikke efter prisen. Han havde ikke tid, så vi købte dem et
andet sted.

Det er ikke mangel på betaling, der gør, at når man kommer ind på en
restaurant og stiller sig op og venter på at få anvist et bord, så er
man usynlig, mens den ene tjener efter den anden drøner forbi.

Det er ikke mangel på betaling, der gør, at holdningen er, at kunden
ikke skal bestemme, hvad han skal købe, som det er blevet udtrykt her
i tråden.

> [...]
>standard som ms produkter giver, havde meget ikke fungeret
>som det gør i dag. Din mail her er forresten sendt via en

Uha, det håber jeg ikke. Vores hostr er på FreeBSD, men jeg ved
faktisk ikke, hvad vores udbyder er på. Dog med deres indgående
kendskab til Linux, og deres "naaj, da, med Linux behøver De ikke at
genstarte", så ville de undre mig, om de brugte MS-produkter.

>ja, fordi gennemsnitsforbrugeren kan nemlig helt sikkert
>finde ud af at installere ...??... f.eks. linux ? Det er jo
>åhh så nemt.

Faktisk, ja. Jeg prøvede en installation af Linux og Windows for to
uger siden.

Linux: 28 minutter uden problemer og genstarter.
Windows: 80 minutter plus genstarter, og menuen, der ikke virkede
bagefter.

Det skal lige tilføjes, at med Linux blev også en officepakke
installeret. Den skulle installeres bagefter i Windows.

Men ud over det, så installerer gennemsnitsbrugeren jo heller ikke
Windows. Han køber computeren med en færdig installation. Det betyder
så også, at han formentligt heller ikke fører den ajour med de ekstra
mange, mange megabytes, som skal til, før Windows faktisk virker, uden
at Word går ned hele tiden.

Han er dermod offer for orme, vira og alt mulig andet stads, som han
sender videre til os andre. Orme og vira generer mig ikke, men det
irriterer mig temmelig meget at få disse mails, som fortæller mig, at
jeg har videresendt en virus, og at den er blevet slettet, for jeg
sender IKKE vira-videre. Det er MS-brugerne, der gør det, og nogle af
disse vira benytter sig af min e-mail-adresse til at gøre det.

>Hvorfor virker den ikke når man bruger windows ?

Fordi styresystemet ikke er lavet godt nok. Fordi der er for mange
bugs i, og fordi der er for mange huller.

>Er det fordi du baserer dine holdninger på udtalelser
>fra en masse brugere der mener at windows er noget
>l*rt - og det i virkeligheden er deres billige skodmaskiner
>der ikke fungere ordentligt og stabilt ?

Nej, jeg baserer mine holdninger ud fra mine egne erfaringer med
Windows, ud fra min mands erfaringer med Linux, ud fra andre brugeres
erfaringer med Windows på både dyre, mellemdyre og billige maskiner.

Min egen maskine ændrer fx ikke pris, når jeg starter den op i Linux,
vel?

> men som
>sædvanligt er det misforstået: "nu er windows igen
>gået ned, sikke noget l*rt" - hvad kan et operativsystem
>gøre hvis maskinen fejler ?

Hvordan kan det være, at når man diskuterer med en dansker, så kommer
han før eller senere med en påstand, som han så lystigt argumenterer
videre på.

Der er andre problemer med Windows, end at det går ned. Det er ét af
problemerne.

>Ja det er de faktisk! Men måske mange synes det
>er unfair at de ikke gider hjælpe folk med piratkopier ?

Ha, ha, ha

Du er morsom. Jeg har en betalt version af Windows XP. Jeg har prøvet
at sende mails til deres salgsafdeling, som er den eneste tilgængelige
e-mail-adresse, jeg har kunnet finde.

Ingen hjælp at hente. De opgiver et telefonnummer i Danmark, som jeg
kan ringe til.

OEM-versioner? Ingen hjælp at hente overhovedet, ikke engang per
telefon.

>det var noget af en påstand. Er du overhovedet klar over hvad
>OEM software er ? - det lyder ikke sådan.

Ja, det er jeg, og jeg fatter ikke dit spørgsmål, men jeg indrømmer,
at jeg tog fejl. Du har IKKE ret til nogen spørgsmål, hvis du har OEM.

Fra Microsofts hjemmeside citeret med deres stavefejl:

"Når du køber din PC med en Windows version får du support direkte fra
leverandøren af din PC og kan i disse tilfælde ikke gratis kontakte
Microsoft direkte."

"Køber du nyt udstyr som en harddisk eller andet sammen med en Windows
OEM version bliver du in princippet selv hardware leverandør og kan
dermed normalt ikke få support fra hverken hardware leverandør eller
Microsoft direkte uden betaling."

>Kan du ikke nævne et par af disse "masser af fejl" ?
>Det må være frygteligt at have alle disse fejl. Jeg har
>ingen fejl her. Ikke engang på en windows millenium.

Hold da op! Jeg har aldrig oplevet et styresystem, der gik så ofte ned
som ME.

Jo, lad mig nævne nogle af fejlene:

Menuen, når maskinen starter op, giver mig valget imellem Windows XP
Home Edition og Windows XP Home Edition. Den nederste af de to virker
i øvrigt ikke.

Mine ikoner forsvinder fra Systembakken (den, ved siden af uret).

Word går ned, fordi jeg endnu ikke har installeret Service pack I. Man
køber jo ikke bare et fuldt styresystem, der virker

Maskinen er langsom (1 GB RAM), når jeg fx åbner en mappe i Denne
computer.

Generelt langsommere i det hele taget, når programmer åbnes, når man
surfer på nettet, når man henter post, end når jeg foretager de samme
ting i Linux.

Hvis jeg har tre programmer åbne, kan jeg ikke åbne
fotobehandlingsprogrammet (stadigvæk trods alt 1 GB RAM).

Når jeg flytter filer, går det hele i stå, hvis én af dem ikke kan
flyttes.

Af og til kan mapper eller filer ikke slettes, før maskinen er
genstartet.

Det var nogle af dem, jeg lige kunne komme i tanker om. Normalt gør
jeg hvad jeg kan for at glemme dem for ikke at hidse mig op over
computeren, der ikke fungerer, som den skal, når jeg kører Windows.

>- gad vide hvordan det kan være.. måske min maskine
>bare er i orden ?

