Vedr. Udlejers adgang til det lejede
Fra : Thim Jørgensen

Dato : 15-03-04 10:43

I mit bofællesskab har vi netop opsagt vores lejlighed og min udlejer har i
denne forbindelse sat hans ejerlejlighed tilsalg. Udlejers mægler vil i
denne forbindelse gerne have adgang til lejligheden i forbindelse med
fremvisning af lejligheden, hvilket der som sådan ikke er noget i vejen for.

Problemet er at mægleren gerne vil have ubegrænset adgang til lejlighed
eller kunne lukke sig ind i lejligheden med en dags varsel i forbindelse med
kundefremvisning. Dette har vi modsat os og fortalt at de skal kontakte os
hvis de gerne vil have adgang til lejligheden! samt at en sådan aftale skal
laves en 3-4 dage i forvejen.

Hvad kan udlejer forlange mht. til adgang og varsel. ?

ps.
Årsagen til de 3-4 dages varsel er, at mægler gerne vil fremvise lejligheden
alene og helst med pudsede winduer!

Mvh. Thim Jørgensen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-03-04 11:27

"Thim Jørgensen" <fnatjo@sad.dk> wrote in message

> Årsagen til de 3-4 dages varsel er, at mægler gerne vil fremvise
lejligheden
> alene og helst med pudsede winduer!
>
> Mvh. Thim Jørgensen

Et komplet OT-svar....

3-4 dages varsel? Synes du selv det er rimeligt... blot for være ude af
lejligheden en lille smule nogle få gange..

1. Det med vinduerne kan vel ikke noget problem, blot puds dem jævnligt (og
hold i øvrigt orden i din del af lejligheden)

2 Er det virkeligt noget større problem at forlade lejligheden 20-30 min...
gå en tur..!

Thore

Fra : Gerner

Dato : 15-03-04 11:50

On Mon, 15 Mar 2004 10:42:54 +0100, "Thim Jørgensen" <fnatjo@sad.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hvad kan udlejer forlange mht. til adgang og varsel. ?
>
>ps.
>Årsagen til de 3-4 dages varsel er, at mægler gerne vil fremvise lejligheden
>alene og helst med pudsede winduer!

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes,
skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden
herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er
bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af
udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Dette kan kun fraviges hvis der står noget andet *fremhævet* i lejekontrakten.

--
Gerner
902WU/4235hrs

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 15-03-04 12:57

> [...]
> udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.
>
> Dette kan kun fraviges hvis der står noget andet *fremhævet* i

Ok, dvs. at hvis udlejer ikke kan acceptere, at der skal træffes aftale til
hver enkelt fremvisning, skal der f.eks. laves aftale om at lejligheden er
åben for fremvisning på tirsdage og torsdage imellem kl. 10-12, og ingen
andre dage. korrekt ! (Tirsdag og Torsdag er kun valgt som et eksempel..ikke
for at genere udlejer...)

SmaRTrxxv:
Hvis omstændighederne er rigtige kan der kan sagtens lave aftale om at de
kan bese lejligheden med timers varsel...Vi så bare helst, at der træffes
aftale med 3-4 dages varsel...Så det ikke kommer i vejen for
opgaveskrivning, famile og vennebesøg! Dvs. vi vil gerne bestemme tid og
dato.

Mvh. Thim Jørgensen

Fra : Gerner

Dato : 15-03-04 14:50

On Mon, 15 Mar 2004 12:56:59 +0100, "Thim Jørgensen" <fnatjo@sad.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>andre dage. korrekt ! (Tirsdag og Torsdag er kun valgt som et eksempel..ikke

Der står jo ikke noget om frister for at komme ind og bese lejligheden, så jeg
ville, for at overholde loven, aftale om bestemte dage og tider, med forbehold
for ændringer, hvis du ikke kan være til stede på et af tidspunkterne.
Bare henvis til lejelovens § 98, så vil udlejer nok se det rimelige i dit krav
eller den aftale du foreslår.

--
Gerner
907WU/4252hrs