Udnyttelse af billeder på community websit~
Fra : TDC News

Dato : 21-03-04 19:09

Hej.

Et unavngivet community website har mulighed for at brugere kan oprette
billedegallerier samt uploade et profil billede, hvilket mange har benyttet
sig af.

Nu har sitet så valgt at ville tjene nogle penge ved at tilbyde, at
brugerenes billeder kan overføres til mobil telefoner for et beløb, dette
ville jeg ikke se noget problem i, hvis vi som brugere var blevet spurgt før
vores billeder blev tilbudt på denne måde.

Dette er bare ikke sket. Alle brugeres billeder kan uden undtagelse, og uden
mulighed for undtagelse, overføres til en mobil via sitet.

Er det lovligt bare at gøre dette UDEN brugerene informeres om det og uden
de godkender at deres billeder (Som ofte er billeder de selv har taget af
dem og deres venner) gøres tilgængelige for overførsel til mobiler?

Jeg er bekendt med at det ville være fuldt lovligt hvis vi som brugere havde
accepteret at vores billeder ville blive benyttet på denne måde, men dette
er bare ikke sket, og sidens brugsbetingelser er heller ikke blevet
opdateret hverken før eller efter ændringen.

Så kort og godt, er det lovligt eller ej, at sitet uden at spørge brugerene,
benytter deres uploadede billeder til servicen?

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 19:45

TDC News skrev:

> [...]

>de godkender at deres billeder (Som ofte er billeder de selv har taget af
>dem og deres venner) gøres tilgængelige for overførsel til mobiler?

Nej.

Den der har taget et billede, har ophavsretten til det. Det
betyder at han (normalt) alene kan bestemme om og hvordan det må
offentliggøres. Hvis det er et portræt taget af en anden, kræves
yderligere den portrætteredes samtykke før det kan
offentliggøres.

Så uanset om folk har taget billedet selv eller ej, skal de
spørges om lov - medmindre det ikke er portrætter, så skal 'kun'
fotografen spørges.

Det vil aldrig være lovligt blot at offentliggøre billeder man
ikke selv har ophavsret til.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-03-04 20:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej.

Hmm, den er jo lidt interessant

Et billede ligger tilgængelig for visning på en hjemmeside og derved også
tilgængelig for kopiering omend dette ikke må finde sted uden tilladelse
Samme billede gøres så tilgængelig for anden brug

Men er det den person der overfører billedet til sin mobil eller websitet
der har problemer i forhold til ophavsretten?

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 22:08

Peter Lykkegaard skrev:

>Et billede ligger tilgængelig for visning på en hjemmeside og derved også
>tilgængelig for kopiering omend dette ikke må finde sted uden tilladelse

Det er lagt offentligt tilgængeligt med tilladelse. Kopiering
derfra til privat brug må finde sted uden aftale.

>Samme billede gøres så tilgængelig for anden brug

>Men er det den person der overfører billedet til sin mobil eller websitet
>der har problemer i forhold til ophavsretten?

En person der kopierer et billede til sit eget brug, f.eks. til
sin mobil, har ikke noget ophavsretsligt problem.

Den der gør det tilgængeligt for andre og udnytter det offentligt
på en måde der ikke er aftalt med indehaveren af ophavsretten,
har et problem.

§ 2.   Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
   indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
   tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
   skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden
   litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

--
Bertel

Fra : TDC News

Dato : 21-03-04 20:53

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det vil aldrig være lovligt blot at offentliggøre billeder man
> ikke selv har ophavsret til.

Nu handler det jo også om, at sitet gør det muligt at overfører de billeder,
der i forvejen ligger frit tilgængelige for gennemsyn, til en mobil.

Altså billederne er for sin vis allerede offentligtgjort, der er blot kommet
et "Overfør til mobil" link under dem.

Personligt vil jeg mene at personen der har ophavsretten skal give
tilladelse til den brug der fortages. Logisk nok giver man automatisk
tilladelse til, at det bliver vist på siden når man uploader det. Men der
står ingen steder at man også giver tilladelse til at sitet giver mulighed
for overførsel til mobil (Endda mod betaling).

Fra min side er der ingen tvivl om at dette er moralsk forkert, men jeg er
itvivl om hvorvidt fremgangsmåden der er benyttet er lovlig, man kan jo sige
at billedet var i forvejen synligt på siden, men giver dette websitet ret
til at tilføje en mulighed for at bruge billederne på en måde man ikke på
noget tidspunkt har godkendt?

- Chano Andersen