Opvejning af bil / nedvejning af CV ?
Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 23-03-04 02:52

Jeg overvejer i øjeblikket kraftigt at anskaffe en CV, så kan man i hvert
tilfælde ikke tillade sig at springe sommerferien over (igen)

Jeg er indehaver af en VW Golf, 1,8 med 90 Hk. Bilen må trække 1200 kg. (med
bremse selvfølgelig), men da jeg ikke er i besiddelse af B/E-kørekort og
bilens egenvægt er 1025, sætter dette jo en begrænsning på 1075 kg. på
"knoppen".

Jeg har trukket trailere der vejede 1000 kg. og en enkelt CV har jeg også
hjulpet med at flytte (ups, den havde vistnok en totalvægt på 1100 kg.) - og
det er ikke noget problem at trække det med bilen. Måske skal det foregå i
et lavere gear, men hvad pokker CV'en skal jo primært benyttes i
feriesæsonen hvor man ikke har så pokkers travlt.

Nu til problemet :
Jeg har kig på et godt CV-tilbud, men med en totalvægt på 1100 kg. (25 kg.
mere en jeg må køre med uden B/E-kortet).

Kan det lade sig gøre at opveje bilen, så jeg må trække 1100 kg. uden
B/E-kortet - og hvordan gør man ?

Kan det lade sig gøre at nedveje en brugt CV, så jeg må trække den med
bilen - og hvordan gør man rent praktisk ?

Med venlig hilsen
Henrik (kommende campist)

Fra : Kjeld Krogh

Dato : 23-03-04 09:54

Hej Henrik
Du skriver at den cv du har kigget på har en totalvægt på 1100 kg og din bil
må trække 1075 kg. Du må gerne køre med den cv uden B/E kort, du må bare
ikke overstige din bils tilladte trækvægt i dit tilfælde 1075 kg så hvis du
holder dig til en til en total vægt på cv på 1075 kg er det iorden
mvh
Kjeld K

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-03-04 10:15

Kjeld Krogh wrote:
> [...]
> du må bare ikke overstige din bils tilladte trækvægt i dit tilfælde
> 1075 kg så hvis du holder dig til en til en total vægt på cv på 1075

Hej Kjeld

Der er noget du har misforstået når det gælder kørekortregler er det
totalvægten der er gældende alså skal campingvognen vejes ned til
1175kg eller han skal tage BE kørekort.

Hvorimod at reglerne for synsfrisammenkobling er det den faktiske vægt
der er afgørende, det er godt nok forvirende. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Kjeld Krogh

Dato : 23-03-04 13:16

Hej Sten
Da jeg for 8 mdr. siden tog B/E kørekort lærte vi at man godt måtte køre med
en højre totalvægt på påhængskøretøjet, man måtte bare ikke overstige sin
bil tilladte totale koblingsvægt, og jeg fik dette spørgsmål stillet til
prøven og bestod, den samlede totalvægt må dog ikke overstige 3500 Kg
mvh
Kjeld

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-03-04 13:58

Kjeld Krogh wrote:
> [...]
> overstige sin bil tilladte totale koblingsvægt, og jeg fik dette
> spørgsmål stillet til prøven og bestod, den samlede totalvægt må

Hej Kjeld

Beklager at må sige dig imod igen men det du tænker på er reglerne for
synsfrisammenkobling.

Hvis du taster tallene ind på denne side
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80 får du at vide at du skal have BE
kørekort, men hvis du ændre campingvognes totalvægt til 1075kg siger
den at det må du godt.

P.S. Har også selv taget BE kørekort for 9 måneder siden da mit nye
vogntog vejer godt 4 tons.

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 23-03-04 14:26

Hej igen

Jeg var også inde og kigge på www.sikkertrafik.dk og beregnede på siden.
Derfor kom jeg frem til at jeg eventuelt kunne opveje bilen eller nedveje
CV'en.
Vogntogets totalvægt er jo ikke noget problem med den aktuelle
sammenkobling, den nærmer sig ikke engang de 3500 kg. Jeg kan iøvrigt også
huske at der var noget med at jeg faktisk måtte køre med 4250 kg. hvis
"trækdyret" vejede tæt på de 3500 kg., noget med at jeg vist altid måtte
smide 750 kg. på "knoppen" - nå men tilbage til hovedspørgsmålet !!!

Er der nogen der kender reglerne for onedvejning af disse køretøjer ?

