Allergi over for nødder/mandler ?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 16-03-04 22:07

hej forum
jeg har hørt at nogen er så allergiske over for mandler eller nødder,
så de er i livs fare bare hvis de har rørt en mandel og bagefter
slikker på fingeren. jeg ved godt der er blåsyre i mandler, men er det
så giftigt i små mængder man man jo snilt æde mange mandler uden at
dø, men måske fremkalder en allergiskreaktion noget livsfarligt?

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:39

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> så giftigt i små mængder man man jo snilt æde mange mandler uden at
> dø, men måske fremkalder en allergiskreaktion noget livsfarligt?

Ja, det er næppe blåsyren :)
En allergisk reaktion kan godt være livstruende derimod.

--
Mvh.
J. Ragnar, Stud.pharm

Fra : Esben

Dato : 17-03-04 18:47

> [...]
> så giftigt i små mængder man man jo snilt æde mange mandler uden at
> dø, men måske fremkalder en allergiskreaktion noget livsfarligt?

Ja, det er ikke mandlerne i sig selv der er livsfarlige, men en allergisk
reation på mandler kan medføre en hævelse af svælget der er så voldsom at
luftvejene bliver blokeret, resulterende i at man dør af kvælning.

Mvh Esben

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-03-04 01:20

"Esben" <evl@siteflow.dk> wrote in message news:<c3a2u6$a0f$1@sunsite.dk>...

> [...]
> reation på mandler kan medføre en hævelse af svælget der er så voldsom at
> luftvejene bliver blokeret, resulterende i at man dør af kvælning.

men kan den udløses bare af, at man fx havde slikket på fingeren efter
man havde rørt ved en mandel? det er jo ultra små mængder vi snakker
om!

Fra : arc@na

Dato : 18-03-04 03:55

mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) wrote in

> men kan den udløses bare af, at man fx havde slikket på fingeren efter
> man havde rørt ved en mandel? det er jo ultra små mængder vi snakker
> om!

Henvend jer til http://www.ipm.hosp.dk/ - Institut for Sygdomsforebyggelse
- de er helt vilde med den slags!

--
There's no place like 127.0.0.1
Med venlig hilsen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-03-04 08:08

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men kan den udløses bare af, at man fx havde slikket på fingeren efter
> man havde rørt ved en mandel? det er jo ultra små mængder vi snakker
> om!

Jeg har hørt om et barn, der er så allergisk overfor peanuts, at forældrene
inden en flyvetur sikrer sig, at personalet på flyet ikke uddeler små poser
peanuts til de øvrige passagerer. For selvom barnet selvfølgelig ikke selv
spiser dem, var det mere end rigeligt, at der var peanuts i nærheden.

Svaret på dit spørgsmål er derfor, at ja... det kan være nok. Mindre end dét
kan udløse et livstruende anfald.

Mvh. Lisbeth