Hunden med på ferien.
Fra : Mariann Nielsen

Dato : 15-03-04 15:49

Hej
Der har været noget snak om at tage hunden med på ferie.
Vi har selv ofte tænkt på dette men indtil nu har vi valgt at sende den i
pension. Ja, vi synes osse det er hårdt at aflevere den, og tænker meget på
hvordan den har det mens vi campere med cv'en rundt i europa.
Vores hund elsker at komme med når vi kører bil og ac'en sørger osse for at
den ikke får det for varmt.
Men hvad gør i andre når de forskellige seværdigheder skal besøges?
Restaurantbesøg? Shoppingturen i storbyen? Eller for den sags skyld når der
skal handles ind i supermarkedet?

Hilsen Mariann

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-03-04 18:32

On Mon, 15 Mar 2004 15:49:18 +0100, "Mariann Nielsen"
<baalvej3@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Men hvad gør i andre når de forskellige seværdigheder skal besøges?
>Restaurantbesøg? Shoppingturen i storbyen? Eller for den sags skyld når der

Nu afhænger det jo af landet, men i Frankrig må man tage vovsen med på
restaurant. Så måske skulle I henlægge ferien til Frankrig næste år.
Shopping: Vi havde vores med i Paris, og det gik fint. Man må have den
med i metroen. Og når man handler i supermarkedet, kan man efterlade
den i bilen - men husk at parkere i skyggen!

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 21:29

Skal i ned i varmen, så tag en snor med der er lang nok til at nå fra bilens
træk, og ind midt under bilen - så søger hunden hurtigt i skygge. Og stil så
en skål vand lige op ad dække på bilen, så hunden ikke vælter vandet.

Det har fungeret for os i flere år.

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 15-03-04 22:16

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse ..

> [...]
> træk, og ind midt under bilen - så søger hunden hurtigt i skygge. Og stil

> en skål vand lige op ad dække på bilen, så hunden ikke vælter vandet.

Det lyder fornuftigt nok. Men forlader i pladsen mens hunden ligger alene
tilbage?
Hvad med museumsbesøg og lignende?
Det med at efterlade den i bilen, selv om det er iskyggen, det synes vi ikke
om.

Hilsen Mariann

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-03-04 22:35

Mariann Nielsen wrote:

> Det lyder fornuftigt nok. Men forlader i pladsen mens hunden ligger
> alene tilbage?

Ja vi lukker ham inde i campingvognen ruller alle gardinerne for og
åbner tagvinduerne så han kan få luft. Det har fungeret upåklageligt,
han har aldrig ødelagt noget når vi har været væk, tror bare at han
liger og sover, har nogle gange spurgt naboer om de har hørt ham det
har de ikke.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 15-03-04 23:08

Ja vi lukker ham inde i campingvognen ruller alle gardinerne for og
åbner tagvinduerne så han kan få luft.

Gælder det også nede i sydens varme? Hvor lang tid efterlader i hunden i
vognen?
Hilsen Mariann

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-03-04 23:15

Mariann Nielsen wrote:
> Ja vi lukker ham inde i campingvognen ruller alle gardinerne for og
> åbner tagvinduerne så han kan få luft.
>
> Gælder det også nede i sydens varme? Hvor lang tid efterlader i
> hunden i vognen?

Nogle timer men selvføglelig ikke i den værste middagshede sørger
selvføglig for riglig med vand at drikke.

