Privat IP Telefon netværk over Interney.
Fra : -+Carsten+-

Dato : 20-03-04 23:55

Kan jeg udstyr min familie og venner med IP telefoner og så uden videre
ringe til hinanden gratis uden at bruge nogen udbyder?

Er ikke interesseret i at ringe til alm. fastnet fra IP telefon.

Hvis ikke, hvad skal der til?

Carsten

Fra : Henrik Larsson

Dato : 21-03-04 00:14

> Kan jeg udstyr min familie og venner med IP telefoner og så uden videre
> ringe til hinanden gratis uden at bruge nogen udbyder?

Ja, hvis de telefoner du benytter understøtter IP to IP funktionalitet.
Dette kræver jo så at i altid kender hinandens IP-adresse.

> Hvis ikke, hvad skal der til?

Jeg vil dog foreslå at melde jer til f.eks. Free World Dialup og derved få
et nummer andre også kan ringe til. Samtidig sørger en directory server for
altid at kende IP-telefonens adresse. Så i skal altid kun huske på det samme
nummer.

Det er gratis og der følger forskellige services med, som f.eks tlf svarer.

Se her for mere information:
http://www.freeworlddialup.com

Mvh Henrik

Fra : -+Carsten+-

Dato : 21-03-04 08:40

"Henrik Larsson" <usenet@1.spambox.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis de telefoner du benytter understøtter IP to IP funktionalitet.
> Dette kræver jo så at i altid kender hinandens IP-adresse.

Har du en ide om hvad sådan et sæt koster og hvor jeg kan købe dem?

> [...]
samme
> nummer.
>
> Det er gratis og der følger forskellige services med, som f.eks tlf

Tak, vil se på det.
Er det så også muligt at jeg kan tage telefonen med mig, altså flyt den til
en anden Internet forbindelse og folk stadig kan få fat i mig på samme
nummer?

Carsten

Fra : Christen Fihl

Dato : 21-03-04 11:29

I Danmark skulle du prøve at kikke på www.musimi.dk
Her får du et dansk telefonnummer, og det er gratis at ringe til andre
hos musimi.dk. Der kan også gratis ringes videre til FWD.

For 500,- kan du hos musimi.dk få en adapter der laver en almindelig
analog telefon om til at benytte ip telefoni.
Denne adapter er dhcp selvkonfigurerende, og virker derfor automatisk
hos dig ved levering også hvor du kommer frem i verden, blot der er et
netværksstik.
Der kan være problemer med routere, men det virker som regel automatisk.

Hos www.xten.com kan man hente et gratis pc program, der også kan
benyttes hos musimi.dk Så koster det ikke ret meget at komme igang.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : -+Carsten+-

Dato : 21-03-04 13:46

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:405d6e79$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> netværksstik.
> Der kan være problemer med routere, men det virker som regel automatisk.

Jeg har set på musimi og det er også ganske billigt, men det ser ud til at
den adapter er udsolgt, så hvad gør man så, så skal jeg have fat i en ren IP
telefon, hvor kan man få sådan en til fornuftige penge?

Carsten

Fra : Christen Fihl

Dato : 21-03-04 14:41

Jeg prøver det selv.
Og fik en adaptor i sidste uge. De kommer nok snart på lager igen.

Prøv det dog bare uden adaptor (med X-Lite programmet på pc), så ved du
hvordan det fungerer. Senere kan du så få adapteren, eller vente lidt
indtil musimi.dk også har en ren ip telefon til salg (sikkert om en
måned eller to, som de forskellige brugere skriver om på musimi.dk's
forum)

Jeg har førhen købt samme adapter (fra dag til dag) hos
http://www.telappliant.co.uk/ (eller se fx en "grim" ip telefon til £55)

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-04 18:46

-+Carsten+- skrev:

> Jeg har set på musimi og det er også ganske billigt, men det ser ud til at
> den adapter er udsolgt, så hvad gør man så, så skal jeg have fat i en ren
> IP telefon, hvor kan man få sådan en til fornuftige penge?

http://www.siptelefon.dk/ men de er jo noget dyrere i alt fald med
adapteren. http://www.sipphone.com/ er billigere, men kan nok ikke betale
sig, hvis det skal sendes fra USA.

http://www.easyphone.dk/ har nogen.

Zyxels trådløse sælges flere steder i DK.
http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEzJnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW2FjdENhdF09MTMmY0hhc2g9NWM4ZDJmY2Y1ZQ__.0.html

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : -+Carsten+-

Dato : 21-03-04 18:54

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@agol.dk> skrev i en meddelelse

>http://www.siptelefon.dk/ men de er jo noget dyrere i alt fald med
>adapteren. http://www.sipphone.com/ er billigere, men kan nok ikke betale
>sig, hvis det skal sendes fra USA.

Synes www.siptelefon.dk ser noget useriøst ud, kan ikke finde hvem som står
bag.

