Foto
IBM760 5420
Teil 3020
CF kort til Nijon D70
Fra : Aagaard

Dato : 19-03-04 08:42

Jeg fik mit Nikon D70 i går, og her rækker det gl. 128Mb CF kort ikke langt.
Hvilket 1Gb kort kan anbefales, nå jeg gerne vil ofre det som det (desværre)
koster.
Link til test af CF kort er også velkomne.

Mvh.
Aagaard

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 19-03-04 09:01

Jeg regner med at du også har samme funktion, som på min Nikon D1:
Continious mode, fordi så kan du rolig stoppe et std. CF kort i da du
overfører billederne via den indbyggede buffer. Jeg bruger Sandisk 512 mb
standard kort.

Claus Smith

Fra : Aagaard

Dato : 19-03-04 13:36

"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev:

> [...]
> Continious mode, fordi så kan du rolig stoppe et std. CF kort i da du
> overfører billederne via den indbyggede buffer. Jeg bruger Sandisk 512 mb

Manualen må vist tygges lidt igennem, før jeg kaster mig ud i investeringer.
Overvejer også X-drive som foreslået af Michael Schrøder.

Mvh.
Aagaard

Fra : Michael Schrøder

Dato : 19-03-04 09:05

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> wrote in message
> [...]
langt.
> Hvilket 1Gb kort kan anbefales, nå jeg gerne vil ofre det som det

Du kan også købe et til kort (128 eller 256) og så et X-drive til at tømme
kortene over i når de bliver fulde.

mvh michael

Fra : Aagaard

Dato : 19-03-04 13:34

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev:

> Du kan også købe et til kort (128 eller 256) og så et X-drive til at tømme
> kortene over i når de bliver fulde.
>
> mvh michael

Lyder som en god ide. Fandt 1 x-drive på edbpriser. Der må da være flere at
vælge imellem.

Mvh.
Aagaard

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-03-04 13:37

Aagaard wrote:
> [...]

Hvis man vil skyde i RAW, er det vigtigt lige at regne på hvor mange
billeder man kan have på hvert kort. Vil gætte på at RAW på D70 fylder
9-12 MB/stk.

www.xs-drive.com men der er andre der producerer den slags.

--
Don't waste space

Fra : Kenneth K.

Dato : 19-03-04 14:43

On Fri, 19 Mar 2004 12:36:43 +0000 (UTC), Thomas Corell
<nospamplease@corell.dk> wrote:

> Hvis man vil skyde i RAW, er det vigtigt lige at regne på hvor mange
> billeder man kan have på hvert kort. Vil gætte på at RAW på D70 fylder
> 9-12 MB/stk.

Den fylder typisk 5,5 MB, D70 bruger lossless compression.

vh,
Kenneth

Fra : Deaster

Dato : 19-03-04 10:14

Aagaard wrote:
> Jeg fik mit Nikon D70 i går, og her rækker det gl. 128Mb CF kort ikke
> langt. Hvilket 1Gb kort kan anbefales, nå jeg gerne vil ofre det som
> det (desværre) koster.
> Link til test af CF kort er også velkomne.

Hvorfor laver du ikke Muvo2 tricket, så får du et 4 Gb kort for ca. 2200 kr.
?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Aagaard

Dato : 19-03-04 13:29

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev:

> Hvorfor laver du ikke Muvo2 tricket, så får du et 4 Gb kort for ca. 2200
kr.
> ?

.... og dette 'trick' skal vist forklares lidt nærmere, jeg er helt blank.

Mvh.
Aagaard

Fra : KNL DtP

Dato : 19-03-04 13:39
Fra : Per Bau \(Udskift in~

Dato : 19-03-04 15:04

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message news:405ae9cd$0$28839> >
.... og dette 'trick' skal vist forklares lidt nærmere, jeg er helt blank.
> http://www.pcconsultant.com/microdrive.htm

Og her et link der viser hastigheden på dette kort i en D70 sammenlignet med
andre kort.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

PS. Der skal bladres LANGT ned

/Per

Fra : KNL DtP

Dato : 19-03-04 16:33

"Per Bau (Udskift invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:405afdd1$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Og her et link der viser hastigheden på dette kort i en D70 sammenlignet med
> andre kort.