Vores nye vogn har vi bestilt med Aircondition den bliver leveret
sidst i Marts i hvor vi glæder os, tror at det bliver rigtig godt også
for hunden.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 15-03-04 23:36

> Vores nye vogn har vi bestilt med Aircondition den bliver leveret
> sidst i Marts i hvor vi glæder os, tror at det bliver rigtig godt også
> [...]
Ja det lyder rart med Cabby og aircondition. Men det må nu vente indtil
Dansk Tipstjeneste har sendt en mail om held i lotto.
Vi "nøjes" med en Hobby 400 SF trukket af en Citröen Xsara 2.0 HDI. Men vi
er også nye campingvognsejere, da vi hidtil har camperet med telt.
Med hensyn til hunden, så ville vi ikke betænke os hvis hvis vi havde aircon
i vognen. Men det har vi ikke, så...
Tak for svarene
Hilsen Mariann

Fra : Sten bo

Dato : 16-03-04 00:58

Ole Kristiansen wrote:
> [...]
> bilens træk, og ind midt under bilen - så søger hunden hurtigt i
> skygge. Og stil så en skål vand lige op ad dække på bilen, så hunden

Man kan få en vandskål der ikke spilder selv om den vendes på hovedet.Vores
fra Bonnie Kører vi langt kommer skålen ind på gulvet i bilen.

mvh sten bo

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 18-03-04 10:20

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev et indlæg
<40560478$0$733$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Skal i ned i varmen, så tag en snor med der er lang nok til at nå fra bilens
>træk, og ind midt under bilen - så søger hunden hurtigt i skygge.

Og husk at få hunden ind i bilen inden I kører nogle steder...
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 18-03-04 11:15

Uha uha, tænk hvis man "glemte" hunden bundet til krogen!!
En pløkke i jorden kunne osse gøre det, sådan for en sikkerheds skyld.
Hilsen Mariann

Fra : Klaus H

Dato : 18-03-04 22:38

"Mariann Nielsen" <baalvej3@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Uha uha, tænk hvis man "glemte" hunden bundet til krogen!!
> En pløkke i jorden kunne osse gøre det, sådan for en sikkerheds skyld.

En pløk ?? vores bil med 247Hk og og et træk på 401Nm trækker da en pløk op
som var det en tandstik der sad i en klat smeltet smør....

Måske skulle man skifte til en mindre vogn - sådan for en sikkerhedsskyld
(ja undskyld jeg ku' altså ikk' la' vær')

/Klaus

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 19-03-04 16:23

"Klaus H" skrev

> [...]
>
> Måske skulle man skifte til en mindre vogn - sådan for en sikkerhedsskyld
> (ja undskyld jeg ku' altså ikk' la' vær')

Ja ja, os med mindre biler og iøvrigt også mindre hunde kan nok nøjes med en
pløk. TIL HUNDEN!
Men jeg forstod den godt.
Hilsen Mariann

Fra : Ped

Dato : 15-03-04 23:58

Mariann Nielsen wrote:
> [...]
> Men hvad gør i andre når de forskellige seværdigheder skal besøges?
> Restaurantbesøg? Shoppingturen i storbyen? Eller for den sags skyld når der

Vi har altid haft hunden med på ferie (i villatelt), bortset fra et år
hvor vi var i England. Da blev den passet af farmor. Hvad man kan og
ikke kan afhænger naturligvis af hundens temperament. Begge de hunde vi
har haft, har været fuldstændig trygge ved at opholde sig i bilen, så
det har aldrig været noget problem at handle ind eller besøge
seværdigheder, og så efterlade hunden i bilen. Men vi kunne ikke drømme
om at lukke hunden inde i en bil der er varmere end vi selv ville kunne
holde ud, og i de tilfælde, hvor vi ikke har kunnet finde skygge, eller
det bare har været alt for varmt, bliver den ene af os simpelthen ved
hunden. Vi har ofte måttet besøge seværdigheder i "hold" á 1 person på
den konto Men ellers har vi hunden med overalt hvor det er muligt,
også gerne på strøgtur i storbyen, og ingen har nogensinde løftet et
øjenbryn over at hunden har ligget ved siden af bordet på f.eks. en
fortovscafé. På campingpladserne er en Golden Retriever et stensikkert
hit blandt børn og gamle damer, og... ja, vi kunne simpelthen ikke
drømme om at tage på ferie uden det tredie familiemedlem!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Steen Larsen

Dato : 16-03-04 07:37

Ped wrote:

> ja, vi kunne simpelthen ikke drømme om at tage på ferie uden det
> tredie familiemedlem!