>http://www.easyphone.dk/ har nogen.

Deres version er til USB, kræver man er online med PC.

> [...]
PTEzJnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW2FjdENhdF09MTMmY0hhc2g9NWM4ZDJmY2Y1ZQ__.0.h

Den har jeg tænkt på, men 2500 kr. for noget man ikke helt kender kvaliteten
af endnu, er lidt meget at investere.

Men jeg regner med at hoppe på en musimi.dk løsning, nu skal jeg bare finde
en adaptor eller telefon.

Carsten

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-04 19:40

-

> Deres version er til USB, kræver man er online med PC.

Ikke deres Grandstream telefon.

> [...]
> kvaliteten af endnu, er lidt meget at investere.
>
> Men jeg regner med at hoppe på en musimi.dk løsning, nu skal jeg bare

Det kan jo være de snart får flere adaptorer hjem. Det ser ud til at være et
rigtig godt tilbud.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : -+Carsten+-

Dato : 25-03-04 21:10

"-+Carsten+-" <sp@m.cam> skrev i en meddelelse

> Men jeg regner med at hoppe på en musimi.dk løsning, nu skal jeg bare
finde
> en adaptor eller telefon.

Har nu fået mit Musimi telefon nr. og har afprøvet det og forbindelsen var
ok!
Lyden var lidt dårligere end normal telefoni, men acceptabelt.

Carsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-03-04 22:49

"-+Carsten+-" <sp@m.cam> wrote in message

> Har nu fået mit Musimi telefon nr. og har afprøvet det og forbindelsen var
> ok!
> Lyden var lidt dårligere end normal telefoni, men acceptabelt.

Kan man ikke sådan omkring sammenligne det med en dårlig GSM900 forbindelse?
Jeg synes godtnok ikke der bruges meget båndbredde.. Jeg prøvede deres demo
konto, synes sku det lyder rimelig ringe, uploader og downloader med
konstant ca.3kb eller 24kbit

Fra : -+Carsten+-

Dato : 25-03-04 23:02

> [...]
demo
> konto, synes sku det lyder rimelig ringe, uploader og downloader med

Til 10 øre i min. til fast net og mulighed for gratis samtale via IP
Hardware Telefon uden brug af PC, er det lige hvad jeg har brug for.
Så koster det mig KUN minimum 10 kr. pr. mdr. og jeg kan tage til USA og
ringe hjem til familie og venner på fastnet telefon, til alm. telefon takst,
eller gratis.

Carsten

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 26-03-04 08:20

Bruger du hw. eller softphone ?

Fra : Christen Fihl

Dato : 26-03-04 09:32

Med G711 kodning (PCM) bruges 8KByte i sekundet = 64 KBit. Det er den samme
hastigheden som på en ISDN telefon.

Benytter du de andre pakkende koder, bliver kvaliteten derefter.
Du kan i de fleste software/hardware telefoner indstille den foretrukne
kodning. Vælg PCMu eller PCMa.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.fihl.net

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-03-04 18:14

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> wrote in message
> [...]
>
> Benytter du de andre pakkende koder, bliver kvaliteten derefter.
> Du kan i de fleste software/hardware telefoner indstille den foretrukne

Okay, ja det blev da noget bedre.. Jeg gjorde bare som de skriver, at man
skal afkrydse alle codecs.. Og så vælger den åbenbart en af de dårlige!

Fra : --+Carsten+--

Dato : 26-03-04 19:23

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:4063ea63$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Benytter du de andre pakkende koder, bliver kvaliteten derefter.
> Du kan i de fleste software/hardware telefoner indstille den foretrukne

I Firefly bliver man anbefalet at bruge følgende af Musimi:
G.711 Ulaw
G.711 Alaw
iLBC

Hvad for en af G.711 skal jeg bruge for at få 64 KBit Ulaw eller Alaw

Carsten

Fra : Christen Fihl

Dato : 26-03-04 19:56

> Hvad for en af G.711 skal jeg bruge for at få 64 KBit Ulaw eller Alaw

G711 PCMu er Ulaw, og PCMa er Alaw.

U-law er logaritmisk, så jeg vil mene den giver mere dynamik i lyden.
Det er den jeg selv vælger først.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Henrik Larsson

Dato : 21-03-04 14:04

> Har du en ide om hvad sådan et sæt koster og hvor jeg kan købe dem?

De koster mellem 800 og 2000 kr afhængig af model. Jeg vil helst ikke
anbefale nogen da jeg ikke personligt har prøvet andre IP-telefoner end min
Cisco 7960 som ikke understøtter direkte IP til IP telefoni.

> Er det så også muligt at jeg kan tage telefonen med mig, altså flyt den
til
> en anden Internet forbindelse og folk stadig kan få fat i mig på samme
> nummer?

Det er korrekt, tilmelder du dig Free World Dialup vil du altid have samme
nummer uanset hvor du befinder dig.

Mvh Henrik