Hitachi Microdrive 4GB:
JPG - write: 1735 Kb/sec
RAW - write: 2074 kB/sec

.... hurtigste i testen var:

Sandisk Extreme 512MB:
JPG - write: 4267 Kb/sec
RAW - write: 4670 kB/sec

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Klaus Madsen

Dato : 20-03-04 01:20

"> Hitachi Microdrive 4GB:
> JPG - write: 1735 Kb/sec
> RAW - write: 2074 kB/sec
>
> ... hurtigste i testen var:
>
> Sandisk Extreme 512MB:
> JPG - write: 4267 Kb/sec
> RAW - write: 4670 kB/sec

Jeg har også lavet tricket og sådan et 4Gb Microdrive til mit Nikon D100,
Men hold k... hvor er det blevet langsomt. Især opstarten af kameraet er
blevet
meget langsom, men også når jeg har taget et billede og lige skal
kontrollere det
på LCD-skærmen. Det sjove er, at tiden varierer en del. Jeg har indtil nu
kun prøvet
det med Raw billeder. Er der andre der oplever det samme ?

Mvh. Klaus

Fra : Deaster

Dato : 20-03-04 07:38

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun prøvet
> det med Raw billeder. Er der andre der oplever det samme ?

Jeg har ikke oplevet det er blevet langsommere, eller jo lige i starten
kunne jeg godt mærke det var lidt langsommere, men det var fordi jeg før i
tiden havde skudt i jpeg, nu skyder jeg kun i raw og det gør en forskel.
Opstartstiden kan jeg ikke mærke forskel på, jeg bruger et Canon 10D.

Deaster

Fra : LEHA

Dato : 20-03-04 11:35

Hei alle,

HUSK!! Microdrive er en harddisk... mister du den i bakken er den høyst
sansynlig ødelagt. Compact Flash tåler mye mer!

Lars

Fra : Deaster

Dato : 20-03-04 15:39

"LEHA" <junk1@alpine-ski.com> skrev i en meddelelse
> Hei alle,
>
> HUSK!! Microdrive er en harddisk... mister du den i bakken er den høyst
> sansynlig ødelagt. Compact Flash tåler mye mer!

Hvor tit har du hørt om problemer med Microdrives ? Forresten hvad er
"bakken" ?

Kig forresten her:

Fra : ab

Dato : 21-03-04 19:00

> .................................. Forresten hvad er
> "bakken" ?

Lige som "klisterkanalen" er Limfjorden, så er "bakken" vist jorden, gulvet
o.s.v.

ab

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-03-04 20:53

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> Lige som "klisterkanalen" er Limfjorden, så er "bakken" vist jorden,
gulvet
> o.s.v.
>
> ab

Mnjah - men jeg tror nu nærmere det er en nordmand, der har sneget sig ind
her
Og selvom jeg ikke lige er expert udi det norske så er jeg ret sikker på at
det er et
norsk ord for jord
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : KASO

Dato : 22-03-04 12:29

> [...]
> kun prøvet
> det med Raw billeder. Er der andre der oplever det samme ?

Jeg bruger det i et Minolta A1. I visse situationer er det en smule
langsommere - men knapt mærkbart. Der er mange, der har eksperimenteret med
forskellige clusterstørrelser - 32kb skulle angiveligt give bedst
performance, men du kan jo prøve dig frem, da der kan være forskelle fra
kameramodel til kameramodel.

Fra : Tom K.

Dato : 22-03-04 16:44

Det er kendt problem hvis du ikke formatere dit 4GB MicroDrive som FAT32 MED
32k som cluster størrelse.
Jeg har selv et D100 med 4GB MD, og det blev meget hurtigere med FAT32 og
32k cluster !!

--
Tom K.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 23-03-04 00:54

"Tom K." <nospam@nospamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> 32k som cluster størrelse.
> Jeg har selv et D100 med 4GB MD, og det blev meget hurtigere med FAT32 og

Jeg har formateret det med Fat 32, men Custer størrelsen stod på Default.
Formaterer den (Windows XP) så ikke automatisk med 32k cluster størrelse ?

Mvh. Klaus

Fra : Tom K.

Dato : 23-03-04 05:53

Nej...se her hvordan du gør:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=7948864

Fra : Klaus Madsen

Dato : 23-03-04 19:09

> Nej...se her hvordan du gør:
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=7948864

Default.

Tak, skal du ha´ - Jeg havde nu fundet ud af det og der er meget stor
forskel,
det går væsentligt hurtigere end før.

Mvh. Klaus

Fra : Deaster

Dato : 23-03-04 20:39

> [...]
> Default.
> ?

