Ananas - av for den!
Fra : Quadro

Dato : 14-03-04 23:06

Når jeg spiser ananas eller kiwifrugt svier det altid en smule i munden. Det
er længe siden jeg har spist en af delene. Eller rettere sagt. I dag var jeg
i Bilka og købte et par lækre ananas. Jeg kan nemlig vældig godt lide
ananas, og jeg plejer at bide svien i munden i mig.

Jeg skar ananasen i både og spiste så. (Ligesom man typisk spiser en melon.)

Selvklart kom der noget saft på siden af munden, Her en time efter svier det
noget så grusomt både i munden og mest på siden af munden, og jeg er helt
rød og faktisk lidt hævet. Hvordan kan det gå så galt af at spise noget
frugt?

Fra : arc@na

Dato : 14-03-04 23:17

"Quadro" <quadro_jog@SPAMISEVILINDEEDhotmail.com> wrote in

> [...]
> svier det noget så grusomt både i munden og mest på siden af munden,
> og jeg er helt rød og faktisk lidt hævet. Hvordan kan det gå så galt

Det lyder mistænkeligt som en allergisk hudreaktion. Måske du skulle gå
over til at bruge kniv og gaffel, når du spiser ananas? Ananas indeholder -
ud over syre - et proteinkompleks (bromelaïn), som måske er skurken, men
det er jo svært at sige uden en lab-test.

--
There's no place like 127.0.0.1
Med venlig hilsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-03-04 01:13

Quadro wrote:
> [...]
> svier det noget så grusomt både i munden og mest på siden af munden,
> og jeg er helt rød og faktisk lidt hævet. Hvordan kan det gå så galt

problemet med Ananas er at det enzym der er i saften er proteinspaltende og
det er den der får munden til at svie, det nedbryder så vidt jeg kan finde
ud af cellehinderne i de døde hudceller som vores øverste hudlag jo består
af.... det virker lidt som en peeling på huden*G* og huden på læberne er jo
ekstra sart såååå...

fandt følgende :
Bromelain er et naturligt enzym der findes i frugten, blade og stængler i
ananas-planten. Det højeste indhold af bromelain findes i plantens stængel.
Kommerciel produktion af bromelain foregår ved en række udfældninger,
opløsninger og re-krystaliseringer fra frugtpulp og stænglen.
Bromelain har været anvendt indenfor medicin og industri i over 100 år. I de
senere år er produktionen blevet væsentlig forøget og forventes fortsat at
øges meget betydeligt. Bromelain som forhandles, er oprenset til en renhed
hvor odør, farve, opløselighed, stabilitet og aktivitet er af så høj en
kvalitet at det både kan anvendes medicinsk og i levnedsmidler.
Typiske egenskaber : Hvidt til let gulligt pulver, der er letopløselig i
vand. Bromelain er i modsætning til de fleste andre enzymer meget
temperaturstabilt. Det er stabilt fra pH-3 til 6,5.
Kosmetisk : bromelain har værdifulde egenskaber inden for farmaceutiske og
kosmetiske områder, de typiske anvendelser er : Som anti-inflammatorisk
middel i hudplejemidler, psoriasisbehandling, ved ” fiskehud ” og i
skælshampoo`s. Bromelain opløser og fjerner døde hudceller. Denne effekt er
vigtig i plejen af meget tør, rød, kløende og skællet hud, som f.eks. ved
eksem og psoriasis. Mellisa bruger bl.a. Bromelain i vor Skælshampoo for at
afhjælpe skældannelsen og stimulere hovedbunden.

Enzymet bromelin bliver ødelagt ved kogning, hvorfor du netop kan anvende
ananas fra dåse.

jeg har undersøgt det på et tidspunkt, fordi jeg undrede mig over det samme
som du*G* men nu kan jeg naturligvis ikke finde dokumentationen for det....
jeg kan trøste dig med at jeg har samme effekt når jeg spiser frisk
ananas..... hvis jeg spiser meget begynder huden på mine læber og delvist
også slimhinderne lige inden for, at krakelere og skalle af ;)
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : WhiteD

Dato : 18-03-04 22:13

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det samme sker for mig når jeg spiser ananas og Kiwi.
Jeg begynder faktisk at bløde inde i munden når jeg spiser ganske lidt af
dem.

WhiteD