Det kunne vi heller ikke. Er der nogle der har erfaringer med Italien
og hund.

Jeg har læst både på hanses-campingsider.dk og på fdm.dk at hunden
skal bære mundkurv på offentelige steder er det noget man skal tage
sig af eller skal man bare glemme det og tage hunden med uden
mundkurv?

Fra : Ped

Dato : 16-03-04 17:00

Steen Larsen wrote:

> [...]
> skal bære mundkurv på offentelige steder er det noget man skal tage
> sig af eller skal man bare glemme det og tage hunden med uden

Jeg var i Italien sidste sommer, godt nok hverken med villatelt eller
vovse, men på motorcykel, og jeg erindrer ikke at have set en eneste
hund med mundkurv på. Vi påtænker at tage til Ungarn med hund til
sommer, og man kan da altid medbringe en mundkurv i fald en eller anden
skulle finde på håndhæve reglen. Så kan man jo tage den af igen når
vedkommende har vendt ryggen til.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Steen Larsen

Dato : 16-03-04 23:08

Steen Larsen wrote:

> [...]
> skal bære mundkurv på offentelige steder er det noget man skal tage
> sig af eller skal man bare glemme det og tage hunden med uden

Jeg har lovet Hans fra www.hanses-campingsider.dk at komme med en
meddelelse om at Der er kommer et nyt EU-direktiv således at alle
lande i EU får en fælles holdning til problematikken. Han har lagt
meddelelsen ud på sin side.

http://www.hanses-campingsider.dk/rejseplanlaegning/kathund.htm

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-03-04 10:29

On Tue, 16 Mar 2004 07:36:32 +0100, "Steen Larsen"
<steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>skal bære mundkurv på offentelige steder er det noget man skal tage
>sig af eller skal man bare glemme det og tage hunden med uden

Det med mundkurven bliver i hvert fald ikke praktiseret. Jeg har haft
hund med to gange uden problemer. Men de skal føres i snor.

Et problem er, at der er utrolig få campingpladser i Italien, som vil
have hunde, især nede sydpå, så det er en god idé at finde et sted
først på nettet og evt. bestille plads.

Har du overvejet Frankrig? Det er det rene eldorado for hundeejere.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-04 16:33

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Har du overvejet Frankrig? Det er det rene eldorado for hundeejere.

Rigtigt - der er hundelort overalt

vh
Jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-03-04 16:30

Jan Bøgh wrote:

> Rigtigt - der er hundelort overalt

I det mindste biologisk nedbrydeligt - i modsætning til meget af det
campisterne smider fra sig...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 19-03-04 16:36

Niels Søndergaard skrev:
Har du overvejet Frankrig? Det er det rene eldorado for hundeejere.

Jan Bøgh svarede:
Rigtigt - der er hundelort overalt

Carsten Stage pointerede:
I det mindste biologisk nedbrydeligt - i modsætning til meget af det
campisterne smider fra sig...

Mariann tilføjer; såsom hundelort i en plastikpose.

Venlig hilsen
Mariann Nielsen, der altid samler op og smider posen i SKRALDESPANDEN.

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-03-04 17:32

Mariann Nielsen wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Mariann Nielsen, der altid samler op og smider posen i SKRALDESPANDEN.

Touché!

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 09:23

Mariann Nielsen wrote:
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Mariann Nielsen, der altid samler op og smider posen i SKRALDESPANDEN.

Hvad er lidt hundelort mellem venner? Poser tilføjer bare flere
miljøproblemer - i stedet mere hensigtsmæssigt at sprede deponeringen af
"grundstoffer" så de kommer under geografisk og nedbrydelig kritisk nivo.
Løsninger haster inden det også bliver almindeligt at bruge papir til
opgaven!