Måske. Dell er også noget skod, det ved enhver

Nu har jeg en ny maskine, det er også noget skod, det er klart. Før
havde jeg Fujitsu-Siemens. Lige den model VAR noget skod, men den var
nu dyr nok.

Vi havde to ens maskiner. Vi KØBTE en lovlig MS-opgradering til
Windows 98. På min mands maskine kunne den slet ikke installeres.
Installationen gik simpelthen i stå.

På min kunne det lade sig gøre, hvis jeg bevægede musen hele tiden
under installationen. Ellers ikke.

Behøver jeg at fortælle, at Linux kunne installeres på dem uden
problemer?

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 12:58

Britt Malka wrote:
> Jo, JEG har, og jeg kan jo også være ligeglad med, om danskerne har.

Nu bliver jeg snart gnaven ;) ... danskerne har også et valg ... måske et
andet valg end i Frankrig men dog et valg ... de kan gå hen og købe
computeren i butikken ved siden af.

> Ja, men sådan behøver det jo ikke at være.

Nej men butikker og forhandlere skal altså leve af at sælge computere, og
derfor er det også meget rimeligt at DE vælger hvad de vil sælge.

> Jeg går ind i en butik og finder en computer, jeg finder passende. Det
> er jo trods alt computeren, jeg er interesseret i at købe.

Jamen hvis du finder en computer med styresystem, så kan du jo heller ikke
finde den passende - altså må du videre til næste butik.

> Styresystemet kan man downloade eller købe via nettet.

Ja og det kan computeren også for den sags skyld, så dem der ønsker en
maskine uden software kan vel frit bestille en over nettet.

> Computeren er måske udstyret med noget, jeg ikke er interesseret i som
> fx et ekstra, overflødigt styresystem. Det vil jeg ikke betale for.

Hvad bliver det næste så ? At forbrugerne kan sige at de ikke har brug for
f.eks. bundkortet da de har et liggende derhjemme ? (og jeg ved godt at det
kan lade sig gøre men så skal man som regel købe de forskellige dele hver
for sig og selv samle dem.)

Eksempel:

Vi har et system til 3.995 hvis kunden vil have den uden bundkort kan vi
ikke købe den hos vores normale distributør, men derimod skal vi besille
alle de andre dele hjem, hvilket betyder at computeren bliver ca. 2500
dyrere, og så skal du se hvor hurtigt kunden kan trampe ud af butikken.

Min pointe er at der ikke skal være love som påbyder butikker at tilpasse
systemer til kunden. Hvis de (butikkerne) tilbyder denne mulighed ... fint
.... så er det en ekstra service, men lad os for guds skyld ikke lave flere
love og regler end der er brug for. Det er fint nok at du ikke vil have MS
til at dominere og bestemme (her er jeg helt enig med dig) men er det bedre
hvis en eller anden lovgivende magt skal til at bestemme hvad butikkerne
skal sælge i stedet for ?

> Nej, det er butikkens opgave at trække prisen fra styresystemet fra.
> Altså her, hvor jeg foretrækker at leve.

Nej det er ikke og det bliver aldrig butikkens opgave at ændre på deres
udvalg - det kan gøre det som en service, men det er ikke en pligt.

> Hvordan kan det være, at service er et ophævet begreb i Danmark?

Service er ikke et ophævet begreb - hvis du har set dig sur på DK og flyttet
et andet sted hen, så fred være med det, men det er altså ikke så dårligt
her som du gerne vil have det til at lyde.

> Du har til dels ret, men også kun til dels.

Han har helt ret. Det er service vi som butikker skal overleve på - det er
ikke på solgte computere. Priserne er så langt nede at det eneste vi faktisk
kan tjene på er service, men det vil folk (som regel) ikke betale for, og
som han skriver så finder de bare computeren et sted hvor den er billigere
men hvor servicen også er dårligere. (det kan de jo så klage over bagefter)
> [...]
> for at betjene os, da vi kom og spurgte efter to bærbare computere. Vi
> spurgte ikke efter prisen. Han havde ikke tid, så vi købte dem et

Og du er helt sikker på at han ikke lige var optaget af en anden kunde ?

> Det er ikke mangel på betaling, der gør, at når man kommer ind på en
> restaurant og stiller sig op og venter på at få anvist et bord, så er
> man usynlig, mens den ene tjener efter den anden drøner forbi ...

Sikkert fordi de også har andre kunder som kræver samme servicenivaeu ? Der
er andre i verden end dig og din mand.

> Det er ikke mangel på betaling, der gør, at holdningen er, at kunden
> ikke skal bestemme, hvad han skal købe, som det er blevet udtrykt her
> i tråden.

Kunden kan da helt selv bestemme hvad han køber, han skal bare finde den
rigtige sted at købe.

> [...]
>
> Linux: 28 minutter uden problemer og genstarter.
> Windows: 80 minutter plus genstarter, og menuen, der ikke virkede

Som jeg har skrevet andet steds så er det dælme skræmmende at du underviser
og skriver undervisningsmateriale til windows og så ikke kan få det til at
virke.

> [...]
> så også, at han formentligt heller ikke fører den ajour med de ekstra
> mange, mange megabytes, som skal til, før Windows faktisk virker, uden

jeg synes vi skal tage den her diskussion i en anden gruppe, men hvad er det
for ekstra mange mange megabytes der skal installeres for at word virker ?

> [...]
> sender IKKE vira-videre. Det er MS-brugerne, der gør det, og nogle af
> disse vira benytter sig af min e-mail-adresse til at gøre det.

Vil du nu til at påstå at verden kunne blive helt fri for virus og orme (og
alt mulig andet stads) hvis alle skiftede til Linux ????

> Hvordan kan det være, at når man diskuterer med en dansker, så kommer
> han før eller senere med en påstand, som han så lystigt argumenterer
> videre på.

Du ville gerne have at vi alle rullede om på ryggen og logrede med halen ?

> Du er morsom. Jeg har en betalt version af Windows XP. Jeg har prøvet
> at sende mails til deres salgsafdeling, som er den eneste tilgængelige
> e-mail-adresse, jeg har kunnet finde.

Hmmmm ... kan stadig ikke forstå at du underviser i det her ... 2 klik på MS
danmarks hjemmeside og vupti
http://www.microsoft.com/danmark/msdk/content/cservice.asp

men det er nok kun mig der har adgang til den side eller hvad ?

> Ingen hjælp at hente. De opgiver et telefonnummer i Danmark, som jeg
> kan ringe til.

Er det ikke en hjælp ?

