Hvor hurtig?
Fra : Peter Brown

Dato : 16-03-04 14:10

Har hørt nogle tyskere snakke om computere på op til 5.1 Ghz, men kan intet
sted, hverken på AMD's eller Intels hjemmesideside, se cpu'er i den
hastighed.
Hvor hurtige computere er det i grunden muligt at købe?
Hvor meget mere hastighed får man med et dual cpu bundkort?

Peter

Fra : Leony

Dato : 16-03-04 14:26

In news:4056fca4$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Peter Brown <doc_069@hotmail.com> typed:

> Har hørt nogle tyskere snakke om computere på op til 5.1 Ghz, men kan
> intet sted, hverken på AMD's eller Intels hjemmesideside, se cpu'er i
> den hastighed.

Resultatet er nået vha overclocking.

Du kan se en film om tyskerne og deres 5 GHz maskine her:
http://www.tomshardware.de/site/videos/thg_videos.html
Det er film nr 11.

> Hvor hurtige computere er det i grunden muligt at købe?

Det er vist kun pengepungen, der sætter grænsen for, hvor stort et
cluster kan blive.

Til husbehov er den største processor pt på 3,4 GHz (Intel).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : iddqd

Dato : 16-03-04 14:31

Leony wrote:

> Til husbehov er den største processor pt på 3,4 GHz (Intel).

Det er jeg sikker på AMD har en anden mening om, ihvertfald er Intel's
P4 3.4 Ghz EE model ikke nødvendigvis den hurtigste til ikke-server
formål selvom det er langt den dyreste!

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-03-04 17:43

In article <c36vja$25pd$1@news.cybercity.dk>, iddqd wrote:

> Det er jeg sikker på AMD har en anden mening om, ihvertfald er Intel's
> P4 3.4 Ghz EE model ikke nødvendigvis den hurtigste til ikke-server
> formål selvom det er langt den dyreste!

AMD er ikke nået over 2.5GHz endnu. Men de sælger deres produkter med
en stor label der fortæller hvor mange Marketing Hertz MHz den kører.
En AMD64 3000+ og en 3200+ kører begge kun 2GHz.

Fra : Peter

Dato : 16-03-04 17:55

meddelelse news:slrnc5eblk.38p.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> en stor label der fortæller hvor mange Marketing Hertz MHz den kører.
> En AMD64 3000+ og en 3200+ kører begge kun 2GHz.

Hvis jeg har forstået nummer betegnelsen rigtig, kører en AMD64 3000+ med
samme hastighed som en Pentium4 3.0 og do med Amd's 3.4.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-03-04 18:48

In article <4057318a$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Peter wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg har forstået nummer betegnelsen rigtig, kører en AMD64 3000+ med
> samme hastighed som en Pentium4 3.0 og do med Amd's 3.4.

Nej. AMD64 3000+ kører med 2GHz, hvilket er langsommere end de 3GHz
en Pentium 4 3.0 GHz kører med. I praksis er de dog ca. lige hurtige,
såfremt AMD64 3000+ kører gammelt 32-bit software, og AMD64 er
10-20% hurtigere når den kører AMD64 programmer.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-03-04 16:24

On Tue, 16 Mar 2004 17:48:24 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>såfremt AMD64 3000+ kører gammelt 32-bit software, og AMD64 er
>10-20% hurtigere når den kører AMD64 programmer.

Ikke gammelt 32-bit software, software der ikke er specialoptimeret til
SSE/SSE2/SSE3 ... der er stor forskel.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Know yourself and you know the truth, and the truth sets you free.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-03-04 17:50

In article <syljurrygvfpnyvqqx.huqm0m0.pminews@news.tele.dk>, Peter Jespersen wrote:

> Ikke gammelt 32-bit software, software der ikke er specialoptimeret til
> SSE/SSE2/SSE3 ... der er stor forskel.

I 64-bit mode er den da yderligere 10-20% hurtigere ?
For SSE/SSE2 kører jo med længere registre på AMD64, ligesom der
er dobbelt så mange general purpose registers, hvilket begge dele
kan betyde en del for hastigheden på programmer compilet til
AMD64 arkitektur vs x86 museumsarkitekturen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-03-04 19:04

On Wed, 17 Mar 2004 16:50:11 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

>I 64-bit mode er den da yderligere 10-20% hurtigere ?

I ren 64-bit mode (Long Mode) er der adgang til de ekstra GP registre (I
Long Mode Mixed er der ikke og ej heller i Compatibility mode), hvilket du
kan bruge til at minimere stak-gymnastikken (Der befinder sig i det
statiske lager) som x86 lider rædsomt under, der er AFAIR også nogle
ekstra finurligheder som der kun er adgang til i ren Long Mode.

> [...]
>kan betyde en del for hastigheden på programmer compilet til
>AMD64 arkitektur vs x86 museumsarkitekturen.

SSE/SSE2 er AFAIR 128-Bit (Der var snak om at SSE3 skulle være 256-bit
eller også var det 512-bit - who cares, ved ikke om det blev til noget)
.... det kommer helt an på hvorledes AMD har implementeret disse enheder,
er de selvstændige eller en tilføjelse til FPU'en eller hvad.

IMO er der en tendens ... på PIV'en er SIMD instruktionerne begyndt at
spille en større og større rolle for ydelsen, efterhånden som Intel har
skruet op for taktfrekvensen. Man kunne få tanken at det at AMD's
processorer kører ved en lavere taktfrekvens direkte har en indflydelse på
SIMD ydelsen (Ligesom det er med FPU'en).

fidei defensor (defender of the faith)

Fra : Leony

Dato : 16-03-04 18:39

In news:c36vja$25pd$1@news.cybercity.dk,
iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> typed:

> Det er jeg sikker på AMD har en anden mening om,

Sikkert, men det er jeg temmelig ligeglad med.

> ihvertfald er Intel's
> P4 3.4 Ghz EE model ikke nødvendigvis den hurtigste til ikke-server
> formål selvom det er langt den dyreste!

Sikkert, men spørgsmålet gik på hvad den hurtigste processor var.
Intel's kører 3,4 GHz - AMD's kører 2,2 GHz.
Da spørgeren fortæller, at der ikke er held med at finde en 5 GHz
processor, gik jeg ud fra, at der blev ment hurtigst set ud fra
MHz-tallet.

Problematikken ligger netop i "ikke nødvendigvis" - Intel er
gode/hurtige til noget og AMD er gode/hurtige til noget andet.
I dette tilfælde tolkede jeg blot interessen som et rent MHz spørgsmål
og ikke "hurtigst" baseret på en række mere eller mindre syntetiske
benchmarks (hvilket jeg regnede med at spørger var ligeglad med).