Er harddisken i virkeligheden større?
Fra : Thomas Larsen

Dato : 15-03-04 12:13

Hej NG.

Jeg har hørt en lille fugl synge om at harddisken man køber, i virkeligheden
har en større kapacitet en angivet. Grunden dertil skulle være, at man
producerer én harddisk på eksempelvis 200 Gb og derefter laver nogle små
begrænsninger deri, så den kan sælges som 160Gb, 120Gb osv. Ligger der noget
i det, eller er det bare en røverhistorie??

MVH TL.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-03-04 12:21

Thomas Larsen wrote:
> [...]
> derefter laver nogle små begrænsninger deri, så den kan sælges som
> 160Gb, 120Gb osv. Ligger der noget i det, eller er det bare en

Det er vist "lidt af" en røverhistorie
http://www.tweakup.dk/more.php?news_id=5064
Se især de 3 sidste indlæg

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 15-03-04 16:57

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:405590ab$0$10842$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er vist "lidt af" en røverhistorie
> http://www.tweakup.dk/more.php?news_id=5064
> Se især de 3 sidste indlæg

Ja, det holdt man op med da folk selv kunne skifte hardwaren.
Men på ældre større systemer er det da set at man for x antal kkr kunne få flyttet en jumper og
så fik man en større harddisk. Derved fik man kun lov til at benytte hvad man havde betalt for.

--
Mvh Bjarne duelund@danbbs.dk
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 16-03-04 23:15

Bjarne Duelund wrote:
> [...]

> kunne få flyttet en jumper og
> så fik man en større harddisk. Derved fik man kun lov til at benytte

Well, både og! Historien på tweakup.dk er jeg ret sikker på er en omgang
varm luft. MEN man kan vist godt "risikere" at få f.eks. en 60GB disk
tilbage fra producenten hvis man har indsendt en 10GB disk med garanti til
rep. 60GB disken er så "låst" til 10GB i elektronikken, men indeholder
plader med 60GB kapacitet. Det er jo også klart at hvis der ikke lige er
flere 10GB diske på lager kan det ikke betale sig at starte en gammel
produktionsserie op igen, men man er også nødt til at låse disken til 10GB
da folk ellers vil smadre deres harddiske gamle harddiske for at få dem
byttet til større diske.

Citat fra et indlæg i dk.edb.hardware.drev (hvor denne tråd vist også hører
hjemme):
"Jeg har prøvet at flytte elektronikken fra en 60gb til en 10gb jeg
havde fået byttet og den 10gb blev til en 60gb, så de er ens hvad
angår mekanik."

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 17-03-04 06:03

On Tue, 16 Mar 2004 23:14:42 +0100, "Peter \(8464\)"
<usenet@vesterbro24.invalid> wrote:

> [...]
>"Jeg har prøvet at flytte elektronikken fra en 60gb til en 10gb jeg
>havde fået byttet og den 10gb blev til en 60gb, så de er ens hvad

Det var mig der prøvede med 60/10gb bytte, og jeg kan oplyse at 60gb
blev til en 10gb (den det har nok ikke den store interesse)
men det har været tilfældet helt tilbage fra 3,2 der kunne "opdateres"
til 6,4 eller 6,4 der kunne nedgraderes til 3,2

Med venlig hilsen
Lars (København nord) complexFJERNES@pc.dk