Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketid på IXUS 400
Fra : Per P.

Dato : 22-03-04 10:37

Hej

Jeg var til barnedåb i går og tog en masse billeder med min svogers IXUS 400
kamera. Jeg påtænker stærkt selv at købe et sådan kamera, så det var jo en
passende lejlighed til at prøve et sådan kameras funktioner af.
Jeg prøvede mange forskellige indstillinger og tog også en masse gode
billeder.

Jeg synes dog at lukketiden var lidt mystisk for der skulle ikke meget
objektbevægelse til for at det kunne ses på billedet. Jeg havde taget nogle
billeder med lang lukketid og det var som om at den ikke ville tilbage til
indstillingen med normal lukketid. Er der andre steder man påvirke
lukketiden end på indstillingen kort og lang lukketid? ISO var iøvrigt sat
til auto.

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Peter Schroeder

Dato : 22-03-04 11:06

"Per P." skrev
> Er der andre steder man påvirke
> lukketiden end på indstillingen kort og lang lukketid? ISO var iøvrigt sat
> til auto.

Den mest almindelig fejl er at sætte blitzen
på Slow-syncro.
Normalt ved blitzfotografering er det udelukkende
blitzen der står for belysningen. Ved Slow synkro
forlænges eksponeringstiden, hvilket giver mulighed
for at få lidt mere af baggrunden med. Men indstillingen
kræver stativ og ikke-bevægelig baggrund for at give
et godt resultat. Ellers får man et skarpt blitzbelyst
billede oven på et uskarpt, rystet billede.
Er det det, du har oplevet?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per P.

Dato : 22-03-04 12:45

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> et godt resultat. Ellers får man et skarpt blitzbelyst
> billede oven på et uskarpt, rystet billede.

Nja, det er lidt der hen ad. De fleste billeder jeg tog var nu uden blitz og
jeg prøvede også sort/hvid funktionen og den var heller ikke for god hvis en
person bevægede sig. Jeg mener ikke at have haft mine fedtede fingre i
nærheden af en slow synkro funktion, men man ved aldrig. Det kunne være man
skulle gå tilbage til fabriksindstillingen og se om det hjalp. Kan man gøre
det på en IXUS 400?

Fra : Peter Schroeder

Dato : 22-03-04 13:39

"Per P." skrev
> [...]
> skulle gå tilbage til fabriksindstillingen og se om det hjalp. Kan man gøre

Hvis de er taget uden blitz, har denne indstilling ingen
betydning. Indstillet på Auto og med ISO indstillet på
Auto er du nok så tæt på fabriksindstillingen du kan komme.
Kameraet vil først ændre blænde dernæst lukkertid og til sidst ISO.
Hvis 400ISO (som er kameraets maksimale følsomhed), i
kombination med fuld blændeåbning, ikke er tilstrækkelig
til at få en lukkertid kortere end 1/30 sekund, må man
regne med en del rystede billeder. "Man" kan godt
tage billeder på langsommere lukkertider, men det
forudsætter at man er bevist om det. (samt har en
del øvelse)
Det eneste alternativ er at bruge blitzen.

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-03-04 13:36

On Mon, 22 Mar 2004 10:37:04 +0100, Per P. <per_p@wanadoo.dk> wrote:
> [...]
> indstillingen med normal lukketid. Er der andre steder man påvirke
> lukketiden end på indstillingen kort og lang lukketid? ISO var iøvrigt

Jeg tror bare din lukketid var for lang, ikke så meget mystik. Hvis
kameraet var i auto har den sikkert pga. lavt lys valgt en lang lukketid
(måske omkring 1/8) og du får derfor let slørede billeder. Du siger at
kameraet ikke ville vælge "normal lukketid". Hvis kameraet er i auto så
vælger den jo bare den lukketid som passer til lyset. Nu kender jeg ikke
IXUS 400, men den må have andre instillinger end auto. En løsning kunne
være at konsekvent bruge flash men det bliver sjældent godt fra små
kameraer. Du kan prøve at sætte kameraet i lukke-prioritet (det heddet
sikkert "Tv") og vælge en lukketid omkring 1/60 el. højere. Skal det
lykkes, skal du sikkert også sætte ISO til 200 eller måske nærmere 400.

vh,
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-03-04 19:20

In article <405eb3c4$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Per P. wrote:
> [...]
> indstillingen med normal lukketid. Er der andre steder man påvirke
> lukketiden end på indstillingen kort og lang lukketid? ISO var iøvrigt sat

Hvis du vil tage indendørsbilleder uden blitz, så er du langt bedre
stillet med Canon 300D eller Nikon D70. Begge giver mindre støj end
film gør ved eksempelvis 1600 ISO. Og man kan købe hurtige objektiver
hvis man har råd.

De er dog noget større og dyrere end det du leder efter.