Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 300D, hjælp til valg af objektiv og bl~
Fra : Lars Chr. Christense~

Dato : 18-03-04 22:42

Jeg har bestemt mig for at købet et EOS 300D kit med 18-55mm objektiv,
desuden vil jeg have et objektiv mere. Jeg står og vakler lidt mellem Sigmas
28-135mm F3.8-5.6 IF Macro Lens og Canons 28-200mm F3.8-5.6

Jeg formoder, at begge objektiver fungerer fint med autofocus osv, men så
vidt jeg kan se, er de ikke forberedt specielt til digitale kamera. Jeg har
fået fortalt, at det er noget med fortegninger i hjørnerne at gøre. Har det
nogen betyding og er der noget, der taler mere for det ene objektiv end for
det andet eller skal jeg vælge noget helt tredie?

Sigma:
http://www.wolfcamera.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10101&catalogId=10001&langId=-1&productId=7465726
Canon:
http://www.wolfcamera.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10101&catalogId=10001&langId=-1&productId=29914&topCategory=1004&cat1=1022&cat2=914962

Jeg skal også bruge en blitz. Her står valget mellem 420EX og 550EX. Der er
ganske stor forskel på prisen, men da jeg ikke kender ret meget til nogen af
modellerne, så ved jeg ikke, hvor meget jeg begrænser mig selv ved at købe
420'eren frem for 550.
Er der nogen, der kan give et godt bud på det?

På forhånd tak

Lars Chr. Christensen

Fra : Mic Holm

Dato : 18-03-04 23:42

Køb Canons 28-135mm USM IS objektiv, og en 550EX.

300D er på 6.3 megapixels, og du skal have et meget godt objektiv, før det
kan følge med kameraet. 28-135 USM IS er Canons bedste "Ikke L" objektiv.
Canons L serie er de bedste, og er meget dyre (10K+)

En 420er er en OK blitz, men du vil komme ud i siturationer hvor du ikke har
power nok. De er sjældnere med 550EX. Hvis du køber 420 nu, kommer du
sansynligvis til at ville have en 550EX inden for et årstid, så du kan lige
så godt købe det bedste med det samme.

--Michael

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 08:14

On Thu, 18 Mar 2004 23:41:38 +0100, "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden
- erne> wrote:

Så dyre er L-serien altså heller ikke. Canon's 70-200L f4 koster
4.920,- i hos Technikdirekt.de.

Mvh Jan

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-04 12:19

">
> [...]
> power nok. De er sjældnere med 550EX. Hvis du køber 420 nu, kommer du
> sansynligvis til at ville have en 550EX inden for et årstid, så du kan lige

Er der andre alternativer som er værd at overveje?
F.eks. Sigma EF-500 DG Super eller EF-DG ST?

Hvad med METZ? Hvilke muligheder er der?

Eller skal man holde sig til Canon?

Hilsen
Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-04 12:58

Erik Aalund wrote:
> Er der andre alternativer som er værd at overveje?
> F.eks. Sigma EF-500 DG Super eller EF-DG ST?
> Hvad med METZ? Hvilke muligheder er der?

Jeg har selv tænkt mig at købe en Metz 54 MZ3, dels fordi mange
siger at den er bedre end Canon EX550 (dens automode skulle være
RIGTIG god), og dels fordi den er en mere fremtidssikker investering
end en EX550.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-04 13:04

> [...]
> siger at den er bedre end Canon EX550 (dens automode skulle være
> RIGTIG god), og dels fordi den er en mere fremtidssikker investering

Hvorfor er det en bedre fremtidssikring end Canon?
Ved du om den virker med en Canon EOS 300D?
Hilsen
ERik

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-03-04 13:07

Erik Aalund wrote:

> Hvorfor er det en bedre fremtidssikring end Canon?

P.g.a. af Metz's concept med SCA adapter.

Så den dag du skifter (kamera)mærke, skal du blot have en SCA-adapter og
så virker den med dit nye kamera.

SCA-adaptere koster i omegnen af 350,- kr.

--
Don't waste space

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-04 13:09

> P.g.a. af Metz's concept med SCA adapter.
>
> Så den dag du skifter (kamera)mærke, skal du blot have en SCA-adapter og
> så virker den med dit nye kamera.
>
> SCA-adaptere koster i omegnen af 350,- kr.