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-03-04 15:55

Henrik N. Jensen wrote:
> Hej igen
>
> Jeg var også inde og kigge på www.sikkertrafik.dk og beregnede på
> siden. Derfor kom jeg frem til at jeg eventuelt kunne opveje bilen
> eller nedveje CV'en.

Bilen kan du ikke lave om på da det er egenvægten der er avgørende.
Campingvognen kan vejes ned, jeg mener at man bare skal en tur på
motorkontoret så er den fikset, det har bare den ulempe at lasteevnen
på campingvognen bliver reduseret tilsvarende.

Det er korrekt.

Fra : Madsen

Dato : 24-03-04 10:45

> [...]
>
> Der er noget du har misforstået når det gælder kørekortregler er det
> totalvægten der er gældende alså skal campingvognen vejes ned til

du mener 1075kg

han kan også vælge at få ændret Bilens max tilladt koblingsvægt med bremser
til 1075kg
Da det så vil være den faktiske totalvægt på cv der er gældende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-03-04 15:19

Madsen wrote:

> du mener 1075kg

Korrekt

> han kan også vælge at få ændret Bilens max tilladt koblingsvægt med
> bremser til 1075kg
> Da det så vil være den faktiske totalvægt på cv der er gældende.

Du har igen ret.

Fra : benny madsen

Dato : 23-03-04 16:46

jeg ville ikke lave nogen endring selv om der er 25 kg for meget fordi det
er den faktiske vægt der er den man regner med så hvis du ikke kommer over
1100 så kan du ikke få bøde for det.

ps. jeg har selv lige taget be kort så jeg ved alt om vægt grænser
hilsen benny

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-03-04 17:59

benny madsen wrote:

> jeg ville ikke lave nogen endring selv om der er 25 kg for meget
> fordi det er den faktiske vægt der er den man regner med så hvis du
> ikke kommer over 1100 så kan du ikke få bøde for det.

Beklager - se Steen Larsens helt korrekte svar på spørgsmålet.

> ps. jeg har selv lige taget be kort så jeg ved alt om vægt grænser

Så vil jeg da foreslå at du igen kigger i teoribogen...

Det er hammer forvirrende for de fleste. Specielt får næsten alle rodet
rundt i kørekortreglerne og reglerne for synsfri sammenkobling.

Det sted på nettet hvor det forklares bedst og tydeligst, er efter min
mening her:

http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=101

Af de sider vil du kunne se, at det der gør at du tager fejl, er at bilen er
godkendt til at måtte trøkke mere end egenvægt+50 kg.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-03-04 18:01

Carsten Stage wrote:

> Det sted på nettet hvor det forklares bedst og tydeligst, er efter min
> [...]

Glemte lige denne:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=b5000f

Fra : Lars

Dato : 23-03-04 22:43

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=101

> [...]

Der er også denne side
http://www.politiet.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

Mvh Lars

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-03-04 18:43

Carsten Stage wrote:

> Det er hammer forvirrende for de fleste. Specielt får næsten alle
> rodet rundt i kørekortreglerne og reglerne for synsfri
sammenkobling.

Hej Carsten

Tak fordi at du støtter mig i forklaringen af de inviklede regler. :)

Det er godt nok også tosset at det er afgørende hvad der står på
registreringatesten og ikke hvad vognen faktisk vejer. :)

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 24-03-04 03:15

Jeg siger mange tak for svarene, det har i hvert tilfælde givet mig noget at
arbejde videre med.

Med mange venlige campinghilsner
Henrik N. Jensen

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 24-03-04 05:05

For mig at se, er den nemmeste løsning at man kører på motorkontoret og får
lavet bilens registreringsattest om, således at bilen ikke må trække en
trailer der vejer mere end 1075 kg. (bilens egenvægt på 1025 kg. + 50 kg.)
Herefter må man gerne hægte en CV på bilen der har en egenvægt på 875 kg. og
en totalvægt på 1100 kg. - den må bare ikke lastes med mere end 200 kg.
(egenvægt 875 kg. + 200 kg. = 1075 kg.) ifølge bilens "nye"
registreringsattest.

Tager jeg helt fejl, eller er det den smarteste løsning i mit tilfælde.
Selvfølgelig var jeg helt ude over alle problemerne med et B/E-kørekort, men
så var jeg også tvunget til at køre hele tiden, og ikke kunne overlade
rattet til en medpassager uden B/E-kort.

