ip-tlf - igen igen
Fra : klaus

Dato : 18-03-04 20:25

Endnu et spørgsmål om IP-telefoni:

Jeg har besluttet mig for at vi skal have IPtelefoni her i huset. Vi har
en ADSL-forbindelse (512/256mb) med tre computere der er koblet på via
en router. Vores telefonregning for samtaler alene (uden abonnement og
internet) er ca. kr. 450,- pr. kvartal. Jeg har set at Mosimi og
Kabelnettet har et godt tilbud, men hvilket selskab skal jeg vælge?
Eller skal jeg vente til de lidt større selskaber (TDC, tele2, Sonofon
etc.) for taget sig sammen til at komme med et tilbud? Eller er der
andre selskaber der kan tilbyde IPtelefoni?

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-03-04 22:38

Hej

klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>etc.) for taget sig sammen til at komme med et tilbud? Eller er der
>andre selskaber der kan tilbyde IPtelefoni?

Jeg syntes ikke du behøver at vente ! - Benytter selv Musimi
www.musimi.dk og det fungerer fint, ok, selvfølgelig er der enkelte
småproblemer, men det er jeg sikker på bliver klaret hen ad vejen.

Hos Musimi fungerer det på nøjagtigt samme måde som kendes fra
mobilselskabet Telmore, altså alt klares via nettet med venlig og høflig
selvbetjening. - Skulle du ikke være tilfreds, eller der dukker bedre
tilbud op, så er det jo blot at flytte, der er ingen form for
bindingsperiode eller andre mærkværdigheder, og intet abonnement,
hvilket "de store" jo tydeligt har meldt ud at de vil kræve.

Så er det blot at håbe han kan modstå fristelsen til at lade sig opkøbe
af TDC om et par år

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-04 22:52

Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote:

> Jeg syntes ikke du behøver at vente ! - Benytter selv Musimi
> www.musimi.dk og det fungerer fint, ok, selvfølgelig er der enkelte
> småproblemer, men det er jeg sikker på bliver klaret hen ad vejen.

Medmindre du ringer meget til udlandet (f.eks. USA der koster 27 øre hos
Musimi, og vel ca. 55 øre hos billigste "rigtige" teleselskab med 10xx
forvalg), er besparelsen ved Musimi vel først og fremmest at selve
abonnementet koster 0 kr. Men det forudsætter så at dit ADSL ikke kører
på delt kobber (eller kan du ikke opsige telefonabonnementet).

--
Jesper Lund

Fra : klaus

Dato : 19-03-04 14:57

Jesper Lund wrote:

> [...]
> abonnementet koster 0 kr. Men det forudsætter så at dit ADSL ikke kører
> på delt kobber (eller kan du ikke opsige telefonabonnementet).

På delt kobber??? Enten er ADSL på kobber eller også er det ikke, hvad
du mener med delt kobber må du egrne præcisere. Jeg mener der er en
måneds opsigelse på mit telefonabonnement hos TDC.

Ole anbefalede Musimi og i flere andre tråde har de været omtalt
positivt, så jeg tror jeg prøver Musimi.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-04 20:05

klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> På delt kobber??? Enten er ADSL på kobber eller også er det ikke,
> hvad du mener med delt kobber må du egrne præcisere.

Telefonlinien deles mellem dit telefonabonnement og dit ADSL (heraf
"delt kobber"). Hvis du kun har ADSL på linien er der tale om rå kobber.
Det produkt udbyder TDC ikke (Cybercity og Tiscali gør under visse
betingelser).

> Jeg mener der
> er en måneds opsigelse på mit telefonabonnement hos TDC.

Det kan du godt, men så ryger din ADSL forbindelse. Check ADSL
abonnementsbetingelserne.

--
Jesper Lund

Fra : Pongo

Dato : 19-03-04 22:16

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse
> På delt kobber??? Enten er ADSL på kobber eller også er det ikke, hvad
> du mener med delt kobber må du egrne præcisere. Jeg mener der er en
> måneds opsigelse på mit telefonabonnement hos TDC.

ADSL og PSTN/ISDN anvender forskellige frekevensbånd, og kan derfor
benytte samme trådpar uden at forstyrre hinanden. TDC har
forsyningspligt på PSTN/ISDN og vil derfor altid reservere "PSTN-båndet"
på et trådpar til telefoni, uanset om man tegner et telefonabonnement
hos TDC eller ikke. ADSL-båndet kan derimod videresælges til en anden
udbyder end TDC. Derved opstår betegnelsen "Delt kobber".
Er der ekstra trådpar (og det er der oftest), kan andre teleselskaber
køber et helt trådpar. De får derved adgang til det "Rå kobber". Dette
rå kobber kan jo så udnyttes på forskellig vis alt efter hvilket udstyr
det bliver koblet på i enderne.
TDC har ind til videre valgt, at abonnementsprisen for et
PSTN-abonnement og for et kombineret PSTN+ADSL skal være den samme.
Derved er der ingen abonnementsbesparelse ved at købe et rent
ADSL-abonnement hos TDC og fravælge PSTN.
/Klaus

Fra : klaus

Dato : 20-03-04 17:10

Til Jesper og Klaus, tak for jeres svar, nu har jeg noget at arbejde
videre med.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-03-04 20:13

Jesper Lund skrev:

> Medmindre du ringer meget til udlandet

Hvad jeg jo gør.
> (f.eks. USA der koster 27 øre hos
> Musimi, og vel ca. 55 øre hos billigste "rigtige" teleselskab med 10xx
> forvalg), er besparelsen ved Musimi vel først og fremmest at selve
> abonnementet koster 0 kr.

En anden fordel er, at man kan ringe gratis til andre IP-telefoni brugere
(ikke kun andre Musimi kunder).

> Men det forudsætter så at dit ADSL ikke kører
> på delt kobber (eller kan du ikke opsige telefonabonnementet).

Medmindre man kan opsige det hele og få en anden udbyder.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-04 20:22

Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> wrote:

> En anden fordel er, at man kan ringe gratis til andre IP-telefoni
> brugere (ikke kun andre Musimi kunder).

Kan Musimi se om et givent 8-cifret telefonnummer er baseret på IP
telefoni?

--
Jesper Lund

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-03-04 21:17

Jesper Lund skrev:

> Kan Musimi se om et givent 8-cifret telefonnummer er baseret på IP
> telefoni?

Ja, hvis nummeret er på et net som Musimi peerer med. Foreløbigt er der kun
to udenlandske net, men der er jo heller ikke så mange andre endnu.

https://musimi.dk/index.php/html/main/specialnumre.html
Men det virker som Musimi er villige til at peer'e med alle. Så hvis vi alle
vælger IP-telefoni udbyder, der er villig til at peer'e, burde det virke.

Derudover kan man på de fleste (eller alle) SIP telefoner ringe til andre
SIP-telefoner, hvis man udover deres telefonnummer også kender deres
SIP-server.

Man kan også bruge et katalogsystem, som ENUM.
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=96813578

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-03-04 22:36

Hej

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote:

[Klip]
> Men det forudsætter så at dit ADSL ikke kører
>på delt kobber (eller kan du ikke opsige telefonabonnementet).

Det er korrekt ! - Af samme årsag er jeg også ved at skifte til FWA.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"