> OEM-versioner? Ingen hjælp at hente overhovedet, ikke engang per
> telefon.

Fordi i mange tilfælde bliver windows tilpasset til den enkelte leverandør,
hvorfor det er meget naturligt at de overtager support - vel egentlig også
derfor de opretter supportafdelinger i de forskellige firmaer ... bare en
tanke.

> [...]

> "Når du køber din PC med en Windows version får du support direkte fra
> leverandøren af din PC og kan i disse tilfælde ikke gratis kontakte

Læs mit svar ovenover

> [...]
> OEM version bliver du in princippet selv hardware leverandør og kan
> dermed normalt ikke få support fra hverken hardware leverandør eller

Citat fra MS danmarks hjemmeside:

"Når en kunde køber et OEM produkt, kræver OEM licensen desuden, at
systembyggeren yder support på produktet."

> Menuen, når maskinen starter op, giver mig valget imellem Windows XP
> Home Edition og Windows XP Home Edition. Den nederste af de to virker
> i øvrigt ikke.

Hmm håber ikke at det er et af dine største problemer ... den nederste kan
slettes og eller man kan fravælge bootmenu hvis man kun har et styresystem
installeret.

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:30

On Sun, 28 Mar 2004 13:57:56 +0200, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nu bliver jeg snart gnaven ;) ... danskerne har også et valg ... måske et
>andet valg end i Frankrig men dog et valg ... de kan gå hen og købe
>computeren i butikken ved siden af.

Ja, sådan er vi jo så forskellige. Nogle gange kan der være langt
imellem computerbutikkerne, så vi foretrækker at kunne få service,
dér, hvor vi handler.

>Jamen hvis du finder en computer med styresystem, så kan du jo heller ikke
>finde den passende - altså må du videre til næste butik.

Ikke her, heldigvis.

>Service er ikke et ophævet begreb - hvis du har set dig sur på DK og flyttet
>et andet sted hen, så fred være med det, men det er altså ikke så dårligt
>her som du gerne vil have det til at lyde.

Fint nok, hvis I kan leve med det

>Og du er helt sikker på at han ikke lige var optaget af en anden kunde ?

Ja! Der var ikke andre kunder i butikken.

>Sikkert fordi de også har andre kunder som kræver samme servicenivaeu ? Der
>er andre i verden end dig og din mand.

Ja, og de fik samme mangelfulde service.

Her magter tjenerne at sige med et smil: Et øjeblik, så skal jeg eller
min kollega være der.

>Som jeg har skrevet andet steds så er det dælme skræmmende at du underviser
>og skriver undervisningsmateriale til windows og så ikke kan få det til at
>virke.

Og det er naturligvis mig, der er dum, ikke?

>jeg synes vi skal tage den her diskussion i en anden gruppe, men hvad er det
>for ekstra mange mange megabytes der skal installeres for at word virker ?

Servicepakke I.

>Vil du nu til at påstå at verden kunne blive helt fri for virus og orme (og
>alt mulig andet stads) hvis alle skiftede til Linux ????

Nej, men det ville tynde gevaldigt ud i dem.

>Du ville gerne have at vi alle rullede om på ryggen og logrede med halen ?

Nej, men jeg så gerne et minimum af evne til at diskutere.

> [...]
>http://www.microsoft.com/danmark/msdk/content/cservice.asp
>
>men det er nok kun mig der har adgang til den side eller hvad ?

Det er den, jeg oprindeligt brugte, og hvor jeg får et svar fra
salgsafdelingen, der siger, at de desværre ikke kan hjælpe mig, at jeg
skal kontakte dem telefonisk.

>Er det ikke en hjælp ?

Jo, en slags, men meget dyr.

>Hmm håber ikke at det er et af dine største problemer ... den nederste kan
>slettes og eller man kan fravælge bootmenu hvis man kun har et styresystem
>installeret.

Som nævnt (suk) har jeg to styresystemer installeret.

Når computeren starter, starter den menu, som er lavet i Linux. Den
virker perfekt. Der kan jeg vælge imellem Linux og Windows XP.

Hvis jeg vælger XP, kommer den anden menu frem, hvor jeg kan vælge
imellem den selv og den selv.

Jeg har spurgt i Windows-gruppen, hvordan man slettede den nederste.
Det er nogle dage siden. Ingen har svaret.

Nå, slut herfra.

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 13:44

Britt Malka wrote:
> Jeg har spurgt i Windows-gruppen, hvordan man slettede den nederste.
> Det er nogle dage siden. Ingen har svaret.

Kontrolpanel --> System --> Avanceret --> Vælg indstillinger for start og
genoprettelse --> Fjern krydset fra "Vis en liste over operativ systemer"

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : SG

Dato : 27-03-04 23:39

> Hvorfor skulle han have det besvær?
>
> Hvordan kan det være, at service er et ophævet begreb i Danmark?

Det er den da heller ikke. Men hvis du går i Bilka, Aldi, Electric City
eller hvor du nu køber dine PC'ere, så ved du allerede på forhånd, at det
ikke er butikker, hvor du ændrer på sammensætningen af en vare, inden du
køber den. Servicen i fx Bilka ligger andre steder end på forbrugerens
indflydelse på et givent produkt. I stedet er servicen fx større sortiment,
alt under et tag, billige priser mv. Bilka-medarbejderen hjælper dig ikke
med at finde dine varer og sammensætte dem efter dit behov.

Den service du snakker om, skal du hente i en mere specialiseret butik.

> I Danmark? Nej. Her kan man få slagteren til at skære det fra, inden
> man betaler kiloprisen for kødet.

Netop min pointe. Du kan få den service du har behov for hos en specialist,
men i Bilkas kølediske må du tage det kød med fedt, der ligger der - eller
vælge en anden butik.

-SG

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 10:32

On 27 Mar 2004 22:38:40 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke er butikker, hvor du ændrer på sammensætningen af en vare, inden du

Jeg køber ikke mine pc'er hverken i Bilka, Aldi eller andre
supermarkeder. Jeg har aldrig købt en pc sådan et sted.

Min første pc købte jeg af en nørd, Ole, der havde en butik i
Roskilde. Det var genialt!

Siden han holdt op, har det været svært at finde steder at købe
computere. Vi har købt to bærbare i Odense Fona, hvor Klaus
et-eller-andet leverede en god service, men eftersom vi boede på
Sjælland, så kunne vi ikke tage til Fyn, hver gang vi skulle købe
computere, så vi har forsøgt os i forskellige butikker, men desværre
hver gang med samme skuffende resultat.