Henrik N. Jensen

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-03-04 06:39

Henrik N. Jensen wrote:
> [...]
ikke
> lastes med mere end 200 kg. (egenvægt 875 kg. + 200 kg. = 1075 kg.)
> ifølge bilens "nye" registreringsattest.

Ok løsning havde dog ikke tænkt på den løsning.

Håber du må få mange gode oplevelser med camping. :)

Fra : Jørgen L

Dato : 24-03-04 08:33

> [...]
> en totalvægt på 1100 kg. - den må bare ikke lastes med mere end 200 kg.
> (egenvægt 875 kg. + 200 kg. = 1075 kg.) ifølge bilens "nye"

Det er den helt korekte løsning, så behøver du ikke at syne din cv i
tilfælde af at du får en ny og større bil.
det er også gratis og kan gøres ved henvendelse på motorkontoret.

> [...]
> så var jeg også tvunget til at køre hele tiden, og ikke kunne overlade
> rattet til en medpassager uden B/E-kort.

Det er også rigtigt, men med et BE kort skal du kun koncentrere dig om hvad
bilen må kører med, er dette i orden så kan du kører.

Hilsen Jørgen
Toyota sportsvan 2,2TD
LMC 545 RD

---

Fra : Madsen

Dato : 24-03-04 10:52

> [...]
> så var jeg også tvunget til at køre hele tiden, og ikke kunne overlade
> rattet til en medpassager uden B/E-kort.

Det er en god løsning.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 24-03-04 13:15

Ja, det må være løsningen, selvom den virker mystisk.

Der er utroligt at jeg ikke må trække en vogn på 1100 kg. (uden at læsse den
til mere end 1075 kg.) når der står 1200 på bilens registreringsattest, men
gerne når der står 1075 kg. Det er da typisk dansk/EU'sk.
På mig virker det som om, at der sidder nogle mennesker og laver nogle
besværlige regler for at holde sig selv beskæftiget. Så kan de jo altid
senere lave dem om, og stadig have et job. For der er jo kun dem selv der
kan gennemskue det. Jeg venter spændt på at belære den første betjent der
stopper mig om disse regler, for jeg tror ikke det er dem alle der kan regne
den ud når det kommer til stykket.

Henrik

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-03-04 16:49

Henrik N. Jensen wrote:

> Ja, det må være løsningen, selvom den virker mystisk.

Jeps, du har helt ret...

> ... Jeg venter spændt på at belære den
> første betjent der stopper mig om disse regler, for jeg tror ikke det
> er dem alle der kan regne den ud når det kommer til stykket.

Og det kan du sagtens komme ud for! Reglerne er så klumpede, at mange
betjente ikke selv har fanget dem. Jeg har selv haft brug for at vise
folderen fra Rådet for større færdselssikkerhed til en betjent, der tog
fejl. Folderen kan du få på mange politistationer og motorkontorer - det er
den jeg henviste til med dette link:

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 25-03-04 02:08

Tak for dine svar Carsten

Jeg må huske at spørge efter den folder når jeg kommer op på motorkontoret,
eller printe den ud så man altid har den liggende i bilen hvis man møder en
betjent der er lige så forvirret som jeg var.

Kender du eventuelt noget til om der er andre regler for dette i udlandet
(primært Tyskland og Sverige). Det ville jo være ærgeligt at få et
køreforbud når man er udenlands.

Med mange venlige hilsner

Henrik N. Jensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-03-04 02:21

Henrik N. Jensen wrote:

> Kender du eventuelt noget til om der er andre regler for dette i
> udlandet (primært Tyskland og Sverige). Det ville jo være ærgeligt at
> få et køreforbud når man er udenlands.

Helt grundlæggende er reglen, at hvis du som dansker lovligt kan føre dit
køretøj i Danmark, så kan du lovligt føre det i de lande, som har
ratificeret samme aftale. Det er en international konvention som er tiltrådt
af de fleste - og i alle tilfælde alle europæiske lande.

I praksis vil man kunne komme ud for, at en lokal myndighed henholder sig
til lokale/nationale regler, hvilket så efterfølgende må opklares.

Et eksempel på at aftalen virker er, at vi for få år siden kunne se
udenlandsk registrerede køretøjer køre lovligt i Danmark, for eksempel de
brede campingvogne (250 cm) samt motorcykler med anhænger. Bekke eksempler
er senere lovliggjort for danskere.