Og den virker på lige fod med en orginal Canon eller Sigam?

Fra : Deaster

Dato : 19-03-04 13:09

Thomas Corell wrote:

> P.g.a. af Metz's concept med SCA adapter.
>
> Så den dag du skifter (kamera)mærke, skal du blot have en SCA-adapter
> og så virker den med dit nye kamera.
>
> SCA-adaptere koster i omegnen af 350,- kr.

Det være smart. Hvem forhandler egentlig Metz i Danmark ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-03-04 13:14

Deaster wrote:

> Det være smart. Hvem forhandler egentlig Metz i Danmark ?

Pas, da jeg købte var det hos www.technikdirekt.de .

Men jeg har ofte set Metz i montren hos fotohandlere, prøv foto/c eller
photographica.

Den danske importør er www.kofi.dk .

--
Don't waste space

Fra : Mic Holm

Dato : 19-03-04 19:12

> P.g.a. af Metz's concept med SCA adapter.
>
> Så den dag du skifter (kamera)mærke, skal du blot have en SCA-adapter og
> så virker den med dit nye kamera.
>
> SCA-adaptere koster i omegnen af 350,- kr.

Jeg tvivler....

Canon bruger E-TTL flash system, som virker ved at den blitzer med 1/64 af
full power, og måler lyset. Den beregner så hvor meget mere lys der skal
til, og fyrer så blitzen af i det forhold, når billedet tages.

Klassisk TTL fyrer blitzen af, og måler hvor meget lyd der kommer ind under
exponering. Så slukker den blitzen når der er kommet lys nok til god
exponering.

Det er de færreste ikke-canon blitzer der supportere E-TTL. Hvad modes
understøtter en Metz blitz? - Hvad mode kommer næste generation af kameraer
til at bruge? - Kan man klarer det med en adaptor?

Jeg ville (og har) købe Canon 550EX.

--Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-04 21:35

Mic Holm wrote:
> Det er de færreste ikke-canon blitzer der supportere E-TTL. Hvad modes
> understøtter en Metz blitz? - Hvad mode kommer næste generation af kameraer
> til at bruge? - Kan man klarer det med en adaptor?

Metz understøtter E-TTL, samt blitzens egen lysmåler (der skulle
være _MEGET_ præcis)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-03-04 14:58

Mic Holm wrote:

> [...]
> full power, og måler lyset. Den beregner så hvor meget mere lys der skal
> til, og fyrer så blitzen af i det forhold, når billedet tages.

Gå ind på www.metz.de, brug deres "SCA-adapter" wizard. Og som Hans
skrev, så understøtter 54MZ-3 med en sca3102-m2 E-TTL på en (f.eks)
300D.

> Klassisk TTL fyrer blitzen af, og måler hvor meget lyd der kommer ind under
> exponering. Så slukker den blitzen når der er kommet lys nok til god
> exponering.

Tror du blander flash i "Auto" sammen med TTL. TTL er ensbetydende med
at flash'en styres af kameraets lysmåler.

> Det er de færreste ikke-canon blitzer der supportere E-TTL. Hvad modes
> understøtter en Metz blitz?

Som sagt klik dig igennem "wizard"'en på www.metz.de. Så får du en fin
tabel over hvad den kan.

--
Don't waste space

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-04 13:30

Erik Aalund wrote:
> Hvorfor er det en bedre fremtidssikring end Canon?

Fordi med Metz skal man blot købe en anden adapter.

> Ved du om den virker med en Canon EOS 300D?

Ja, det gør den med den nyeste Canon-adapter.

// Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-03-04 20:49

In article <6f79e10265854556f7433c6955cef909.128035@mygate.mailgate.org>, Erik Aalund wrote:
> ">
>
> Er der andre alternativer som er værd at overveje?
> F.eks. Sigma EF-500 DG Super eller EF-DG ST?
>
> Hvad med METZ? Hvilke muligheder er der?
>
> Eller skal man holde sig til Canon?

På forumpå www.dpreview.com er der en hel del der er meget
glade for Sigma EF-500 DG Super. Den er bedre end Canon 420.