Ingen service. Ekspedienterne havde mere travlt med at tale og grine
sammen eller kigge på deres bilag.

> [...]
>alt under et tag, billige priser mv. Bilka-medarbejderen hjælper dig ikke
>med at finde dine varer og sammensætte dem efter dit behov.

Ja, sandsynligvis, men vi taler ikke om servicen i Bilka.

>Den service du snakker om, skal du hente i en mere specialiseret butik.

Ja, det er jeg klar over.

Men så vidt jeg forstod på "Martin", så solgte han computere, og han
gav ikke ligefrem udtryk for, at service var i højsædet. "Kunderne
skal ikke bestemme, hvad vi skal sælge dem"

>Netop min pointe. Du kan få den service du har behov for hos en specialist,
>men i Bilkas kølediske må du tage det kød med fedt, der ligger der - eller
>vælge en anden butik.

Enig, men jeg talte ikke om Bilka.

I øvrigt tænkte jeg på en hændelse, som skete i et supermarked her,
men de havde slagterafdeling. Jeg så noget billigt lammekød. Det var
sandsynligvis billigt, fordi det solgtes med knogle. Slagteren
spurgte, om han skulle skære den fra, og til min store overraskelse
vejede han den herefter uden knogle, så jeg ikke engang skulle betale
for den.

Fra : SG

Dato : 28-03-04 12:08

> Jeg køber ikke mine pc'er hverken i Bilka, Aldi eller andre
> supermarkeder. Jeg har aldrig købt en pc sådan et sted.

Det havde jeg heller ikke regnet med. Jeg skrev også "hvis du går".

> [...]
> hver gang med samme skuffende resultat.
>
> Ingen service. Ekspedienterne havde mere travlt med at tale og grine

At du ikke kan finde en butik, der kan levere den service du ønsker, skal
da ikke komme os andre til last?

Som jeg tidligere har skrevet, så er der masser af butikker. Det kræver
selvfølgelig at man leder lidt mere kvalificeret, når man skal finde et
produkt, som kun et fåtal efterspørger. Prøv edbpriser.dk - der er masser
af butikker, og hvis du bedst kan lide en fysisk butik, så kan den side
også sagtens henlede dig til dem.

Hvis du fx gerne vil finde en butik i Roskilde som leverer bedre
valgfrihed end som mange andre, så prøv mmvision.dk - de har en butik i
Hersegade, og her har jeg købt meget forskelligt udstyr - netop fordi jeg
gerne ville have noget specielt.

> Ja, sandsynligvis, men vi taler ikke om servicen i Bilka.

Korrekt, det gør vi ikke. Derfor skrev jeg også det lille ord "fx" foran
Bilka. Det var mit spæde forsøg på at få dig til at drage paralleller til
andre lignende butikker - der kører med lignende bundlings-koncepter.

> [...]
> gav ikke ligefrem udtryk for, at service var i højsædet. "Kunderne
> skal ikke bestemme, hvad vi skal sælge dem"

Nej det gjorde jeg egentlig heller ikke. Igen fortsætter jeg bare mit
eksempel fra før. Lad være med at bide dig fast i netop Bilka, som sagt
det er jo kun et eksempel, som gerne skulle få dig til at associere med
noget du kender/bruger.

> [...]
> spurgte, om han skulle skære den fra, og til min store overraskelse
> vejede han den herefter uden knogle, så jeg ikke engang skulle betale

Fint nok - du fandt et enkeltstående eksempel, som peger i en anden
retning, men det viser absolut ingenting. Det er altid muligt at finde
mere eller mindre relevante eksempler fra sin egen hverdag, der kan gå
imod et generelt emne, men det nytter altså ikke noget at kigge på
enkelteksempler, når vi dikuterer noget generelt.

I øvrigt viser dit eksempel jo netop, at specialbutikken (her slagteren)
yder en anderledes service, end hvis det pågældende supermarked ikke
havde sin egen slagterbutik. Og det kunne jo også være (bemærk, at jeg
gætter) at prisen på kødet var en anelse dyrere i den butik du handlede
i.

Det kan godt være, at du synes, at du fik en ekstra service, ved at du
betalte mindre for varen uden knogle, men den service er sandsynligvis
allerede tillagt prisen med knogle i den pågældende butik. Husk, jeg
gætter på et eksempel, som jeg ikke kender til, udelukkende for at få dig
til at prøve at se lidt anderledes på situationen. Det kan jo godt være
at verden ikke helt er så sort/hvid, som du gør den til.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:33

On 28 Mar 2004 11:08:18 GMT, SG <ssamsonice-FD@hotmail.com> wrote:

>At du ikke kan finde en butik, der kan levere den service du ønsker, skal
>da ikke komme os andre til last?

Nej, da, I må da gerne leve med den service, som I åbenbart er
tilfredse med. Det er en tankegang, jeg slet ikke fatter, men værsgo'

>Korrekt, det gør vi ikke. Derfor skrev jeg også det lille ord "fx" foran
>Bilka. Det var mit spæde forsøg på at få dig til at drage paralleller til
>andre lignende butikker - der kører med lignende bundlings-koncepter.

Ja, men jeg talte ikke om butikker som fx Bilka.

>I øvrigt viser dit eksempel jo netop, at specialbutikken (her slagteren)

Prøv at genlæse øverste linje: [...] i et SUPERMARKED her.

>Og det kunne jo også være (bemærk, at jeg
>gætter) at prisen på kødet var en anelse dyrere i den butik du handlede
>i.

Nej, kødet var billigere, og i selve slagterafdelingen var det endda
billigere end i montrerne.

EOD med denne lille vits:

En journalist skulle lave reportage fra helvede. Djævelen viste ham
rundt.

Et sted var der nogle store gryder, hvor mennesker blev kogt, der var
en gryde for amerikanere en gryde for franskmænd, en for danskere osv.

Der gik små dæmoner rundt med spyd for at sørge for at folk ikke
hoppede op af gryderne men der var ingen vagt ved danskernes gryde.

Journalisten spurgte Djævelen om grunden til det. Djævelen svarede:

Det behøves ikke, danskerne har deres egen jantelov, som betyder, at
de selv hiver folk tilbage i gryden, hvis nogen forsøger at komme op.

