Optage musik fra internetradio?
Fra : Steen Pedersen

Dato : 22-03-04 08:53

Hejsa

Jeg har tænkt over en lille ting omkring musik mp3 filer på computeren.

Så vidt jeg ved er det fuldt lovligt at optage musik til eget forbrug fra
radioen. Dette må vel så også gælde fra en internetradio? Da disse opererer
under samme vilkår og regler som de ordinære radiostationer. Her tænker jeg
på koda/gramex afgifter o.l. Fordelen ved mange af disse er at de ikke har
nogen former for afbrydelse, så man altså kan optage musiken fra start til
slut. Grunden til jeg spørger, er at jeg synes det er en interessant ting,
eftersom digital kopiering ikke har været lovlig? Eller er den? Jeg kan
næsten ikke følge med i alle disse regler som bliver ændret hurtigere end
jeg kan finde informationen

Mvh
Steen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-03-04 10:12

"Steen Pedersen" <stp@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eftersom digital kopiering ikke har været lovlig? Eller er den? Jeg kan
> næsten ikke følge med i alle disse regler som bliver ændret hurtigere end

Eksemplafremstilling til personlig brug ('kopiering') er reguleret således i
Ophavsretsloven:

"§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1) opføre et bygningsværk,
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra
original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at
eksemplaret kan opfattes som en original,
3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i
digital form, eller
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end
edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig
brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag
af et eksemplar, der er lånt eller lejet."

Eftersom det program du lytter til via net-radio, hverken er lånt eller
lejet, så kan du lave digitale kopier af det til personlig brug for dig og
din husstand.

(Hvis du fortæller det til ret mange mennesker, så tror jeg vi kan forudse
endnu en ændring af Ophavsretsloven inden længe ...).

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-03-04 10:25

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Eftersom det program du lytter til via net-radio, hverken er lånt eller
> lejet, så kan du lave digitale kopier af det til personlig brug for dig og
> din husstand.

BTW:
Hvis du har tænkt dig at optage på bånd, så er der tale om en analog kopi,
og det må du også godt.
Så må du endda godt lave enkelte kopier til andre end dig selv.

/Per

Fra : Steen Pedersen

Dato : 22-03-04 10:31

Tak for svaret.

Jeg skal nok lade være at sige det til andre Jeg vil jo nødigt have at
dette "hul" bliver lukket.

Mvh
Steen

Fra : Bo YA

Dato : 23-03-04 13:06

> [...]

> og det må du også godt.
> Så må du endda godt lave enkelte kopier til andre end dig selv.

Lige et spørgsmål som har været diskuteret her i familien.

Hvis man kopierer en lånt cd over på en Cass.båndoptager er det en analog
kopi, og dermed lovlig.
Hvis man så derefter kopierer Cass.båndet over på en cd, skulle det også
være lovlig.

Så har man en lovlig kopieret en cd, fra en lånt cd. Med næsten samme
lydkvalitet, hvis båndoptageren er ex. en Denon

Er det mon lovlig ??

Hilsen Bo YA

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-03-04 16:51

Bo YA uttered:
> Så har man en lovlig kopieret en cd, fra en lånt cd. Med næsten samme
> lydkvalitet, hvis båndoptageren er ex. en Denon
>
> Er det mon lovlig ??

Ja.

\\kristian
--
Confucius: He who play in root, eventually kill tree.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-03-04 16:28

In <c3pmdd$2af3n9$2@ID-157676.news.uni-berlin.de> Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

>Bo YA uttered:

>Ja.

Nej.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 23-03-04 19:53

Den Tue, 23 Mar 2004 13:05:53 +0100 skrev Bo YA:

> [...]
>
>Så har man en lovlig kopieret en cd, fra en lånt cd. Med næsten samme
>lydkvalitet, hvis båndoptageren er ex. en Denon

Der står kun "fremstille eksemplarer i digital form", og CD'en (kopien)
er digital form. Den gamle tekst om fremstilling af eksemplarer i
digital form på grundlag af et eksemplar i digital form er åbenbart
udgået, så det ikke længere har betydning om man kopierer til CD fra
en CD, LP eller et bånd. (Hvis jeg tager fejl, så fortæl lige hvad
jeg har overset).

Mvh
Kent