Hvilken sogn hørte alm. Hospital i Køben~
Fra : Svenn Trønning

Dato : 18-03-04 13:51

Jeg søger oplysninger om hvilket sogn alm. Hospital i 1881 hørte til. De
drejer sig om en person der døde på dette hospital.

PÅ forhånd tak

Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : aafe

Dato : 18-03-04 13:57

On Thu, 18 Mar 2004 13:50:50 +0100, "Svenn Trønning" wrote:

> Jeg søger oplysninger om hvilket sogn alm. Hospital i 1881 hørte til. De
>drejer sig om en person der døde på dette hospital.

Men, Almindelig Hospital havde jo deres eget selvstændige sogn (74).

mvh
Arne

Fra : Sanne

Dato : 23-03-04 23:36

"Svenn Trønning" <@mail.tele.dk> wrote in message news:<40599919$0$447$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Svenn Chr. Trønning
> e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Hej Svenn.

Her er de oplysninger ang. alm. Hospital, som står i et
opslagshæfte over Kirker & Sogne i Kbh & omegn. Hospitalet hørte til
det de kaldte Specialmenigheder og i indledningen står der bl.a ......

København har en række specielle sogne. Der har været flere
hospitaler, fængsler mv. som havde deres egen menighed og altså førte
Kirkebøger.
I Kirkebøgerne for Almindelig Hospital finder man efter 1891 oplysning
om børn, der er født i provinsen - men forsørgelsesberettigede i
københavns kommune. det der talte var stedet hvor moderen havde
opholdt sig på 10 måneders dagen, før barnets fødsel. Der finder man
også folk fra Nørre Hospital, senere " De Gamles By ".

Start år: 1769
Sogne nr: 74
Sognenavn: Almindelig Hospital
Bemærkninger: Senere: ... Nørre Hospital - De Gamles By

Hilsen Sanne

Fra : ST

Dato : 26-05-04 18:31

Prøv lige at besøge Københavns stadsarkiv, der er det almindelige hospital
repræsenteret ved diverse folketællinger, (spændene socialhistorie) det alm.
hospital lå iøvrigt b.l.a på grunden Amaliegade 36, hvis du går igennem
porten mellem nr. 34 og 36, og til enden af gården til venstre vil du komme
til en anden gård, ret foran til højre efter den næste "port" ligger en
lille bygning, dette er den sidste rest af det alm. hospital - faktisk
lighuset. Jeg har arbejdet i forhuset for ca. 20 år siden, men mon ikke
bygningen findes endnu, den var på dette tidspunkt fyrrum for ejendommen.
Iøvrigt havde maleren Wilhelm Freddie samme udsigt, han boede øverst oppe i
ejendommen da jeg arbejde der. Bare lidt ekstra historie mvh Susanne (som
også har haft aner på det alm. hospital)