Boksning og vold.
Fra : JBH

Dato : 14-03-04 20:04

Hej

Sad lige og så boksning i tv og kom så til at tænke på hvordan det være
lovligt at 2 mennesker tæsker løs på hinanden, så de sprænger trommehinder
og flækker øjenbryn mv.(ind i mellem også dødsfald) blot fordi det foregår
i en boksering. Uanset stedet det foregår,er det vel legmesbeskadigelse ?

mvh
JBH

Fra : Bjørn Elling

Dato : 14-03-04 20:26

Der foreligger fra begge parters side en indforstået accept af risiko for
hvad der måtte udspille sig under kampen. Det samme er tilfældet med øvrige
sportsgrene ..
Den indforståede accept dækker dog kun i en sådan udstrækning, som de
påførte skader måtte være "forventelige" eller "forudsigelige".

En bokser, fodboldspiller mm. som går for vidt, kan således ifalde en
straffe- eller civilretlig sanktion.

~bj.
stud. jur.

Fra : Gerner

Dato : 14-03-04 20:33

On Sun, 14 Mar 2004 20:04:16 +0100, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>i en boksering. Uanset stedet det foregår,er det vel legmesbeskadigelse ?

Det er en sport, hvor alle er enige i betingelserne. Kast dig hellere over
fodbold, hvor deltagerne ikke er enige i at en hård takling med grov
legembeskadigelse kun bevirker et rødt kort.

--
Gerner
902WU/4235hrs

Fra : Bjørn Elling

Dato : 14-03-04 20:34

Der foreligger fra begge parters side et indforstået samtykke til den risiko
for
hvad der måtte udspille sig under kampen. Det samme er tilfældet med øvrige
sportsgrene ..
Hjemmel hertil fremgår til dels af princippet i strfl. § 248, samt af almene
ulovbestemte regler om samtykke.

Det indforståede samtykke dækker dog kun i en sådan udstrækning, som de

Fra : JBH

Dato : 14-03-04 20:47

"Bjørn Elling" <Demene@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> påførte skader måtte være "forventelige" eller "forudsigelige".
>
> En bokser, fodboldspiller mm. som går for vidt, kan således ifalde en

Hmm.
Er det så kun når det foregår som en sportsgren og skaderne er forventelige,
eller er en rask lille duel/nævekamp udenfor den lokale bodega,lørdag aften
så også tilladt.

mvh
JBH

Fra : TGD

Dato : 15-03-04 10:24

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
forventelige,
> eller er en rask lille duel/nævekamp udenfor den lokale bodega,lørdag

En lille slåskamp udenfor den lokale hvor begge parter er enige om
slåskampen, kan medfører bøde for overtrædelse af politivedtægten - altså
ikke for "vold".

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-03-04 18:53

Bjørn Elling wrote:
-snip-
> [...]
> påførte skader måtte være "forventelige" eller "forudsigelige".
>
> En bokser, fodboldspiller mm. som går for vidt, kan således ifalde en

Hvorfor var det så nu lige at Mike Tyson han vistnok "kun" fik karantæne fra
bokseforbundet, da han bed i modstanderens øre? Husker jeg forkert?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 19-03-04 12:57

Martin Jørgensen <unoder.spam@jay.spam.net> skrev et indlæg
<4055ed61$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>Bjørn Elling wrote:
>-snip-

>Hvorfor var det så nu lige at Mike Tyson han vistnok "kun" fik karantæne fra
>bokseforbundet, da han bed i modstanderens øre? Husker jeg forkert?

1: Fordi ingen rejste en volds sag

2: Amerikansk (eller hvor det var) har anden lovgivning

3: Da Mike Tyson ofte er fremme i voldelige sager var det forventeligt
eller forudsigeligt at han bed ?

Og tilbage til det juridiske: Kan andre end de involverede parter i en
mulig voldssag (f.eks. et vidne) rejse en sag?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet