Fotogalleri
Fra : NS-Genie©

Dato : 20-03-04 16:10

Hej NG

Jeg har lavet (eller fp har) et fotogalleri og nu vil jeg gerne have den
åbner billederne i et nyt vindue, så man bare kan lukke det for at komme
tilbage.
Hvordan gør jeg det???

-Thomas
link til siden. www.ns-genie.dk/sutfest.html

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-04 16:27

"NS-Genie©" <genieREMOVE@ns-genie.dk> skrev :

>Jeg har lavet (eller fp har) et fotogalleri og nu vil jeg gerne have den
>åbner billederne i et nyt vindue, så man bare kan lukke det for at komme
>tilbage.

Irriterende for brugerne, når browserne nu har en fin
tilbageknap, men det er jo op til dig selv.

Marker billedet, egenskaber for link eller sådan noget lign.,
destinationsramme, vælg blank.
--
Knud

Fra : NS-Genie©

Dato : 20-03-04 16:43

> Irriterende for brugerne, når browserne nu har en fin
> tilbageknap, men det er jo op til dig selv.

Jeg har overvejet det...men tænkte at nogle måske kunne finde på at lukke
vinduet for at komme tilbage..

> Marker billedet, egenskaber for link eller sådan noget lign.,
> destinationsramme, vælg blank.

Jeg kan ikke markere et enkelt billede, da det er et automatiseret
fotogalleri lavet af fp, jeg har bare tilføjet billederne...

igen er linket www.ns-genie.dk/sutfest.html

> Knud

-Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-04 17:01

"NS-Genie©" <genieREMOVE@ns-genie.dk> skrev :

>Jeg kan ikke markere et enkelt billede, da det er et automatiseret
>fotogalleri lavet af fp, jeg har bare tilføjet billederne...

OK, hvis du så ikke kan lave det i fotogalleriet, så kan du
tilføje det manuelt i htmlvisning.

--
Knud

Fra : NS-Genie©

Dato : 20-03-04 17:26

> OK, hvis du så ikke kan lave det i fotogalleriet, så kan du
> tilføje det manuelt i htmlvisning.

Igen, pas...html-koden for fotogalleriet er
<!--webbot bot="PhotoAlbum" U-Include="photogallery/photo041/real.htm"
clientside TAG="BODY" --><p align="center">

-Thomas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-03-04 18:00

Du kan blot sætte en basetarget="_blank" i headeren.
Øvrige links på siden der ikke skal åbnes i et nyt vindue skal så have
en target="_self".

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-04 18:56

"NS-Genie©" <genieREMOVE@ns-genie.dk> skrev :

>Igen, pas...html-koden for fotogalleriet er
><!--webbot bot="PhotoAlbum" U-Include="photogallery/photo041/real.htm"
>clientside TAG="BODY" --><p align="center">

Det er på linket til de store billeder det skal stå og det er
hvad linket jeg henviste til er, det skal selvf. også gøres på
alle de andre link.

--
Knud

Fra : Anders Petersson

Dato : 21-03-04 01:02

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> [...]
> tilbageknap, men det er jo op til dig selv.
>
> Marker billedet, egenskaber for link eller sådan noget lign.,

Ja, det mente jeg også en gang, indtil en person, jeg hjalp med en side,
ønskede at få at vide, hvordan man åbner et nyt vindue uden, at det åbner i
hele browseren. Faren er nemlig, at mange instinktivt lukker ved krydset of
derved kommer til at lukke hele siden ned. Derfor er det meget godt at åbne
links (også eksterne) i et nyt vindue, så brugeren, når det lukkes i
krydset, fornemmer, at hovedsiden stadig er inde bag.

Dette er pædagogiske overvejelser. Selvfølgelig bruger jeg altid selv
tilbageknappen. Men ved produktion af hjemmesider skal man altid prøve at
sætte sig brugerens sted.

Rent praktisk klikker man på :
1. destonationsramme.
2. Nyt vindue.
3. OK

MVH

Anders Petersson

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-03-04 01:22

Anders Petersson <ap.priv@vib.cybercity.dk> skrev :

> Derfor er det meget godt at åbne
>links (også eksterne) i et nyt vindue, så brugeren, når det lukkes i
>krydset, fornemmer, at hovedsiden stadig er inde bag.

Nej, det er yderst irriterende synes jeg.

Som om man er bange for at miste kontakten med brugeren, folk kan
godt finde ud af at at vende tilbage til siden, hvis den er
interessant.

Jeg vil kunne acceptere et popupvindue med det store billede,
såfremt billederne ikke er større end end en normal
skærmstørrelse, men det er de jo i dette tilfælde.
--
Knud

Fra : NS-Genie©

Dato : 23-03-04 16:42

"Anders Petersson" <ap.priv@vib.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette er pædagogiske overvejelser. Selvfølgelig bruger jeg altid selv
> tilbageknappen. Men ved produktion af hjemmesider skal man altid prøve at

Jeg kan slet ikke se noget af det der, når jeg højreklikker på fotogalleriet
jeg har bare valgt indsæt/billede/nyt fotogalleri og så tilføjet de billeder
der skulle være der...

-Thomas

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 20-03-04 17:50

> Jeg har lavet (eller fp har) et fotogalleri og nu vil jeg gerne have den
> åbner billederne i et nyt vindue, så man bare kan lukke det for at komme
> tilbage.
> Hvordan gør jeg det???

prøv at se min hjemmeside og klik på billeder. Er det sådan du havde tænkt
dig?

http://www.annejorg.dk

Fra : NS-Genie©

Dato : 20-03-04 18:02

"Jørgen Graae Jensen" <jona@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at se min hjemmeside og klik på billeder. Er det sådan du havde tænkt
> dig?

Nej, jeg har tænkt mig enten at åbne billederne i et nyt vindue eller evt at
åbne dem i et nyt vindue, med frem og tilbage knapper, så man kan bladre i
dem derinde...
Nu åbnes de bare i det samme vindue og man er derfor nødt til at trykke
tilbage i browseren

-Thomas

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 21-03-04 07:27

> Jeg har lavet (eller fp har) et fotogalleri og nu vil jeg gerne have den
> åbner billederne i et nyt vindue, så man bare kan lukke det for at komme
> [...]

Har du fået løst dit problem, eller hænger det stadig?

Da du så mit billed gallery klikkede du dig videre ind på f.eks > Vores
Ferier i USA< vælg et af miniature billederne her og klik på det første
billede.
Her kan du se hvordan man kan bladre i galleriet.

Hvis det ikke det du søger kan jeg ikke hjælpe dig, så forstår jeg ikke dit
spørgsmål.

Fra : NS-Genie©

Dato : 23-03-04 16:41

> Har du fået løst dit problem, eller hænger det stadig?

Det hænger stadig, men jeg tror jeg beholder det som det er...

> [...]
> billede.
> Her kan du se hvordan man kan bladre i galleriet.

Ja, det var noget i den stil...bare i et nyt vindue...

> Hvis det ikke det du søger kan jeg ikke hjælpe dig, så forstår jeg ikke
dit
> spørgsmål.

Det var det...i hvert fald næsten

-Thomas