lave array, og beholde det, når der skifte~
Fra : Felix Nielsen

Dato : 16-03-04 03:01

Ganske enkel, så har jeg et array, som bliver oprettet på den ene
side, når jeg så går videre til en anden side, vil jeg stadg have
tilgang til den, men den forsvinder bare ud i den blå luft.

Er der nogen der har en løsning?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-03-04 03:53

On Tue, 16 Mar 2004 02:01:27 +0000, Felix Nielsen wrote:

> Ganske enkel, så har jeg et array, som bliver oprettet på den ene
> side, når jeg så går videre til en anden side, vil jeg stadg have
> tilgang til den, men den forsvinder bare ud i den blå luft.

Serielisér det[1] og gem det i en session.

[1] http://php.net/serialize

--
Christian Jørgensen | Never test for a bug you don't know how to fix.
http://www.razor.dk |

Fra : Felix Nielsen

Dato : 16-03-04 06:52

Christian Joergensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Serielisér det[1] og gem det i en session.
>
> [1] http://php.net/serialize

Mange tak for svaret, jeg har kigget på linket, og det er nærmest
græsk for mig, selvom jeg efterhånden er ved at blive rimelig habil
til php.
Kort og godt, så ville det være rart hvis der var en der kunne komme
med et forståeligt eks.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-03-04 10:36

Christian Joergensen skrev:

> Serielisér det[1] og gem det i en session.

Der er ingen grund til at bruge serialize(). Det gør PHP's
sessionshåndteringsmekanisme godt nok internt, men det betyder jo ikke, vi
behøver gøre det :) Det er ret enkelt at gemme et array i en session:

test1.php:
_____________________
<?php
session_start();
$_SESSION['testarray'] = array('Hans', 'Kurt', 'Jens');
?>
_____________________

test2.php:
______________________
<?php
session_start();
print_r($_SESSION);
?>
______________________

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Felix Nielsen

Dato : 16-03-04 11:16

Jonas Koch Bentzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> <?php
> session_start();
> $_SESSION['testarray'] = array('Hans', 'Kurt', 'Jens');

Se det er jo noget der er til at forstå.. :D Tilbage står nu kun et
spørgsmål, skal arrayet defineres sammen med $_SESSION? Kan man eksempelvis
gøre så ledes:
<?
$testarray = array('hans','kurt','svend');
$_SESSION['testarray'];
?>

Fra : Kim Andersen

Dato : 16-03-04 11:35

> [...]
> gøre så ledes:
> <?
> $testarray = array('hans','kurt','svend');

Nej, du skal ikke definer $_SESSION['testarray'], den bliver oprettet når
den tilgåes.
Det eneste du skal huske er session_start(); i dit PHP fil.

/Kim

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-03-04 12:28

Kim Andersen skrev:

> Nej, du skal ikke definer $_SESSION['testarray'], den bliver oprettet når
> den tilgåes.

Måske misforstår vi hinanden, men hvis man kun opretter $testarray og har
session_start() øverst, så bliver $testarray ikke gemt i sessionen[1]. Tænk
på, hvor store sessionsfilerne ville blive, hvis de automatisk skulle gemme
alle variabler. Nej, man skal angive, at arrayet skal gemmes i sessionen.
Det kan enten gøres vha.

$testarray = array('Hans', 'Kurt', 'Jens');
session_register('testarray');

eller den måde, jeg foretrækker:

$testarray = array('Hans', 'Kurt', 'Jens');
$_SESSION['testarray'] = $testarray;

1) Det er muligt, verden ser anderledes ud, hvis man har slået
register_globals til, men hvilken fornuftig PHP-programmør har det i dag?

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-03-04 12:33

Felix Nielsen skrev:

> [...]
> eksempelvis gøre så ledes:
> <?
> $testarray = array('hans','kurt','svend');

Nederste linje skal ændres til

Fra : Felix Nielsen

Dato : 16-03-04 14:45

Nu er det til at forstå...