Fra : Martin

Dato : 28-03-04 13:04

Britt Malka wrote:

> Ja, det er jeg klar over.
>
> Men så vidt jeg forstod på "Martin", så solgte han computere, og han
> gav ikke ligefrem udtryk for, at service var i højsædet. "Kunderne
> skal ikke bestemme, hvad vi skal sælge dem"

Så må jeg jo til tasterne igen ... og du behøver forresten ikke sætte mit
navn i anførselstegn - det er mit navn ;) Hos os kan kunderne bestemme selv
hvis de vælger at konfigurere et helt system selv. Dvs. ALT, men hvis de
vælger en af vores prækonfigurede systemer, så kan der ikke ændres i det.
Min generelle holdning er dog stadig at butikkerne selv bestemmer hvilket
udvalg de vælger at føre, og hvad de vil tilbyde kunden af ekstra service.

> [...]
> spurgte, om han skulle skære den fra, og til min store overraskelse
> vejede han den herefter uden knogle, så jeg ikke engang skulle betale

Han havde nok læst dine indlæg her og turde ikke gøre andet ;) (kunne ikke
lade være hi hi)

--
<><><><><><><><><><><><><><>
Med Venlig Hilsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:35

On Sun, 28 Mar 2004 14:03:43 +0200, "Martin"
<dsl127518@vip.cybercity.dk> wrote:

>Så må jeg jo til tasterne igen ... og du behøver forresten ikke sætte mit
>navn i anførselstegn - det er mit navn ;)

Okay, det er jo ikke til at vide. Folk kalder sig jo alt muligt på
nyhedsgrupperne, og det er snart sjældent at se både for- og
efternavn.

>Han havde nok læst dine indlæg her og turde ikke gøre andet ;) (kunne ikke
>lade være hi hi)

Nah, han er ret svag til at læse dansk

Fra : SG

Dato : 27-03-04 23:27

> [...]
> styresystemet er på, uden at de behøver at tænke eller vælge, og de 5
> %, som gerne selv vil både tænke og vælge?

Jo, men hvorfor skal "mine" 95% give en ekstra pris for at de andre 5%
kan få det, som det gerne vil have?

Og jeg tror ikke, at danskerne trods alt er dummere end at de "godt ved
bedre". Måske er danskerne endda bedre end franskmændende til at sætte
sig ud over om operativsystemet skal være valgfrit eller ej - og i stedet
koncentrere sig om at få en pc, der dækker det behov, man nu har - og her
dækker de bundlede pc'ere nu nok meget godt de flestes behov.

> Hvem taler om pc'ere bundlet med Linux?
>
> Vi andre talte om at kunne vælge imellem at købe MED eller UDEN
> styresystem.

Beklager, jeg forsøgte bare at skabe en pointe om, at butikkerne ofte
sælger hvad kunderne efterspørger.

> Ja, øjensynligt er det kun et fåtal, som fx personen, der startede
> denne tråd. Og så træder Janteloven jo i kraft: Han skal ikke have
> nogen rettigheder, som vi andre ikke vil bruge, vel?

Jo det må han da gerne få - jeg gider bare ikke betale for det. I Danmark
har vi demokrati, der siger, at flertallet bestemmer, men mindretal
begynder ofte at råbe op om jantelov mv., når det ikke lige går, som de
vil. Den holder altså ikke.

> Jeps, skomager, bliv ved din læst. Hæv dig ikke over mængden.

Så har du ikke forstået hvad jeg skrev. Bare fordi, at noget er nyt eller
anderledes, er det ikke sikkert, at det er godt. Det kan godt betale sig
at være kritisk over for nogle emner - og bare fordi andre har gjort et
eller andet, er det ikke sikkert, at vi danskere absolut behøver at følge
i det fodspor.

> Den, og sund fornuft og økonomisk sans, der siger, at jeg ikke vil
> bruge penge på noget, jeg ikke har brug for.

Det er der vel heller ikke nogen, der har bedt dig om? Find en anden
butik, der opfylder dit ønske. Dem er der masser af.

> Næh, prisen er faktisk ikke dyrere her end i Danmark, og hvis du har
> ret - at det kun er 5 %, der vil være interesserede i at slippe for
> Windows, så kan det da heller ikke være det store problem.

Hvordan vil du dokumentere det? Hvis du kigger på produkt, der er
masseproduceret set i forhold til et produkt, der er tilpasset kunden, så
vil det masseproducerede produkt alt andet lige altid være billigst. Og
det er vel ikke for meget forlangt, hvis man vil have et produkt, der på
en eller anden måde går ud over det, som den almindelige efterspørgsel i
et markedsområde kræver, at man så betaler noget mere for det?

> Du skriver løs uden at have viden, men det er jo ikke ualmindeligt:

Jeg fortsætter sådan set bare i din stil, så det er egentlig dig selv du
skriver om! Du udtaler dig på baggrund af en hel nation - både i dette
indlæg men også i andre i denne her tråd. Det synes jeg, er temmelig
useriøst, og jeg valgte derfor bare at skrive videre på dine egne
udtalelser i håbet om, at du kunne indse, at de nok ikke var så heldige.
Men der tog jeg fejl:

> [...]
> Frankrig.
>
> I Danmark koster den 10.550 dkk
> I Frankrig koster den 1.149 euro, hvilket svarer til 8.537 dkk.

Du kan da ikke sammenligne priserne fra to lande direkte!? Der kan være
utallige faktorer, som påvirker priserne i de to lande, og som intet som
helst har at gøre med, det vi diskuterer. Når du lige har kaldt mig
uvidende, så er det da rystende, at du kan komme med sådan en
sammenligning.

-SG

Fra : Steen

Dato : 27-03-04 23:53

SG wrote:

> [...]
>
> Hvis man ikke kan lide den pakke, som sælgeren tilbyder, så er der ikke
> noget til hinder for, at man finder en anden sælger, som har en anden

da jeg købte min printer, skulle jeg selv vælge kablet, jeg kunne også vælge
om jeg ville have til parallel port eller usb.

da jeg købte en dvd afspiller, måtte jeg også selv købe scart-stikket ved
siden af og om jeg ville have et almindeligt eller et der kunne vise bedre
billeder.

Fra : SG

Dato : 28-03-04 10:34

> [...]
>
> da jeg købte en dvd afspiller, måtte jeg også selv købe scart-stikket
> ved siden af og om jeg ville have et almindeligt eller et der kunne

Jamen tillykke med det

Du fik så sandsynligvis den service, som du ønskede. Hvis du købte
printeren i fx Aldi får du ikke den valgmulighed - til gengæld er
printeren ofte marginalt billigere.

