Bibeholdelse af felter hvori der allerede ~
Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 13:12

Hej!

Jeg har denne mailform. Hvordan forhindrer jeg at teksten forsvinder i de
andre felter hvis man f.eks. glemmer at skrive navn?

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn: <input type="text" name="name"><br>
E-mail: <input type="text" name="email"><br>
Emne: <input type="text" name="subject"><br>
<input type="submit" name="mailform" value="Send">
</form>

<?php
if (isset($_POST['mailform'])) {
if(!empty($_POST[name]) && !empty($_POST[email]) &&
!empty($_POST[message])) {
$recipient = "test@test.dk";
$subject = "$_POST[subject]";
$message = "$_POST[message]";
$headers = "From: $_POST[name] <$_POST[email]>\r\n";
mail ($recipient, $subject, $message, $headers);
echo 'Beskeden er sendt!';
}
else {
echo 'Udfyld venligst alle felterne!';
}
}
?>

Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 13:21

Jimmy E. Frederiksen skrev:

> [...]

><form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
> Navn: <input type="text" name="name"><br>

Navn: <input type="text" name="name" value=$name><br>

(bortset fra at jeg ville undgå "name" som variabelnavn. Hvad med
"inputname" i stedet?

Det vil nok være God Skik at tildele de variable nogle værdier
selv om PHP accepterer at man ikke gør det. Altså noget i stil
med (har glemt hvordan man tester det):

if ($inputname er udefineret) $inputname="";

i starten af programmet. I f.eks. ColdFusion (et sprog af
PHPtype) er man pisket til det.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 14:06

Jeg er ikke så skarp til PHP, så jeg er ikke helt med på hvad du mener -
beklager.

Hvis jeg sætter value=$name ind står det bare forskrevet i feltet - det er
ikke helt det jeg ønsker.

Det skal være sådan at hvis glemmer at udfylde nogle felter når man trykker
send, så skal felterne der er skrevet i hermed ikke slettes, men bibeholdes.

Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 14:55

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Jeg er ikke så skarp til PHP, så jeg er ikke helt med på hvad du mener -
>beklager.

Det skal du ikke beklage. Jeg forklarer gerne.

>Hvis jeg sætter value=$name ind står det bare forskrevet i feltet - det er
>ikke helt det jeg ønsker.

Har du afprøvet mit forslag?

Første gang formen åbnes er alle variable tomme, og der står
derfor ingen tekst i felterne.

Når man så skriver et navn, f.eks. "Bertel", så bliver $inputname
sat til den værdi. Brugeren fjumrer og får ikke udfyldt alle
felter, men når han så vender tilbage til den samme side (den
kalder sig selv) næste gang, er $inputname="Bertel" ... og den
værdi vil så stå på sin plads i formfeltet.

>Det skal være sådan at hvis glemmer at udfylde nogle felter når man trykker
>send, så skal felterne der er skrevet i hermed ikke slettes, men bibeholdes.

Netop. Jeg har brugt metoden på denne her side som du kan afprøve
hvis du i kommentarfeltet skriver "test" eller lignende. Koden er
lidt mere kompleks end nødvendigt til dit brug, men du kan godt
få en kopi.

   http://fiduso.dk/?page=tilmelding&okay=0&chang=0

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 15:09

Bertel Lund Hansen skrev:

>Har du afprøvet mit forslag?

Ups, jeg glemte noget vigtigt (men princippet er godt nok).

Man skal lige hente værdierne ind i den varabel man vil benytte:

   $inputname=$_POST['inputname'];
   if (!$inputname>"") $inputname=' ';
   // Dér var testen på om den eksisterer (eller er tom)

Jeg har forudsat at du går over til 'inputname' i stedet for
'name'.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 16:37

Tak for forklaringen jeg kan nu bedre forstå det - tror jeg.

Jeg kan få det til at virke hvis jeg gøre sådan, men spørgsmålet er om det
er korrekt.

