Andet multimedie
bentjuul 3670
(ill.) problemer med transparent figur i a~
Fra : h

Dato : 18-03-04 23:14

Jeg har haft indrykket en annonce i en avis. Annoncen er lavet i Illustrator
og gemt som .pdf fil.
I annoncen er der en transparent figur, men i avisen bliver figuren blot
helt sort og træder foran en bagved liggende tekst.

Hvis jeg åbner .pdf filen ser annoncen helt fint ud???

Er der nogen, der har forklaring på dette og hvordan det kan undgåes...

Fra : Studio Smalbro

Dato : 19-03-04 01:09

Det skyldes at avisens rip ikke har kunnet håndtere din pdf. Den skal
overholde nogle specifikationer mht. flattening. Jeg ville spørge avisen om
de har nogle guidelines desang. Typisk vil det sikkert være noget med at
pdf'en skal være pdf/x for at kunne fungere.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-03-04 01:41

h skrev:

> I annoncen er der en transparent figur, men i avisen bliver
> figuren blot helt sort og træder foran en bagved liggende
> tekst.

Som Bjørn skriver så er det sikkert fordi, at trykkeriets udstyr
ikke er gearet til transparens. (De skal køre med PostScript
Level 3-udstyr for at have understøttelse for det).

Når du vælger PDF 1.3 i Illustrator, vil grafik med transparens
blive "flattened" for PDF 1.3 (Acrobat 4) understøtter ikke
transparens. Det er sikkert også derfor, at mange trykkerier
helst vil have PDF 1.2 eller 1.3. Branchestandarden siger 1.3.
PDF 1.4 (Acrobat 5) eller PDF 1.5 (Acrobat 6) er ofte bandlyst.

Se evt.:
http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/Quickguide_juni_2003.pdf

--
Hilsen