hvad i hulen er dette for en komponist?
Fra : ulla kaaber

Dato : 20-03-04 09:57

Først en tak til jeres svar på mit spørgsmål om phd. Jeg kunne sove, for den
tekst I havde skrevet var den
jeg lige nøjagtigt havde fået på hjernen. Men er det mig der husker forkert
hvis jeg påstår at han var blandet ind i noget komik af en eller anden
slags.

Men nu har jeg fået en ny sang på hjernen. Eller nærmere. Det er en
komponist. Jeg mener at det er buxtehude, men min kæreste er uenig, og jeg
tror at han har ret. Kompositionen bruges meget ofte før en koncert
indledes, især hvis det er et heavy-rock-band der er tale om. Kompositionen
er særdeles meget i mol. Meget iørefaldende. Der er violiner og trommer, et
meget dystert stykke musik. Kompositionen er også blevet brugt i alvorlige
dokumentarudsendelser eller som mellemlægningsmusik i en gyser. Det kunne
være russisk. Hvem i hulen er det. Jeg har lige en sidste hjælp. Et eller
andet siger mig at komponisten hedder noget med bartho.....

mvh ulla

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-03-04 11:33

ulla kaaber wrote:

> [...]
> være russisk. Hvem i hulen er det. Jeg har lige en sidste hjælp. Et eller
> andet siger mig at komponisten hedder noget med bartho.....

Jeg kan ikke genkende stykket ud fra din beskrivelse. Men af meget
populære og meget brugte klassiske stykker kunne det måske være Carmina
Burana (Carl Orff)?

Jeg tror ikke det er barokkomponisten Buxtehude, med trommer af nogen
slags på. Jeg tror heller ikke at det er Bartok; han har vist ikke lavet
noget der ligefrem er meget brugt. Felix Mendelsohn Bartholdy har heller
ikke lavet noget der passer på beskrivelsen.

Kan du henvise til en film hvor det bruges? Kan du beskrive det
yderligere? Er der kor på? Eller er der ingen der synger? Hvilke andre
instrumener husker du? Er det hurtigt eller langsomt?

/David

Fra : Anders

Dato : 20-03-04 16:19

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]

Hmm. Jeg kan ikke lige være med på den store klassiske viden. Men "meget
brugt" er der i hvert fald to der er:

Valkyrie-ridtet (Wagner) og
Also sprach Zarathustra (Strauss)

Mvh.