Systemfejl ved kopiering af mange små file~
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-04 12:27

Jeg har med flere forskellige versioner af MacOS oplevet systemfejl,
når jeg i et hug kopierer mange (over 2-3.000) små filer fra en
harddisk til en anden harddisk.

Er der andre der kender problemet, og er der nogen som ved om der
findes en løsning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-04 00:57

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har med flere forskellige versioner af MacOS oplevet systemfejl, når
> jeg i et hug kopierer mange (over 2-3.000) små filer fra en harddisk til
> en anden harddisk.

Tja, det er desværre et kendt fænomen og det sker mindst af alt, når man
venter det...

> Er der andre der kender problemet, og er der nogen som ved om der findes
> en løsning.

Ja, jeg har jo lidt af en sygdom, der kaldes 'fontomani', og det er ofte
sket, at når jeg så vil kopiere en samling på flere tusinde skrifter på
én gang, aå den pludselig melder fejl, så kopieringen enten skal
stoppes, eller - sjældnere - fryser maskinen.

Jeg har klaret problemet ved at rette på RAM tildelingen til både Finder
og System. Det er nemlig Finder og System, der får det til at ske. -
Populært sagt, kan man sige, at de ikke kan følge med.

Apple har dimensioneret RAM'en til især Finder og System alt for småt, -
der er jo næsten ikke ændret på det siden System 7.1, så jeg har
eksperimenteret noget med ekstra tildeling, og efter at have fundet et
'mellemleje', så er det ikke sket for mig siden da.

Du er jo en 'gammel Mac rotte', så du kender jo nok til brugen af
ResEdit? - Så du skal gøre flg. Åbn Finder med RE og find resourcen
'size'. Tildel den 8192000 bytes til det, der i forvejen står. - Det
skal du gøre i alle resourcerne. Det samme gør du ved System. Der er to
arkiver mere, der også har indflydelse, - nemlig 'Vinduer' og 'Log ind',
tildel også dem noget ekstra - 4096000 bytes i alle resourcerne under
'size'. Gem og afslut ResEdit. Har du mere end 256mb RAM kan du fordoble
tildelingen - altså 16mb hhv. 8mb.

NB. Arbejd altid på en kopi af filerne, så kan du altid lægge de
originale tilbage igen. Fx. kan du bare komprimere dem med StuffIt -
DropStuff og arbejde på de filer, der så ligger tilbage.

Jeg har lavet denne ombygning af systemet nu på mange maskiner - både
mine egne, der alle kører med OS 9.1 hhv. 9.2.2, samt på alle de
maskiner, jeg har solgt inden for de sidste kanp 2 år, og der er faktisk
ingen, der har brokket sig over problemer i forb. med div. kopieringer
efter den ekstra tildeling. Det gør dog, at systemet bruger en smule
mere RAM generelt, men slet ikke så meget, som man tildeler.

Det er også en fornuftig idé at slå Virtuel Hukommelse fra. Slå også
OpenGL fra, hvis du ikke har brug for det.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-03-04 10:32

Erik Richard Sørensen wrote:

> Tja, det er desværre et kendt fænomen og det sker mindst af alt, når man
> venter det...

Ok - så er det ikke kun hos mig det sker, så vidt jeg kan se, så er
det sådan, at når man kopierer X-antal filer fra en harddisk til en
anden harddisk, så venter Finder med at skrive i harddiskens
indexfil til alle filer er kopieret, og hvis man kopierer mange
filer i et hug, så er der risiko for at en buffer går i overflow,
fordi der ikke er plads til oplysninger om så mange filer.

Er der nogen som ved om denne fejl er rettet i OSX, for det vil jo
være ret enkelt at lave en tilføjelse til kopierings rutinen, der
søger for at Systemet tømmer bufferen, ved at der løbende skrives
til harddiskens indexfil, f.eks. når der er kopieret 500 eller 1000
filer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-03-04 11:02

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> [...]
> søger for at Systemet tømmer bufferen, ved at der løbende skrives
> til harddiskens indexfil, f.eks. når der er kopieret 500 eller 1000

Jeg har aldrig oplevet problemet med OSX, i modsætning til OS9, hvor jeg
ligesom dig, ofte havde problemer.

I øvrigt kan man i OSX kopiere mapper/filer v.h.a. kopier/sæt ind.
Ganske smart.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-03-04 12:26

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Jeg har aldrig oplevet problemet med OSX, i modsætning til OS9, hvor jeg
> ligesom dig, ofte havde problemer.

Ja, der kan man bare se. Dårligt OS er OS9. Men jeg havde på et
tidspunkt et problem på min Linux-box for nogle år tilbage som havde
nøjagtig samme symptomer som Niels beskriver plus kerne-panikker i en
lind strøm. Det undrede mig selvfølgelig (og min ærgelse var stor). Men
det viste sig senere at problemet var defekte ramklodser som
korrumperede data når maskinen blev varm (Det endte med at jeg under en
llinux-installation måtte vifte med et papstykke henover chipsættet).
Det pudsige var at min Windows-installation ikke brokkede sig, men at
jeg oplevede at mine filer opførte sig mærkeligt (indhold ændrede sig,
kunne ikke åbnes, kunne ikke dit og dat).

> I øvrigt kan man i OSX kopiere mapper/filer v.h.a. kopier/sæt ind.
> Ganske smart.

Tja, noget der har eksisteret i Windows i mange år. Men jeg tør ikke
bruge det. Det virker så skrøbeligt at "klippe" en fil for at "sætte"
den ind et andet sted . Tænk hvis man glemmer hvad man har gang i
fordi ens datter kommer forbi og siger "Far! Jeg vil se tegnefilm".