> Tak, skal du ha´ - Jeg havde nu fundet ud af det og der er meget stor

Hvordan gjorde du så ?

Deaster

Fra : Klaus Madsen

Dato : 24-03-04 16:49

> størrelse

> Hvordan gjorde du så ?

Højreklikkede på "my computer/Manage/Disk management"
Derefter valgte jeg mit Microdrive, valgte format, derefter kunne jeg
vælge Fat32 og Allocation unit size som jeg satte til 32 kb.
Og nu kører det næsten som mit 1Gb Microdrive.
Så konklusionen må være at default Cluster size ikke på 32 Kb.

Mvh. Klaus

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 17:37

> [...]
> Og nu kører det næsten som mit 1Gb Microdrive.
> Så konklusionen må være at default Cluster size ikke på 32 Kb.

Tak for forklaringen, men det betyder så også at man ikke længere "kan"
formatere kortet i sit kamera.

Deaster

Fra : Klaus Madsen

Dato : 24-03-04 18:39

> Tak for forklaringen, men det betyder så også at man ikke længere "kan"
> formatere kortet i sit kamera.

Nej, jeg går da ud fra at man kan stadig formatere det i kameraet,
men så kører det det vel langsomt igen.

Mvh. Klaus

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 19:17

> Nej, jeg går da ud fra at man kan stadig formatere det i kameraet,
> men så kører det det vel langsomt igen.

Det var også det jeg mente med mit: at man ikke længere "kan" formatere....

Deaster

Fra : Aagaard

Dato : 24-03-04 14:19

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev:

> Hvorfor laver du ikke Muvo2 tricket, så får du et 4 Gb kort for ca. 2200
kr.
> ?

.... og det gjorde jeg så. Indkøbte Muevo2 m. 4Gb microdrive.
Disk blev formatteret med XP til FAT32 - 32K cluster (se tråd længere nede).
Alt virker perfect, og der er plads til 378 billeder i RAW.
Jeg tror der er plads til flere, for D70 tæller ikke 1 billede ned for hver
billede jeg tager.

Tak for hjælpen til alle.

--
Aagaard

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 17:34

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alt virker perfect, og der er plads til 378 billeder i RAW.
> Jeg tror der er plads til flere, for D70 tæller ikke 1 billede ned for

Det må der være for der er plads til 627 på mit 10D og det er i samme
opløsning som D70.

Deaster

Fra : Aagaard

Dato : 24-03-04 21:47

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev:

> Det må der være for der er plads til 627 på mit 10D og det er i samme
> opløsning som D70.

Jeg tror du har ret, for efter at have skudt 30 billeder er der kun talt 15
billeder ned.
Mon ikke Nikon retter dette i en kommende software opdatering.

--
Aagaard

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-03-04 11:43

On Wed, 24 Mar 2004 21:47:09 +0100, Aagaard <skriv-ikke@til.dk> wrote:

> Jeg tror du har ret, for efter at have skudt 30 billeder er der kun talt
> 15
> billeder ned.
> Mon ikke Nikon retter dette i en kommende software opdatering.

D70 viser kun de skud du kan 100% sikker på at have plads til. Den
beregner så imens kortet bliver fyldt op hvor mange billeder du mindst
skal forvente at have plads til. En RAW fra D70 fylder ca. 5-5,5mb, så kan
du jo selv gange op. Som du selv har set har du sikkert plads til dobbelt
så mange som tælleren egentlig siger.

vh,
Kenneth

Fra : Per Bau \(erstat inv~

Dato : 24-03-04 20:14

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> skrev i en meddelelse

> ... og det gjorde jeg så. Indkøbte Muevo2 m. 4Gb microdrive.
> Disk blev formatteret med XP til FAT32 - 32K cluster (se tråd længere
nede).

Hvorfor det? Standard for D70 er netop at formatere med 32K cluster i FAT32
når disk er over 2GB. Så du burde fint kunne formatere kortet direkte i
kammeraet.

/Per

Fra : Aagaard

Dato : 24-03-04 21:45

"Per Bau (erstat invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> skrev:

> [...]
FAT32
> når disk er over 2GB. Så du burde fint kunne formatere kortet direkte i

Med min manglende erfaring valgte jeg at følge anvisningen, men det må da
prøves af med at formatere i kameraet.
Jeg har nu været ude og skyde 30 billeder i RAW. Kortet kører fint og
billederne er piv-skarpe.

--
Aagaard