Mickey Mouse, Public Domain?
Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 24-03-04 02:48

Hej gruppe

For lidt over et år siden, da Eldred v. Ashcroft desværre ikke resulterede
i en omstødning af de snart uendeligt lange copyright-beskyttelser i USA,
synes jeg at huske at der var en historie om at den første Mickey Mouse
tegnefilm Steamboat Willie ville blive Public Domain i EU i foråret 2004.
Mickey selv er naturligvis stadig et registreret varemærke.

Den er vidst fra 1928, så det er jo 76 år siden efterhånden...

Er det rigtigt? Jeg har i et stykke tid prøvet at finde information om det,
men copyright-lovgivningen er temmelig ugennemsigtig for mig.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-03-04 13:03

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Er det rigtigt? Jeg har i et stykke tid prøvet at finde information om
det,
> men copyright-lovgivningen er temmelig ugennemsigtig for mig.

Filmen er beskyttet efter amerikansk lovgivning, som jeg stort set ikke
kender til (og slet ikke fra 1928).

Hvis filmen var dansk, og produceret i dag, så ville ophavsretten vare 70 år
efter ophavsmandens død. For film gælder særligt at de 70 år tælles efter
den længstlevende af følgende personer:

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-03-04 13:09

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år
> efter ophavsmandens død. For film gælder særligt at de 70 år tælles efter

Og her kommer fortsættelsen:
1) Den ledende instruktør,

2) drejebogsforfatteren,

3) dialogforfatteren og

4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-04 13:21

Per Christoffersen skrev:

>Filmen er beskyttet efter amerikansk lovgivning

.... som pudsigt nok ikke gælder i Danmark.

--
Bertel

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 24-03-04 15:53

On 2004-03-24 13:20:39 +0100, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
said:

> ... som pudsigt nok ikke gælder i Danmark.

Det er nemlig det jeg mener. Svjv er nogle af Elvis Presley's tidligste
sange også begyndt at falde ud af copyright nogle steder.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : O-V R:nen

Dato : 26-03-04 00:37

Mikkel Eide Eriksen <carthagtuek@softhome.net> writes:
> [...]

(Fsøyyv tøe qra qn qrg. Jr funyy cerinvy.)

> Det er nemlig det jeg mener. Svjv er nogle af Elvis Presley's
> tidligste sange også begyndt at falde ud af copyright nogle steder.

Nærmere bestemt var det Kongens fremførelser af (ikke-ophavsbeskyttede
folk)sange og optagelser af disse. Beskyttelsestiden for naborettighederne
(for udøvende kunstnere og fonogramproducenter) var nemlig kun 25 år
(regnet fra opførelsen eller udgivelsen) i visse EU-lande før
harmonisering, nu 50 år.