Lad os kæmpe for minimalløsninger - hundestier - og små hunde.
Derefter mindskes volumen hurtigt med påbud om gode rummelige profiler i
alle hundeejeres skosåler - sådan at "hundeguiderne" i tur selv rydder
stien for "miner". Man kan, hvis det konstateret nødvendigt i en
indkøringsfase, tilbyde skorensepladser ved stiernes ender indtil rette
hundestørrelser og foderblandinger er indført. Kan omfatte dels et lukket
profiltilpassende højtryksvaskeanlæg og en tilhørende kværn monteret på
afløb.
Over sigt - en selvregulerende og miljøbedre løsning.

Flere forslag?

Med humoristisk hilsen fra

Sten Bo - der har en Papilon - Chiwowwow blanding med en Sct. Berhard
sjæl.
http://home.worldonline.dk/jesniel/romkugle.htm

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-03-04 10:16

Sten bo wrote:

> [...]
> af "grundstoffer" så de kommer under geografisk og nedbrydelig
> kritisk nivo. Løsninger haster inden det også bliver almindeligt at

LOL - du er altid god for et underfundigt indlæg, der obner flere options...

Men inden det går helt galt - også for hunde bundet til bilen, med
unævnelige følger... - så fungerer det fint med en velplaceret pløk, så
længe at hunden er i småtingsafdelingen.
Til de større racer findes der et "spyd", formet som en skrue, som fungerer
helt fint. En løsning med en wire trukket mellem et par pløkke, hvortil
hundens snor er fastgjort er også set og det giver hunden en større
aktionsradius.
Er man indehaver af en hund i halv hestestørrelse, så må man ty til den
løsning som nogle landmænd bruger, nær kvæget sættes på græs. Dog vejer den
nødvendige hammer urimeligt meget - men på den anden side, så betyder vægt
vel ikke noget, hvis man medbringer en halv hest i forvejen!

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://www.stage.dalbynet.dk/Tai-Vong/index.html

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 12:28

Carsten Stage wrote:

> [...]
> vejer den nødvendige hammer urimeligt meget - men på den anden side,
> så betyder vægt vel ikke noget, hvis man medbringer en halv hest i

Så ment - vi har altid beundret den kærlighed, udholdenhed og omsorg som de
fleste viser deres kæledyr. Jo større, jo mere energi bindes i sagen.
Og tro mig, "ejerne" er altid dybt bekymret for, om omgivelserne opfatter
alle kvaliteter ved de sørgeligt kortlivede familiemedlemmer.
At ha hund medfører, at man mere kortfristet må se livets kendsgerninger i
øjnene - Alt er kun en overgang. Efter det tomheden.

Beethoven var i et par år favorit gysfimlen her i huset, især da vi har
venner med en, den - 90 kg. sct bernhad der havde en underkæbe med
underbid, ca.
1" for kort, sådan at den altid savlede - ca. 1 m2 vådt omkring den efter 5
min på sine stadig skiftende opholdsteder - burde ha haft en rist, da den
altid var tyksavlet ned at bryst og mave.

Sov i sin far og mors seng - og var hormonforstyrret så den altid hoppede på
unge piger og energisk forsøgte sig
med noget der lignede den fra en hingst - savl her og savl der -
hurra for BioTex - for når den gøede - hvad den altid gjorde når den satte
efter min
11 årige datter - (hun blev hurtig, den var altså høj og ulækker på
bagbenene ) - diskuterede vi indholdet af klatterne der fløj gennem
luften.

Og så møgede den sig uanset foderblanding, så der altid, nok også
p.g.a savlet, var en underlig atmosfære i huset. Ellers nogenlinde pinligt
rent. - Man havde anskaffet en dejligt stor svømmepøl godt kloreret som vi
var lige ved at
frekventere - til vi opdagede at det var hundens.