Lad os da kæmpe for at kunne beholde begge muligheder - det er bestemt
ikke altid, at jeg går ind for standardvaren fra fx Aldi. Nogle gange har
jeg et specielt krav til det produkt, som jeg vil købe, og så må jeg
finde det i en specialbutik. Andre gange rækker et standard bundlet
produkt, ganske fint til mig, og så vil jeg med glæde spare lidt i
prisen.

Jeg synes, at det vil være synd for hvert enkelt persons individuelle
muligheder, hvis vi skal påtvinge alle butikker en bestemt service.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-03-04 13:18

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Så i Danmark kan man godt påtvinge folk at købe et produkt, de ikke
> ønsker.

Nej. Det er der ingen der har sagt. Man kan bare lade være med at købe
det.

Hvis butikken så kun sælger pakkeløsninger, så må man finde et andet
sted at købe den enkelte del man vil have. Det er ikke anderledes end
andre grunde til at en vare ikke er med i en butiks sortiment.

/L

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 13:39

On Sun, 28 Mar 2004 14:17:41 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Nej. Det er der ingen der har sagt. Man kan bare lade være med at købe
>det.

Hmmm.... det lyder nu alligevel sådan, uanset hvordan det pakkes ind.

Nå, men det må I selv om. I ser jo ud til at være tilfredse med
systemet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-04 14:29

Britt Malka wrote:

> Nå, men det må I selv om. I ser jo ud til at være tilfredse med
> systemet.

Denne gruppe handler ikke om, hvorvidt vi er tilfredse med systemet
eller ej. Her diskuterer vi jura, så det er kun relevant, om det
butikkerne gør er lovligt eller ej. Og som du har fået at vide, så har
butikkerne lov til udelukkende at sælge computere med Windows, hvis det
er, hvad de har lyst til.

Hvis man vil udtrykke tilfredshed eller utilfredshed med en service i en
butik, bør man i stedet bruge dk.forbruger. Sjovt nok, er der i
øjeblikket en tråd der om Windows og Microsofts prispolitik, omend den
dækker sig ind under emnelinjen "Ny politik hos bageren". Du kan hoppe
derover og reklamere for, at man benytter den konkurrerende bagerbutik,
der tilbyder brødet gratis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-03-04 22:37

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

[salg af computer med/uden styresystem]
> Det er da også fint nok, men jeg mener STADIG VÆK, at man bør have
> valgmuligheden.

Det er fint nok, men ikke relevant i dk.videnskab.jura.
Der er ingen lovgivning der pålægger forhandleren at føre varer som
evt. købere ønsker, de kan selv bestemme deres varesortiment.

Rimeligheden af dette kan diskuteres i fx dk.forbruger.

/L 'som aldrig har købt en ny samlet computer'

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 22:59

On Sat, 27 Mar 2004 22:36:44 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Det er fint nok, men ikke relevant i dk.videnskab.jura.
>Der er ingen lovgivning der pålægger forhandleren at føre varer som
>evt. købere ønsker, de kan selv bestemme deres varesortiment.

Det blev postet i jura-gruppen, fordi spørgsmålet gik på, om man havde
krav på tilbagebetaling eller ej.

Dette spørgsmål er faktisk aldrig blevet besvaret, måske fordi det er
uklart i Danmark.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-03-04 23:47

On Sat, 27 Mar 2004 22:59:09 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Det blev postet i jura-gruppen, fordi spørgsmålet gik på, om man havde
>krav på tilbagebetaling eller ej.
Jeg læser nu spørgsmålet "Hvis jeg køber computeren alligevel og
installerer Linux på den , bortfalder garantien da ?" på en lidt anden
måde end du gør ?

Med "garantien" mener han jo nok "reklamationsretten", og den
bortfalder ikke.

Alt det andet spørgeren skriver, er bare mishagsytringer omkring det
at en given vare ikke er sammensat helt efter hans ønsker/behov.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-03-04 23:43

Britt Malka wrote:

> Det blev postet i jura-gruppen, fordi spørgsmålet gik på, om man havde
> krav på tilbagebetaling eller ej.

Tilbagebetaling for?
Du har købt en vare, bryder du dig ikke om varen så lader du være med at
købe den
Der er mange steder i Danmark hvor man snildt kan købe en computer uden OS
Omvendt ville det da være rimeligt at forretningen tog timepris for at
fjerne en preinstallation fra maskinen før levering, den omkostning
overstiger sikkert merprisen for preinstallationen

I forbindelse med fjernsalg har du 14 dages returret (privatkøb)
Udover det har du din reklamationsret
Ikke andet

- Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-04 23:47

News:40637537.6327@kimludvigsen.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 09:58

On Sat, 27 Mar 2004 23:46:54 +0100, Kim Ludvigsen

Okay, jeg var ikke klar over, at det var viden og ikke et gæt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 10:20

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

>Så i Danmark kan man godt påtvinge folk at købe et produkt, de ikke
>ønsker.

Jeg ved, at man i USA på et tidspunkt tilbød at sælge pc'en uden
Windows, fordi især Linux-folket insisterede på det. Men da
produktet blev leveret fra fabrikken med Windows på, skulle den
enkelte forretning lave et indgreb i pc'en. Resultatet (fiktive
priser):

PC med Windows: 10.000 kr
Windows-licens: -500 kr
Format af HD: +1.500 kr
---------
PC uden Windows: 11.000 kr

....men kunderne fik det, de bad om.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-03-04 10:35

On Sun, 28 Mar 2004 09:20:10 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Jeg ved, at man i USA på et tidspunkt tilbød at sælge pc'en uden
>Windows,

Der er vist lige faldet dom for det igen, at man i USA kan kræve at
købe en computer uden forinstalleret Windows.

>...men kunderne fik det, de bad om.

Næh, det gjorde de da ikke.

Her er det i nogle tilfælde producenten, fx HP, der skal tilbagebetale
softwaren, og det vil nok motivere producenterne til ikke bare blindt
at forinstallere Windows.

At så Microsoft presser dem er en anden sag.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-04 10:29

Britt Malka wrote:

> Så i Danmark kan man godt påtvinge folk at købe et produkt, de ikke
> ønsker.

Ja, ved butiksdøren står en stor bevæbnet mand, og hvis du vil forlade
butikken for at købe en computer uden Windows i en anden butik, så får
du stukket et oversavet jagtgevær op under næsen, så du kommer til
fornuft og køber computeren inklusiv Windows.

