Hvilket grafikkort skal jeg købe?
Fra : Vega

Dato : 14-03-04 20:59

Hej gruppe.

Er der ikke en af jer kloge hoveder, der kan fortælle mig hvilket kort jeg
skal købe, som giver bedst ydelse til pengene. Readon eller GeForce?

Jeg har sådan ca. 1500kr. at gøre med.

Mit system ser således ud:

CPU: AMD 2700+
Bundkort: Soltek SL-75FRV
Ram: Samsung PC2700 512mb klods
Harddisk: Maxtor 80GB, 8MB cache

Mvh. Vega.

Fra : Brian Lund

Dato : 14-03-04 21:52

> Hej gruppe.
>
> Er der ikke en af jer kloge hoveder, der kan fortælle mig hvilket kort jeg
> skal købe, som giver bedst ydelse til pengene. Readon eller GeForce?
>
> Jeg har sådan ca. 1500kr. at gøre med.

Til 1500 kr kan du få et Geforce FX 5900 XT som er rimeligt godt...
Lidt længere nede på skalaen finder du Radeon 9600 pro/xt, ned til 1000
kr...

Hvis du vil ofre lidt mere (og få lidt mere) så se på et Radeon 9800 pro, de
billigste kan vidst fåes for lige under 2000

Brian

Fra : Vega

Dato : 14-03-04 22:04

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> billigste kan vidst fåes for lige under 2000

Hvad vil du anbefale?

Mvh. Vega.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-03-04 03:20

> de
>
> Hvad vil du anbefale?

Til 1000 kr, Radeon 9600 pro/XT
Til 1500 kr, Geforce FX 5900 XT
Til 2000 kr, Radeon 9800 pro

FX 5900 XT yder klart bedre end 9600 pro/xt og 9800 pro yder noget bedre end
5900 XT...

Så det er op til dig hvor mange penge du vil bruge :)

Brian

Fra : Vega

Dato : 15-03-04 14:25

> [...]
end
> 5900 XT...
>
> Så det er op til dig hvor mange penge du vil bruge :)

Hvis jeg nu går efter et Radeon 9800 PRO, hvilket mærke skal jeg så kigge
efter? Er Sapphire godt?

Hvordan er ATIs driver i forhold til Nvidia, er de ligeså lettet at
installere?
Jeg har et Asus Geforce4 Ti 4400 nu, vil jeg få stor ydelses forskel ud af
det?

Mvh. Vega.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-03-04 18:11

> end

> Hvis jeg nu går efter et Radeon 9800 PRO, hvilket mærke skal jeg så kigge
> efter? Er Sapphire godt?

Jeg har selv et Sapphire Radeon 9500 Pro, det er ganske udemærket...

Sapphire og Tyan er to af "mærkevarene" som laver kort med ATI chips...
Dermed ikke sagt at de andre ikke kan være lige så gode! - Faktisk købte jeg
et Sapphire fordi en fik mig bildt ind at det kunne moddes til et 9700 kort,
men det viste sig så at det kun var non-pro modellen :)

Ydelsesmæssigt er der ingen forskel uanset hvem der putter chippene på
print!

> Hvordan er ATIs driver i forhold til Nvidia, er de ligeså lettet at
> installere?

Jeg kender ikke nvidias drivere, men hvor svært kan det være at køre en fil,
trykke "next" et par gange for så at reboote ;)

> Jeg har et Asus Geforce4 Ti 4400 nu, vil jeg få stor ydelses forskel ud af
> det?

Der vil være en meget mærkbar forskel, selvfølgelig alt efter hvilket spil
du tænker på... Men hvis du har nogen spil der hakker, så er chancen at det
vil køre som en drøm bagefter ;)

Brian

Fra : Vega

Dato : 15-03-04 18:25

> [...]
fil,
> trykke "next" et par gange for så at reboote ;)

Jeg synes bare jeg har læst nogen steder inde på EDBpriser at der skal
instilles i bios og alt muligt.

