Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys til macrofotos
Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-03-04 18:47

Hej med jer.

Jeg har et Olympus C740 Ultrazoom der kan tage supermacro helt ned til 3 cm,
men jeg har lidt problemer med at få lys nok til det. Er der nogen her der
har et godt råd/fif til en god homogen lyskilde til formålet?

Hilsen Lars Hjortø.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jørgen

Dato : 17-03-04 22:42

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Lars Hjortø.
>
> --
> Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Hej Lars
Jeg har et C-5050ZOOM. Det er noget af et problem med de korte afstande ved
supermacro.
Da vi med de digitale muligheder idag har større mulighed for straks at
iagttage virkningen af diverse indstilliger bl.a. WB, har jeg med succes
brugt 2 eller 3 ganske almindelige lommelygter. Disse er nemme at placere i
forskellige stillinger. Det er bl.a. muligt at fotografere diverse insekter
i grøftekanter og lignende selvom mørket er faldet på.
Hilsen
Jørgen

Fra : Esben Witzel

Dato : 18-03-04 01:06

Hej

http://ninanet.net/watches/macroset/macroset.html

Siger en del... borset fra det så tag en 10L dunk og spræt lidt (skær den
ene side af, og et udsnit hvor man fotografere ind af) op og lys gennem den
med dagslyspære i 2 -4 arkitekt lamper det fungere super godt.!

/Esben Witzel

Som har fået rådet af en god ven som heder Frank, så tak til ham

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 01:30

Lars Hjortø wrote:

> Jeg har et Olympus C740 Ultrazoom der kan tage supermacro helt ned til 3 cm,
> men jeg har lidt problemer med at få lys nok til det. Er der nogen her der
> har et godt råd/fif til en god homogen lyskilde til formålet?

Jeg bruger en extern blitz, den skal ikke være særlig kraftig, et
ledetal på 15 - 20 er rigeligt, det gir' blænde 8 - 11, hvis
blitz'en holdes ca. 30 til 50 cm. fra motivet.

Jeg holder kameraet i højre hånd, og blitz'en i venstre hånd, i
starten virker det svært, men efter noget øvelse så lærer man, at
arme og hænder fint kan fungere som fleksible blitz- og kamera
stativer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen