nødder fryseegnet?
Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 24-03-04 21:56

Hej i gruppen,

Mine forældre samlede i efteråret et hav af hasselnødder og der er stadig
rigtig mange tilbage. Nogle af dem er dog begyndt at blive lidt kedelige i
smagen. Derfor vil jeg spørge, om de kan knækkes og derefter fryses og så
stadig bruges? I fx kager osv.

- Henrik -

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-04 08:38

> [...]
> smagen. Derfor vil jeg spørge, om de kan knækkes og derefter fryses og så

Hvis selvplukkede nødder er så friske at de i en plastikpose mugner, så
bliver de triste i smagen, selv om om vinteren.
Om sommeren gør der frømøl i dem, og BEGGE DELE FOREBYGGES I FRYSER og det
er kun frugt med spændtige cellevægge og safttryk der smasker sammen og
tager skade af nedfrys+optø

I en tæt pose vil man næppe smage forskel på en supermarkeds-nød, der et år
har været 1. i fryser eller 2. i stuetemperatur. Men en vis harskning kan
ske, især hvis adgang til ilt og sollys.

Jeg elsker ristede nødder med chokolade eller rosiner.
Så jeg lægger nødderne på radioatoren og de bliver så hårde og sprøde - og
de bliver lidt bedre hvis de får opvarmning til 80 grader i mikrobølgeovn.

Men har de været opvarmet således - og det gælder også solsikkekerner - så
sker der nedbrydning af naturligt forsvar mod harskning og de harskner
hurtigere end ellers. Frysning er løsning, men jeg har ikke kummefryser og
god plads, og det er bøvlet ikke at kunne række ud efter nødderne i stuen -
de _er_ jo ret langtidsholdbare.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-04 09:25

"Henrik Sass Krag" <rickcool22@hotmail.com> writes:
> [...]
>smagen. Derfor vil jeg spørge, om de kan knækkes og derefter fryses og så

Du kan roligt gå i gang med at knække nødder. De er særdeles fryseegnede -
det samme gælder mandler.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11