Og kunne I så ikke lige stoppe jeres Linux/Windows-diskussion i denne
gruppe, tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-03-04 13:46

Sven Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det svarer nærmere til en bil, der ikke kan fås uden medfølgende
> campingvogn. Det ville også være irriterende og dyrt for alle bilister,

Vrøvl.

Din computer kan ikke køre uden en eller anden form for styressystem.

Ligesom du i din bil kun har svært ved at bruge bilen som køretøj uden
en eller anden form forsæde.

Men ok, jeg vidste egentlig godt, at analogier altid vil blive
misforstået af dem som vil misforstå.

mvh

Carsten Riis

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-03-04 17:47

In article <40657793.BB567BEB@carben.dk>, cr@carben.dk says...

> Din computer kan ikke køre uden en eller anden form for styressystem.
> Ligesom du i din bil kun har svært ved at bruge bilen som køretøj uden
> en eller anden form forsæde.

Du kan heller ikke bruge din computer uden skærm. Men når du køber en pc,
skal du i dag normalt købe skærmen ved siden af. Hvorfor er det så ikke
det samme med operativsystemet? Svar: Fordi Microsoft betaler
forhandlerne for at nægte at sælge pc'er uden deres OS. Det er det samme
som når Carlsberg betaler værtshusene for ikke at sælge konkurrenternes
øl. Resultatet er, at forbrugerne mister valgfriheden.

> Men ok, jeg vidste egentlig godt, at analogier altid vil blive
> misforstået af dem som vil misforstå.

Det er fordi at analogier er åndsvage. Hvorfor skal vi altid diskutere
tåbelige analogier, i stedet for at holde os til emnet? Min analogi var
dog bedre end din, men det var en fejl fra min side at hoppe med på din
vogn.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 18:54

On Sat, 27 Mar 2004 17:47:10 +0100, Sven Nielsen
<sven@SPAM.AND.SPAM.scientistOHNESPAM.COM> wrote:

>Hvorfor er det så ikke
>det samme med operativsystemet? Svar: Fordi Microsoft betaler
>forhandlerne for at nægte at sælge pc'er uden deres OS.

Lige præcis.

Der var vist også en sag imellem IBM og Microsoft, fordi IBM ville
sælge computere med Linux på, og så truede Microsoft med, at de slet
ikke ville handle med IBM, hvorefter IBM solgte alle maskiner med
Windows.

Men åbenbart har de fået løst problemerne, for både IBM og HP er nu
begyndt at sælge Linux-løsninger.

Helt enig.

Fra : Chill

Dato : 28-03-04 09:22

Den Sat, 27 Mar 2004 22:19:44 +0100
skrev Britt Malka <news@foxladi.com> om Re: Jeg er bundet til Microsoft
ved køb af PC :

BM> Næh, sandheden er, at hvis du har købt OEM, så har du ret til TRE
BM> spørgsmål! Per telefon!

Nej. Ved køb af OEM har du ikke ret til noget som helst.

Med Microsoft, er det hvis du køber et ikke OEM-produkt, at du har ret
til tre spørgsmål.

Med OEM har du ret til at patche dit system og være glad

--
Venligst,

Chill

Fra : Chill

Dato : 28-03-04 09:37

Den Sat, 27 Mar 2004 23:27:05 +0100
skrev "Gerner Bergstrøm" <spam-er-bussemand@hotmail.com> om Re: Jeg er
> [...]

GB> standard som ms produkter giver, havde meget ikke fungeret
GB> som det gør i dag. Din mail her er forresten sendt via en

Du taler som du har forstand til.

Vores egen server her, er Linux, vores udbyder, easyconnect, kører
Debian (vores hjemmesider er på hhv. FreeBSD)

Britt er dog i øjeblikket i Agent/Windows.

Det kan dog meget vel være at den server *du* modtager fra, kører
Windows, ja.

--
Venligst

Chill

www.malka.it -=- www.supermalka.dk -=- www.malka.dk

"For NASA, space is still a high priority." (George W. Bush,
05/09-1993)

Fra : Chill

Dato : 28-03-04 13:58

Den Sun, 28 Mar 2004 14:04:24 +0200
skrev "Martin" <dsl127518@vip.cybercity.dk> om Re: Jeg er bundet til
Microsoft ved køb af PC :

M> Citat (igen) fra MS danmarks hjemmeside:
M> "Når en kunde køber et OEM produkt, kræver OEM licensen desuden, at
M> systembyggeren yder support på produktet."

Vi taler om support fra Microsoft.

Fra : Chill

Dato : 28-03-04 15:33

Den Sun, 28 Mar 2004 15:24:14 +0200
skrev "Martin" <dsl127518@vip.cybercity.dk> om Re: Jeg er bundet til
Microsoft ved køb af PC :

M> Nej du skrev: "Med OEM har du ret til at patche dit system og være
M> glad "

Fordi jeg mente at når du debatterer, så har du åndsnærværelse nok for
at læse højere op i den tråd, du blander dig i. så ja, jeg skrev
ikke: Med OEM har du ret til at patche dit system og være glad i
forbindelse med Microsoft, hvor man kun har ret til tre spørgsmål, hvis
man køber produktet, for her taler vi om OEM med Microsoft, så det står
angivet i news:blabla.

Det er korrekt... Mea Culpa.

Jeg burde naturligvis have regnet med, at du ikke var i stand til at
læse op i tråden. Jeg tilegnede dig en egenskab, du ikke havde. Sorry.

Jeg vil ikke begå samme fejl igen: *plonk*

EOD.

Fra : Chill

Dato : 28-03-04 09:13

Goddag Martin,

Den Sat, 27 Mar 2004 21:06:24 +0100
> [...]

M> Lad os et øjeblik vende den, for du har så travlt med at forbrugeren
M> skal bestemme, hvad med butikker og forhandlere ?

De skal levere varen. Er det ikke derfor, man har butik?

M> Bestemmer de ikke selv hvad de vil sælge og hvilket udvalg de vil
M> tilbyde.

Det gør de da bestemt ikke.

Prøv, som forhandler, at sige at nu vil du ikke længere tilbyde
Microsoft Windows på dine maskiner og se, hvad der sker... Se hvor længe
der går, før du får besøg af Microsoft... Forudsat du naturligvis sælger
så mange maskiner, så der er tale om reel tab.