Vi talte en del om at campere sammen, dem i mindre CV, men det blev aldrig
til noget. Selv om hundens temperament - udover testoronet - var som en
engels - Sådan er de jo, de Sct Berharder. De er nu på nr 3 sct b - siden
den -
og vi er stadig venner - Man har, også på andre punkter et stort hjerte og
tåler en del.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 10:44

Sten bo wrote:

> Derefter mindskes volumen hurtigt med påbud om gode rummelige
> profiler i alle hundeejeres skosåler -
>
> Flere forslag?

Måske bør man skele til profiler og materialer kendt fra isteningsbakker -
har set nogle i blød plast der efter indfrysning bare kræver lidt "vubti"
for at frigi isterningerne.
Man kunne måske opnå minjøgevinster ved i stedet for vask af sålerne
simpelthen frysen skoene ned og derefter gi dem lidt mekanisk vubti, så
fækali frigøres.

Har man travlt, vil et "kulsyresne" baseret system kunne speede prosessen op
sådan at hele skoen ikke behøver at fryses ned eller bliver kold. Kunne
ellers være en fordel ved fodture sydpå.
Metoden bruges i forvejen til fjernelse af uønskede tyggegummi deponeringer,
hvor assistenterne letter prosessen ved et par pust med en "frysegas" fra en
spraydåse.
Her tilføres metoden et par prameter mere, idet materiale og geometri af
sålerne designes til formålet.

Kræver markedsundersøgelser og vurderinger ikke mindst med henblik økonomi
og rette salgsforum. - Da kæledyr og deres produkter er umådelig udbrdte
vil en bred vifte brancher kunne komme på tale. Supermarkeder -
Lavpriskæder - Auto - Camping - Byggemarkeder - Dyrlæger -
Fritidsorginaisationer - Eller ved direkte enkeltsalg tilbydes mængderabat
eller abbonentsordninger. Eventuelt kan produkterne rubiceres og få tilskud
som sikkerhedssko, idet f. eks. en chaffør eller sælger ikke bør belastes
med unødige stress. Alle ønsker sansynligvis hurtigt at komme gennem en
ellers pinlig oplevelse. Markedsføringen kan formentlig i begyndelsen
have gavn af egentlige live demonstrationer dels, indkøbscentre, men f. eks
også på kræmmermarkeder osv.

Løsninger har udover salg af sko/støvler også et potietale ved gensalg af
"frysegas" - til brug on the spot.
Her er det vigtig at man vælger et miliørigtig medie så man ikke taber den
del af markedet.

Med fortsat humoristisk hilsen fra
Sten Bo -

Der tilbyder løsniger

Fra : Gismo

Dato : 20-03-04 11:25

Hvad med at smide hundene i en plastikpose og så over i hækken,
så er problemet hurtigt løst. *G*

Gismo.

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 12:52

Gismo wrote:
> Hvad med at smide hundene i en plastikpose og så over i hækken,
> så er problemet hurtigt løst. *G*
>
> Gismo.

De fleste hunde blir akurart så søde og velopdragen som deres familie gir
dem mulighed for at være.
Hundens særkende er at den altid prøver at gøre sin flok tilpas. Der så bare
ikke altid gir den mulighedderne - og så går det galt.
Hunde er som de selv er opmærksomme på deres menneskers homør og tilstand -
næsten mere krævende med opmærksomhed end børn, og er fortabte når flokken
er væk - Sådan i store træk.

Jeg er sikker på at der er hunde der ville få det bedre hvis man simpelshen
aflivede dem - idet forholdene i den familie aldrig kan blive så lige den
hund kan trives.

Så ud fra den synsvinkel kan du billedlig talt ha ret. Resten er
sentimalitet. Også set i forhold til hvordan verden ellers behandler dyr -
listen er lang.