> [...]
> du tænker på... Men hvis du har nogen spil der hakker, så er chancen at

Jeg spiller FPS f.eks. Call Of Duty, Strategi f.eks. C&C Generals, altså de
sidste nye spil.
Jeg tror det bliver dette kort så:

Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro 2039kr.

Mvh. Vega.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 16-03-04 11:35

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste nye spil.
> Jeg tror det bliver dette kort så:
>
> Sapphire RADEON 9800 Atlantis Pro 2039kr.

Godt valg, efter min mening.

Få at få det bedste ud af det, så sørg for at slå 8-16x Anisotropic
filtering til, og 4-6x Antialiasing, så vil du virkelig kunne se forskel på
før og efter

Radeon-kortenes styrke er at de kan køre med disse to settings, og stadig
holde en høj hastighed.

Og det ser rigtig godt ud

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Vega

Dato : 16-03-04 15:36

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> før og efter
>
> Radeon-kortenes styrke er at de kan køre med disse to settings, og stadig

Okay, har så set dette kort nu:
HIS/Enmic Excalibur Radeon 9800 Pro ICEQ

Der er en test her.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/05/8223649

Ser det ikke også ganske fornuftigt ud? Det skal siges at det koster det
samme som Sapphire.

Mvh. Vega.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 16-03-04 16:08

> [...]
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/05/8223649
>
> Ser det ikke også ganske fornuftigt ud? Det skal siges at det koster det

Jo, afgjort.

Du vil nok få den fordel at det larmer lidt mindre end Sapphire-kortet (ikke
at nogen af dem larmer meget..)

Derudover er det jo en fordel at det blæser varmen direkte ud af kabinettet,
og derved hjælper med den generelle køling.

Men du skal så være klar over at køleren på dette kort "æder" det første
PCI-slot ved siden af AGP-slottet.
(Til gengæld bruges dette som regel ikke alligevel, fordi det er delt med
AGP-slottet.)

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Vega

Dato : 16-03-04 16:52

> [...]
>
> Derudover er det jo en fordel at det blæser varmen direkte ud af
kabinettet,
> og derved hjælper med den generelle køling.

Det tænkte jeg osse.

> [...]
> PCI-slot ved siden af AGP-slottet.
> (Til gengæld bruges dette som regel ikke alligevel, fordi det er delt med

Ja, men som du selv skriver bruger man ofte ikke denne port, og det gør jeg
heller ikke.
Det der bekymre mig er mere om det kan være på mit Soltek SL-75FRV bundkort.

> God fornøjelse med det.

Takker.

Mvh. Vega.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 17-03-04 23:09

Vega wrote:

> Okay, har så set dette kort nu:
> HIS/Enmic Excalibur Radeon 9800 Pro ICEQ

Kig evt på
http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=CGA-P988TVD
(9800Pro til 1798,-)

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Vega

Dato : 18-03-04 07:10

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:_%36c.6488$R75.4645@news.get2net.dk...

> Kig evt på
> http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=CGA-P988TVD
> (9800Pro til 1798,-)

Jep, men det skal være dette kort HIS/Enmic Excalibur Radeon 9800 Pro ICEQ.

Mvh. Vega.

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-04 19:31

> fil,
>
> Jeg synes bare jeg har læst nogen steder inde på EDBpriser at der skal
> instilles i bios og alt muligt.

Nogen har problemer når AGP-fastwrites og/eller VPU-recover er slået til,
det er dog ikke noget der tager mere end 20 sekunder og en reboot at
indstille (kan indstilles i windows)...

Brian

Fra : Erik Dan

Dato : 15-03-04 12:37

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej gruppe.
>
> Er der ikke en af jer kloge hoveder, der kan fortælle mig hvilket kort jeg
> skal købe, som giver bedst ydelse til pengene. Readon eller GeForce?
> ---------
Du kan læse en test af 37 grafikkort her
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/02/7303758

/ Dan