Har man en lille butik og forhandler ikek Microsofts produkter, kan man
ligeledes forvente falske kundere, som vil forsøg at få en til at
installere pirat-software på maskinen m.m.

Så wake up and smell the coffee... du regner da vel ikke med at
Microsoft er blevet verdens største uden at bruge forskellige knebs,
vel?

M> Jeg tvivler stærkt på at MS tvinger alle forhandlere til at
M> sælge med Windows

Ja men lad det da komme an på en prøve, så vil du ikke tvivle længere

> [...]
M> få den uden windows så find den et andet sted. Det skulle da nødigt
M> være kunden der dikterede hvilke vare den enkelte skal have.

Det her er en perle af høj karat! Den grinede vi meget af herhjemme: Nej
da. Natruligvis skal kunden sq da ikke bestemme noget som helst! han har
værsågod i at tage imod at du overhovedet gider nedværdige dig til at
sælge ham en computer med Windows. han burde være glad og taknemmelig
for at du bruger din kostbar tid til den slags.

Hvorfor tænker jeg på Fawlty Tower? (- All you people just want to be
cared for, while I'm trying to run an hotel here!)

M> Hvis du vælger at skære fedtet fra en kotelet så går du vel heller
M> ikke ned til slagteren og forlanger pengene tilbage for det ??? ...

Nej, men så Britt skrev, hvis du ved købet, siger 'jeg vil ikke have
fedtet' og får slagteren til at skære det fra, så betaler du ikke for
det, nej.

Faktisk har vi gjort det (med knogle, ikke med fedt, så vidt jeg
husker).

> [...]
M> pc - jo det kan man da godt men nu har de altså valgt at sælge
M> produktet sådan, og så må man jo bare acceptere det eller finde varen

Foreløbigt, i Danmark, ser det ud til at det er svært. Det kan nemt
klares her i landet og vi må håbe på at de danske forbrugere vågner opo
til dåd og finder ud af, at der ER alternativ til Windows.

Så kan det være at kunden vil diktere sit valg. Det ville være fint for
så vil det betyde at butikker med den hodlning du udviser for dagen vil
forsvinde eller ændre politik, hvilket kun kan være en forbedring.

M> Men faktum er at en gennemsnitsbruger har brug for windows for at
M> kunne bruge computeren.

Nej. Gennemsnitbrugeren har brug for et *styresystem* for at bruge
computeren.

M> Gennemsnitsfamilien ønsker en maskine som
M> virker når de tænder for den, og så er det sund fornuft at sælge dem
M> en pc med styresystem,

Enig.

M> og specielt windows da det stadig trods alt er
M> nemmere at få hjælp til windows - da næsten alle på et eller andet
M> tidspunkt snakker med en kollega eller ven eller noget helt tredie
M> som kender lidt til windows.

Det du siger her er noget rent sludder.

Linux kan købes. Hvis man køber Linux Mandrake, som vi anbefaler for
begyndere, så er

1) Hvis nu styresystemet ikke er installeret, eller skal geninstalleres
(hvilket er yderst sjældent med Linux!), så er installation meget
nemmere end med Microsoft Windows: Du bliver spurgt om dit sprog, din
tastatur, hvilke programmer du vil have installere med(kryds i"spil,
officepakke, internet, m.m.) og så installerer den alt, alt, alt, alt.
Når du har installeret det hele skal du genstarte én gang, og så kører
det. Intet med drivers den skal have installere efter installationen med
genstart, genstart igen m.m.

2) Du får trykt brugsanvisning i dit sprog. Altså en BOG, ikke en
folder. afhængigt af den pakke du køber får du én eller flere bøger,
skrevet i klart og tydeligt sprog som fortæller dig hvad er
styresystemet, hvad er Gnome eller KDE (de to mest brugte vinduesystemer
i Linux), hvordan man starter et program... alt.

3) Du får gratis hotline: afhængigt af den pakke du køber, får du flere
telefonspørgsmål og fra 1 måned til 6 måneders installationshjælp,
rådgivning pr. mail.

4) Så har man derudover alt det hjælp man ellers kan få som OSS
(installerede sammen med styresystemet), flere interactive hjemmsider
med hjælp og så de forskellige lug (Linux User Group) som hjælper dig
med installation, problemer m.m.

M> Det er vi stadig langt fra med Linux,

Som sagt, det ville nu være mere klædeligt, hvis du vidste, hvad du
udtalte dig om. Det du skriver er rent vrøvl og overtro.

> [...]
M> i gruppen om en måned fordi det så er synd for forbrugerne at de er
M> blevet "narret" til at købe et styresystem som de ikke kan bruge til

Linux kan bruges til lige så meget, endda mere, end Windows.

Her erfarer vi, pudsigt nok, det omvendte: folk føler sig taget grundigt
ved næsen, som de danske forbrugere endeligt burde også gøre, ved at de
køber et styresystem som får dem til at tro, at den er nem at bruge
(hvilket den ikke er, især hvis der skal ske lidt specielle ting på), at
den er sikker, hvilket den ikke er, at den kan gøre alt det, man har
brug for, hvilket den ikke gør.

For det halve af prisen af en Windows XP Pro, får man 9 Cd'er, to
brugervejledning, flere tusinde programmer, flere office pakker,
browsere, spil, multimediaprogrammer m.m. og hjælp i hoved og...
andetsteds.

Så du har ikke ret i din antagelse eller i dit påstand. skal du rådgive
folk, og skal du udtale dig om Linux vil et mindstemål være at vide,
hvad du taler om og, især, tale sandt. Hvilket ikke er det, du gør her.

--
Venligst

Chill

.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Cyril Malka

Dato : 28-03-04 08:40

Den Sat, 27 Mar 2004 23:26:09 +0100
skrev "Jesper Lund" <jelu@despammed.com> om Re: Jeg er bundet til
Microsoft ved køb af PC :

JL> Licensbetingelserne for dit OEM software, som du accepterede da du
JL> installerede softwaren.

Men siden en hel del OEM software der følger med computere KUN virker
med en bestemt mærke og model, kan OEM software ikke genbruges til noget
andet.

Og i øvrigt står det rent faktisk i kontraktet på disse, som vi
accepterer når vi installerer Microsofts Windows (ikke "softwaren", da
andre software har nemlig andre betingelser)

--
Venligst

Cyril

www.psyken.com -=- www.malka.dk -=- www.psyken.org

.... You miss 100% of the shot you don't make