Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt-videokamera
Fra : Hagman

Dato : 17-03-04 09:18

Hejsa Foto-elskere.

Mit spørgsmål er:
Når man optager med et digitalt videokamera, er det så ligesom et alm. dig.
kamera ?
....optager man i AVI-format på kamera'et, som så bliver overført til
computeren ???
....eller hvordan forgår det ?
Hvor meget kan der være på et hukommelseskort (eller hvad det nu er).

Jeg overvejer at købe et digitaltvideokamera, nu hvor jeg har taget over
5000 billeder af min datter med mit A70...
....nu er konen gravid igen, og hvad bedre er det at optage de helt tidlige
dage på dette ;)

Mit Canon A70 tager rigtig gode videoklip, men kun á 30 sekunder af gangen.

Med venlige hilsner,
Michael Hagman Petersen.

Fra : Bon

Dato : 17-03-04 18:16

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren ???
> ...eller hvordan forgår det ?
> Hvor meget kan der være på et hukommelseskort (eller hvad det nu er).

Video kamera er til video og og alm. digital kameraer til stil billeder.
At de har en extra funktion skal du ikke lade dig narre af.
Video kameraer er bedst til video og de video kameraer der har mulighed
for digital fotos er langt fra ligeså godt som et alm. digital kamera.
Det samme gælder for digital kameraer. De er gode til stil billeder, men
ikke
så gode til video.
De fleste digital video kameraer i dag optager video på min-DV bånd og skal
som regel overføres til PC via firewire (AVI - DV1). Men billeder bliver
gemt på ram-kort.
Du kan vælge at de gemmes på båndet, men så er opløsningen kun 720x576.
Hvor meget der kan gemmes på de kort er svært at sige da der er forskel på
opløsningerne og størrelsen på ram-kortet.
Jeg har selv et Panasonic NVMX500 som kan tage 3Mpixels stil billeder.
Men jeg vil gå så langt og sige at et 1.3Mpixel digital kamera kan gøre
det langt bedre.
--
BA

Fra : Hagman

Dato : 17-03-04 20:03

Hej Bon.
Jeg forstår ikke meget af dit indlæg.
....jeg snakker ikke om dg. kamera, men her om dig. VIDEO-kamera.

SKAL man ha' firewire på PC'en ?

Og er det god kvalitet i gennemsnit med et dig. video-kamera, i gennemsnit ?

Er der nogle tests af gode til prisen ?

Fra : Bon

Dato : 17-03-04 22:19

> Hej Bon.
> Jeg forstår ikke meget af dit indlæg.
> ...jeg snakker ikke om dg. kamera, men her om dig. VIDEO-kamera.

Ja det er jeg godt klar over.Nu var det dig der bragte sammenligningen op
mellem begge, hvilket jeg så forklarede på en hurtig måde.

> SKAL man ha' firewire på PC'en ?

Nej, et video/TV kort kan også gøre det, men er en dårlig og dyr løsning.
Et firewire kort koster omkring 300kr og de fleste digital video kameraer
har
det idag som en overførings mulighed. Det er en digital overførelse fra
mini-DV bånd til PC uden tab af
kvaliteten. Hvis du derimod bruger et TV-kort er det analog overførelse
og der vil du helt klart tabe kvalitet ved overførelsen, da der er flere
ting der spiller ind
ved analog overførelse.

> Og er det god kvalitet i gennemsnit med et dig. video-kamera, i gennemsnit
?

I forhold til hvad ?

> Er der nogle tests af gode til prisen ?

Der må du bruge google.
--
BA

Fra : Lars Svane

Dato : 17-03-04 23:01

Jeg har i mange år overført billeder fra mit HI8 videokamera via et
tvkort dvs analogt, med et af disse små stik ligesom et musestik.

Fordelen er at man kan "grappe" en 200 billeder og så vælge de bedste
ud. Det savner jeg lidt med mit fine nye digital stilbillede kamera
Olympus 740. Før var der altid nogle gode, nu er det bare ærgeligt
hvis et af billederne er uskarpt eller ikke lige var det man havde
regnet med.

Alle billeder på http://monbjergpil.dk er lavet på denne måde,
billederne er ca halv størrelse af hvad de bliver "grappet" med.

Så hvis et digital videokamera er endnu bedre er det nu heller ikke
helt dårligt.

Mvh
Lars

Fra : Henrik Rasmussen