<?php
$inputname = $_POST['inputname'];
if (!$inputname>"") $inputname='';
?>

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn: <input type="text" value="<?=$inputname?>" name="inputname"><br>
E-mail: <input type="text" name="inputemail"><br>
Emne: <select name="inputsubject">
<option value="Forespørgsel">Forespørgsel
<option value="Medlemskab">Medlemskab
<option value="Bidrag">Bidrag
</select><br>
<input type="submit" name="mailform" value="Send">
</form>

<?php
if (isset($_POST['mailform'])) {
if(!empty($_POST[inputname]) && !empty($_POST[inputemail]) &&
!empty($_POST[inputmessage])) {
$recipient = "test@test.dk";
$subject = "$_POST[inputsubject]";
$message = "$_POST[inputmessage]";
$headers = "From: $_POST[inputname] <$_POST[inputemail]>\r\n";
[...]

Kan du foreklare denne syntaks: if (!$inputname>"") $inputname='';? Hvad gør
bl.a. ! og > tegnene?

Jeg bruger Maguna PHP editor og den brokker sig over
value="<?=$inputname?>" - men hvis jeg gør sådan value="<?php=$inputname?>"
så er der ingen brok. Dog får jeg blot følgende "Parse error: parse error,
unexpected '=' in D:\HTML\localhost\contact\kontakt.test.php on line 7" når
jeg forsøger at se siden. Hvordan kan det være?

Jimmy

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 17:07

Jeg har måske et lille men ...

Når så formen endelig er submittet korrekt er det så muligt at blanke
felterne igen, så man ikke er tvivl om formen er sendt?

Eller det bliver måske for bøvlet.

Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 17:40

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Jeg kan få det til at virke hvis jeg gøre sådan, men spørgsmålet er om det
>er korrekt.

Princippet er godt nok. Jeg gav dig kun opskriften til inputname.
Alle de andre variable skal have samme tur hvis de skal huskes
fra gang til gang. Metoden sikrer nemlig at $inputname henter den
'gamle' værdi fra formen og sætter den på plads igen.

><?php
> $inputname = $_POST['inputname'];
> if (!$inputname>"") $inputname='';
>?>

>Kan du foreklare denne syntaks: if (!$inputname>"") $inputname='';?
>Hvad gør bl.a. ! og > tegnene?

HVIS (IKKE variablen er større end den tomme streng) SÅ sæt dens
værdi til den tomme streng.

! betyder IKKE i PHP (og C og Java).

Tegnet > skal bruges til at teste om strengen er 'større' end den
tomme streng. Det er den kun hvis den eksisterer *og* har fået
tildelt en værdi. Med andre ord virker den skrevne test kun hvis
det er første gang siden køres eller hvis man ikke har skrevet et
navn.

Testen er faktisk overflødig (og uskadelig) hvis det ikke er
første gang, for så vil formen tildele den den tomme streng
automatisk hvis man ikke skriver et navn.

>Jeg bruger Maguna PHP editor og den brokker sig over
>value="<?=$inputname?>"

Ja, for det er galt, og det er din rettelse også.

I princippet skal der stå: value="Bertel" (eller et andet navn).
Du beder bare PHP om at sætte navnet på plads. Det gør du ved at
bruge variablen $inputname indkranset af start- og sluttegnet for
PHP - altså <? $inputname ?> - og det skal så i anførselstegn:

value="<? $inputname ?>"

Om du vil tage PHP med er frivilligt. Jeg bruger det ikke.

value="<?php $inputname ?>"

>men hvis jeg gør sådan value="<?php=$inputname?>"

Lav altid mindst ét mellemrum efter og før spørgsmålstegnet.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 18:14

Endnu en gang tak for svaret!

Hvis jeg bruger value="<? $inputname ?>", så virker funktionen ikke. Hvis
jeg derimod echo'er det med value="<?php echo $inputname ?>" så virker det,
så det er vel lige så godt?

Kunne jeg nulstille formen efter korrekt udførelse?

Jimmy

Fra : Lars Olesen

Dato : 21-03-04 18:21

Jimmy E. Frederiksen wrote:

> Hvis jeg bruger value="<? $inputname ?>", så virker funktionen ikke. Hvis
> jeg derimod echo'er det med value="<?php echo $inputname ?>" så virker det,
> så det er vel lige så godt?

Sådan skal det også være. Hvis du skriver det første kan man hvis
short-tags er sat til lave følgende <?= $inputname; ?> (Læg mærke til
lighedstegnet). Men det andet er at foretrække.

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 19:36

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Hvis jeg bruger value="<? $inputname ?>", så virker funktionen ikke.

Host. Jeg arbejder med ColdFusion for tiden, og min
PHP-hukommelse er lidt rusten.

>Kunne jeg nulstille formen efter korrekt udførelse?

Det glemte jeg. Bare sæt alle variablene til "" - altså den tomme
streng - når du er færdig med at bruge dem.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 19:50

> Det glemte jeg. Bare sæt alle variablene til "" - altså den tomme
> streng - når du er færdig med at bruge dem.

Se der tapte du mig - er det noget med en else sætning ifm med if
(!$inputname>"") $inputname='';?

Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 19:56

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Se der tapte du mig - er det noget med en else sætning ifm med if
>(!$inputname>"") $inputname='';?

Der behøves ingen test, men det ville virke sådan som du skrev
idet kun egentlige strenge ville blive nulstillet.

HTML ... en masse form ... en masse variable får værdier
efterhånden som brugeren udfylder dem ... han trykker send ...
gør det der nu engang skal gøres når alt er udfyldt rigtigt.
Derefter:
$inputname='';
$email='';
$subject='';
$message='';
(evt. flere).

Så er det tomme strenge der 'fyldes ind' i formen næste gang den
aktiveres. Det virker dog kun hvis der kommer endnu et kald til
formen (submit) efter at det hele er ordnet.

Hvis ikke der gør det, bliver det lidt mere indviklet.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 20:18

Jeg kan godt følge dig, men hvordan skelner jeg mellem den korrekte endelige
udførsel og den som ikke er?

En anden ting - virker value ikke på et textarea? Jeg synes ikke den
bibeholder teksten. Det er hvad jeg har nu:

<?php
$inputname = $_POST['inputname'];
$inputemail = $_POST['inputemail'];
$inputmessage = $_POST['inputmessage'];
?>

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn:* <input type="text" value="<?php echo $inputname ?>"
name="inputname"><br>
E-mail:* <input type="text" value="<?php echo $inputemail ?>"
name="inputemail"><br>
Adresse: <input type="text" name="inputaddress"><br>
Postnummer: <input type="text" name="inputpostcode"><br>
By: <input type="text" name="inputcity"><br>
Telefonnr.: <input type="text" name="inputtelephone"><br>
<option value="Forespørgsel">Forespørgsel
<option value="Medlemskab">Medlemskab
<option value="Bidrag">Bidrag
</select><br>
Besked:* <textarea value="<?php echo $inputmessage ?>" rows="5" cols="0"
name="inputmessage"></textarea><br>
[...]

$message .= "$_POST[inputname]\r\n";
$message .= "$_POST[inputaddress]\r\n";
$message .= "$_POST[inputpostcode] $_POST[inputcity]\r\n";
$message .= "$_POST[inputtelephone]\r\n";
$message .= "\r\n";
$message .= "$_POST[inputmessage]\r\n";

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 20:48

Er det måske noget i den her dur?

<?php
$inputname = $_POST['inputname'];
$inputemail = $_POST['inputemail'];
$inputmessage = $_POST['inputmessage'];
if (isset($_POST['inputname']) && isset($_POST['inputemail']) &&
isset($_POST['inputmessage'])) {
$inputname='';
$inputemail='';
$inputmessage='';
}
?>

Fra : Lars Olesen

Dato : 21-03-04 20:55

Jimmy E. Frederiksen wrote:

[snip dit eget indlæg og et par stykker andres]

Læs venligst <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 21:54

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Jeg kan godt følge dig, men hvordan skelner jeg mellem den korrekte endelige
>udførsel og den som ikke er?

