Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nybegynder - hvilke bøger om fototeknik?
Fra : Peter T.

Dato : 19-03-04 11:19

Helt nybegynderfotograf er jeg ikke, men jeg ønsker at tilegne mig mere
teori om fototeknikker og de tekniske begreber, som jeg så kan bruge senere
hen, når og hvis jeg får lyst til at skifte mit Canon G3 ud med et D-SLR
kamera. Her tænker jeg på en udførlig guide i lyssætning i forskellige
situationer, objektiver, ledetal, blændetal og meget mere.

Så inden jeg springer på det første og bedste kursus eller blot går på
biblioteket og låner en tilfældig bog, hvilke bøger af hvilke forfattere
kan I dygtige fotografer anbefale mig?

Det optimale vil være en bibel, som både kan læses af nybegyndere og
hobbyfotografer - altså en indføring i fototeknik, som også kan bruges som
et opslagsværk. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : KNL DtP

Dato : 19-03-04 12:22

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Så inden jeg springer på det første og bedste kursus eller blot går på
> biblioteket og låner en tilfældig bog, hvilke bøger af hvilke forfattere
> kan I dygtige fotografer anbefale mig?

Jeg har haft utrolig stor glæde af Thomas Nykrogs Politikens Fotobøger - de to
bind er nu om stunder samlet til en stor. Heri forefindes forklaringer på
utrolig mange aspekter inden for fotografering, og alt er skrevet så det er
meget let at gå til - hva' enten man er helt grøn eller har flere år på bagen.

Du kunne jo på biblioteket og se hvad de har - hvis du finder noget er godt,
kan du jo selv købe et eksemplar. Det er altid dejlig at have noget godt
faglitteratur stående, hvis man lige skal have noget information.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter T.

Dato : 19-03-04 15:48

KNL DtP wrote:

> [...]
> forklaringer på utrolig mange aspekter inden for fotografering, og alt
> er skrevet så det er meget let at gå til - hva' enten man er helt grøn

Tak. Jeg har også luret på om Politiken ikke havde bøger om fotografi på
sit forlag.

> Du kunne jo på biblioteket og se hvad de har - hvis du finder noget er
> godt, kan du jo selv købe et eksemplar.

Det vil jeg også gøre. Men tit er det sådan, at hver fagbranche har hver
sine foretrukne fagbibler og det er langt fra altid tilfældet, at anbefalet
litteratur findes på bibliotekerne.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : KNL DtP

Dato : 19-03-04 16:08

> Det vil jeg også gøre. Men tit er det sådan, at hver fagbranche har hver
> sine foretrukne fagbibler og det er langt fra altid tilfældet, at anbefalet
> litteratur findes på bibliotekerne.

Jeg synes faktisk at biblioteket (i mit tilfælde Aalborg) har et ganske pænt
udvalgt i både fotografisk teknik og den mere kunstneriske side af det. Man
skal dog huske at kigge på det engelsksprogede titler, for her er der ofte
mere kød på.

Du kan prøve at søge på www.bibliotek.dk og evt. få bestilt et par titler hjem
til dit lokale bibliotek.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-03-04 17:11

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
>
> Det optimale vil være en bibel, som både kan læses af nybegyndere og
> hobbyfotografer - altså en indføring i fototeknik, som også kan bruges som

Politikens er rigtig god, jeg ved at den kan købes i kvickly for 70 kr.

Mvh
Simon

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 22-03-04 16:44

Peter T. wrote:
> [...]
>
> Det optimale vil være en bibel, som både kan læses af nybegyndere og
> hobbyfotografer - altså en indføring i fototeknik, som også kan bruges som

Jeg har haft stor fornøjelse af de undervisningsvideor, som følger med
bladet Digital Foto. Disse videor handler dog mest om efterbehandling
digitale billeder, men der er også en del elementær fotoviden i dem.

Sjovt nok er disse undervisningsvideor lavet af samme Thoms Nykrog, hvis
bøger er nævnt tidligere i denne "tråd".

Hilsen

Karl Johan Agesen