Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon VR og AFS på gamle huse.
Fra : Anders

Dato : 18-03-04 21:35

Jeg er lettere forvirret efter at have kigget lidt rundt på nettet:

Kan VR og AFS objektiver bruges på gamle huse (som fx. mit F90x -
naturligvis uden VR funktionaliteten)?

Jeg ville mene ja, men der er mange steder der ikke nævner huse under
F100...
Takker,
Anders

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 20-03-04 10:53

"Anders" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> naturligvis uden VR funktionaliteten)?
>
> Jeg ville mene ja, men der er mange steder der ikke nævner huse under

Ja, du kan sagtens bruge AF-S objektiver op F90X - men ikke VR.

Mvh Kim

Fra : Anders

Dato : 20-03-04 18:53

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> "Anders" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, du kan sagtens bruge AF-S objektiver op F90X - men ikke VR.

Dvs. VR kan slet ikke bruges - heller ikke uden VR???

Takker,
Anders

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 21-03-04 18:56

> Dvs. VR kan slet ikke bruges - heller ikke uden VR???

VR objektiverne er af G-typen (ingen blændering), og kan derfor kun bruges i
S og P mode på F90x. Dvs du får ingen autofokus, ingen VR og du kan kun
bruge S og P-mode. Jeg vil anbefale at opgradere til et F100 istedet - de
ses brugt til under 5.000 kr. - en enddog meget værdig afløser for et F90X.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Anders

Dato : 22-03-04 15:55

> "Anders" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse

> VR objektiverne er af G-typen (ingen blændering), og kan derfor kun bruges
> S og P mode på F90x.

Ok. Pænt irriterende at blænderingen er fjernet! Jeg bruger ikke andet
Men det kan da være at fingerhjulene på de nyere huse er OK når man har
vænnet sig til dem...

> [...]
> bruge S og P-mode. Jeg vil anbefale at opgradere til et F100 istedet - de
> ses brugt til under 5.000 kr. - en enddog meget værdig afløser for et

Ingen tvivl om at F100 er et lækkert hus (har da også snuset på ebay.de).
Meen 5K er nu nok lige i overkanten på mit budget lige her på grænsen til
digitalt... Når der enganng kommer et dSLR i tasken ender F90'eren som
sort/hvid-filmspiser
Så det kan godt være jeg skal droppe VR - selvom jeg er stor fan af /ikke/
at slæbe rundt på stativ....

Jeg tror det ender med et eller andet Sigma HSM i stedet (Jeg mangler noget
langt, så der er kig på 100-300/4.0 eller 70-200/2.8 + evt. en 1.4x eller
2.0x konverter. Er iøvrigt meget i tvivl om kvaliteten af de sidstnævnte.
Jeg kan nok godt undvære lyset (har kun håndholdt min gamle Sigma 70-300,
men den var sæ'følig uskarp i forvejen - så jeg hælder til 2.0x. Men hvis
den er mærktbart ringere end 1.4x såee...)

Tak for hjælpen =)
Mvh.
Anders

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 22-03-04 21:12

> [...]
hvis
> den er mærktbart ringere end 1.4x såee...)

Med en Sigma 1,4 EX på mit 80-200 AFS er kvaliteten nogenlunde, men det ser
nu mere skarpt og kontrastrigt ud med Nikon egne TC´ere. Det er i sidste
ende et spørgsmål om hvilke krav du stiller til kvaliteten. Skulle jeg ud på
3-400mm mere end bare en gang imellem, så købte jeg mig en god skarp 180/2,8
og en 2X TC´er i Nikon - så lander du med en 360mm f.5,6 som tegner skarpt.

Nikon 180/2,8 ses i ny og næ til rimelige brugtpriser - til gengæld koster
Nikon originale TC´er kassen.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Anders

Dato : 22-03-04 22:01

> [...]
> noget
> hvis
>
> Med en Sigma 1,4 EX på mit 80-200 AFS er kvaliteten nogenlunde

Ok. Du har ikke prøvet 2,0'eren?

>, men det ser
> nu mere skarpt og kontrastrigt ud med Nikon egne TC´ere.

Men de er nu også næsten ubetalelige... Iøvrigt kan man vel godt risikere at
der er forskelle på konverterne - jeg mener ud over glassets kvalitet
afhænger det vel på en eller anden måde af objektivets konstruktion?

> [...]

180/2,8
> og en 2X TC´er i Nikon - så lander du med en 360mm f.5,6 som tegner

Det har også været overvejet... Dog skulle 180'eren fokusere ret langsomt
(øv's til sport!). Og så ender man igen i Sigma der har en 180 makro i HSM.
Dog kan den nok ikke være med Nikkor'en - som jeg kun har hørt godt om mht.
optisk kvalitet =)

Og så er der den med zoomen. Selvom jeg efterhånden ikke bruger andet end
min Nikkor 85/1.8 savner jeg nu

> Nikon 180/2,8 ses i ny og næ til rimelige brugtpriser - til gengæld koster
> Nikon originale TC´er kassen.

Ja, desværre. Og de fåes sjældent brugt. Der er lige blevet solgt en 1.4x på
ebay.de for 358?
Ærgeligt iøvrigt at der ikke er nogen nordiske ebay's - for QXL er da gået
helt død efter der kom brugerbetaling på oprettelserne...

Jeg kan se en Sigma 70-200/2.8 står til 3900,- i US. Og konverterne (Sigma)
ligger omkring 950. Så jeg tror jeg vil overveje at købe et eller andet
derovre...
Efter at have set på vægt/størrelse tror jeg mest på netop 70-200'eren. Og
er så stadig i tvivl om konverteren...

Takker,
Anders