Du tester hvert felt om det er udfyldt korrekt. Du kan f.eks. bruge
en variabel til at styre det. Gå ud fra på forhånd at alt er i orden
($okay=1) og sæt så $okay til 0 hvis der er noget der er galt.

Til sidst tester du:
if ($okay) {
lav_arbejdet();
slet_formvariablene();
sig_til_brugeren_at_han_er_en_artig_dreng();
}

>En anden ting - virker value ikke på et textarea?
> Besked:* <textarea value="<?php echo $inputmessage ?>" rows="5" cols="0"
>name="inputmessage"></textarea><br>

Jo, men det kan ikke tildeles nogen value. Det skal skæres lidt anderledes:.

Besked:* <textarea rows="5" cols="0" name="inputmessage"><?php echo $inputmessage ?></textarea>

Ret beset skal man bare anbringe teksten mellem de to tags.
Her lader vi bare PHP gøre det for os.

--
Bertel

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 21-03-04 22:45

> [...]
> lav_arbejdet();
> slet_formvariablene();
> sig_til_brugeren_at_han_er_en_artig_dreng();

OK, jeg må vist sætte mig lidt mere ind i de forskellige funktioner før jeg
kan få det til at virke efter den opskrift, men du skal have stor tak for
din hjælp!

> Ret beset skal man bare anbringe teksten mellem de to tags.
> Her lader vi bare PHP gøre det for os.

Super!

Jimmy

Fra : Kristian Thy

Dato : 21-03-04 15:07

Jimmy E. Frederiksen uttered:
> Hvis jeg sætter value=$name ind står det bare forskrevet i feltet - det er
> ikke helt det jeg ønsker.

Det er fordi Bertel har overset at du skriver formen ud som html, før
du hopper ind i phpmode. Erstat value=$name med value="<?=$name?>" i
Bertels eksempel.

\\kristian
--
Don't look back, something might be gaining on you.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-03-04 15:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> med (har glemt hvordan man tester det):
>
> if ($inputname er udefineret) $inputname="";
>
> i starten af programmet. I f.eks. ColdFusion (et sprog af

Det er man faktisk tit også i PHP. Hvis man som jeg bruger sin egen
fejlhåndteringsfunktion (angivet vha. set_error_handler('funktionsnavn')),
så bliver fejl af typen E_NOTICE også sendt til fejlhåndteringsfunktionen.
Man får også vist E_NOTICE-fejl, hvis man har slået E_NOTICE til i
error_reporting(). E_NOTICE-fejl fremkaldes f.eks., hvis man behandler en
variabel, der ikke er sat. Altså sørger man altid man for at tjekke, om en
variabel er sat, før man gør noget med den:

if (!empty($_GET['navn']) && $_GET['navn'] == 'Hans') {
// Gør noget...
}

http://dk.php.net/set_error_handler
http://dk.php.net/manual/en/function.error-reporting.php

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 22-03-04 07:58

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:
> Man skal lige hente værdierne ind i den varabel man vil benytte:
>
>    $inputname=$_POST['inputname'];
>    if (!$inputname>"") $inputname=' ';
>    // Dér var testen på om den eksisterer (eller er tom)

Fyføjda.

if (isset($_POST["inputname"]))
$inputname = $_POST["inputname"];
else
$inputname = "";

eller i kort form:

$inputname = isset($_POST["inputname"]) ? $_POST["inputname"] : "";
--
Lars Balker Rasmussen http://consult-perl.dk
Consult::Perl

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 22-03-04 10:17

> Fyføjda.

Tak for rettelsen.

Ved du måske også hvordan man kan nulstille formen efter endt udførelse (jvf
mine seneste spørgsmål)?

Jimmy