Gratis telefonsnak via Skype
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-04 22:12

Kender nogen af jer noget til www.skype.com - og ved I hvilke fordele og
ulemper der er ved at bruge den form for kommunikation? Når noget er 'gratis'
er der som regel grund til at være på vagt ...

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sombrero.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 25-03-04 09:57

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> wrote in message
> [...]
'gratis'
> er der som regel grund til at være på vagt ...

Skype er kun "computer-til-computer telefoni", og der er mange andre gratis
programmer der også kan det. Det gode ved Skype er, at man kan få en liste
over sine venner, hvor man kan se om de er online, og hvor man bare kan
klikke på dem, så ringer den op, uden at man skal vide IP'en. Desuden
stræber de efter, at man ikke skal sætte noget op selv, bare installer og
ring op. Da det kom frem var der snak om, at de vil udvide, så man kan ringe
til alm. telefoner, men det vil sikkert komme til at koste penge. Desuden
kan man kun være sikker på, at det virker i Windows 2000/XP, dog er der
mange der bruger det i Windows 98/ME, men man kan altså ikke være sikker på
at det virker.

Der bliver snakket om Skype i

mvh Frank

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-04 10:29

Frank K. Jensen skrev bl.a.:

> Skype er kun "computer-til-computer telefoni", (...)

> Der bliver snakket om Skype i

Tak for hjælpen.

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sombrero.

Fra : Preben Holm

Dato : 28-03-04 21:52

> Tak for hjælpen.

Well, du skal være på vagt alligevel, idet du foretager en installation
af skype skal du for det første være opmærksom på at der bliver
installeret andre programmer og der starter et par programmer under
installationen - jeg mener et af dem hedder http_send.exe, og ingen aner
hvad filen gør, men der er nogle der har lavet nogle hæftige undersøgelser.

En ting er helt sikkert, hvis du vil have din forbindelse i fred så skal
du ikke bruge skype - skype bruger dig som server forstået på den måde
at det såmænd ikke er meget anderledes end mange andre peer2peer
netværk. Kan du ikke få forbindelse direkte til den du vil snakke med
går skype ind gennem andre nærtliggende computere for at få forbindelse.
Det er der såmænd ikke noget i vejen med hvis det bare var routing det
drejede sig om, men de artikler jeg har læst har antydet noget andet.

Mange synes skype er lækkert og dejligt at bruge, men én stor ulempe jeg
ser ved skype er, at det ikke er platformsuafhængigt og dernæst at der
bliver installeret/kørt programmer man ikke selv er herre over. Derfor
vil jeg nok nærmere finde mig noget software som er H.323 kompatibelt,
da der er langt mere fremtid i noget der er standardiseret.

Til Windows kan du f.eks. bruge netmeeting - det kører egentlig OK synes
jeg (den ligger lidt skjult i XP). Til Linux kan du bruge Gnomemeeting,
hvilket også er OK.

Mvh / Preben

Fra : Dorph

Dato : 28-03-04 12:21

> [...]
> kan man kun være sikker på, at det virker i Windows 2000/XP, dog er der
> mange der bruger det i Windows 98/ME, men man kan altså ikke være sikker

Hmmm har aldrig rigtigt forstået al den snak om "skype"
Fortæl mig lige, er der noget den kan som winmessenger
ikke kan ?? Den ligger jo allerede på pc'en hvis man da
kører win.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-03-04 12:21

"Dorph" <Not_my_address@city.dk> wrote in message

> [...]
> Fortæl mig lige, er der noget den kan som winmessenger
> ikke kan ?? Den ligger jo allerede på pc'en hvis man da

Sikkert ikke, jeg har aldrig brugt messenger, og som jeg skriver er det
mange andre gratis programmer der også kan det. Skype slår selv på, at de
har bedre lyd og ingen opsætning. Om messenger er lige så god kan jeg ikke
sige.

mvh Frank