Smørfisk..
Fra : Stinne og Rune

Dato : 17-03-04 23:23

Hej

Jeg var ved fiskebilen den anden dag for at hente et par skrubber,
tilfældigvis faldt vi i snak vedr. øvrige fisk han havde med, deriblandt en
smørfisk.

Vi kom ikke så langt som til at tale tilbehør, da der kom andre kunder, men
jeg er blevet hooked på at må prøve det - jeg ved bare ikke hvordan den
tilberedes bedst og hvilket tilbehør ville være godt - nogle gode råd??

På forhånd tak!

Mvh
Stinne

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-03-04 23:35

Stinne og Rune wrote:
> [...]
> jeg er blevet hooked på at må prøve det - jeg ved bare ikke hvordan den
> tilberedes bedst og hvilket tilbehør ville være godt - nogle gode råd??

Århjaer! Hvor er der en fiskebil?

/David

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 18-03-04 00:05

> Århjaer! Hvor er der en fiskebil?
>
> /David

I Haderslev er der torvedag 2 gange om ugen, og der kommer mindst 2 og ofte
3 fiskebiler..............

VH Pernille

Fra : Emil

Dato : 18-03-04 00:19

"Stinne og Rune" skrev:

>smørfisk.
> - nogle gode råd??

Steg dem på panden så alt det giftige olie drives ud.
Olien afleveres på kommunekemi, og fisken gives til naboens kat.

Helt ærligt, så er ovenstående faktisk den bedste måde at
behandle fisken og katten på.

Smørfisk indeholder meget olie, som kan sammenlignes med
'Amerikansk Olie*, altså et afføringsmiddel.
Efter uddrivelsen af olien er resten af fisken tæt på uspiselig
p.gr.a. konsistensen; men katte vil elske resterne.
Holder du af dyr eller mennesker, så giv dem *ikke* rå smørfisk.
Er fisken kogt eller stegt til døde, kan den spises af alle; men
den er ikke nogen nydelse.

m.v.h. Emil

Fra : Nielsen

Dato : 18-03-04 05:45

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Holder du af dyr eller mennesker, så giv dem *ikke* rå smørfisk.
> Er fisken kogt eller stegt til døde, kan den spises af alle; men

Første gang jeg så smørfisk syntes jeg at det rigtigt lækkert ud. Jeg købte
noget, hjem og stege - anede ikke noget om oljen - men det "lærte" jeg

vh
Lisbeth

Fra : kautaq

Dato : 18-03-04 05:48

Emil wrote:

> Steg dem på panden så alt det giftige olie drives ud.
> Olien afleveres på kommunekemi, og fisken gives til naboens kat.

Ja tak, det var første og sidste gang jeg prøvede det her
for nylig. Det var en fejl.

> Smørfisk indeholder meget olie, som kan sammenlignes med
> 'Amerikansk Olie*, altså et afføringsmiddel.

... og den hedder ikke smørfisk på grund af konsistens
og smag, kun på grund af farven - ren hundeæde.

> [...]
> Holder du af dyr eller mennesker, så giv dem *ikke* rå smørfisk.
> Er fisken kogt eller stegt til døde, kan den spises af alle; men

Ja, helt enig. Så hellere købe en pakke frossen mørksej til
en 10'er i Fakta og lave hjemmelavede fiskefrikadeller - det
andet der - den fanme uhygligt du

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 18:56

> [...]
> Olien afleveres på kommunekemi, og fisken gives til naboens kat.
>
> Helt ærligt, så er ovenstående faktisk den bedste måde at

- altså bortset fra det med olien (som jeg også har lært) er det en
fantastisk fisk. Grill den evt. i ovnen - så drypper olien bedre af den.

ras

Fra : Loke

Dato : 24-03-04 00:13

On Wed, 17 Mar 2004 23:22:58 +0100, "Stinne og Rune" <slet det
herStinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg var ved fiskebilen den anden dag for at hente et par skrubber,
>tilfældigvis faldt vi i snak vedr. øvrige fisk han havde med, deriblandt en
>smørfisk.

'Smørfisk' skal man ikke røre, det er en bifangst fra de større have,
en grim sag af en rovfisk der indeholder store mængder ufordøjelige
voksagtige olier. Det burde være forbudt at sælge det lort herhjemme
men det er det åbenbart ikke. Der er ihvertfald nogen der tjener fedt
på at sælge dem dyrt herhjemme.

Jeg har prøvet en enkelt skive og det er ikke rart i maven skal jeg
hilse og sige..

Fra : Harry Lund

Dato : 25-03-04 17:49

Hedder den virkelig smørfisk eller har den et andet officielt. Har aldrig
hørt om den??

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-03-04 19:39

Harry Lund wrote:
> Hedder den virkelig smørfisk eller har den et andet officielt. Har
> aldrig hørt om den??

Lepidocybium flavobrunneum eller escobar ifølge
http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=56

Med venlig hilsen,

Morten Wartou