Har du f.eks. set hvordan man slagter ål og flår dem - salmiak og salt så de
ikke er fedtede. Ål smager da dejligt - ikke? Eller hva med hummer ... kun
et spørgsmål om udgangsvinkel.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 13:04

Sten bo wrote:
Hunde er som de selv er opmærksomme på deres menneskers humør og tilstand -
næsten mere krævende med opmærksomhed end børn, og er fortabte når flokken
er væk - Sådan i store træk.

det gik lidt stærkt, undskyld - støvsugeren larmer.

Kunne ha været:
Hunde er af natur meget opmærksomme på hinanden og på deres menneskefloks
humør og tilstand, (det er nok derfor vi elsker dem), men samtidig også ofte
mere krævende med opmærksomhed end børn - og er fortabte når flokken
er væk - Sådan i store træk.

hilsen Sten Bo

Fra : Sten bo

Dato : 20-03-04 13:26

Gismo wrote:
> Hvad med at smide hundene i en plastikpose og så over i hækken,
> så er problemet hurtigt løst. *G*
>
> Gismo.

Tænker på datters veninde der kommer fra stor gård.
Vi havde fået en kattekilling som blev beundret meget i huset .
Efter en tid kommer det så. Ja jeg kan jo ikke li dem når de bliver for
store, men så plejer far også at drukne dem. Vi kan ikke ha så mange katte -
men der er altid nogen nye, så jeg er ikke ked af det så længe. Men de må
heller ikke blive så store for så er de ikke rigtig søde mere.

Hvad er forskellen på kyllynger, grislinger, hunde, heste, ja hvad som helst
der fødes til at blive brugt. Lille for veninden - og lille for os?

Hilsen Sten Bo

Fra : Leif Johansen

Dato : 21-03-04 12:30

Du har fået mange råd og bemærkninger også seriøse.

Vi har i 27 år kørt med CV og haft hund med. Hunden har altid været af
racen langhåret standard gravhund. Denne størrelse er netop valgt af
hensyn til ferien.

Den er/har altid været i CV nr vi kørte på museum/by besøg e.c. Dette
har varet op til 6 til 8 timer uden problemer, men her kommer
selvfølgelig racepræg og vane hjemmefra. Når det var naturen det gjaldt,
var den selvfølgelig med enten vi bare kørte rundt eller spadserede.
Selvfølgelig vælger vi udflugtsmål ud fra temperatur, men vi er nået den
alder, hvor vi ikke gider gå rundt i drøn hede, så bliver vi hellere
hjemme på pladsen.

Vi har ikke Air Condition i CV - kun i bilen. Vi vælger altid
standplads efter skygge - tag en kompas med og kontroler, at der er i
hvertfald delvis skygge fra ca. 11 til 16. Vores hunde har altid været
rolige og vi har derfor ikke behøvet at rulle alle gardiner ned. Vi har
myggenet for de oplukkelige vinduer og solskærme over de to store
endevinduer husk vandet. Ved høje temperature ( i sommer ved Wien
omkring 35 grader ) var oplukkelige vinduer alle åbne på klem, tagluge
åben samt varmeanlæget på fuld omdrejning uden gassen tændt.

Når hunden har haft varmeproblemer er det ikke i CV, når vi er væk, den
er frisk, når vi kommer hjem. Det har været når vi var hjemme pga
varmen. Lad den trække ind under CV ( lang line ) og giv den eventuelt
en gang vandplask over pelsen. Hold altid øje med den i sådanne ekstrem
situationer.

Men pas på varm/opkogt asfalt i solen - det giver slemme sår på poterne.

mvh
Leif

Fra : Mariann Nielsen

Dato : 21-03-04 13:02

Ja. Utrolig respons. Det må være et emne der interesserer os alle. Men
nedennævnte respons er ligegodt nok den mest uddybende og den der nok gør at
vi tager vores Dansk/Svenske "Foxterrier" med på vores næste ferie. Jeg
siger tusind tak for de mange guldkorn.
Hilsen Mariann